Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vince's T5 GP

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Vince Lankhorst
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 feb 2017, 15:21
Contacteer:

Vince's T5 GP

Bericht door Vince Lankhorst »

Hallo allemaal!

Dus, momenteel heb ik nog een redelijk standaard (zegmaar heel erg standaard) Transporter. Natuurlijk wil ik daar in de komende tijd, wat budget en tijd toelaat, het een en ander aan gaan doen.

Zo staat hij er momenteel bij :
Afbeelding

Omdat de bus toch de functie van een bus moet behouden ga ik waarschijnlijk niet heel veel aan de laadruimte doen. Ik heb de bus 2e hands gekocht en toen lag er al een betonplex vloertje in (zonder antislip en waarschijnlijk op een maandagmorgen door de vorige eigenaar erin geschroefd :bonk) Ook was de onderkant al betimmerd met 3mm MDF hardboard plaat :bonk...

Aangezien ik de komende weken enorm druk ben door de carnaval wil ik hem snel nog even "vervoersproof" maken. Vandaag de overige 3 bovenste panelen betimmerd en nog even denkende over een passende oplossing voor het bevestigen aan de schuifdeur.
Afbeelding

Morgen worden de achterruiten behoorlijk donker getint met een folie waardoor ik wel nog naar buiten zou kunnen kijken. Dan nog raamroosters ervoor.

Ergens in de loop van komende weken komen er zwarte treeplanken op en een zwarte pushbar met carterbescherming :toppie Die liggen inmiddels al een weekje stof te happen...

Ook de bus al voorzien van de nodige led verlichting, wordt alleen ondanks speciale canbus leds en 3! canbus weerstanden per koplamp behoorlijk chagrijnig van het constant brandende oranje lamp defect lampje op m'n dashboard... Heeft iemand enig idee of iemand of ikzelf dat uiteindelijk zou kunnen uitprogrammeren?
Afbeelding
Afbeelding

Een to-do lijstje wat ik eigenlijk nog eraan wil doen...
-RNS510 (of een look-a-like) *Hier zoek ik nog wat advies over
-Chrome sierlijstjes (Stripjes in bovenste en onderste grill, mistlampcovers) *Hier zoek ik ook nog wat advies over
-Parkeersensoren inbouwen
-Bumpers & spiegels in kleur
-Glaslook panelen
-Zwarte lichtmetalen velgjes
-Stuur met stuurwielbediening *En hier zoek ik ook nog wat advies over
-Diverse kleinigheidjes en nog vast veel meer

Als jullie tips, ideeën of aanvullingen hebben hoor ik dat heel graag! :toppie
T5 GP 2011 140pk / VLShowSolutions
Tommievw
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 jan 2017, 14:26

Re: Vince's T5 GP

Bericht door Tommievw »

Nette bus :toppie

Ben benieuwd naar de updates!
Umfufu
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2017, 11:16

Re: Vince's T5 GP

Bericht door Umfufu »

Leuke bus. Ik zoek precies zoiets maar dan om helemaal om te bouwen tot camper.
Gebruikersavatar
Vince Lankhorst
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 feb 2017, 15:21
Contacteer:

Re: Vince's T5 GP

Bericht door Vince Lankhorst »

Helaas... Mijn blijdschap is al over... Een week nadat ik hem heb hangt de wavegate van de turbo vast... Gevolg, bus in noodloop, geen turbodruk... Terug naar de bedrijfsautodealer en die laat me eigenlijk al per direct weten dat het helemaal niet kan... Kortom, geen bus, geen werk... Hij staat nu daar om te kijken of de storing terug in het systeem komt... :huilen
T5 GP 2011 140pk / VLShowSolutions
Gebruikersavatar
Vince Lankhorst
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 feb 2017, 15:21
Contacteer:

Re: Vince's T5 GP

Bericht door Vince Lankhorst »

Telefoontje terug... wastegate zou niet kapot zijn. Enkel de turbodruk sensor. Daar zou iets mee gedaan zijn en het probleem is dan 'verholpen' We gaan het zien
T5 GP 2011 140pk / VLShowSolutions
Gebruikersavatar
Vince Lankhorst
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 feb 2017, 15:21
Contacteer:

Re: Vince's T5 GP

Bericht door Vince Lankhorst »

Dus, hij loopt nu weer... Vooralsnog.. Turbodruksensor is vervangen omdat er olie :groteogen in de vorige zat..

