Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door atilla »

EINDELIJK gekocht;
Ik ben ongeveer sinds 1 jaar bezig om een geschikte auto te vinden (ivm krappen budget) eindelijk er een gevonden. Ik heb ondertussen stuk van 10 wagen gezien en 5 er van beetje serieus kandidaat geweest was en het laatste keer zeg ik me zelf nu of nooit. Dus het word 1.9TDI 105pk Dubbel cabine met airco een prachtige wit bus die net onder de 2ton gelopen zijn.
Ik wil mijn ombouw project met jullie delen in deze periode jullie reactie en suggesties zijn hartelijk welkom. :adhd
Ik ben van plan deze jaar alsnog bestelbus op kenteken te houden en volgend jaar met dak verhoging en de rest verplichtingen compleet ombouw afronden en camper kenteken zetten. Deze jaar gaan toch maar gebruiken voor vakantie met een aantal simpel aanpassingen.
Ik heb heel veel te zeggen over mijn plannen maar eerst aantal plaatjes toevoegen want een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

te doen (word nog aangepast):
- Motor / mechanisch in orde kregen (niet dat ie problemen heeft maar door een monteur laten kijken)
-distributieriem / waterpomp set, V-snaar vervangen
-Remmen en waarschijnlijk schijven vervangen
-Vanaf onderkant van de ramen opknappen en laten spuiten
-Bumper mee spuiten en achter bumper vervangen
-en nog wat er op mijn pad komt :)

Korte periode
- Achterkant bekleden en wandplaten maken
- Wanden en vloer isoleren
- Vloer vinly/laminaat leggen
- zij kanten kasten maken (tijdelijk)
- cruise control monteren
- Dubbel DIN (android) radio, camera, sensoren
- Ramen blinderen
- 3/2 persoons- bank met gordels achterin tussen de wielen
- Multivan rails als het mogelijk is?
- Simpel keukentje
- Stoelen vers laten bekleden
- Ramen blinderen
-Weet je wel stikker :wjw :yes

Lange periode
- Hefdak of slaaphefdak (zelf bouwen inc. dak zelf?)
- Proberen op kenteken camper met 5 personen te krijgen (zonder een dure R&R bed)
- Elektrische voorzieningen huishoud accu, split charger, zonnen panelen etc.
- op de Achterdeur een extra RVS/ALu kast bouwen vast mee beweegt om wat spullen er in te zetten? andere optie trekhaak met zo doosje(voorbeeld op youtube gezien)
- Leufel zij kant
- Achter tent vanaf achter klep
- Glazen panoroma dak (wel klein stukje) :peace
- Pushbar
- Led Day Light
- Mistlampen
- Spelen met de kleur :bonk
-
Laatst gewijzigd door atilla op 28 apr 2018, 17:53, 2 keer totaal gewijzigd.
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door Walda »

Veel succes! Hier op het forum is een schat aan informatie te vinden, zoals velen anderen heb ik hier heel veel gelezen en zo mijn keuzes gemaakt.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door de Viking »

Mooie bus, succes.
En die die bumper spuiten kan altijd nog, gaat toch eerst om de inhoud :knipoog
Gr. Sieds
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door atilla »

Bedankt voor jullie reactie's.
black bulli: Die dikke portemonnee is inmiddels bijna leeg getrokken (was nooit voelgewest :) ) er zit meer papieren dan geld
Ik ga a.s zondag met een oude monteur vriend distributie riem vervangen zal ik proberen een soort van how to foto's maken voor de mensen die wel interesse heeft. Eigenlijk wil ik een blogger pagina starten voor me zelf en anderen.

Zover zo goed heb ik een kleine probleem gezien (was al bekend tijdens kopen) ik krijgt tijdens starten en rijden op mijn dashboard te zien dat ie deur open is . tijdens starten en rijden geeft ook waarschuwing met geluid maar dat houd snel op en blijf die deur open lampje branden.
Het is duidelijk dat er een van de sensor kapot is maar ik zie geen duidelijke sensortje bij deur of kozijn staan. Daardoor kan ik ook niet makkelijk te zien welke deur probleem heeft (dashboard lampje is voor alle deuren zelfde). Heeft iemand ooit soort gelijk probleem gehad?

