Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door Multivan Generation »

Soms heb je wel eens dat je denkt,
maar dat kan toch veel soepeler..
In ons geval wat dat met de schuifdeur, hij ging prima dicht,
maar soms kon het toch wat soepeler.

Als je op ebay gaat kijken dan zie je dat originele schuifdeur geleidingen voor de middenrail en onderste rail prijzig zijn.
Een reden te meer om het niet zo ver(dat je moet uitwisselen) te laten komen.

In dit topic werd er een tip vermeld over het smeren van het schuifdeur systeem.
Daarin werd in dit filmpje uitgelegd hoe dit kan uitgevoerd worden.
Nu kom je dan meteen bij het punt dat ik wil aanstippen.
De meneer in het filmpje smeert de middelste rail in met wat vet.
Nou zijn de meningen daarover verdeeld natuurlijk, maar ik smeer dat nu juist niet in met vet.
Mijn reden om dit niet te doen: de rail is van glad staal en de rollen die hierlangs lopen zijn van een hard kunststof.
Doordat je hier vet in smeert, is de kans groter dat hij vuil in blijft plakken, wat dan aan je geleidewieltjes komt.
Hierdoor wordt de diameter anders(lees: onregelmatiger) waardoor het geluid onaangenamer wordt en er juist meer slijtage gaat optreden.
Het ontwerp van de wieltjes gaat ook uit van roteren om het asje van het wieltje. Dus in mijn ogen is het belangrijker om die lagering of asjes goed te smeren en de rail netjes schoon te maken.

Voor de lagering heb ik mijn "good old" Kroonoil derailleurspray met PTFE gebruikt,
en om de rail goed schoon te maken, heb ik wat remmen reiniger op een doekje gespoten en door de rail gehaald.

Hoe kun je nu te werk gaan; een stappen plan:

- Achterlicht verwijderen door 2 kruiskop schroefjes te verwijderen, het achterlicht naar buiten te schuiven(met deurtjes achter, de rechterdeur helemaal open zetten, achterlicht naar je toe kantelen en van de stekker het lipje iets vanaf de stekker evenwijdig naar boven trekken en verwijderen. Achterlicht even op een veilige plek wegleggen.

- Bij het achterlicht is nu een Torx boutje tevoorschijn gekomen en dat kan verwijderd worden met een Torx 25 bitje en een schroevendraaier.
- Bij de C-stijl zit er ook zo'n torx boutje maar kun je er niet met een schroevendraaier bij, dus daarvoor het torx-bitje even in een 1/4 inch rateltje gestopt. Hierna de schuifdeur een klein beetje open laten staan.

- Daarna de vingers in de gleuf van de schuifdeur geleiding en de afdekking vanaf de onderzijde naar je toe trekken. Je kunt hierna de rail ook een beetje naar voren schuiven om de klemmetjes uit de afdekking te schuiven..

Afbeelding

De afdekking is er netjes afgekomen en dat zonder kunststof wig te gebruiken en zonder lakschade.
Afbeelding

Dan komen we waar het om te doen is, de wieltjes van de middelste schuifdeur geleiding.

Afbeelding

Zoals ik boven reeds aangaf smeer ik de lagering en vet ik dus niet de rail in. De reden kun je ook hieronder zien.

Afbeelding

Bovenste schuifdeur geleiderolletje ook op het asje wat gesmeerd.
Foto is voordat ik het schoongemaakt heb.
Afbeelding

Alles gesmeerd, dus ook nog de onderste niet vergeten (geen foto's van gemaakt) dan pakken we de nieuwe clips er bij.
(let op: ik baseer mij op een GP van 2012, de modellen voor 2010 (pre-GP) kunnen andere clips gebruiken!)
Afbeelding

Afbeelding

Clips dus weer in de afdekking plaatsen en daarna heb ik die plaatsen waar de clips zitten aan de buitenzijde voorzien van wat tape zodat ik precies weet waar ik moet drukken..
Afbeelding

Spreekt voor zich:
Afbeelding

Afbeelding

Eindresultaat:
https://www.youtube.com/watch?v=KAsWks3Z-Ms

Misschien kunnen mensen hun voordeel hiermee doen..

Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 31 dec 2020, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
sanderdb
Berichten: 359
Lid geworden op: 02 okt 2015, 22:12

Re: Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door sanderdb »

:proost Top dank je wel.
Hier kan ik wat handige informatie uithalen.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door de Viking »

Peter bedankt voor deze duidelijke uitleg.

Moest nog steeds uitzoeken hoe ik die strip er af kan krijgen omdat ik kan horen dat er gesmeerd moet worden.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
jordydereus

Re: Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door jordydereus »

Altijd handig!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door Multivan Generation »

Letten jullie alle drie even op, dat het bij een 2003 - 2010 T5 anders kan zitten.
Ik heb me gebaseerd op een GP van 2012..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jordydereus

Re: Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door jordydereus »

Klopt. Maar het idee blijft hetzelfde
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door Walda »

Mooi gedocumenteerd Peter.
Dit was één van de eerste dingen die ik gedaan heb toen ik mijn ombouw/project bus kocht in november 2016. Op dat moment was ik nog niet zo bezig met het maken van foto's van de werkzaamheden, maar zover ik mij kan herrineren ziet het er bij een T5 uit 2009 het zelfde uit als bij de GP uitvoering.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door bvddobb »

Peter, grappig dat je hier nu net een topic over opent!
Wij zijn alweer een tijd over allerlei gruiswegen onderweg, hier in Scandinavië, met soms enorme stofwolken achter ons aan, en dat stof dringt overal in. Het lijkt de Sahara wel.
Net vanavond zeiden we tegen elkaar: “Oe, die schuifdeur knarst, daar moeten we als we weer thuis zijn eens goed naar kijken!”.
En dan dus jouw topic! Bedankt! :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door Multivan Generation »

bvddobb schreef: 03 sep 2018, 21:56 Peter, grappig dat je hier nu net een topic over opent!
Wij zijn alweer een tijd over allerlei gruiswegen onderweg, hier in Scandinavië, met soms enorme stofwolken achter ons aan, en dat stof dringt overal in. Het lijkt de Sahara wel.
Net vanavond zeiden we tegen elkaar: “Oe, die schuifdeur knarst, daar moeten we als we weer thuis zijn eens goed naar kijken!”.
En dan dus jouw topic! Bedankt! :yes
:knipoog :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tommievw
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 jan 2017, 14:26

Re: Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door Tommievw »

Wow, wat een verschil met de mijne.. die moet ik echt dicht smijten af en toe :bifun
bsonders
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 feb 2007, 12:51

Re: Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door bsonders »

Top handleiding was er juist mee bezig .
Ik heb wel een klein issue weet iemand hoeveel ruimte de middelste geleiderol mag hebben ik heb het idee dat die bij mij afgesleten zijn want ik kan de rollen naar voor en achter bewegen waardoor de beugel af en toe tegen de onderzijde van de afdekplaat loopt.
Ik weet dat nieuwe te krijgen zijn maar voordat ik deze bestel vroeg ik mij af of dit zo hoort.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door Multivan Generation »

Als je het idee hebt dat het afgesleten is, dan kun je het beste een nieuwe kopen.
In ieder geval controleren of alles aan de schuifdeur goed vast zit.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tommievw
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 jan 2017, 14:26

Re: Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door Tommievw »

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door Multivan Generation »

EDIT: net alle foto's in dit topic weer zichtbaar gemaakt..

Heb ze nu op eigen webserver gezet omdat Google door een wijziging geen gelinkte foto's meer liet zien op andere websites
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Schuifdeur rolgeleiding onderhoud

Bericht door Snautzer »

Helaas nog geen plaatjes.
Plaats reactie