Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schuifdeurperikelen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Schuifdeurperikelen

Bericht door t-vierder »

Een tijdje geleden merkte ik dat de schuifdeur moeilijk open en dicht ging. Dit kwam doordat het wieltje in de onderste rail verdwenen was. Nu lag de beugel dus op de carrosserie, zoals op onderstaande foto te zien is.
5 beugel ligt op carrosserie.jpg
Gisteren had ik eindelijk tijd hier eens iets aan te doen. Ik dacht simpelweg een nieuw wieltje te kopen en te monteren, maar helaas. Het bleek dat ik een hele set moest kopen voor € 118,20. Ik weet niet eens wat die hele set dan is, maar dat zal waarschijnlijk het hele ophangsysteem van de schuifdeur zijn. Hoe dan ook, ik vond het een wel heel hoge prijs om in feite alleen een klein wieltje te hoeven vervangen. Gelukkig ben ik iemand die een heleboel dingen bewaart, ook dingen die op het eerste gezicht niet erg nuttig lijken. Daarom had ik een aantal lagertjes liggen zoals op onderstaande foto.
11 lagertje.jpg
Na demontage van de beugel heb ik het asje van het originele wieltje er af geslepen tot op drie millimeter. Toen de beugel opgedikt met een drie mm dik plaatje. Daarop een boutje M10 vast gelast en hier het lagertje omheen.
10 lager gemonteerd.jpg
Het viel nog niet mee om de juiste hoogte van het boutje vast te stellen. Eerst met een paar kleine hechten vast gezet en proberen. De eerste twee pogingen mislukten doordat de bout nog te laag zat en daardoor het hele ding vastliep in de rail. Maar bij poging drie zat ik goed. De deur schuift weer soepel, zonder dat er teveel speling op zit.

Ik weet alleen nog niet wat er op de lange duur mee gebeurt. Volgens mij is het originele wieltje van kunststof. Mijn nieuwe wieltje is van hard staal, dat nu heen en weer rolt op een dun stukje plaat. Na jaren van intensief gebruik zou dit wieltje wel eens door de dunne plaat heen kunnen slijten. Nou ja, voorlopig heb ik me met een paar uren hobby'en bijna 120 euro's bespaard en ik zie wel wat er gebeurt.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Plaats reactie