Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Er zitten bij mij buisjes/slangetjes onder de grote spoiler die het water uit de bestaande gootjes moeten afvoeren. Moeten wel regelmatig schoongemaakt worden.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

April 2018

Weer wat kleine dingetjes aan de bus kunnen doen. Extra plankje aan de achterzijde van het "wc-kastje" gemaakt en een netje aan de zijkant voor het opbergen van wat kleine spullen.

Afbeelding

Verder de dashcam tijdelijk gemonteerd voor de aankomende ritten. Later verplaats ik hem nog naar boven bij de binnenspiegel, maar dan moet het omvormertje van ali eerst ontvangen zijn. Dan wil ik de omvormer aansluiten op de spanning van de dimmende spiegel zodat de dashcam schakelt met het contact. Beeld is nu dus vanaf dashboard hoogte en de dashcam is via usb aan te sluiten op de HH accu. Dashcam trekt trouwens 220mA volgens de accu monitor.

Afbeelding

Afbeelding

Verder dacht ik 'even' het dashboard kast remmertje (3B1 858 309 B) te monteren. Maar helaas, in mijn T5 was niet alleen het remmertje wegbezuinigd maar ook het bevestigingspunt. Dus zelf maar wat gerommeld met schroefjes en busjes.

Afbeelding

gr
Rene
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Mei, juni 2018

Eindelijk weer even tijd gemaakt voor een update.

Het omvormertje uit China was er sneller dan verwacht en dus het interieurlampje gedemonteerd en het omvormertje aangesloten op de bedrading van de binnenspiegel.
Zwart: 12V zekering SC19
Bruin: massa
(het moet wel een automatisch dimmende spiegel wezen)

De dashcam zit nu wat hoger en gaat aan bij ingeschakeld contact en weer uit bij uitgeschakeld contact.

Afbeelding


Verder nog een 12V sigaretten-aansluiting aan de achterzijde gemaakt voor de losse campingdouche. Het praktisch nut moet zich nog bewijzen maar de mogelijkheid is er nu. De oude poederblusser heb ik vervangen door een schuimblusser die tot -10grC kan en bij gebruik minder (neven)schade veroorzaakt dan de poederblusser. Gelijk er maar twee gekocht en er één achterin de bus gemonteerd daar was nog een mooi plekje.

Achterin:
Afbeelding

Bij de zijdeur, inclusief blusdeken:
Afbeelding

Ook nog 4 nieuwe Vredestein COMTRAC 2 ALL SEASON 107/105T VR205/65T16 banden laten monteren en uiteindelijk vertrokken naar Schotland voor een roadtrip van ruim drie weken. Op de planning stond o.a. de North Coast 500 (NC500). Wij zijn eind april vertrokken en toen was het nog behoorlijk fris. Nachttemperaturen van -4°C (0°C in de bus), dus 's avonds en 's ochtends lekker de (diesel ) kachel aan. Vaak was stand 1 al voldoende om het erg aangenaam te hebben. De nieuwe uitstroomopening werkt erg goed en is een goede verbetering van de luchtstroom.

We hebben in de drie en halve week op zo'n 5 campings/camperplaatsen gestaan en de rest wild gekampeerd. Ergens langs een weggetje, bij een meertje, begraafplaats, etc. Eén keer een dagje blijven staan en dus twee nachten op dezelfde plek, verder elke nacht een ander plekje. Door de verplaatsingen waren de accu's eigenlijk altijd vol. Meestal bij vertrek rond de 94% en bij aankomst weer 100%. Voorlopig komt er dus geen zonnepaneel op. Wellicht wanneer we onze reisgewoonte veranderen en langer op een plek blijven staan, kunnen we dat weer in overweging gaan nemen.

Door het overwegend droge weer hebben we ook (nog) geen behoefte aan een busmuts hoewel ik dat van te voren wel overwogen had. Dus ook dat gaat nog even op de lange baan.

De auto is weer prima bevallen, op de smalle weggetjes is het makkelijk rijden en kun je eenvoudig aan de kant wanneer er een tegenligger is. Het blijft een mooie compacte camper en ideaal voor de UK. (Er zijn veel 'single road tracks' in noord Schotland). Ook de 25% hellingen waren geen probleem.

