Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Ruimte is inderdaad beperkt, moest een klein stukje plastic verwijderen.
Ben nog even naar buiten gelopen voor een fotootje:
2-DSCN1724.JPG
1-DSCN1725.JPG
gr
Rene
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Multivan Generation »

Ik durfde dit niet aan,
omdat ik verhalen heb gelezen over verminderde radio ontvangst door invloed van een USB stekker.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Walda »

Handige plaats, eigenlijk de beste plaats als je geen draden over het dashboard wilt.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Juli 2017 na de bouw er eindelijk mee weg

Even stil geweest met de updates, na het bouwen moet er natuurlijk wel gebruik gemaakt worden van de bus.

Voordat we met de bus met vakantie gaan nog snel samen met de leverancier de Reimo multirail op de zijkant bevestigd. We hebben hiervoor een campertarp van Hypercamp gekocht zodat we bij eventuele regen wat beschutting hebben. Na twee testweekendje in Nederland voor vier weken vertrokken naar Scandinavië. Na jaren hier met de tent te hebben rondgetrokken wordt dit onze eerste ervaring met de camper daar. Normaal gesproken vertrokken we altijd 's ochtends vroeg op zondag om dan eind van de middag in Zweden of Noord Denemarken te zijn. Het reizen met een camper is toch anders. Aangezien zaterdagmiddag alles wel gereed was zijn we om vier uur 's middags weggegaan. Camperplekje op de hei in Duitsland was geweldig, eerste kraanvogels gezien en na het wakker worden de achterklep klep open voor zicht op de hei. Prima begin dus.

Camper rijdt erg relaxed de armleuningen aan de stoel zijn erg fijn. Alles functioneert, de koelkast is lekker koel en de usb aansluitingen en de verlichting doen goed hun werk. Het dimmertje op de lampjes werkt uit de kunst, de lampjes kunnen op een erg laag niveau branden voor een gezellige sfeer in de u-zit.

De u-zit bleek, tegen verwachting in, meer gebruikt te gaan worden dan de draaibare stoelen. Mede door de ramen rondom is het zitten in de u-zit veel gezelliger dan in de voorstoelen. Wanneer we de Silverscreen al op het voorraam gedaan hebben wordt dit trouwens wel een erg donkere hoek, wellicht dat daar nog lampjes in het plafond komen. De Silverscreen kan aan de voorzijde wel tijdelijk geopend worden wat weer wel wat licht geeft. Voor 's nachts is het echter weer ideaal, samen met de plisse gordijnen is het goed donker in de bus. De gordijnen bevallen erg goed, makkelijk open en dicht te schuiven en prima isolerend. We vinden het ideaal dat ze van beneden naar boven sluiten.
12-DSC_0057.JPG
Het bed van 160xca1960 is erg goed bevallen, er blijft voldoende ruimte over in de bus om de porta potti neer te zetten en het bed is comfortabel met de twee losse dekbedden.

We hebben in onze vier weken op ongeveer 4 campings en ca 5 (soms betaalde) camperplaatsen overnacht en de rest wild gekampeerd. We zijn één keer twee nachten blijven staan, de rest overal maar één nachtje. Doordat we dus veel tussendoor gereden hebben zijn de accu's niet onder de 90% geweest.

Na twee nachten:
1-DSCN1982.JPG
Wellicht hebben we de accu capaciteit wat over gedimensioneerd. Nog maar eens nadenken over een grotere omvormer zodat we de waterkoker er op kunnen aansluiten en de capaciteit kunnen benutten. Ik zag dat Victron nu ook een 800W versie heeft zonder ventilator, maar eens kijken of dit past. Dus ook geen gebruik gemaakt van de 230v aansluiting, op één keer na dan omdat het gratis was en we vlak naast de aansluiting stonden. Moest tenslotte ook getest worden. :knipoog

Door het mooie weer de kachel niet echt gebruikt, een keertje even aangehad omdat het 's avonds wat fris was en we wel wilden weten of het allemaal goed werkte. Maar ook die werkte prima.

Het reizen met de camper beviel erg goed, waar we met de tent normaal twee nachtjes zouden blijven, reden we nu na bijvoorbeeld een wandeling nog een stukje om dan weer een nieuw plekje te zoeken. Soms lukte dat erg goed, andere keren wat minder. Een plekje in de middle of nowhere met een meertje en een kampvuurtje is aan ons wel besteed. Een plekje langs de weg waar 's ochtends vroeg de auto's weer razen wat minder. Gelukkig kwam dat niet al te vaak voor.
1-043-DSC_7557.JPG
(zie ook viewtopic.php?f=7&t=57181&start=15#p413129)

Het fijne van het gebruik van de VW bus is dat je toch paadjes in kan rijden die met een grotere camper niet te doen zijn, en dus wat meer keus hebt voor een overnachtingsplaats.

