Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

het complete BDM file T5 174 pk

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maarten Hooikaas
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2011, 09:50

het complete BDM file T5 174 pk

Bericht door Maarten Hooikaas »

Hallo.
Ik moet m'n spruitstuk vervangen en wil dan gelijk een andere turbo plaatsen , liefst een 174 pk , heb nu 130 pk
Is het mogelijk om een 174 pk turbo op een 130 pk T5 bouwjaar 2009 te monteren en daarna de complete BDM file op je board computer te zetten .
Of moet je dan nog aanpassingen doen aan de software / hardware , of bepaalde afstellingen veranderen ?

Heb hiervoor een 174 pk gehad en gechipt naar 205 pk , maar deze bus rijd nu waarschijnlijk in een Oostblok rond , moest een aantal jaren de vertrouwde 5 cil missen .Nu weer in het bezit van een T5 uit 2009 maar helaas is het spruitstuk lek .

Groet Maarten.
Gebruikersavatar
Hansjepansje
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27

Re: het complete BDM file T5 174 pk

Bericht door Hansjepansje »

Dat is bij mijn T5 van 2005 ook gedaan. De turbo van de 130 pk 2.5 tdi is vervangen door een zwaardere 174 pk turbo. De software is aangepast door JB Autoservice in Dieverbrug. Ongeveer 200 pk nu.
henkxyz
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2015, 09:01

Re: het complete BDM file T5 174 pk

Bericht door henkxyz »

Beste VW rijders,

Wat gebeurt er daadwerkelijk met de motor als hij van 180 pk naar 200 pk gechipt wordt? In hoeverre belast je de motor meer dan voor de ingreep? Komt het extra vermogen pas vrij als je hoog in de toeren zit bijvoorbeeld ? Ben begonnen met een 2.5 TDI T4 Caravelle 100 pk. Heb het beestje na 20 jaar en 5 ton op de teller moeten omruilen i.v.m. de milieuregels van bepaalde steden. Heb nu een T5 Multivan met 3 ton op de teller en 180 paarden onder de motokap. Kan het kwaad om hem te chippen of moet het rubsje nooit genoeg gedachte goed over boord gegooid worden. En moet ik me realisren dat mijn rustige rijgedrag alleen maar ten goede komt aan de het behoud van de auto en mijn portemonnee. Samengevat : in hoeverre zal de auto/motor meer slijten nadat hij gechipt is? Verneem graag jullie kennis en ervaringen. Groeten Henk Hendriksen
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: het complete BDM file T5 174 pk

Bericht door Burp »

Als je het vermogen niet gebruikt dan gebeurt er niets extra's met de motor. Je hebt meer vermogen tot jouw beschikking. Mijn T5 is ook gechipt naar ruim 200 pk maar ik rijd over het algemeen redelijk rustoig. Maar als ik mijn boot of caravan achter de auto heb dan is het extra vermogen erg prettig.

Wat er gebeurt bij het tunen? Turbo zal iets eerder in komen en de maximale druk zal wat hoger zijn. Inspuiting zal iets veranderd zijn. Ik denk dat je het dan ongeveer wel hebt gehad.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
henkxyz
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2015, 09:01

Re: het complete BDM file T5 174 pk

Bericht door henkxyz »

Hoi Martin,

Beetje late reactie, maar bedankt voor de reactie. Ik

Groet Henk
Plaats reactie