Door de week heb ik de oude lelijke wandplaten demonteert en mal gemaakt voor een nieuwe.
Hiervoor heb ik een revolutioneer manier gevonden ten minste dat is wat ik dacht. Mal maken met een transparant en dunne plasticglas plaatje (iets vaak bij reclameboorden gebruikt word. Ik heb heel toevallige manier eentje gekregen en binnen no-time de mal is klaar en originele bevestiging punten is zo overgenomen. Waar kan ik die transporter plastic rivets (klinknagels) vinden? Er is wel aanbod op china dat duur erg lang totdat geleverd word.
Afbeelding


Hier onder aantal foto:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mal is klaar maar ik heb nog geen beslissing genomen voor type en dikte van de platen. Ik weet ook nog niet welke type isolatie er in zetten. :muur
Isolatie: zoveel ik lees Schapenwol voor warmte en voor geluid X-trem werkt goed. Ik ga nog even verder zoeken.
Ik kan voor weinig volgende platen krijgen lijkt mij wel een soort gelijke product als X-trem (werkelijk veel duurder dan x-trem)
S-56.100 polyvinyl schuimplaat dikte 25mm, afmetingen 126x205cm
Hoge densiteit, duurzaam elastisch, gesloten- cellig polyvinyl kunststofschuim. Akoestisch en thermisch isolerend materiaal met hoge elastische weerstand tegen indrukking en beschadigingen. Leverbaar als plaat in de standaardkleur antraciet.


Wat is jullie ervaring met isolatie? wand plaat dikte en materiaal?
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door Blue Star »

Hoi Atilla,

Gefeliciteerd met de aanschaf van je :driveT5 .
Mooie basis om te beginnen en zeker weinig km's erop. :knipoog
En uiteraard suc6 met het ombouwen naar camper.
Ik ben ook kort geleden begonnen met de ombouw naar camper.
En ook Walda, maar gelukkig staan er genoeg ideeën en voorbeelden op ons geweldig :wjw Forum.
Ook kun je het WJW Zelfbouw Weekend langskomen om even te genieten van de Bulli's van je mede :wjw 'ers.

Oja, de bevestigingsclips vind je op ebay.de
En wat betreft de isolatie, vraag 10 zelfbouwers en je krijgt 10 verschillende meningen.
Mijn idee is dat er vaak teveel geïsoleerd wordt, waardoor de condens dus juist erin trekt,
dus niet kan ademen, met op den duur oxidatie die je dus niet ziet.
Denk maar aan een woning, daar houdt men ook een luchtruimte tussen de isolatie.
Ik heb dit destijds zeer nauw gevolgd bij de bouw van mijn nieuwe woonark :winter


Grüsse Fred
New Blue Star Bulli :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door de Viking »

Ik vraag mij af over welk vocht/condens jullie het hebben en hoe dat ontstaat tussen de wanden.
Ontstaat bij verschil warm en koud maar bij voldoende ventileren heb je daar geen last van.
Mijn auto en bus zijn nooit vochtig van binnen, maw ik zou mij daar niet te druk over maken.
Ook bij mijn caravan heb ik hier nooit last van gehad.

Plastic klinknagels kun je op Ebay bestellen in Dld.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door Anno »

Isolatie: zoveel ik lees Schapenwol voor warmte en voor geluid X-trem werkt goed

Uit mijn metingen, verricht met een decibel meter, bleek dat X-trem geen geluid dempende werking heeft.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door atilla »

Tijd voor een update
Gisteren hebben we met een oude vriend (monteur) Distributieriem set + Multi-riem set inc. waterpomp en rollen vervangen (Continental). Totalen werkzaamheden +- 3uur geduurd en was alles gewoon spoel gegaan. Eigenlijk een dingen na omdat ik graag veel over mijn plannen wil vertellen hebben tijdens waterpomp demonteren vergeten een vang bakje onder de auto te leggen en :bonk die motor van T5 hele boel koelvloeistof geplast midden van de werkplaats.:)
Eerste keer onderkant van de wagen gekeken en vind bijzonder netjes en schoon. De Monteur zegt ook dat de auto klinkt niet verkeert en motorisch ook netjes elkaar zit. Dus nu ben ik echt tevreden over mijn beslissing en zonder twijfel mag ik :ikrij rijden.
Hier heb ik wel wat foto's van de de-montage en onderkant van de wagen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


En hier aantal foto's van nette onderkant :gekte . Deze onderkant van de T5 transporter plaatjes ook interessant die mensen wil zelf stoel er in bouwen. Wat er allemaal demonteert moet worden kan vanaf deze plaatjes zien.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik heb mijn vriend beloofd dat ik reclame van hem zou maken dus hierbij: hij is Zelfstandig Monteur met +-17 jaar ervaring goed en werkt netjes voor kleine en grote werkzaamheden desnoods ter plekken voor kleine prijsje in jullie dienst .

