Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Part time camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
michaell
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2016, 13:42

Part time camper

Bericht door michaell »

Goedemorgen weetjewellers,

Mij even voorstellen, ik ben michael en heb een t5 gp uit 2011 met 84 pk. Heb de bus 1,5 jr geleden gekocht met 90dkm. Vorig jaar hebben we de bus in de zomer als camper gebruikt. Het was een vrij simpel concept met alleen een bed vanachter erin. Dit jaar willen we hem terug in de zomer gaan gebruiken maar met iets meer luxe. De bus zal alleen in de zomer als camper gebruikt worden, in de winter gaan we ermee naar de bergen en dient hij voor alle bagage daar te krijgen. Ook hier in belgie voor de keuring (APK?) moet de bus altijd leeg zijn. Dus het moet gemakkelijk om te bouwen zijn van bus naar camper.
nieuw.jpg
Na onze eerste trip in de bergen merkte we al dadelijk dat 84pk weinig was voor de bus. In de bergen gingen we nog 80-90 km/h. Terug in belgie heb ik hem laten chippen. Stage 1 was dadelijk 185pk. Het moest niet zoveel zijn want het blijft een bus. Maar ben zeer tevreden erover, de bus is veel vlotter geworden en als je wat extra nodig hebt is er dat ook nog. Heb nu al een 30dkm met de chip gereden en nog geen problemen met de bus gehad.
Volgeladen voor de bergen
Volgeladen voor de bergen
Voor de veiligheid sensoren vanachter ingebouwd. Dit ging nog gemakkelijk en was goedkoop.
IMG_2247.jpg.jpg
IMG_2247.jpg.jpg (73.41 KiB) 1983 keer bekeken
IMG_2248.jpg
IMG_2248.jpg (77.03 KiB) 1983 keer bekeken
Heb ook de wanden en dak geisolleerd met xtreme platen. Onder de vloer heb ik parketisollatie gelegd tegen het geluid. Ga dit ook nog in de wanden steken.
isolatie
isolatie
De orginele wanden waren veel te dun. Heb hier overal 12mm berken multiplex geplaatst.
wanden
wanden
De auto had in de lak overal wat vliegroest van ernaast te slijpen. Hier een speciaal product voor gekocht en met een grove doek kregen we dit eruit. Erna terug beschermlaag op de lak gezet. Had dit werk wel onderschat, zijn een paar dagen hier aan bezig geweest om de hele bus proper te krijgen. Alles hebben we ook met de hand gedaan misschien dat met een machine het veel rapper was gegaan :)
Bijlagen
IMG_2379.jpg
IMG_2377.jpg
IMG_2248.jpg
IMG_2248.jpg (77.03 KiB) 1990 keer bekeken
michaell
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2016, 13:42

Re: Part time camper

Bericht door michaell »

De foto's uploaden blijft problemen geven. Na een half uur eraan bezig te zijn is dit het beste hoe ik het kan krijgen :)

Dit is hoe de bus er vorig jaar in de zomer uitzag leeg.
IMG_2769.jpg
En zo gingen we camperen. De lampjes waren led met een zonnepanneeltje wat we vanvoor hadden liggen.
IMG_2993.jpg
Het was best gezellig zo camperen maar dit jaar willen we toch een paar aanpassingen.
Wat ik nog zou willen:
- 2de batterij plaatsen
- oplaadpunten, nieuwe verlichting vanachter
- frigo
- Defa aansluiting vanvoor in de grill
- Grote uitschuifbare lades vanachter
- Nieuw bed constructie. ( Nog te bekijken... De bus is korte versie en het bed is vrijwel de hele laadruimte)

Gisteren was ik begonnen met de bus terug te strippen om elektrische kabels te leggen. Had ook de bestuurderstoel gedemonteerd om plaats te maken om de 2de batterij te plaatsen. Wat bleek dat er al een 2de batterij onder de bestuurdersstoel zit :yes
IMG_4015.jpg
Het is een Varta 80 Ah maar denk dat hij niet meer goed is. Er staat een kijkglas voor de "acid" en als hij zwart is dan is hij nog goed, en klaar dan moet de batterij vervangen worden. Nu heeft hij een klare kleur. Kan ik nog iets met deze batterij doen? Of is hij voor weg te gooien?
IMG_4026.jpg
Kwam ook nog dit component tegen. Ik vermoed dat dit de accuscheider is? (http://cat.hella.com/web/public/hella/e ... parameters) Kan het niet dadelijk terug vinden via internet. Ga straks nog wat meten om het zo hopelijk uit te vinden. Alhoewel ik deze waarschijnlijk toch ga vervangen door een cyrix ct 12 24v 120a
IMG_4023.jpg
Het vreemde is ook het enigste wat op deze batterij was aangesloten is mijn radio. Dus ga nu de radio demonteren en deze terug op de start accu hangen.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Part time camper