Schotland zelf is ook erg goed bevallen om lekker rond te trekken. De public toilets zijn af en toe erg handig en ruim aanwezig. Verder hadden we in dit jaargetijde totaal geen midgets en toch geweldig weer om te kunnen wandelen. Het ene overnachtingsplekje was uiteraard mooier dan de ander, maar over het algemeen zijn er erg mooie en rustige plekjes te vinden. (de park4night app hielp weleens).

Totaal 3000km over overwegend prachtig gelegen maar soms erg slechte wegen gereden.

De parkeerkaartjes vielen af en toe ver weg onder bij het raam, daar nu een rubber voor besteld. Even op maat gesneden en eenvoudig tussen raam en dashboard gedrukt.

Afbeelding

Afbeelding

Om de mifi een makkelijke plek te geven heb ik nog een extra usb aansluiting gemaakt aan de b-stijl in de bestuurderszijde. Aan de bijrijderskant zit op deze plek al de dimmer van de lampjes, maar hier was het plekje nog vrij. De mifi kan nu mooi bovenin liggen aan de stroom en gelijk een goede ontvangst.

Afbeelding

Verder nog een opbergplekje voor de losse plankjes gemaakt die ik nodig heb om het bed in de u-zit te maken. De originele VW dopjes gebruikt die oorspronkelijk het hardboard in de dichte ramen vasthielden.

Afbeelding

Gr
Rene
Laatst gewijzigd door moosev op 20 okt 2019, 13:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Walda »

Hoi Rene,

Leuk om te lezen dat de bus zo goed bevalt en dat jullie er veel plezier aan beleven. Handig dat rubber voor tussen de ruit!

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door de Viking »

Mooi geslaagd project Rene en heel professioneel gemaakt.

Dezelfde indeling zoals ik hem ook heb met bed en zijbanken, met dezelfde enkele poot onder de tafel en niet zo'n grote.
Deze indeling is meer een kleine camper.
Met dat verschil dat ik een hoge H3 bus heb met kasten bovenin en zo heb ik meer dan voldoende ruimte voor alles.
Voor Engeland is een VW camper inderdaad ideaal.
Toeval, je hebt de North Coast 500 gereden en die planning ligt bij mij klaar voor volgend jaar juni, lijkt me geweldig.
Heb ook gelezen dat de grootste campers daar een VW bus kunnen zijn.
Vorig jaar langs de kusten van Devon en Cornwall gereden ook allemaal one track ways.

Doordat wij ook veel rijden en weinig op campings staan, blijkt dus dat de HH accu's ook wel vol blijven, dus mijn zonnepaneel is een beetje overbodig :knipoog
Vorig jaar was mijn zekering bij de accuscheider stuk en bleven mijn accu's vol met het zonnepaneel, kan dus 2 kanten op.

De OBD disabled stikker zit nu ook op mijn raam omdat ik een nepstekker gemonteerd heb.

Waar koop je dat raamrubber Rene?
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb dat rubber daarnet op camperjam gekocht voor 12 pond.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Het rubber heb ik via ebay in engeland gekocht. Zoek even op "VW Transporter T4 T5 T5.1 T6 Rubber Dash Trim Gap Filler".
Je kan ook aan Peter vragen of hij een extra rubber meeneemt :gekte
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Multivan Generation »

TransportersHQ kun je het vinden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door de Viking »

Dank je heren en besteld :lach

Nog 1 vraagje, gebruiken jullie nu ook nog Mifi op vakantie?
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Op dit moment gebruiken we de mifi nog omdat ik nog diverse sim kaartjes heb met data tegoed. Ook voor het doorzetten van een camping wifi signaal is de mifi wel handig. Hoef je maar één apparaat in te stellen.
Gr
Rene
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

de Viking schreef: 07 jul 2018, 13:41 Dezelfde indeling zoals ik hem ook heb met bed en zijbanken, met dezelfde enkele poot onder de tafel en niet zo'n grote.

