Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Even voorstellen: Ons grote bus project

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Robert Altmann
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2017, 13:09

Even voorstellen: Ons grote bus project

Bericht door Robert Altmann »

Hallo,
Ook ik ben samen met mijn vriendin een busproject begonnen. We zijn sinds kort de trotse eigenaren van een zwarte vw t5 (75 kW, kwb) uit 2008, keurig onderhouden en met 96k op de teller :driveT5 . Het is een enkele cabine en er ligt al een goede geisoleerde vloer in de laadruimte. Onze bus willen we ombouwen tot camper en er van de zomer mee rond toeren. Komt een hoop uitzoekwerk bij kijken en ik hoop hier wat ervaringen en tips uit te kunnen wisselen.

Deze kerstvakantie hebben we zelf een slaaphefdak van Riva uit Ede geplaatst, was een hele klus maar toch best trots op het eindresultaat :winter (zal binnenkort wat foto's plaatsen). Uiteraard willen we de keuring tot camper zsm laten doen. Hiervoor moeten we nog:
Draaiplateau's onder de bestuurder en bijrijder te plaatsen (al gekocht van sportscraft)
Bedbodem maken voor in het slaaphefdak (gewoon met een aantal stevige planken van de bouwmarkt)
Keuken plaatsen. Over dit punt zijn we nog niet helemaal uit hoe we dat het liefste zouden willen hebben. We zijn op zoek naar een bouwpakket en de keukentjes van camperfixx vinden we mooi maar schrikken wel erg van de prijs, je bent zo 1000 euro kwijt. Hebben jullie wellicht nog tips voor alternatieven?

Na de keuring, maar voor onze vakantie, gaan we ook nog:
Het rijgeluid dempen met een ontdreuningsmat van silent coat
Isoleren met een nader te bepalen isolatie
Elektra aanleggen
Een extra raam laten plaatsen achter de bestuurder (in de schuifdeur zit al een raam) en de ramen te laten blinderen
Tweezits bankje plaatsen voor extra zitplaats
Hopelijk wat afwerken en extra opbergruimte creëeren maar dit is geen must voor de eerste vakantie.
Uiteindelijk willen we ook in de laadruimte een extra bed maken, door de bank plat te klappen en een bedframe te bouwen waar een bedbodem op kan rusten.

Wij zijn benieuwd naar jullie tips en suggesties!
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: Even voorstellen: Ons grote bus project

Bericht door Blue Star »

Hallo Robert en vriendin,

Gefeliciteerd met de aanschaf van jullie :driveT5
En natuurlijk welkom op ons super forum :wjw :yes
Misschien heb je al het e.e.a. gelezen op ons forum, maar lees anders een paar Projekten door.
Daar kom je al veel antwoorden op je vragen tegen.
Ik zelf heb ondertussen 3 Bulli's omgebouwd, een ben nu bezig met met 2e Bulli aanhanger.
Zie mijn Projekten Blue Star Bulli ( T4) Blue Star Bulli XXL (T4 aanhanger ) en nu de New Blue Star Bulli XXL ( T5 en T5 aanhanger )
Maar ook Walda heeft een schitterde T5 camper gebouwd :jumpklap

Daarnaast wil ik jullie ook graag uitnodigen op de :wjw Nieuwjaars Meeting te Tienhoven op zondag de 14e.
Daar kunnen jullie niet alleen kennismaken met andere :wjw 'ers, maar ook ca. 50 andere Bulli's bekijken van binnen en buiten
en vast véél tips opdoen :gekte
Jullie zijn welkom :koffie
Zie Rubriek Meetings
Blue Star Bulli XXL
Blue Star Bulli XXL
New Blue Star Bulli XXL
New Blue Star Bulli XXL
Grüsse Fred
New Blue Star Bulli XXL
:wjw Nieuwjaars Meeting Team :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Even voorstellen: Ons grote bus project

Bericht door moosev »

Robert Altmann schreef: 01 jan 2018, 20:35 We zijn op zoek naar een bouwpakket en de keukentjes van camperfixx vinden we mooi maar schrikken wel erg van de prijs, je bent zo 1000 euro kwijt. Hebben jullie wellicht nog tips voor alternatieven?
Zelf wat in elkaar timmeren? Het is tenslotte je Grote Bus Project :knipoog

Succes!

gr
René
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Even voorstellen: Ons grote bus project

Bericht door Walda »

Welkom en veel succes met bouwen.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Ons grote bus project

Bericht door Multivan Generation »

Robert Altmann schreef: 01 jan 2018, 20:35 Hiervoor moeten we nog:
Draaiplateau's onder de bestuurder en bijrijder te plaatsen (al gekocht van sportscraft)
Bedbodem maken voor in het slaaphefdak (gewoon met een aantal stevige planken van de bouwmarkt)
Keuken plaatsen. Over dit punt zijn we nog niet helemaal uit hoe we dat het liefste zouden willen hebben. We zijn op zoek naar een bouwpakket ... en hebben jullie wellicht nog tips voor alternatieven?

