Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ombouw naar simpele camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
RonBroere
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 okt 2017, 20:24

ombouw naar simpele camper

Bericht door RonBroere »

2 weken geleden een los bed getimmerd en gelijk maar een proefritje naar Zuid-Tirol er mee gemaakt van 10 dagen om te paragliden.

Dat Is goed bevallen, 1 pootje moest ik verplaatsen omdat het bed anders niet netjes tegen de wand stond. Dat heb ik vandaag gedaan, en de matras op maat gezaagd. Dit bed is 200 x 80cm, met de bedoeling er een uitschuifbed van te maken met lattenbodems zodat je een bed kan maken van 200 x 160. Uitschuifbaar wil ik omdat dan de fietsen van kinderen en zo er naast kunnen en mijn paraglider met aanverwante rotzooi.

Onder het bed passen dan achteraan de tuinstoelen, tasje met magnetische bloemetjes gordijnen en een tafel. Vooraan mijn kratten met gereedschap en keukenspullen. Vóór het bed staat de koelbox en campinggas dingetje. Ik denk het bed vast te gaan zetten met een sjorband naar ring in de vloer onder het bed. Zou dat stevig genoeg zijn denken jullie?

Volgend projectje wordt óf het uitschuifstuk van het bed, of 220 invoer maken, of wanden fatsoeneren. Dat weet ik nog nog niet.
Bijlagen
bedfase1.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: ombouw naar simpele camper

Bericht door Hanz »

RonBroere schreef: 16 jul 2019, 21:43 Dit bed is 200 x 80cm, met de bedoeling er een uitschuifbed van te maken met lattenbodems zodat je een bed kan maken van 200 x 160. Uitschuifbaar wil ik omdat dan de fietsen van kinderen en zo er naast kunnen en mijn paraglider met aanverwante rotzooi.
Waar zitten die kinderen tijdens de reis, toch niet op hun fiets? :knipoog
RonBroere schreef: 16 jul 2019, 21:43 Ik denk het bed vast te gaan zetten met een sjorband naar ring in de vloer onder het bed. Zou dat stevig genoeg zijn denken jullie?
Wil je alleen het matras vastzetten? Dan lijkt een sjorband wel stevig genoeg. Of moet het hele 'ledikant' vastgezet worden? Dan zou ik het toch liever aan de wand bevestigen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RonBroere
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 okt 2017, 20:24

Re: ombouw naar simpele camper

Bericht door RonBroere »

Hoi Hanz,

Haha, de kinderen zelf reizen met de luxe wagen van moeders...

Om de bank aan de wand vast te zetten, weet je daar een draadje of video over?

Ron
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: ombouw naar simpele camper

Bericht door _alain_ »

De ogen in de vloer zijn voorzien om een lading vast te zetten,
het lijkt mij dan zeker in orde om een bedbank van pakweg 50kg vast te zetten met sjorband(en)...
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: ombouw naar simpele camper

Bericht door ktmkrik »

_alain_ schreef: 18 jul 2019, 12:48 De ogen in de vloer zijn voorzien om een lading vast te zetten,
het lijkt mij dan zeker in orde om een bedbank van pakweg 50kg vast te zetten met sjorband(en)...
Gaat zeker lukken tot je een keer een noodstop moet maken en je bed je dubbel achter het stuur druk, in het verleden is met een crashtest eens bewezen dat 1 kg die achter in een bus los komt vooraan 40kg word...tel uit 50x40..... hoeveel is je leven dan waard?
En ja ik weet het je maakt niet elke week een noodstop maar het zal je maar 1x overkomen!!
Misschien een puntje om eens over na te denken voor je iets gaat bevestigen in je bus.
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: ombouw naar simpele camper

Bericht door _alain_ »

Volgens jou zou je dan geen vracht mogen vervoeren in een bestelbus?
Mijn bus heeft een laadvermogen van 800kg, VW bouwt ze zo, dus moeten de ogen in de laadvloer daar ook op voorzien zijn.
Wat zou je dan geen bed van 50kg veilig kunnen zekeren via de ogen in de vloer...

Je voorbeeld van 1kg die 40kg wordt is in het geval van ongezekerde lading.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: ombouw naar simpele camper

Bericht door Hanz »

In een bestelbus voor vracht zit normaal gesproken een wand of rek tussen laadruimte en cabine. Die zit er bij jou niet (meer) volgens de foto. Er is laatst nog een topic geweest over de losse spullen die bij een botsing of noodstop door de open ruimte van een camper kunnen vliegen.
En misschien eens in het instructieboekje kijken hoeveel de ogen kunnen hebben. Ik denk niet dat het ene oog onder het bed berekend is op 800 kg, maar waarschijnlijk wel sterk genoeg voor het gewicht van het bed.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: ombouw naar simpele camper

Bericht door ktmkrik »

_alain_ schreef: 20 aug 2019, 09:52 Volgens jou zou je dan geen vracht mogen vervoeren in een bestelbus?
Mijn bus heeft een laadvermogen van 800kg, VW bouwt ze zo, dus moeten de ogen in de laadvloer daar ook op voorzien zijn.
Wat zou je dan geen bed van 50kg veilig kunnen zekeren via de ogen in de vloer...

Je voorbeeld van 1kg die 40kg wordt is in het geval van ongezekerde lading.
Wat ik duidelijk probeer te maken is dat er vaak te gemakkelijk word gedacht over lading zekeren, en ongetwijfeld kun je dat bed met een sjorband goed zekeren maar bij ongekende krachten word dat bed op een manier belast dat zo'n band ook niet veel meer doet.
Kijk maar eens naar dit filmpje hoe een goed gemonteerde houten inrichting als een pakje boter uit elkaar vliegt.


En kijk dan onderstaande filmpjes maar eens hoe de firma Bott zich ontwikkeld heeft op gebied van veiligheid de laatste jaren op vlak van montage van een bedrijfs- inrichting.
En voor diegene die denkt dat het een verkoop filmpje is dan zit je er flink naast want deze crash testen hebben ze gewoon nodig om partners van vooraanstaande automerken als VW Mercedes Fiat Renault etc etc te mogen zijn.



Plaats reactie