Bericht door Snautzer »

Op een goede accu kan je dan heeeel lang naar de radio luisteren als je motor uit is en je sleutel uit contact. Je kan die 2 de accu gaan gebruiken om bv ook lampjes en andere stroomverbruikers op aan te sluiten. Kan je in ieder geval de volgende dag weer starten :lach
Was er niets op die accu polen aangesloten qua voeding?
michaell
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2016, 13:42

Re: Part time camper

Bericht door michaell »

Snautzer schreef: 20 mar 2018, 12:51 Op een goede accu kan je dan heeeel lang naar de radio luisteren als je motor uit is en je sleutel uit contact. Je kan die 2 de accu gaan gebruiken om bv ook lampjes en andere stroomverbruikers op aan te sluiten. Kan je in ieder geval de volgende dag weer starten :lach
Was er niets op die accu polen aangesloten qua voeding?
Dat wel maar als ik de radio vergeet uit te zettn blijft hij altijd spelen wat wel lastig is. De batterij is ook niet meer goed. Had hem vannacht laten laden. Daarna 1u een lampje van 18W erop gezet en de batterij was al ontladen tot 9,5V.. Maar had ook al een batterij besteld dus even wachten tot de nieuwe er is.
De bedoeling is ook om op de nieuwe accu lampen, laders en een koelkast op aan te sluiten om lekker frisse biertjes te drinken :)

Vandaag nog even verder bezig geweest met de radio. Was nog redelijk wat werk om alles te demonteren. Op de plug waar de kabel van de start accu zat waren de kabels overgeknipt en op de HH accu gehangen. Na wat opzoeken op youtube heb ik de stekkers uit de ISO plug gekregen. Erna naar de winkel voor 2 nieuwe te halen maar ze verkopen deze niet hier. Morgen eens kijken in een andere winkel waar ze meer spullen hebben voor auto stereo.
radio op de HH accu
radio op de HH accu
Heb de accuscheider nog nagemeten. Deze werkt eigenlijk perfect. Zodra ik de motor aanleg komt er 12v op het contact te staan en schakelt hij. En begint de HH accu op te laden. Weet wel nog niet precies waar deze 12V vandaan komt. Hoop dat deze pas schakelt als de start accu volledig geladen is. Ga met de nieuwe accu nog kijken als hij de accu volledig oplaad anders ga ik de cyrix plaatsen.

Ben ook begonnen met de defa aansluiting in de grill. Dacht gaat lekker rap gaan volg gewoon de andere kabel naar binnen. Maar er is ook nog wat pas werk aan. De kabel is niet lang genoeg en was de verkeerde kabel aan het volgen naar de start motor :bonk
Het plan is nu de kabel over te knippen en aan te sluiten onder de motor kap op een zekering en dan kables naar binnen te leggen naar de lader.

Heb de start accu weggehaald en vermoed dat hieronder de ingang naar de auto is. Morgen nog vlug even kijken maar dan moet alles weer terug in elkaar. Moet dan terug voor 3 weken weg en heb de bus nodig als vervoer.
De weg naar binnen?
De weg naar binnen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Part time camper

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt de geribbelde kabelmantel volgen richting je schutboard,
die geribbelde kabelmantel komt een rubberen afdichting tegen,
daar moet jouw kabel ook doorheen (gaatje eventueel voorzichtig(!)ietsje groter maken).
Het beste werkt het om het met 2 personen te doen(eentje binnen en eentje buiten),
en de kabel te voorzien van voldoende glijmiddel, zoals bijvoorbeeld siliconen spray, afwasmiddel of zo iets dergelijks.