Door het goede weer de luifel maar twee keer gebruikt, we hebben maar een paar dagen regen gehad.

Voor de schuifdeur en de achterklep hebben we zelf horren gemaakt die erg goed voldeden, ook op plaatsen waar veel muggen zaten ging het prima met de deur open. Het van binnenuit openen van de achterklep en dan de hor bevestigen ging prima vanuit bed.
1-DSC_7638.JPG
2-DSC_7639.JPG
02-DSC_0045.JPG
Laatst gewijzigd door moosev op 09 sep 2017, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

04-DSC_0049.JPG
06-DSC_0051.JPG
10-DSC_0055.JPG
Het indelen en opbergen van de spullen is nog wel een beetje een dingetje, we hebben nog niet alles even efficiënt een plekje gegeven. Het keukenlaadje heeft nog een tussenschotje nodig om daar wat dingen te kunnen scheiden. Ook de ruimte in de U-zit onder de tafel kan nog wel wat beter. Het plankje wat we achterin gemaakt hebben in het hefdak bleek wel een succes, prima plek voor je toilettas en kleren.
1-009-DSC_7433-001.JPG

Ook de Ikea bakjes die we boven de keuken gemaakt hebben waren makkelijk in gebruik en konden de slechte wegen goed aan, ze zijn er niet afgevallen. (behalve de koffiefilter af en toe)
1-DSC_7439.JPG
Het vastzetten van de spullen op de vloer is ook niet helemaal handig dus daar moet ook nog wat op verzonnen worden. Het bed sjorren we achteraan vast met sjorbanden wat wel goed werkte, ook de Silverscreen kreeg daar een plekje en op een gegeven moment ook twee grote rendier geweien.

Met de 10 liter watertank konden we zo'n drie dagen toe, beetje afhankelijk of er een meertje in de buurt was waar we water uit konden halen. Samen met de 5l reserve jerrycan was dit dus goed te doen. In Zweden kun je bij de meeste benzinestation weer water vullen.

Al met al tot en met de Lofoten geweest en ruim 7000km gereden.

gr

René

PS:
Walda schreef: 30 mei 2017, 18:50 .... Waarom heb je voor zoveel ramen gekozen en niet bv de achterste dicht gelaten om zo beter beschermd te zijn tegen kou of felle zon?....
daarom:
1-10-DSCN1980.JPG
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Walda »

Beste Rene,

Wat fijn dat de bus zo goed bevallen is en dat jullie er een fijne vakantie mee hebben gehad. Inderdaad, een mooi uitzicht zo met de ramen ;-).

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Tijd voor weer eens een update.

Eigenlijk niet zo heel veel aan de bus gedaan. Op de voorportieren raam windschermen gezet en intussen al lekker veel weekendjes met de bus weggeweest.
4-DSCN2786.jpg
Laatste keer met nachttemperaturen van -3 wat nog prima te doen was. Kachel 's nachts niet aangehad, dus bevroren condens op de binnenkant van de ruiten de volgende morgen. Met dit weer zijn de vele ramen wel een nadeel...
5-DSCN2781.jpg
De kachel uitstroom komt uit de vloer en is redelijk recht naar boven, wat natuurlijk niet erg gunstig is voor de verdeling van de warmte. Dus hiervoor wat nieuwe spullen voor besteld en vandaag geïnstalleerd. Volgende keer eens kijken of dit nog meer comfort geeft.
1-20180224_154729.jpg
Verder een brief gekregen van de verzekering dat de auto niet meer voor diefstal verzekerd kon worden zonder OBD lock. Dus het slot van Construct maar laten installeren en zelf de stikkertjes op ebay besteld voor op het raam.
2-20180224_153732.jpg
3-20180224_134448.jpg
Intussen nog wel wat spullen verzameld voor wat nieuwe projectjes. Dus wordt vervolgd.

gr
Rene
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door de Viking »

Begrijp ik het nu goed Moosev,
Naast een Bearlock is nu ook al een OBD lock verplicht, overigens nog nooit van dit kastje gehoord en behoorlijk ad prijs.

Zelf heb ik er een nep OBD stekker (van de sloop) in zitten en de echte weggewerkt.
Dat stickertje ga ik ook betellen
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Klopt. Van de verzekeraar een brief gekregen dat er veel T5 en T6 buscampers gestolen werden en dat er daarom naast het al verplichte Bearlock slot er nu ook een OBD lock in moet wanneer je hem tegen diefstal wilt verzekeren. Verzekeraar heeft trouwens een deel van de kosten vergoed.

Stikkertjes komen hier vandaan: http://r.ebay.com/YQprdQ

gr.
René
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Maart 2018

Het aftermarket inbouwsetje voor de stoelverwarming lag al enige tijd te wachten op inbouw. Nu eindelijk de stoelen gedemonteerd uit de bus en begonnen met het inbouwen van de verwarmingsmatjes.