Omdat in mijn ogen belangrijkste klus afgerond is nu zit ik te denken voor remblokken en schijven(?) .Daarna beginnen met binnenkant klein beetje voorbereiden voor deze jaar vakantie.
Ik vraag me als ik de dubbel cabine er uithaalt en de stoel naar achter schuift (misschien totdat tussen de wielen) ben ik dan fout bezig (RDW /plotie technisch)? Eigenlijk omdat die DC stoelen alle 3 eigen gordel heeft volgens mij zal dat geen probleem zijn.

Mijn vraag is aan jullie als ik zo dramatische aanpassing doen (DC demonteren) is het probleem in het buitenland? Omdat ik van plan ben voor vakantie naar buitenland gaan. Ik moet in NL max 200km rijden totdat grens.
Op kenteken staat helemaal niks over de DC of aantal personen wel alleen iets over Voertuigcategorie J (N1/BB 03). Weet niet dat bedoeld.

Als afsluiting wil ik jullie bedanken voor de reactie's over de isolatie nu weet ik helemaal niet wat ik moeten doen : :jumpklap :bonk :bifun :vraagteken (Nee hoor!.. :huilen . ik denk alleen schapenwol aan de wanden en klaar.
ik zag volgende plaat tijdens mijn zoek tocht klinkt heel interessant maar prijs heb ik nog niet gevraagd.
http://www.fineer.nl/panelen/geluidsdep ... dwich.html
Afbeelding
Laatst gewijzigd door atilla op 11 mar 2019, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door chrisjemol »

N1 = bedrijfsauto
BB = bestelwagen
03 = gesloten opbouw

staat dus niks over DC
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door atilla »

Ik was eigenlijk van plan in het buitenland multivan rails of alle stoel bevestiging punten in laten bouwen en een mooie 3/2 persoons bank aan te schaffen.
Dus als ik terug weg bij de NL grens douane controle tegen kwam heb ik groot probleem. Ik vraag me af of de polite daar bij gaat bemoeien? :politie
Wat als ik deze jaar toch maar die stoel achter plaats en er een keukentje er in zetten + de rest rdw eisen en camper laten keuren? Veranderd de type wagen op de kenteken en dan mag het wel? Ga ik dan hogere wegenbelasting tarief betalen totdat ook de iesen van belastingdienst (sta hoogte) voldoen? Word dan gezien als personenvervoer 500-600€ per kwartaal. :ie
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door chrisjemol »

jan2009 schreef: 02 mei 2017, 15:57 [quote=chrisjemol post_id=404559 time=1493722468 user_id=11432

staat dus niks over DC
Wordt toch knap lastig als je uit moet leggen waarom er in de laadruimte van een bestelauto zitplaatsen zijn.
[/quote]

heb een caravelle (dus bedoeld voor personen) en daar staat ook bestelauto op kentekenbewijs...
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door atilla »

Als ik verhaal van Blue Star viewtopic.php?f=13&t=56074 leest.
Hij heeft ook niet helemaal anders gedaan dan wat ik dacht. Eigenlijk dat zegt niet dat mag zo maar gebeuren maar wel vaker voorkomt bij zelf ombouw. Ik ben van plan vanaf morgen beginnen met binnenkant te richten tot eind juli en in Augustus hoep naar vakantie namelijk helemaal naar TR via Venetië en Kroatië. :driveT5

Ik wil vrijdag langs de RDW Amsterdam rijden en alle vragen stellen dan weet ik het meer.Ik zal jullie ook op hoogte houden.
Tussendoor.
Dit zijn de stoelen die ik denkt. fyi :jumpklap
stoel.jpg
stoel1.jpg
Ik heb vandaag vanuit china plastic bevestiging dingetjes en nog wat spullen besteld even met geduld wachten (3-4 weken :huilen ) dan zal ik ze met jullie ook delen.
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door chrisjemol »

jan2009 schreef: 02 mei 2017, 22:14
chrisjemol schreef: 02 mei 2017, 20:17
jan2009 schreef: 02 mei 2017, 15:57 [quote=chrisjemol post_id=404559 time=1493722468 user_id=11432

staat dus niks over DC
Wordt toch knap lastig als je uit moet leggen waarom er in de laadruimte van een bestelauto zitplaatsen zijn.
heb een caravelle (dus bedoeld voor personen) en daar staat ook bestelauto op kentekenbewijs...
Ja dat is niet zo gek he als je met een dubbelcabine rond rijdt.
viewtopic.php?t=54095#p387698
Beetje jammer zo,n downgrade voor een caravelle maar ieder zijn ding.
Kijk ik bij de RDW gegevens van je kenteken dan rij je zelfs met een Transporter met inrichting als veewagen rond.
Als dat geen bedrijfsauto is. :knipoog