Als je mij een mailtje stuurt, dan kan ik je wel wat foto's opsturen die de boel wel duidelijker maken.

Groetjes Peter

PS als je motor draait en er maar 12 Volt op de contacten komt te staan, dan lijkt mij dat aan de magere kant,
je zou meer in de richting van 14.4 Volt verwachten met draaiende motor.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Part time camper

Bericht door Walda »

Je zou kunnen overwegen om ook een draaiplateau voor je bankje te plaatsen, ik ervaar dat als erg prettig.

Groeten,

Walter
michaell
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2016, 13:42

Re: Part time camper

Bericht door michaell »

Hey peter die foto’s zouden erg leuk zijn! Ik stuur je nog een berichtje. Had gisteren ook nog vlug gekeken maat ga dit werk laten voor als ik terug kom en wat meer tijd heb.
Lang rondgereden voor nieuwe pinnetjes voor de radio opnieuw op de start accu aan te sluiten. Maar nergens te vinden... heb nu 2 kabeltjes van de iso stekker genomen die niet in gebruik waren.
Van de accu klopt ook wat je zegt peter. Als hij schakelt komt er 14,4 volt door. Maar de spanning op het hulpcontact die de relais doet schakelen is maar 13,...v Als ik terug ben ga ik alle kabels is volgen en kijken waar deze spanning vandaan komt.

Had het bij jou gezien Walter en ziet er echt super uit de hele bank wat kan draaien! Zou het ook graag plaatsen maar de prijs houdt me wat tegen. Ga eerst verder vanachter afwerken en dan zullen we zien:)
Kan je bij jou bank de rugleuning verder naar achter zetten?

Michael
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Part time camper

Bericht door Walda »

Hoi Michaelle,

Nee mijn bankje heeft een vaste rugleuning. Ik heb aan de voorkant wat ringen onder het bankje over bouten gedaan en nu staat de rugleuning net zoals de bestuurders stoel in de voor ons prettige rijhouding. Er zijn bij een bedrijf in Engeland wel midden scharnieren te koop die meerdere standen hebben, je moet dan je oude inleveren, weet zo even niet meer de naam van het bedrijf, maar daar kom ik wel op.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Part time camper

Bericht door Multivan Generation »

Technical outdoor..heet dat geloof ik..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
michaell
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2016, 13:42

Re: Part time camper

Bericht door michaell »

Kleine update. De laatste weken weinig aan de bus gewerkt. Genieten van het mooie weer als het in het land is :proost

Heb alle panelen terug weggehaald om de nieuwe elektriciteitsdraden te leggen. Kom er niet uit wat ik precies wil doen dus heb overal wat kabels gelegd zodat alles mogelijk is :) Had nog oude kabels liggen dus deze zijn ook weg.
IMG_4193.jpg
Had ook vilt besteld voor de wielkappen te bekleden en de wanden. Ben niet super tevreden, vooral de onderkant is wat kreuken. Het probleem was vooral dat ik het niet strak genoeg kon krijgen. Maar de vloer komt over het meeste dus het is wel ok..
IMG_4195.jpg
Daarna heb ik terug parket isolatie over de vloer gedaan.
IMG_4200.jpg
Dit is een foto van 1 wand geplaatst. Heb hier ook usb en 12v aansluiting voorzien. Het idé is toch dat de keuken ook vanachter komt en dat we van buiten hieraan kunnen. En dan hebben hier spanning voor wat aan te sluiten.
IMG_4202.jpg
IMG_4203.jpg
Wel tevreden over het resultaat van het vilt. Zeer gemakkelijk aan te brengen, ga misschien nog wat extra bestellen voor de rest van de carrosserie ook te doen.
Het grootste probleem is nu de opstelling. Weet niet als ik het bed helemaal van voor of vanachter wil zetten. Vanachter zou gemakkelijker zijn voor als ik draaistoelen zou zetten. Als ik het van voor zet heb ik vanachter plaats om een frigo box en keuken te bouwen... Ons bed frame is nu 1m40 breed zou ook leuk zijn als ik dit wat minder breed kan maken want dit neemt nu ook de hele plaats van de bus in. Mis nu wel de extra lengte van een lange wielbasis.

Vertrek dit weekend terug voor 2 weken werken dus hebben wat om over na te denken :zwaai
Plaats reactie