Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aanschaf T5

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: di sep 03, 2019 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert » za sep 07, 2019 11:58

Zowel DFDS als P&O Ferries hanteren 6 meter als grens. DFDS heeft ook een tarief tot 5 meter maar dan mag je niet hoger zijn dan 1,85 meter, dus daar kom je toch niet voor in aanmerking. En om dicht bij huis te blijven, de boot naar Texel heeft een grens bij 6,5 meter. Volgens mij is een LWB dus geen bezwaar wat betreft veerponttarieven.
Ook bij tolwegen zie ik meestal 6 meter als maximale lengte voor een laag tarief.
Hangt er helemaal vanaf welke veerdiensten je neemt, toch? :yes
Bijvoorbeeld Noorwegen of Marokko of Griekenland? Maar natuurlijk ook onze mooie eilanden en het VK.

Je hebt gelijk, er worden door de verschillende maatschappijen diverse maten gehanteerd. Voor de peage in Frankrijk geld weer 2 mtr hoog in Cat 1. In Spanje gelden weer andere regels. Niet dat ik perse over tolwegen wil gaan scheuren, maar dat kan soms toch wel handig zijn. Wil me graag houden aan de "buitenmaten" Lang max 5 mtr - Hoog max 2 mtr. LWB is dus zeker een optie.
Deze montage handleiding kan misschien veel van je vragen beantwoorden. De kachel hangt normaal gesproken onder de vloer van de auto en het 'schoorsteentje', de uitlaat, komt ook gewoon onder de auto uit, meestal ergens bij het linker achterwiel.
Top, dank je wel!

Nu lees ik her en der ook over de Planar 2D 2Kw en de Planar 4D 4Kw. Heeft iemand hier enige langdurige ervaring mee? :vraagteken
Kosten compleet meer dan de helft goedkoper :bonk :jump

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 1876
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Aan de weg naar de rest van de wereld

Re: Aanschaf T5

Bericht door Hanz » za sep 07, 2019 12:17

Multivan Generation schreef:
za sep 07, 2019 8:36
Een LWB of L2 is 5 meter 32 lang.
Dus langer als 5 meter.
Max. 5 meter dan is een LWB dus uitgesloten. En Peter heeft een LWB dus hij kan het weten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: di sep 03, 2019 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert » za sep 07, 2019 12:48

[/qMultivan Generation schreef: ↑za sep 07, 2019 8:36
Een LWB of L2 is 5 meter 32 lang.
Dus langer als 5 meter.
Max. 5 meter dan is een LWB dus uitgesloten. En Peter heeft een LWB dus hij kan het weten.uote]

Wordt een beetje :nuts van al die verschillende maten.
Bijgevoegd een overzicht KWB en LWB.

Conclusie: meten is weten. Ik ga maar eens een dealer opzoeken :toppie
Afmetingen dubbele cabine 1 (2).pdf
(226.66 KiB) 15 keer gedownload

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27765
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf T5

Bericht door Multivan Generation » za sep 07, 2019 14:12

Je kunt in het umbauportal van vw nutzfahrzeuge complete maattekeningen in 3D downloaden.
Is nu wel voor de T6 maar dat maakt niet uit voor jou.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

moosev
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 06, 2016 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Aanschaf T5

Bericht door moosev » za sep 07, 2019 14:24

2kw is ruim voldoende, wij hebben een MV-airo gekocht bij Kiravans. Bevalt prima.

non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: di sep 03, 2019 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert » za sep 07, 2019 17:08

2kw is ruim voldoende, wij hebben een MV-airo gekocht bij Kiravans. Bevalt prima.
Deze had ik inderdaad ook gevonden. Qua montage vergelijkbaar met de Banggood. Alleen extern, onder de camper. Dit ivm het eerder benoemde gaatje. Blijft dat de Planar (compleet) een stuk goedkoper is.
Je kunt in het umbauportal van vw nutzfahrzeuge complete maattekeningen in 3D downloaden.
Is nu wel voor de T6 maar dat maakt niet uit voor jou.
Ha Top! Ik ga kijken... Maten T5 en T6 zijn dus exact hetzelfde ?