Afbeelding

Afbeelding

De zittingen van de stoelen zijn eenvoudig van het frame te schroeven door vier schroeven (multitand) los te draaien. De stof zit met een plastic rand geklemd in metalen klemmetjes. De plastic rand er uitwippen en daarna de stof naar de bovenzijde oprollen, beginnend aan de voorzijde. Het is een beetje duwen en trekken, maar goed te doen.

Afbeelding

Meer moeite had ik met het loshalen van de metalen staafjes die de stoelzitting in het schuim vastzetten. Hier kun je slecht bij en is lastig los te haken. Er zal wel een handigheidje voor zijn, maar dat heb ik niet ontdekt.

Afbeelding

Daarna verwarmingsmatjes op het schuim geplakt en de hele exercitie weer in de omgekeerde volgorde uitvoeren. De matjes voor de rugleuning zijn makkelijker aan te brengen. Aan de onderzijde de plastic strip loshalen en je kunt de matjes er zo inschuiven, even opletten met de plakstrips en dat het matje niet dubbel zit.

Het volgende weekend weer verder gegaan met de stoelverwarming. De stoelen en draaischijven gedemonteerd en de onderkant van het dashboard er weer uitgehaald. Gaten geboord in twee afdekkapjes van het dashboard en daarin de bedieningsknopjes van de stoelverwarming in gemonteerd. Draden via de schakelkolom naar beneden onder de vloermat en vandaar weer naar de stoelen. Kan allemaal net met de geleverde lengte draad.

Afbeelding

Het relais van de stoelverwarming is aangesloten op een schakeldraad van het contact (afgetakt van de radio) en de matten zelf worden gevoed vanuit de HH accu's. Hier is geen bijzondere reden voor, maar dat kwam beter uit. Tijdens het rijden worden de HH accu's bijgeladen via het Cyris relais dus uiteindelijk wordt de energie voor de stoelverwarming door de dynamo geleverd. Volgens de accu monitor trekt de verwarming ruim 3A op de hoogste stand, wat overeenkomt met de specificaties.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

De kachelventilator gaf ook nog een akelig geluid, waarschijnlijk een blaadje. Dus die ook nog maar even uitgebouwd. 'Even' bleek iets langer te duren door gebrek aan een 5.5mm dop voor de schroeven. De bovenste twee gaven wat extra werk daardoor want daar kun je dan slecht bij. En inderdaad, een hardnekkig blaadje was de lawaaischopper. Ook het interieurfilter gelijk even vervangen.

Verder de koe nog uit de motor gehaald. Al enige tijd hadden we een actieve koe na afschakelen van de motor. (google maar eens op "moo valve"). Aangezien het steeds erger werd toch maar de N75 klep vervangen en tot nu toe is het rustig in het vooronder.

Demontage van de oude:
Afbeelding

Oud en Nieuw:
Afbeelding

Daarna nog een regengootje boven de bestuurdersportier geplakt zodat er niet elke keer water naar binnenkomt bij het openen van de deur bij regenachtig weer. Of dit werkt is nog even afwachten.

Afbeelding

Al met al weer wat projectjes afgerond.

Gr
René
sanderdb
Berichten: 359
Lid geworden op: 02 okt 2015, 22:12

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door sanderdb »

Heb dezelfde stoelverwarming bij mij erin geplaatst.
Paar weken geleden op wintersport veel plezier van gehad, ze worden echt lekker warm als het nodig is.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Walda »

Hoi Rene,

Je bent lekker bezig geweest. Ben benieuwd naar je ervaringen met die regengootjes, lijkt een goed idee.

groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Multivan Generation »

Is een goed idee, en een must :toppie
Ook ik had er last van tijdens en na een regenbui,
je stapt uit en je krijgt een plas water in je nek.

Misschien komt dat wel door de nieuwere daken met een spoilertje voor het dak?
Dat er daar water in blijft staan.
Ook kan er wat water in de regengoot onder het dak blijven staan,
instappen, dat wordt dan even het laagste punt, en ja hoor patat.

Ook de elektronica in je deur vind dit niet heel tof..

Heb zelf nu links en rechts een Bradrup toprail gemonteerd,
maar daarmee wil ik nog andere dingen doen, dus multi functioneel..

Ik ben benieuwd hoe deze jou gaan bevallen :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Walda »

Had ik nog niet over nagedacht, maar die grote voor spoiler sluit de bestaande gootjes natuurlijk af waardoor er water in blijft staan. Mijn kleinere dak heeft dat niet dus ik dacht alleen aan aanhangende en vallende druppels en dergelijke.

Walter
Plaats reactie