Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Arie's t5gp 2012

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 331
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV » vr okt 20, 2017 11:42

Nog even een kleine aanvulling wat betreft de ctek d250s.
Ik ben al een paar dagen bezig om de accu op te laden maar kwam niet verder dan 85% en dat hoort natuurlijk niet met een accu lader.
Nu heb ik vernomen dat er op de t5gp ( in iedergeval mijn busje) 2012 een slimme dynamo heeft.
Die begrenst zover in het vermogen dat bij laden via de ctek niet lukt.
Daar heeft ctek een oplossing voor aangeraden door de dynamo aan te sluiten op de mppt input van de lader.
Dit lijkt voor nu wel de oplossing het nadeel is alleen dat ik als nog een relais nodig hebt die pas inschakelt als de motor loopt.
De laadspanning is naar mijn info wel ideaal voor een optima accu. 14.7v.
3FA1E9DF-C9FA-4198-A362-C44010C2239A.jpeg
Bluetooth
Hier nog het schema zoals ctek het aangeeft om aan te sluiten.
CAE5A4C4-5616-471D-8844-55B8D56AB09C.jpeg
Ctek

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27789
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door Multivan Generation » vr okt 20, 2017 13:29

En ik maar denken dat smart alternators pas m.i.v. het start stop systeem hun intrede hebben gedaan in de T5-GP. Dus vanaf de blue motion modellen vanaf modeljaar 2014.

Ik dacht ook dat ik de laadkarakeristiek van de dynamo via VCDS in energy management kon aanpassen, zodat ik mijn blue tops ook met 14.7 Volt van sap kon voorzien . Maar helaas bij onze bus, modeljaar 2012 nog niet mogelijk.

Dat is een knappe accu lader.
Ik heb direct voor een victron met ingebouwde bluetooth gekozen. Dat kwam in mijn geval goedkoper uit als 2 losse componenten (lader + extra BT-module) van Ctek.

Wordt de begrenzing van het laden niet toevallig veroorzaakt door warmte ontwikkeling in de kabels? 16 kwadraat en theoretisch 20A laden zit op de grens.

Groeten Peter

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 331
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV » vr okt 20, 2017 14:31

Hallo peter.
Ik heb na vraag gedaan wat betreft de dynamo bij de dealer en die vertelde me dat ik op kenteken een slime dynamo heb.
Ik heb ook gekeken met vcds maar bij mijn bus kan ik het ook niet aanpassen. Code out of range geeft hij aan als ik agm selecteer.
Vandaar dat ik voor de ctek dc naar dc lader ben gegaan.
Kwa ader diameter zit ik toch ruim bemeten dacht ik met 16mm2 op max 3m lengte. Het is maar 20A wat de ctek max levert.
Als de lader begrenst op warmte in de kabels moet ik dat ook kunnen voelen en de kabels zijn gewoon koud.
Ik heb ook een victron bluetooth 12v/15A net lader.
Deze lader moet nog een plekje krijgen onder de stoel.

Groeten arie

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27789
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door Multivan Generation » vr okt 20, 2017 15:20

Misschien begrijp ik het niet helemaal,
maar waarom heb je die Ctek dan nu geplaatst? Als een soort van laad-booster?
Zodat de dynamo getriggerd wordt om door te trekken met te blijven laden, ipv terug te vallen in capaciteit/vermogen nadat de start accu vol is?

mijn setup is 12V : startaccu, Cyrix smart relais, 2 bluetops van 75 A elk.
Vanaf de andere zijde 230V : Victron 10A lader met BT --> 2 bluetops van 75 A elk --> Cyrix smart relais ---> start accu.

Toekomst: Zonnepaneel ---> Cyrix mppt omvormer ---> 2 blue tops ---> cyrix smart relais --> start accu

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 331
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV » vr okt 20, 2017 16:09

Op internet veel gelezen dat de dynamo een telage laadspanning heeft voor een optima bluetop.
Dus de accu zal niet verder dan 90/95% van zijn kunnen geladen worden. (Geen ervaring daar mee)
Een cyrix schakelt alleen de accu’s parallel aan de dynamo.
Deze ctek lader werkt het zelfde als een 230v lader.
Ik moet dus nu in staat zijn om de accu 100% op te laden met de juiste spanningen en max 20A.
Als de dynamo de laadstroom en spanning verlaagt blijft de ctek lader wel onder vol vermogen door laden vanaf de start accu welke weer de dynamo aanzet tot bij laden.
Ik parkeer de bus niet vaak bij een 230v stopcontact maar ben er wel veel mee onderweg.
Op deze manier hoop ik het maximale er uit tehalen.

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 331
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV » za okt 21, 2017 13:35

De accu verdwijnt binnen kort uit het zicht maar vandaag de instap verlichting afgemaakt. Ze zijn besteld via aliexpres maar er staan wel oem nummers op.
Smoelt toch wat lekkerder zo.
Lampjes zitten aangesloten op de binnen verlichting achter.
Op rood +12v
En bruin/zwart deur geschakelde massa.

En ik heb een setje H&R verlagings veren besteld.
Ben heel benieuwd hoe dat rijd en smoelt.
1689A5F4-B3F0-4950-B30D-11FA83A1DE60.jpeg
Links
C5FC66FD-1F28-42F2-B9E5-E2A5CABD9C35.jpeg
Rechts

jan2009
Berichten: 5089
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door jan2009 » za okt 21, 2017 17:57

Dat wordt nog iets om goed rekening mee te houden , die techniek van de slimme dynamo,s voor de camperbouwers.
:bonk
Je optima,s krijg je dus gewoon niet goed vol zonder aanvullende techniek..
Beetje jammer.

