Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Walda

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda » do jun 28, 2018 12:29

Beste Allemaal,

Na bij een aantal onderwerpen van zowel Mickel Moen als Multivan generation meegelezen te hebben over temperatuur in combinatie met een geplakt zonnepaneel heb ik zojuist even wat metingen gedaan. Doordat ik mijn paneeltje geventileerd geplakt heb met dubbelzijdig tape en maar een klein lijmrandje kon ik door de ventilatieopening heen onder het paneel meten. Ter referentie heb ik een stuk vuilniszak op het dak geplakt. Het zonnepaneel is glimmend en de vuilniszak mat. Voor de metingen op het paneel en de zak heb ik een stukje isolatietape gebruikt om de meetsensor vast te plakken. Zie de foto's voor het resultaat.
buiten temp.jpg
Buiten temperatuur.
onder paneel.jpg
Onder het paneel.
op paneel.jpg
Op het paneel.
onder vuilniszak.jpg
Onder de vuilniszak.
op vuilniszak.jpg
Op de vuilniszak.
Ik kan niet meer foto's plaatsen dus zo verder.
Bijlagen
binnen onder paneel.jpg

Walda

Bericht door Walda » do jun 28, 2018 12:35

Die laatste foto is onder het paneel aan de binnenkant van het dak.
binnen onder zak.jpg
Binnen onder de vuilniszak.
binnenkant dak.jpg
Binnen onder het witte dak.

Ik trek geen conclusies, maar ik meet dat de oppervlakte temperatuur van het glimmende zonnepaneel aan de buitenkant hoger is dan de temperatuur onder het paneel. De zelfde trend doet zich voor bij de matte vuilniszak maar dan met hogere temperaturen. Onder het glimmende witte dak is het het koelst aan de binnenkant.

Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » za jul 28, 2018 14:45

Beste Allemaal,

Een oplossing waar ik al een tijdje naar opzoek was om of te kopen dan wel te maken kwam ik bij toeval tegen.
windschermpje 1.jpg
Een windschermpje voor buiten gebruik met ons één pits kooktoestelletje.
windschermpje 2.jpg
En een spatschermpje voor binnen gebruik.
Er zitten ook nog zuignapjes bij om de boel, indien nodig, op z'n plek te houden. De achterzeide is uitschuifbaar zodat het ook past met grotere kooktoestellen. Het geval wordt geleverd in een mooi opberg hoesje. Blij mee.

Groeten,

Walter

Staal571

Bericht door Staal571 » zo jul 29, 2018 10:33

Als ik vragen mag waar is dat te koop of te bestellen ? ben al een tijdje op zoek naar zo iets.
gr peter

jan2009

Bericht door jan2009 » zo jul 29, 2018 11:07

Wij hebben de volgende in gebruik , en dan twee stuks welke gekoppeld zijn door de verbindingspennen, twee schotjes weg gelaten om op de goede afmeting voor het keukenblok te komen.
Zeer kompakt op te vouwen en met de lange pinnen aan de uiteinden fixeer je dat scherm in een gaatje van het keukenblad.
https://www.bever.nl/p/bo-camp-kook-25x ... lsrc=aw.ds

Google eens op " windscherm campingaz " , er zijn nog meer uitvoeringen.
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Walda

Bericht door Walda » zo jul 29, 2018 11:40

Het is een kookwindscherm staal, 23 cm van Bocamp gekocht bij De Wit in Schijndel, kost 18.95, artikel code 1129376.

Groeten en succes,

Walter

Staal571

Bericht door Staal571 » zo jul 29, 2018 12:07

Bedankt, trouwens een super verhaal over je ombouw het het met belangstelling gevolgd en veel plezier met je camper.
gr Peter

Walda

Bericht door Walda » zo jul 29, 2018 19:16

Dank jewel Peter,

Dat is het leuke van een forum zoals dit, je kan heel veel informatie vinden, maar ik vind dat je ook je eigen ervaringen moet delen zodat een ander er weer zijn of haar voordeel mee kan doen en tot beter keuzes kan komen.