Zelf rij ik met een transporter die als personenbus op kenteken staat.
catagorie : M1

[/quote]

laatst om laten keuren ;)
maar vind dc geen downgrade, kan je tenminste grote dingen laden zonder dat ze in de 'cabine' staan
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door atilla »

Afgelopen tijd eigenlijk vrij weinig met de bus bezig geweest vanwege gebrek aan tijd. Afgelopen vrijdag wel een uur of 4 tijd besteed en DC er uit gehald. Nu zie ik pas wat prettig grote wagen is.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Tijdens kit losmaken heb ik gewoon met een platte schroeven draaier en hamer gebruikt. Ik heb maar 2 schade gemaakt wat eigenlijk meevalt. Straks moet ik nog die lijm resten verwijderen. Ik heb gelezen over de caramelschijf hebben jullie ervaring van deze methode?
Afbeelding Afbeelding

Na wat schoon maken heb ik ff bank tijdelijk terug geplaatst om te kijken hoe er uit ziet als wat achter gemonteerd word,
Afbeelding Afbeelding

Rustig aan probeer ik wat spullen te kopen voor onderweg . Ik vind een koelbox/kast op MP Elektrolux RC1600 of RC165 en eentje van WAECO combicool CAB-40 . Ik denk deze allemaal vergelijkbare kwaliteit heeft. Hebben jullie hier ervaring mee? En als ik eentje 2e hands koopt hoe ik moet testen?
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: T5 2004 1.9 TDI wit ombouw

Bericht door atilla »

Tijd voor een update . Afgelopen tijd heb ik in achtergrond veel dingen gedaan wat uiterlijk niet veel dingen levert maar ja toch maar lekker bezig met de bus.
Via MP een koelbox gekocht. Dometic RC 1700EG thuis getest op 220V binnen uur halt ie -4 :ie op zijn stand 5 maar dat is op de koelelement binnen kast was het rond 4-5 graden . Ik vind het ook koel :) :bifun
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de vloer waar de open blijft na verwijderen van de dubbel cabine dicht gemaakt met een stukje over material OSB plaat.
Afbeelding

Wat een rot werk is dit. Lijm resten verwijderen ,heel veel lijm resten blijft achter van dubbel cabine vloer. Ik ben nog steeds bezig met verwijderen van dat spul. Deze vloer is tijdelijk er in gezet straks zet ik ook een stukje Vinly op en ziet er prima uit. :toppie Dit is weer tijdelijk want eind afwerking wil ik PVC klik laminaat gebruiken .

Daarna was ik ook bezig geweest met de wand platen op maat zagen.Het is echt veel werk om beetje netjes elkaar te krijgen.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Probleem: Ik had van die plastic klinknagels gekocht om platen te bevestigen helaas ivm dikte van de plaat gaat het niet lukken. ik had 5.5mm platen gekocht. Bij de bouwmarkt had ik gevraagd populieren multiplex ivm flexibiliteit maar de medewerker verkeerde hardhout multiplex gegeven dat geeft ook een probleem met stugheid.
Dus oplossing bedacht platen bevestigen met de blindklinkmoer M5 past wel in de standaard gaten.

Voordeel van dit systeem kan ik ieder punt gebruiken extra dingetjes te hangen.
Hier onder de kleine stuk video hoe ik blindklinkmoeren bevestigd. Het is een beetje lawaaierig ivm compressorlucht
https://www.youtube.com/watch?v=D3vpDn5BTNk

Ontdreunen: Ik heb een soort van flashband gebruikt om wanden te ontdreunen. Verschil is best groot. Ik heb geprobeerd te filmen maar het gevoel van volle plaat krijgt je niet met die filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=0Tpm2FwsdFA

Tussendoor heb ik andere wanden ook verwerkt.
Afbeelding Afbeelding

Daarna ik heb alle spullen beetje op zijn plek gezet om een beter te orientieren ook een plank met 4 potjes gemaakt.

Hier is het allerlaatste staat van de bus er moet heel veel gebeuren :muur maar ja ik vind het helemaal niet erg te klussen op mijn :driveT5
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Volgende week in planning die slaapbed 10cm verhogen (voelt erg laag) . Als isolatie materiaal en Stretch Naaldvilt binnen is bekleden en isoleren van de wanden.
Ik heb genoeg monsters binnen enige ding die overblijft is nog er een kiezen .
Afbeelding
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Plaats reactie