Lijkt mij niet zo goed, iemand ervaring ermee dat de turbo misschien intern olie lekt?
Ik hoor graag van jullie!
T5 GP 2011 140pk / VLShowSolutions
Gebruikersavatar
Vince Lankhorst
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 feb 2017, 15:21
Contacteer:

Re: Vince's T5 GP

Bericht door Vince Lankhorst »

Oliepijl is mooi op max, nooit teveel bijgevuld. Is een aantal maal gebeurd inmiddels.. 1x toen ik van de oprit afreed gewoon op de koppeling :muur En 1x op de N-weg met 80 op de cruise... Dus een beetje vreemd allemaal... Morgen eens nakijken of eventueel het asje in de turbo speling heeft en of er geen olie in m'n intercooler lekt...

In de hoop dat het nu opgelost is... Ga ik wel nog even verder zoeken hoe en wat.

Voor alsnog, morgen ruitjes tinten en raamroosters! :yes
T5 GP 2011 140pk / VLShowSolutions
Gebruikersavatar
Vince Lankhorst
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 feb 2017, 15:21
Contacteer:

Re: Vince's T5 GP

Bericht door Vince Lankhorst »

Jawel hoor... Turbodruksensor was het probleem! Weet ik zeker!...

Vandaag op de A2 tijdens het inhalen op de linkerbaan knalde de bus weer in de noodloop... Dus dan loopt ie in no-time terug naar 60kmpu... :groteogen Na wat halsbrekende toeren gelukkig veilig de vluchtstrook gehaald.. Bus aan en uit maar helaas de noodloop bleef... Met een gangetje van 60kmpu naar mijn monteur gesukkeld, van alles nagekeken en gedaan en het bij een ongeluk, de turbo is niets mis mee. Wel zit er een beetje olie in het intercoolersysteem, gelukkig kan die daar wel oud mee worden als het niet de spuigaten uitloopt...

De EGR klep daarin tegen zat bijna een centimeter aangekoekte roet, sludge en andere rommel op... EGR klep maar gedemonteerd en schoongemaakt.. Alles terug gemonteerd, speciaal spulletje nog in de turbo gespoten en hoppah, storing weg!

Voor alsnog rijdt hij weer en hij gaat ineens als de brandweer :T4politie

De ramen zijn ook nog getint vandaag en het ziet er behoorlijk strak uit :jump
T5 GP 2011 140pk / VLShowSolutions
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: Vince's T5 GP

Bericht door runnerted »

:tiwwp
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
Vince Lankhorst
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 feb 2017, 15:21
Contacteer:

Re: Vince's T5 GP

Bericht door Vince Lankhorst »

Zoo, we hebben de carnaval overleefd! De T5 ook gelukkig!

Inmiddels zijn de ruitjes getint, zitten er stickertjes op :yes en heeft hij gisteren een grote beurt gehad. Inclusief flush, wederom schoonmaak van de EGR, alle filters (brandstoffilter kon naar mijn mening een tank op lopen :ie ) Dus bij 132680 een grote beurt, en dat krijgt ie rond de 152000 weer :toppie Geen vieze longlife rommel in mijn transporter :)

Ook heeft ie sinds gisteren de anti carjack functie aan :jumpklap Alleen nu nog uitvogelen of het mogelijk is om een werkende knop te maken om hem van binnen te vergrendelen en ontgrendelen. (Weet zeker dat ik dat ooit hier gezien heb) Helaas brand m'n bulb blown lampje nog altijd... Ondanks hij uitgeprogrammeerd is in VCDS...

Maargoed. Voor nu is het eventjes afwachten. RNS315 met Bluetooth is in bestelling :) Nu nog even kijken waar ik van die mooie OEM USB en 12V kan vinden. Want het is nogal irritant dat ik nergens iets kan opladen als ik met 2 man personeel in de bus zit :bonk... En de zoektocht naar velgen is ook begonnen!

