Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
de Viking

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door de Viking » zo mei 27, 2018 10:07

Rügen staat ook op mijn verlanglijstje Walter.
De kust is een hetzelfde als Møn in Denemarken want het ligt tegenover elkaar aan de Oostzee en daar ben ik meerdere keren geweest.

Je moet altijd twee keer zeggen ze, na de eerste keer een busje bouwen ontdek je hoe het anders zou moeten :knipoog
Eerlijk gezegd heb ik dat met mijn bus niet, alles is goed doordacht en alles klopt gewoon.
Denk ook dat het komt doordat ik altijd een caravan heb gehad.
Die 16 liter vind ik dan wel te zwaar, 2x 12 liter is voor mij genoeg, kunnen we drie dagen mee.
En een vulslang met tuit mee zodat ik bij elk wastafeltje de tank kan vullen

Zonnescherm is mooi dat het goed werkt, met wat rijden moet je altijd volle accu's hebben.
Bij mij staat de meter elke morgen weer op 100%. Gek, vorig jaar op 13,8 V nu komen ze niet verder dan 13,5V.
Nou rijden wij ook wel veel, elke morgen weer verder of ergens naar toe, wij staan nooit op een vaste plek of zelden op een camping
Wij zijn op vakantie om wat te zien.
Net 7 dagen door Dld getrokken tot Fulda.

Walter, veel succes met je mooie camper. eigenlijk wil ik nog een keer langskomen in Joure om hem echt te zien.

Gr. Sieds
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

Walda

Bericht door Walda » di mei 29, 2018 19:36

Hoi Sieds,

Gelukkig herken ik mij ook niet in dat 2 x bouwen, gewoon eerst goed nagedacht en op je eerdere ervaringen vertrouwen, toen pas begonnen met bouwen. Met een paar uitbreidingen had ik wel rekening gehouden en die kunnen dus ook eenvoudig worden toegevoegd.

Afgelopen Zaterdag ben ik terug gekomen van (wederom) werk in de Caraïben en nu voor dat de volgende klus begint maar even weg. Vandaag op Camping am Deich geland, aan de noord Duitse kust. Even een paar dagen rust.
camping am Deich.jpg
Of ik hier blijf of wat rond ga trekken weet ik nog niet, dat zien we morgen wel.

Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » wo mei 30, 2018 19:11

Beste Allemaal,

Wat een super ding zo'n zonnepaneel. Vanmorgen was het zeer bewolkt, maar ik zag aan de indicatie ledjes op de MPPT regelaar dat er bijgeladen werd. Gisterenmiddag met de 100w omvormer de laptop opgeladen (thuis vergeten dus) via de HH accu en vanmorgen nog maar een keer. verlichting gebruikt gisterenavond toen ik binnen moest zitten vanwege de regen en de telefoon opgeladen natuurlijk. De koelkast doet ook z'n best, overdag is het behoorlijk warm. De spanning in de 75Ah Optima is nog niet onder de 12,5 volt in ruste geweest.

Heel blij mee,

Walter

Walda

Bericht door Walda » zo jun 03, 2018 12:52

Vandaag even een ieniemienie klusje gedaan. "Permanente" waslijntjes onder de klep en een elastiekje om de luifeltjes op hun plek te houden.
was klep.jpg
luifeltje vast.jpg
Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » zo jun 17, 2018 14:52