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 1876
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Aan de weg naar de rest van de wereld

Re: Aanschaf T5

Bericht door Hanz » za sep 07, 2019 20:27

non-expert schreef:
za sep 07, 2019 11:58
Hangt er helemaal vanaf welke veerdiensten je neemt, toch? :yes
Nog even over je maximum van 5 meter. Wat ik duidelijk wilde maken is dat een LWB van meer dan 5 meter bij veel grote ferry maatschappijen geen hoger tarief kost dan een KWB, in ieder geval niet bij de maatschappijen die vanuit Nederland varen. Misschien dat er elders in of buiten Europa andere regels gelden maar dan kan je je wel afvragen hoe vaak je daar gebruik van gaat maken. En als je de eventuele extra kosten voor veerponten afzet tegen de totale kosten voor aanschaf en onderhoud van zo'n bus, en het reizen ermee, dan is dat natuurlijk peanuts. Ik zou mijn keuze daardoor niet laten beïnvloeden. De extra ruimte die een LWB geeft is een stukje comfort en gebruiksplezier dat elke reis weer terugkomt en dat is veel meer waard. Dus als je de keuze nog hebt dan zou ik een LWB proberen te vinden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: di sep 03, 2019 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert » zo sep 08, 2019 10:06

Dus als je de keuze nog hebt dan zou ik een LWB proberen te vinden.
Hoi! Ik heb zeker nog een keuze.
Waar ik aan denk is de 1.9 102pk 5 bak of de 2.0 102pk 5 bak. Voor beide zou gelden: chiptunen tot +/- 140pk
Of de 2.0 140 pk 6bak.

Qua km denk ik aan rond de 200.000.
Vooral zo'n hefdak is duur (laten inbouwen voor een plat kwaliteits dakje, zonder slaapplaats, kost al gauw ronde € 4000,--), dus denk ik, ook, aan een campertje.
De combinatie type, km en mooie prijs valt nog niet mee. Maar ik heb geduld en de tijd, dus.... :peace
Dus... nog zoekende, maar heb de tijd.....

Je hebt zeker een serieus punt als het gaat om de keuze tussen KWB en LWB.
Ga me hier eens wat meer op richten. Eens kijken wat dit betekend voor het gewicht (belastingen) en toelaatbaargewicht (waarbij ik er rekening mee houdt dat de evt middenbank er uit gaat). En ik ga er eens mee rijden. Kijken hoe dit parkeert, ook in parkeergarages. De t5 gaat ook als 100% privé auto gebruikt worden.

Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 144
Lid geworden op: do aug 04, 2016 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Aanschaf T5

Bericht door atilla » zo sep 08, 2019 15:17

Hoi
Ik heb een slaapdak voor 3000€ in laten bowen dus er zijn zeker meer opties kijk nog even rond.
Als je altijd wil gebruiken ook binnen stad zal ik dan toch kwb aanraden.
Verschil tussen rijden van lwb vs KWB us een beetje persoonlijk ding maar Ik heb allebei lange tijd/km gereden en lange is niet erg makkelijk tussen de smalle straten en parkeerplaatsen te rijden.
Let maar op bijna alle lwb heeft bij achterwielkasten schade :). :bonk
T5 1.9TDI 105pk 2004 wit (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 wit (04-04-2019) PregoV2 viewtopic.php?f=13&t=62224
http://bit.ly/2lU77yy

non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: di sep 03, 2019 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert » ma sep 09, 2019 10:45

Heb, ook op dit forum, een zelfde soort vraag gelezen. Ging ook over comfort en rijden in de stad. Het antwoord was duidelijk.Qua comfort en wegligging en mogelijk iets stiller de LWB. Als het gaat om rijden en parkeren in de stad, parkeren in parkeergarages ed. KWB.