Goed... Fotooo's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
T5 GP 2011 140pk / VLShowSolutions
Gebruikersavatar
Vince Lankhorst
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 feb 2017, 15:21
Contacteer:

Re: Vince's T5 GP

Bericht door Vince Lankhorst »

Zoo! Vandaag eens een uitstapje richting de dealer gedaan na ongeveer 2 dagen dingetjes opzoeken op internet :jump

Vandaag besteld bij de dealer :
Veiligheidsschakelaar,
Het rode stekkertje voor eraan,
2x gele kabeltjes om te aan te sluiten (volgens onderdelenmeneer van de de dealer genoeg)
en uiteraard de lijst met veiligheidsschakelaar... Volgens ETKA zou deze bus het orgineel moeten hebben, dus ze waren lichtelijk verbaasd dat ik het niet heb...
Krijg er morgen bij het ophalen van de onderdelen ook een stroomloopschema bij om het aan te sluiten. Ook gelijk de onderhoudshistorie gekregen :toppie Blijkt dat deze bus rechts voor ooit een varkensrug heeft gekust en al een vliegwiel vervangen heeft...

Ohja en via marktplaats toevallig gevonden :yes
Afbeelding
Foto ter illustratie, zal eentje posten als ik hem erin heb gebouwd

Dus dat zou mijn probleem moeten oplossen met betrekking tot het asbakje altijd open hebben om ook maar iets te kunnen opladen...\

Nu maar eens nieuwe ruitenwissers erop en eens kijken of ik nog iets kan doen aan mijn verlichting..

Onderdelennummers van alles heb ik voor de geïnteresseerde onder ons!
T5 GP 2011 140pk / VLShowSolutions
Gebruikersavatar
Vince Lankhorst
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 feb 2017, 15:21
Contacteer:

Re: Vince's T5 GP

Bericht door Vince Lankhorst »

Na toch best wat werk, en erachter gekomen dat de locatie van stekkers toch wel degelijk groot verschillen bij een T5 en eeen T5 GP... 2 dagen rommelen door regen en foutief materiaal.. is het dan eindelijk gelukt. Als je weet wat je moet doen kun je in maximaal 45 minuutjes klaar zijn!

Afbeelding
De schakelaar werkt naar behoren en is tussen de bestaande draadboom ingesoldeerd. Wilde het eerst met aftakklemmetjes doen maar dat werkt niet zo geweldig op een 0.35mm2 kabel :lach (Overigens betekend dat icoontje dat ik verwarmde spiegels heb? En zo ja activeer ik deze met de achterruit verwarmingsknop of is hier een andere truc voor?)

Ik heb ook maar even verdiept in het feit waarom mijn elektrische hoogteverstelling van de koplampen het niet deden... Er zat en geen zekering in en een motortje was nogal vastgelopen... Dus dat werkt gelukkig ook weer :)

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn, ik heb bestelnummers bewaard en een uitleg over how-to installeren kan ik er makkelijk bijschrijven voor jullie! :) Met een klein beetje geluk komt vandaag mijn bovenste bakje van het dashboard met aansteker aansluiting binnen :toppie
T5 GP 2011 140pk / VLShowSolutions
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Vince's T5 GP

Bericht door eurocook »

Hi Vince,

Je activeert de achterruit verwarmingsknop en laat de draaiknop op de stand van staan die de foto aangeeft.
Je bent goed bezig. Ga zo door

Groet Eurocook
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Vince's T5 GP

Bericht door moosev »

Mooi dat het werkt! Goed gedaan. Begin de handleiding maar alvast te schrijven, nu zit het nog vers in het geheugen :knipoog
Het staat bij mij nog niet hoog op het lijstje maar wellicht later in het jaar ook maar eens naar kijken kan soms toch wel handig zijn.
Gebruikersavatar
Vince Lankhorst
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 feb 2017, 15:21
Contacteer:

Re: Vince's T5 GP

Bericht door Vince Lankhorst »

Zoo, we hebben weer een aantal dingetjes klaar :)

Het bovenvakje met 12v aansluiting zit erin, en daar ben ik heeeel blij mee :toppie
Afbeelding
Afbeelding

Ook zitten mijn "luxe" kentekenplaten erop in bedrukte houders met mijn bedrijfswebsite op en....
De pushbar in het zwart zit erop :yes
Afbeelding
Afbeelding

Ben alleen nog aan het twijfelen of de carter bescherming (die nu tegen de bumper opdrukt) erop blijft. Hoor graag jullie mening!

De bumpertjes worden wit, vandaar dat hij zwart is :jump
Dinsdagavond nog even de treeplankjes eronder :lach
T5 GP 2011 140pk / VLShowSolutions
Plaats reactie