Beste Allemaal,

Zojuist terug van bijna 10 dagen weg met de bus. Wat een positieve ervaring. We zijn vorige week vrijdag om half één vertrokken richting Rügen en Peenemunde en terug via Insel Poel. Naar een zeer indrukwekkend Prora en het DDR museum aldaar geweest en ik heb mij verbaast over het ontstaan van twee parallelle werelden in die tijd. Leuke stadjes en de krijtrotsen bekeken, en ook op het strand gelegen. Daarna door naar Peenemunde om de bezienswaardigheden aldaar te bekijken en je te verbazen over het de snelheid waarmee ze de raketmotor hebben ontwikkeld, jammer van het doel helaas. Daarna voor een nachtje naar Insel Poel, dit zijn er uit eindelijk twee geworden vanwege het super lekkere strandweer op vrijdag aldaar. Vandaar over bijna uitsluitend binnenwegen en via het Elbe veer richting Wiesmoor voor de laatste nacht en vanmorgen richting huis voor de laatste 160 km.
We hebben een super leuke trip gehad met heel veel indrukken en met heel warm weer, maar ook met regen en kou ‘avonds zodat er verplicht binnen moest worden gezeten. De indeling van de bus met de bank in de lengte geeft buiten verwachting veel ruimte en je kan met z’n tweeën prima uit de voeten zonder elkaar continue aan te moeten raken of dat je benen moet verplaatsen als de ander iets moet. De keuken is gewoon geheel vrij toegankelijk terwijl de andere persoon op de bank zit of ligt of bijvoorbeeld op de laptop bezig is op het tafeltje in stand achter.
tafel kast.jpg
Wij vinden het, vooralsnog, fijn om van campings gebruik te maken en de luxe van het Duitse sanitair om te gebruiken. Het draaibankje zetten we niet meer vast in de gedraaide stand zodat het bankje een flink stuk naar voren kan staan, het draait niet weg tijdens gaan zitten en zo. We hebben 0,6 liter bio ethanol gebruikt voor het maken van thee en koffie in de ochtend en 2 keer een bonenschotel opwarmen tijdens de regen en als kachel toen het echt te koud werd, voor de rest buiten gekookt en gebakken. Ook nog een fotootje van onze watervoorraad en afvalwater tankje. Dat vuilwater tankje ga ik dus nog kleiner maken of misschien wel laten vervallen en met de slang naar buiten, ik zie het nog wel.
draaiplateau los.jpg
Watertankjes.jpg
Groeten,

Walter

atilla

Bericht door atilla » ma jun 18, 2018 12:36

Hallo
Heb je deze bed van JYSK? Ik ben afgelopen weekend daar rond te kijken. Zelfde kleur bed gezien.
https://jysk.nl/slaapkamer/matrassen/sc ... -basic-f30
Zo ja; wat is je ervaring met deze matras?
:T54LIFE T5 1.9TDI 105pk 2004 wit (22-04-2017)

Walda

Bericht door Walda » ma jun 18, 2018 16:49

Hoi Atilla,

Die zijn het. Wij hadden deze nog van het tentkamperen en nu dus gebruikt in de bus. Omdat ik niet zeker wist of deze indeling ons zou bevalllen heb ik één van deze goedkope matrasjes smaller gemaakt als rugleuning en samen als bed. Wij vinden de matrassen te zacht, we gebruiken er een 5cm dikke topsleeper op. Het bed/de bank, heeft een lattenbodem. Nu we weten dat we deze indeling behouden gaan we de difinitieve matrassen/kussens op maat laten maken van een materiaal met een grotere dichtheid, steviger dus. Zeker als je zit komt er meer gewicht per cm2 op het materiaal en deukt het te ver in zodat je de lattenbodem voelt. Begrijp mij niet verkeerd, je kan op deze matrasjes prima slapen voor weinig geld, maar voor de permanente uitvoering met passende bekleding willen we wat beters.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,

Walter

jan2009

Bericht door jan2009 » ma jun 18, 2018 18:01

In de praktijk zie je dat wel vaker ook bij grotere campers , zo,n slangetje of pijpje wat onder de camper uit komt om een beetje ? vuil water te lozen.
Op " het camperforum " kan je daar beter niet over beginnen .
:knipoog
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Walda

Bericht door Walda » ma jun 18, 2018 19:15

Hoi Jan,

Ik dacht inderdaad zoiets en dan met een "onzichtbaar" kraantje en binnen een tankje van een liter of 2 of zo. Wat je op de foto in de tankjes ziet is na dus 9 nachten gebruik. Drinken doen we uit flessen, dit is het gebruik voor koffie en thee en wat handenwassen en wat afspoelen en zo.

Groeten,

Walter

de Viking

Bericht door de Viking » di jun 19, 2018 13:18

Afvoerslang naar buiten zou ik niet doen, vooral niet op campings, dan een emmer er onder.
En wat is er op tegen om af en toe even het afvalwatertankje te legen bij een boom.
Wij doen dit met een 10 liter jerrycan en echt vuil is het water niet.

