Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Arie's t5gp 2012

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Goede middag weetjewellers.
Sinds kort ben ik lid en in bezit van een vw t5gp uit 2012 met nu nog een enkele cabine. Er komt volgende maand een snoeks cabine in.
Ik ben nu bezig met de veiligheids schakelaar in de deur maar de how to hier op het forum komt niet helemaal over 1 met de situatie in mijn bus.
Volgens de dealer zou het wel moeten gaan maar de mede werking is verder teleurstellend.

Deze beschrijving bedoel ik.
http://www.weetjewel.com/t5_tips_en_tru ... kelaar.htm

Ik moet nog 1 draad aansluiten voor de centrale vergrendeling de rood/blauw maar ik heb maar 1 stekker op de raammotor zitten en op deze stekker is pin 5 al bezet.
Is er iemand die dit ook heeft gehad en mij kan helpen.

Alvast bedankt.
Groeten Arie

Hier nog de foto van mijn situatie.
IMG_9373.JPG
Laatst gewijzigd door ArieV op 29 sep 2017, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vince Lankhorst
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 feb 2017, 15:21
Contacteer:

Re: Veiligheids schakelaar t5gp 2012

Bericht door Vince Lankhorst »

Hallo Arie en welkom op :wjw :yes

Kei leuk forum hier en gelukkig met veel hulp. Ik heb hem zelf ingebouwd in eentje uit 2011, dus moet niet veel verschil in zitten. Even kort door de bocht. En misschien niet helemaal jouw type aanpak,

Hoe ik het heb gedaan is de draad die voor de massa zorgt opgespoord, doorgeknipt bij de bediening van de ramen en gesoldeerd. Idem voor de plus van de verlichting bij de ramen. De 3e (gele in mijn geval) draad, die erbij werd geleverd, is door de deur via de soort van rubberen sok, kous-achtig ding geval naar binnen gegaan en aangesloten op de meest linkse rode quadlock stekker boven de pedalen.

Hiervoor moet je de onderkant van je dashboard wel uithalen. Niet veel werk meen 3 of 4 torx schroefjes. Meen dat hij op pin 9 ging, ik durf het echter met zekerheid niet te zeggen en heb geprobeerd om het voor je na te kijken... Maar met een zwaar gekneusde knie is sleutelen toch wel erg moeilijk... :muur

Ik hoop dat je er iets aan hebt, zo niet wil ik graag heel snel voor je gaan kijken hoe ik het precies gebakken had!
T5 GP 2011 140pk / VLShowSolutions
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Veiligheids schakelaar t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Ik heb net de vraag gesteld in je topic haha super bedankt ik gaat even zoeken.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Veiligheids schakelaar t5gp 2012

Bericht door ArieV »

:yes :sjaal :jumpklap
Het is gelukt.
Het was de zwarte stekker links boven.
Deze kabelboom is de enige die de deur in gaat.
Als je de stekker er ook uit haalt zie je op pin 9 geen draadje zit maar er wil een koper pinnetje in de contra stekker zit die niet gebruikt word.
Op naar de volgende verandering.

Hier eind resultaat
IMG_9379.JPG

En de stekker waar het om gaat met de nieuwe draad er in.
IMG_9377.JPG
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Ik had in het project topic een vraag gesteld maar pas deze aan naar de ervaringen en veranderingen van me bus.

Nog een paar andere zaken die in de tijd verandert zijn een 12v aansluiting boven op het dachboard.

Extra verlichting in de achter klep.
IMG_9432.JPG
Ik heb in mijn bus ook een standkachel dit is de webasto airtop type weet ik niet. En deze hebben ze zo lelijk in gebouwd.
Tussen de voor stoelen naast de handrem hebben ze het originele vloer rubber kapot gesneden en de doorvoer gemaakt.
IMG_9433.JPG
Ik wil dit tzt nog veranderen en repareren maar voor nu heb ik een vloer kleed gekocht welke ik er overheen leg en pas gemaakt heb aan de pijp in de vloer.
IMG_9434.JPG
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