Wij zijn benieuwd naar jullie tips en suggesties!
Mijn tips:
  • maak eerst een planning van de techniek , wat wil je er in hebben en waar en maak dat eerst in orde
  • Vervolgens de draaiplateaus niet monteren voor de RDW keuring maar pas er na, dat scheelt zo 30-40 kg aan gewicht bij de weging :zwaai
  • Je bovenbed planken kunnen misschien wel dunner als je ze in de dwars-richting verstevigd met een U-profiel van metaal. Dat scheelt gewicht op de plaats waar je het eigenlijk niet wilt.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Robert Altmann
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2017, 13:09

Re: Even voorstellen: Ons grote bus project

Bericht door Robert Altmann »

Dag allemaal,

Allereerst bedankt voor de goede tips en de info. Hierbij een kleine update van het werk wat wij tot dusver nu hebben gedaan. Dit was de bus toen we er mee begonnen
IMG-20180108-WA0010.jpg

Wij vonden dat hij er netjes uitzag en hij rijdt als een zonnetje :ikrij. Vervolgens hebben we besloten om zelf een hefdak te plaatsen (van Riva) dus eerst even goed afschermen en dak uitzaken
IMG-20180108-WA0007.jpg
IMG-20180108-WA0009.jpg
Verder de extra spoiler er opgezet en (na wat uurtjes werk) het dak gemonteerd en tot nu toe lijkt alles goed te zijn gegaan.
IMG-20180108-WA0006.jpg
IMG-20180108-WA0003.jpg
Voor ons gevoel begint het al steeds meer op een campertje te lijken. Verder hebben we toch besloten om een keukentje te bestellen bij Camperfixx. Ze zijn aan de prijzige kant, maar ik hoop dat het zonder al teveel moeite gemonteerd kan worden. Het gaat in ieder geval steeds meer op een campertje lijken.

Nu zaten wij wel met de het volgende probleem in onze maag. Gezien het slaaphefdak wilden wij eigenlijk geen slaapbank laten plaatsen, maar omdat er geen zitplaatsen achter in de auto waren wilden we wel een extra zitbank plaatsen. We hebben een originele achterbank (met 1 vaste gordel) voor deze bus op de kop getikt met beugels om aan de bodemplaat te bevestigen. Dan zou er nog een moer in de spant gezet moeten om de andere gordel aan te bevestigen. Alleen komen we er nu achter dat dit blijkbaar nooit door de RDW wordt goedgekeurd als zitplaats tijdens het rijden als de bank in de rij richting (dus normaal) is geplaatst, klopt dit?? Want blijkbaar wordt het wel goedgekeurd als de bank dwars op de rij richting staat. Ik snap hier helemaal niks van, dat lijkt mij toch vele malen onveiliger. Ik wil in ieder geval uit veiligheidsoverwegingen ons kind niet op een bank tegen de zijkant aan plaatsen. Wat zouden eventueel onze opties zijn voor het verkrijgen van RDW goedgekeurde zitplaatsen? Wij zijn erg benieuwd.

Groetjes,
Robert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Ons grote bus project

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou zeggen,
lees het forum even door.
Deze problematiek is meerdere keren aan de orde gekomen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Robert Altmann
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2017, 13:09

Re: Even voorstellen: Ons grote bus project

Bericht door Robert Altmann »

Hi,

We hebben het uitgezocht, het heeft niks te maken met logica maar volgens mij hebben we 2 opties:
1) Volkswagenbankje voor de tweede rij kunnen we niet gebruiken en we schaffen een goedgekeurde slaapbank aan van 3500,- (Er zijn ook goedkopere, zoals die van Atrion, maar die goedkopere banken hebben vaak één zitplaats met alleen een heupgordel en dat is voor een kinderzitje niet voldoende dus die vallen voor ons af.)
2) Volkswagenbankje zetten we er wel in maar de zitplaatsen zullen niet door de RDW goedgekeurd worden

Wat zouden jullie doen? Hoe strikt volgen jullie de RDW regels? Optie 2 is in onze ogen niet minder veilig dan optie 1 dus die 3500,- zouden we puur voor het financieel indekken van mogelijke kosten doen, voelt als bureaucratisch gezeur en nogal zonde van onze 3500,-...

Groet,
Robert
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Even voorstellen: Ons grote bus project

Bericht door moosev »

Met optie twee krijg je dus 2 (max 3) zitplaatsen op kenteken en kun je het bankje niet tijdens het rijden gebruiken.
Het gaat er niet alleen om wat de RDW er van vindt maar ook wat de verzekering er van vindt bij een calamiteit.
Het heeft inderdaad niets te maken met logica, met de 2 langsbanken die ik heb staan er 9 zitplaatsen op kenteken. :bonk
gr
René
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Even voorstellen: Ons grote bus project

Bericht door jones »

En als je een bank uit een ander model auto neemt waarbij de gordel al in de bank zit en deze degelijk bevestigd op de originele goedgekeurde bevestigingspunten in de vloer monteert?
Mijn bus was een dubbelcabine en ik heb de dubbel cabine verwijderd, het frame van de achterbank staat op de goedgekeurde bevestigingspunten en daar heb ik de achterbank van een zafira op gemonteerd, past perfect en je hebt een normale gordel achterin in het midden.
Ik heb ook altijd een kinderstoeltje achterin in het midden.
Ik was 35 euro kwijt voor de zafira achterbank, 10 euro voor het staal om er een frame voor te lassen en 20 euro voor het laswerk.
65 euro in totaal en bij het rdw keken ze alleen of het degelijk en veilig was en op de originele bevestigingspunten stond.
5 zitplaatsen op kenteken.
Plaats reactie