Drinken uit flessen hoeft niet in Nederland maar in het buitenland is het niet overal zuiver water.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

Walda

Bericht door Walda » do jun 21, 2018 16:37

Beste Allemaal,

Vandaag zijn de beide Bearlocks geplaatst zowel voor op de versnellingsbak als op de motorkap. Dit is de nieuwste eis van campervezekerd bij een all risk verzekering. De monteur van IncarSupport heeft dit in opdracht van Bearlock bij mij op locatie uitgevoerd. Met name de installatie van het motorkapslot was nog een hele toer opdat dit gebruik maakt van bepaalde doorvoering in het schutboard, en je raad het al die heb ik dus gebruikt voor mijn Defa- en laadkabel voor de HH accu. Maar goed de monteur heeft alles omgelegd om de voor hem juiste route vrij te krijgen.
Begonnen om half negen en om twee uur klaar zonder noemenswaardige pauzes.
baerlock 1.jpg
bearlock 2.jpg
motorkap slot route.jpg
mks 1.jpg
mks 2.jpg
mks 3.jpg
Voor beide sloten kan de zelfde sleutel worden gebruikt. De kosten, 1058,- inclusief de btw voor beide, wel weer even genoeg vind ik. Nu maar hopen dat het afdoende is en wij de disipline kunnen opbreggen om de sloten consequent te gebruiken.

Groeten,

Walter

moosev

Bericht door moosev » do jun 21, 2018 17:01

Zo dat is een enorm bedrag en veel werk. Wat betaald de verzekeraar hiervan? Of was alles eigen rekening? Bij Aveco was zoals eerder gemeld een extra OBD slot verplicht voor de diefstal verzekering naast het versnellingsbakslot. Aveco betaalde de helft ervan, kosten voor mij voor het OBD slot : €79.
Ik heb aan mijn sleutelbos zo'n uittrekbaar uitrolmechanisme gedaan, dat maakt het gebruik van de extra bearlock sleutel eenvoudiger. (eigenlijk moet je de sleutels apart houden, maar daar werd ik gek van :nuts )

Nu maar hopen dat ze ervan af blijven!

gr
Rene

Walda

Bericht door Walda » do jun 21, 2018 19:20

Hoi Rene,

Dit is wat ik moet betalen, de korting van ruim 100,- omdat het via camperverzekerd gaat is er al af. Ja veel geld en inderdaad maar hopen dat het afdoende is.

Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » zo jun 24, 2018 15:18

Beste Allemaal,

De bus was na onze trip heel vies en zat onder de hars van de dennenbomen waar we onder hadden gestaan. Gisteren de alles gewassen en vandaag het dak en de motorkap gepoetst. Veel werk. Ook nog even een extra bescherming tegen de zon gemaakt. We hebben nu isolatieschermen aan de binnenzijde voor de cabine die prima bevallen, maar ik wilde graag een extra zonwering hebben voor aan de buitenkant voor als het echt heet wordt. Bij de Karwei even een rol noppen folie met aluminium gehaald en opmaat gemaakt en geplakt. Vastzetten gebeurd met de ruitenwissers en enkele sterke gerubberde magneten.
zonwering.jpg
Groeten,

Walter

atilla

Bericht door atilla » zo jun 24, 2018 15:41

Walda schreef:
ma jun 18, 2018 16:49
Hoi Atilla,

Die zijn het. Wij hadden deze nog van het tentkamperen en nu dus gebruikt in de bus. Omdat ik niet zeker wist of deze indeling ons zou bevalllen heb ik één van deze goedkope matrasjes smaller gemaakt als rugleuning en samen als bed. Wij vinden de matrassen te zacht, we gebruiken er een 5cm dikke topsleeper op. Het bed/de bank, heeft een lattenbodem. Nu we weten dat we deze indeling behouden gaan we de difinitieve matrassen/kussens op maat laten maken van een materiaal met een grotere dichtheid, steviger dus. Zeker als je zit komt er meer gewicht per cm2 op het materiaal en deukt het te ver in zodat je de lattenbodem voelt. Begrijp mij niet verkeerd, je kan op deze matrasjes prima slapen voor weinig geld, maar voor de permanente uitvoering met passende bekleding willen we wat beters.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,

Walter
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik vind special gemaakte matrassen vrij prijzig daardoor mijn voorkeur gaat alternatieven.
Ik heb ook gekeken bij schuimrubber.nl maar die van JSYK is goedkoper en bijna kant en klaar.
Ik heb in mijn gedachten F35 -F40 dichtheid. Voordeel van JSYK matras hoes die er standaard er op zit grote gedeelte hergebruik worden. :jumpklap
Over de bearlock. Ik vind verplichtheide door verzekeraar helemaal onrecht maar helaas kunnen we niks doen. De zelfde auto niet camper mag ik zo maar verzekeren maar als ie een maal camper word dan willen ze dit en dat....
Dat kost allemaal enorm veel geld.
:T54LIFE T5 1.9TDI 105pk 2004 wit (22-04-2017)

Plaats reactie