De volgende aanpassing die ik wil doen is een 2de accu onder de bijrijders stoel.
Ik heb daarvoor een Optima bluetop gekocht 75ah en wil deze laden via een dc dc lader van Ctek de d250s.
Ik heb 16mm2 accu kabel voor naar de start accu, dit moet meer dan voldoende zijn omdat de ctek max 20A kan laden.
De spullen heb ik al in huis dus van het weekend maar eens een beginnetje maken.
De bedoeling is dat deze voor mij een koelbox bij houd en andere apparatuur kan laden samen met wat 230v Spullen zoals acculaders voor gereedschap.
Ook zijn we met het gezin van het camperen dus deze bus moet naast het werk ook gebruikt worden als basecamp zeg maar. :bonk
Een hef dak hoeft niet. We hebben goeie ervaring met een gewone tent.
Als we een stapje verder zijn dump ik hier ook nog wat foto's.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Ook hebben ik extra deur rubbers geplaatst.
Kwa wind geluid doet het niks maar als je de deur dicht gooit klinkt het niet mee zo blikkerig.
Het rubber zit gewoon geplakt met 3m tape die al op het rubber aanwezig was.
IMG_9435.JPG
IMG_9436.JPG
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Beginnetje gemaakt voor de 2de accu.
Lader zit er in en kabels getrokken vanaf de start accu.
IMG_9446.JPG
Het lampje dat er spanning aanwezig is brand al.
Alleen jammer dat mijn bestelde accu nog niet binnen is.
IMG_9447.JPG
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Ik heb nog zonnepanelen van goal zero die bij elkaar 90wp zijn.
Mischien dat ik daar nog een keer een aansluiting voor maak.
Maar er komt voorlopig niks specifiek op de bus zelf.
Die ctek monitor is wel leuk maar vind de victron monitor zelf beter. Daar kan je ook zien hoeveel stroom er in en uit de accu gaat.
Eerst maar even wachten op de accu dan kan ik beter bepalen hoeveel ruimte ik over houd voor andere dingen. Een 230v accu lader staat ook nog op de planning.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door moosev »

Goed bezig! Het lijkt erop dat je ook de massa van voor naar binnen gehaald hebt, waarom is dat? Er zit toch een mooi massa punt onder de stoel? Of zie ik het verkeerd?
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

moosev schreef: 30 sep 2017, 17:40 Goed bezig! Het lijkt erop dat je ook de massa van voor naar binnen gehaald hebt, waarom is dat? Er zit toch een mooi massa punt onder de stoel? Of zie ik het verkeerd?
Ja klopt ik heb ook een massa naar binnen gehaald.
In de beschrijving staat dat dit beter is.
Als je een relais plaatst zie ik daar wel het nut van maar nu met deze lader niet.
Nu kan je de lader wel uitbreiden met een smart pass dan zijn gelijke kabel lengtes wel belangerijk net als met een relais.
Maar ja ik was toch bezig en alles lag open dan maar gelijk volgens het boekje.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Vandaag tijdelijk even de 2de accu geplaatst.
Gewoon achter de bestuurders stoel met een bandje.
Zit nog te wachten op aluminium hoeklijn om een accu steuntje te maken.

Ik heb toch ook maar de ctek bluetooth monitor erbij besteld. De victron was toch wel duur voor mijn gebruik en dit werkt toch ook wel leuk.

Ook is de bus in middels omgebouwd met een snoeks cabine. Eindelijk kan het gezin ook weer mee.
Nog een paar plaatjes voor de vulling.
98ED3CBB-1D77-4AF9-8E90-0276CC30204E.jpeg
Bijlagen
D805445A-2A59-401E-A3BC-2258DA01E7F1.jpeg
Laatst gewijzigd door ArieV op 17 okt 2017, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Nog 2 plaatjes van de snoeks cabine.
7611980D-60DE-448F-912B-1725FD6F6512.jpeg
Bijlagen
14A6FB0A-F138-4085-A4D8-89EBC2C54081.jpeg
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Nog even een kleine aanvulling wat betreft de ctek d250s.
Ik ben al een paar dagen bezig om de accu op te laden maar kwam niet verder dan 85% en dat hoort natuurlijk niet met een accu lader.
Nu heb ik vernomen dat er op de t5gp ( in iedergeval mijn busje) 2012 een slimme dynamo heeft.
Die begrenst zover in het vermogen dat bij laden via de ctek niet lukt.
Daar heeft ctek een oplossing voor aangeraden door de dynamo aan te sluiten op de mppt input van de lader.
Dit lijkt voor nu wel de oplossing het nadeel is alleen dat ik als nog een relais nodig hebt die pas inschakelt als de motor loopt.
De laadspanning is naar mijn info wel ideaal voor een optima accu. 14.7v.
Bluetooth
Bluetooth
Hier nog het schema zoals ctek het aangeeft om aan te sluiten.
Ctek
Ctek
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door Multivan Generation »

En ik maar denken dat smart alternators pas m.i.v. het start stop systeem hun intrede hebben gedaan in de T5-GP. Dus vanaf de blue motion modellen vanaf modeljaar 2014.

Ik dacht ook dat ik de laadkarakeristiek van de dynamo via VCDS in energy management kon aanpassen, zodat ik mijn blue tops ook met 14.7 Volt van sap kon voorzien . Maar helaas bij onze bus, modeljaar 2012 nog niet mogelijk.

Dat is een knappe accu lader.
Ik heb direct voor een victron met ingebouwde bluetooth gekozen. Dat kwam in mijn geval goedkoper uit als 2 losse componenten (lader + extra BT-module) van Ctek.

Wordt de begrenzing van het laden niet toevallig veroorzaakt door warmte ontwikkeling in de kabels? 16 kwadraat en theoretisch 20A laden zit op de grens.

Groeten Peter
Plaats reactie