Groeten,

Walter

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » ma jul 30, 2018 21:30

Dag Walter,

Mooi verslag van de temperatuurmetingen van het zonnepaneel. Al met al kom ik denk ik ongeveer op iets hogere waarden. Nu is mijn dak geheel zwart en door het matras tussen de bedplaat en het hefdak wordt de warmte ook meer vastgehouden. Gemiddeld kom ik denk ik dus een paar graden hoger uit. Wat ook veel verschil maakt is de hoek van instraling heb ik gemerkt. Met de meest optimale hoek is de temperatuur ook het hoogst, wat mij ook vrij logisch lijkt. Ik denk dat ik morgen maar weer eens uitgebreider ga meten. Verslag volgt in mijn draadje.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Walda

Bericht door Walda » di jul 31, 2018 9:10

Beste Geert,

Iets wat uit mijn metingen bleek was dat de matte vuilniszak flink warmer was dan het glimmende zonnepaneel. Als de matte, veel duurder,all black, zonnepanelen een hoger rendement voorspiegelen dan zou dat wel eens teniet gedaan kunnen worden door de flink hogere temperatuur. Dit is een gedachte van mij en is niet onderbouwd door harde metingen en staat los van wat wat mooier is of niet, maar kan een overweging zijn om mee te nemen in de keuzes.
Ik ben benieuwd naar jou metingen.

Groeten,

Walter

Staal571

Bericht door Staal571 » di jul 31, 2018 13:29

Het zwarte dak (hoge temperatuur) heeft mij er ook nog steeds van weerhouden om er een zonnepaneel op te bevestigen, daarom gebruik ik nog steeds een los zonnepaneel,

Gr peter

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » di jul 31, 2018 14:42

Staal571 schreef:
di jul 31, 2018 13:29
Het zwarte dak (hoge temperatuur) heeft mij er ook nog steeds van weerhouden om er een zonnepaneel op te bevestigen, daarom gebruik ik nog steeds een los zonnepaneel,

Gr peter
@Peter,
Ik heb mijn paneel op een andere manier bevestigd en ik vermoed dat dit ook werkt voor een zwart dak..
Zie hier en verder.. https://www.weetjewel.nl/phpbb3/view ... start=345

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » di jul 31, 2018 17:20

Beste lezers,

Mijn metingen van vandaag zo tussen 11:00 en 12:00 Eckero, Aland.

Buitentemperatuur in de schaduw en luwte. 27,8C
Onder het paneel in een kanaaltje van de poly carbonaatplaat: 45,3C
Op het paneel 42,8C
Op het hefdak: 42,4C

Laadstroom 3,31A

De zon stond schuin achter het paneel dus nog niet recht achter de bus. Dat kun je ook aan de opbrengst zien. Verder stond er een lekker windje. Dat is natuurlijk zeker van invloed. Later nog eens een meting zonder wind en de zon recht achter de bus. Maar dat moet een beetje treffen. Foto’s van de meting staan hier: http://mickelmoensljocht.blogspot.com/2 ... ing-1.html

Vanaf het eiland Vardo, Aland,
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo aug 05, 2018 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Walda

Bericht door Walda » wo aug 01, 2018 13:04

Geert, deze temperaturen zijn inderdaad nog niet zo heel hoog, maar gezien de omstandigheid wel te verklaren. De kanaaltjes plaat kan het alleen maar beter maken, lijkt mij, qua temperatuurhuishouding dan strak op het dak.

Ben benieuwd hoe het met de temperaturen van jou paneel gaat Peter? Is ook een mooi uitgevoerd idee.

Groeten,

Walter

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » di aug 07, 2018 20:39

Walda schreef:
wo aug 01, 2018 13:04
Ben benieuwd hoe het met de temperaturen van jou paneel gaat Peter? Is ook een mooi uitgevoerd idee.
Groeten, Walter
Dat weet ik niet en ik kan het niet vergelijken met jullie.
De reden is simpel.
Mijn accu's zijn dermate vol, dat er zowat niets bijgeladen kan worden,
met als gevolg dat er dus weinig productie nodig is, en dat het paneel dus bijna niet werkt.
Als het paneel bijna niet werkt, is er ook bijna geen warmte productie,
dus dan hebben metingen in mijn ogen ook geen zin.
Tijdens de vakantie was er dus behoorlijk stroomverbruik door licht, compressorkoelkast en laden van elektronica,
zodat er dagen van 600 - 630 Wh aan productie waren.
Ik had toen geen thermometer bij me, en toen liep dit ook nog niet..

Voor Harry, ook bij een lage spanning van 15-17 Volt wordt de huishoud accu gewoon geladen hoor.. (discussie op camperjam) :toppie
De MPPT omvormer boost het Amperage wat richting de accu's gaat nog iets naar boven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Plaats reactie