Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verluchting/zijpanelen ombouw tot camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
JitskeS
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jun 2016, 15:30

verluchting/zijpanelen ombouw tot camper

Bericht door JitskeS »

Hoi allemaal,

ik ben samen met mijn vader mijn VW T5 aan het ombouwen tot camper. Aangezien ik weinig technische kennis heb hierover even een vraagje!
Mijn vader is echt super om mee te helpen en ben ik hem dan ook zeer dankbaar voor, en is ook handig, maar denkt soms ook alles te weten waar ik mijn bedenkingen bij heb..

Zoals je op de onderstaande ziet komt er tegen de gehele zijkant van mijn bus een kast te staan. (Op de foto alleen nog maar een frame maar ondertussen al een hele kast geworden). Mijn vader heeft nu achter de kast gewoon de zijpanelen er uit gelaten, dus zit er tussen de kast en de buitenkant van mijn bus niets meer.. hij zegt dat dit nodig is voor de verluchting van de ijskast (Mobicool B40 DC/AC Hybride koelbox) en de gaslfes die ingebouwd gaan worden in de kast. Dat zo de lucht achter de kast kan circuleren. Hij gaat nog wel verluchtingsroosters maken achter de ijskast en gasfles voor extra verluchting. Hij zegt dat dit moet omdat mijn ijskast een koelbox is en geen inbouwijskast. Nu vraag ik mij af of dit wel een slim idee is om de zijpanelen er gewoon uit te laten? Ik heb dit namelijk nog nooit gezien bij eender welke camper ombouw!

Graag jullie advies!
g.png
g.png (42.86 KiB) 1206 keer bekeken
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: verluchting/zijpanelen ombouw tot camper

Bericht door Walda »

Beste Jitske,

Begrijp ik het nu goed dat de kast wel een achterwand heeft of krijgt en dat tussen die achterwand en het plaatwerk geen isolatie of iets dergelijks komt?

Groeten,

Walter
JitskeS
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jun 2016, 15:30

Re: verluchting/zijpanelen ombouw tot camper

Bericht door JitskeS »

Walda schreef:Beste Jitske,

Begrijp ik het nu goed dat de kast wel een achterwand heeft of krijgt en dat tussen die achterwand en het plaatwerk geen isolatie of iets dergelijks komt?

Groeten,

Walter


Dag Walter,

Klopt inderdaad. De kast krijgt wel een achterwant, behalve aan de koelbox die ik uit kan schuiven uit mijn kast (zie foto hieronder). Tussen de achterwand en het plaatwerk komt inderdaad geen isolatie.. ik weet dat dit wel het beste is voor de wamte/koude, maar helaas low budget en centen zijn op. Vorig jaar in het zuiden van Frankrijk gaan kamperen en ik vond de hitte nog wel meevallen. Ik weet ook niet of isolatie nut heeft aangezien mijn T5 volledig ramen heeft rondom..?
16295764_10211702233701192_1589337639_n.jpg
16359280_10211702232981174_1793579749_n.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: verluchting/zijpanelen ombouw tot camper

Bericht door Walda »

Jitske,

Wat het beste is of wat moet weet ik ook zo niet, je kan en hebt waarschijnlijk al veel gelezen bij de enorme hoeveelheid projecten en ervaringen hier op het forum. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat als de bus in de zon staat het plaatwerk behoorlijk heet kan worden en als dat tegen de koelbox aan straalt zal dit het koelen niet ten goede komen denk ik. Ik zou dus minimaal het stukje direct achter en rondom de koelbox wel isoleren. Met die zijde aan de schaduwkant parkeren/opstellen kan natuurlijk ook als je die keus hebt. En ja je hebt gelijk, van al dat glas wordt het ook niet koeler.

Succes,

Walter
Plaats reactie