Toeval, je hebt de North Coast 500 gereden en die planning ligt bij mij klaar voor volgend jaar juni, lijkt me geweldig.
Heb ook gelezen dat de grootste campers daar een VW bus kunnen zijn.
Sieds, jouw indeling heeft zeker als inspiratiebron gewerkt bij het bepalen van ons ontwerp. Ik heb één van je foto's nog in het 'voorbeelden' mapje staan wat ik toen gemaakt heb.

De North Coast 500 is inderdaad eigenlijk alleen geschikt voor een VW camperbus. Niet iedereen trekt zich daar wat van aan en kom je dus van alles tegen. Grote campers, expeditie vrachtwagen campers, autos met caravan etc. Het leukste zijn wel toch de rallys die je tegen kunt komen. Oude Rolls Royces, T-fords, Jaguars en natuurlijk VW bussen! Grote groepen motoren en ga zo maar door. Het geeft wat extra's aan het rijden van de route.
De VW bus staat zelfs op de officiële kaart:
Afbeelding

De vriendelijkheid van de medeweggebruiker is alleraardigst. Doordat je regelmatig aan de kant moet wordt er behoorlijk wat gezwaaid naar elkaar. De oostkant is wat minder spectaculair, vandaar dat wij de route tegen de klok in gereden hebben. Het wordt dan steeds mooier! Het begint dan eigenlijk bij John o' Groats. Een prima camping trouwens waar je mooi uitzicht hebt op de Orkneys en de spelende zeehonden.
's Ochtends een sausage and bacon roll bij het plaatselijke restaurantje en dan een mooie wandeling naar de vuurtoren met kans op papegaaiduikers! Daarna wordt de route alleen maar mooier en beginnen de prachtige single track roads, een bezoek aan de Smoo cave en weer door. Af en toe het binnenland in om de kust even met rust te laten en een mooi overnachtingsplekje te hebben. Doe op tijd je boodschappen want niet overal zijn er winkels. Verder is het alleen maar genieten van het rijden door een prachtig landschap. Bij Handa kun je met een bootje naar het eiland voor een mooie wandeling met vogelrotsen. Leuke weggetjes daarheen om te rijden, 20% hellingen e.d.
Verder naar het zuiden om uiteindelijk de geweldige 'koeienpas' (Bealach na Ba) te rijden. Reken daar wel op wat drukte.

De route begint trouwens in Inverness waar je bij de plaatselijke VVV een gratis routekaart kan ophalen, wel even om vragen want ze liggen onder de toonbank… Op de kaart staan o.a. de winkels, tankstations, uitzichtpunten e.d. aangegeven wat wel handig kan zijn.

Gr
René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Multivan Generation »

@René,
Het is mij opgevallen dat het rubber meteen het chassisnummer afdekt en ook dat het stiller is qua geluid..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

Het afdekken van het chassisnummer lukt bij niet, zover krijg ik het rubber er niet in. Geluid is mij (nog) niet opgevallen.

gr
Rene
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door moosev »

juli 2018

Op een van de warmste dagen van het jaar wilde de auto niet starten. Heel even draaide de startmotor rond maar aanslaan ho maar. Met de startkabels en een hulpaccu was het geen probleem. Accu kon de benodigde capaciteit dus niet meer opbrengen. Normaal heb je dat bij koud weer maar onze bus dacht, een paar dagen voor vertrek naar Zweden, laat ik er nu maar mee ophouden. Dus maar direct een nieuwe accu besteld en erin gezet. Een iets grotere wat tot gevolg had dat ik de bedrading naar de Cyrix moest verlengen. Gelukkig nog een stukje 35mm2 draad overgehouden (en niet weggegooid) van de bouw en dus was het eenvoudig twee kabelschoenen er op persen en de boel weer aansluiten. De originele beschermhoes is nu helaas te klein dus daar nog maar eens nieuwe voor zoeken.

gr
René
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017

Bericht door Walda »

Balen René,

Maar beter nu als onderweg zou ik denken. Veel plezier en een mooie tijd.

Groeten,

Walter
Plaats reactie