Begrijp dat je nu toch wel tevreden ben met je Ctek bluetooth monitor , mooi.
:knipoog

En wat ik mij afvraag ? , komt je DC to DC lader ook in werking bij stilstand van de bus ??
Stel dat je zoveel van je HHaccu vraagt , gereedschap opladen en coolbox , dat je lader in werking komt dan loop je het risico dat je startaccu wordt leeg getrokken als je niet rijdt.
Dan ben je bijna genoodzaakt om je zonnepaneel er bij aan te sluiten.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 331
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV » za okt 21, 2017 18:58

Of dat ze allemaal een slimme dynamo hebben weet ik niet.
Ik heb een lwb 140pk tdi uit 2012.
Mischien is mijn bus wel van een bepaalde productie.

ik heb al een victron bmv 700 monitor in bezit en kijk er eigenlijk nooit naar.
Als alles werkt is het ook niet interessant.
Daarom voor de ctek bluetooth gekozen voor de prijs en de simpele functie die hij vervult.
Of dat de optima’s niet helemaal vol raken heb ik geen ervaring mee.
Mischien dat andere mensen wel goeie ervaringen hebben met slimme dynamo’s.
Dat is info die mij vertelt is en wat ik her en der lees op internet. Om geen gedonder te hebben met accu voor deze optie gekozen.
Ik kwam er pas achter dat ik een slimme dynamo had na dat ik de spullen had gekocht en het niet werkte zoals het hoorde.
Met na meten van de spanningen liep ik ook tegen rare spanningen aan.
Zonder verbruikers heb je een half uur na het starten (afhankelijk van ontladen) maar 12.9v op de accu met draaiende motor, pas als je gebruikers aan gaat zetten zie je de spanning stijgen naar de vraag die er is.

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 331
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV » za okt 21, 2017 19:09

De originele opset was om de ctek lader op de dynamo aansluiting aan te sluiten.
Op de originele manier is de lader ook een accu scheider en was ik direct klaar.
Nu blijkt dus dat ik hem op de zonnepaneel aansluiting moet zetten met een mppt tracker en deze werkt niet als accu scheider.
Ik moet nu dus een relais plaatsen om de ctek lader bij uitschakelen van de motor af te schakelen anders treks hij inderdaad de start accu leeg.
DE4902D4-1225-4C88-80B9-4E74511A96F3.jpeg
Origineel
38F10ADA-B99F-4B57-8BEA-CAE2867910CB.jpeg
Alternatief.

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 331
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV » zo okt 22, 2017 2:22

Ik had hier op het forum een mooi idee gezien om met aluminium strippen een accu houder te maken.
Ik ben vandaag in de nachtdienst maar begonnen om de accu onder de stoelen te plaatsen.
Lekker rustige storings dienst dus knutselen maar.

Hij past perfect zit muur vast en de bus oogt weer opgeruimt.

710EC7EB-F7C0-47DA-9902-2B5389E07B1F.jpeg
Boven
5B4C257A-6AB8-4DB3-98F8-A11C0F4226CF.jpeg
Voor

Walda
Berichten: 640
Lid geworden op: za sep 19, 2015 16:19
Locatie: Joure

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door Walda » zo okt 22, 2017 3:29

Goed idee inderdaad :toppie ,en handig die nachtdienst. Ik volg je verhaal over de door jou gebruikte Cetrix en je ervaringen met belangstelling.

Groeten

Walter

Walda
Berichten: 640
Lid geworden op: za sep 19, 2015 16:19
Locatie: Joure

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door Walda » zo okt 22, 2017 3:32

Sorry, ctek.

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 331
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV » wo okt 25, 2017 17:31

Vandaag de bus gewassen en gepoetst en naar mijn idee voor het eerst in 5 jaar.
Ik heb de bus eerst gewassen.
Daarna met auto klei alle kleine teer en vliegen vlekker er afgepoets.
Toen met de dap900 met monelo mezzo en witte pad een eerste stap gepolijst en daarna met de zwarte pad een laatste stap gepolijst met monnelo finali.
En als winter laagje zit er een wax op van collinite 845.
De zwarte bumpers worden nog vervangen/gespoten dus daar is niet veel aandacht aanbesteed en maandag middag worden er ook glaslook panelen achter geplaatst van echt glas met een speciale coating.
Vind het eind resultaat wel bevredigent.
Al komt door de foto’s het effect niet echt over.
CEBE63AC-46B2-450D-A321-19CC7F2E665E.jpeg
Voorkant
0D53614C-626F-4D2D-BDEE-327EF9383CD3.jpeg
Achterkant

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27789
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door Multivan Generation » wo okt 25, 2017 18:03

Lekker bezig geweest Arie :yes
Duurt met deze buiten temperaturen wel lang he, voordat het materiaal gecured is.. :knipoog

Als je glas panelen laat plaatsen, misschien is het dan een idee om de kier tussen de 2 achterste zij ruiten te voorzien van wat donkere folie?
Anders krijg je dit effect bij een lichte carrosseriekleur..

Afbeelding

Doe er je voordeel mee..

Mooi resultaat tot nu toe hoor :toppie

Groetjes Peter

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 331
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV » wo okt 25, 2017 18:42

Dat is een goeie tip :yes morgen is even achter aan gaan.
Bedankt peter :toppie

Plaats reactie