Heb jij mbt het hefdak wat info oversoort hefdak (met of zonder slaapplaats, merk en type, waar laten inbouwen ed ?

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27765
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf T5

Bericht door Multivan Generation » ma sep 09, 2019 12:10

non-expert schreef:
zo sep 08, 2019 10:06

Vooral zo'n hefdak is duur (laten inbouwen voor een plat kwaliteits dakje, zonder slaapplaats, kost al gauw ronde € 4000,--),
Over welk dak heb je het dan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 144
Lid geworden op: do aug 04, 2016 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Aanschaf T5

Bericht door atilla » ma sep 09, 2019 12:46

non-expert schreef:
ma sep 09, 2019 10:45
Heb, ook op dit forum, een zelfde soort vraag gelezen. Ging ook over comfort en rijden in de stad. Het antwoord was duidelijk.Qua comfort en wegligging en mogelijk iets stiller de LWB. Als het gaat om rijden en parkeren in de stad, parkeren in parkeergarages ed. KWB.

Heb jij mbt het hefdak wat info oversoort hefdak (met of zonder slaapplaats, merk en type, waar laten inbouwen ed ?
Ik heb recent (rond mei) een slaaphefdak in laten bouwen bij termeer camper te Giessen. Tot nu toe ben ik tevreden mee geen regen, lekkage of wind geluid ook bij hoge snelheden (+200km/h) :bonk dus gewoon goed.
Zoals ik eerder zegt kijk nog ff rond er zijn meer mogelijkheden.
Kijk ook deze topic
viewtopic.php?f=3&t=61571&p=443427#p443427
T5 1.9TDI 105pk 2004 wit (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 wit (04-04-2019) PregoV2 viewtopic.php?f=13&t=62224
http://bit.ly/2lU77yy

non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: di sep 03, 2019 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert » di sep 10, 2019 7:38

Ik heb recent (rond mei) een slaaphefdak in laten bouwen bij termeer camper te Giessen. Tot nu toe ben ik tevreden mee geen regen, lekkage of wind geluid ook bij hoge snelheden (+200km/h) :bonk dus gewoon goed.
Heb je merk en type voor mij?
Over welk dak heb je het dan?
Ik heb zitten neuzen bij SCA en Hilo en Austops.
Zag intussen bij FSL in Lith ook wel mooie daken. Iemand hier ervaring mee :vraagteken

Het lastige met zoeken op internet is dat lang niet overal de prijzen staan vermeldt of even duidelijk is om wat voor dak het nu precies gaat.
Ook wordt de kwaliteit van het doek nergens vermeldt en bijna nooit de kwaliteit van de scharnieren. Dus wat lastig te vergelijken.
Inbouw wil ik laten doen.

Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 144
Lid geworden op: do aug 04, 2016 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Aanschaf T5

Bericht door atilla » di sep 10, 2019 7:52

non-expert schreef:
di sep 10, 2019 7:38
Ik heb recent (rond mei) een slaaphefdak in laten bouwen bij termeer camper te Giessen. Tot nu toe ben ik tevreden mee geen regen, lekkage of wind geluid ook bij hoge snelheden (+200km/h) :bonk dus gewoon goed.
Heb je merk en type voor mij?
Over welk dak heb je het dan?
Ik heb zitten neuzen bij SCA en Hilo en Austops.
Zag intussen bij FSL in Lith ook wel mooie daken. Iemand hier ervaring mee :vraagteken

Het lastige met zoeken op internet is dat lang niet overal de prijzen staan vermeldt of even duidelijk is om wat voor dak het nu precies gaat.
Ook wordt de kwaliteit van het doek nergens vermeldt en bijna nooit de kwaliteit van de scharnieren. Dus wat lastig te vergelijken.
Inbouw wil ik laten doen.
T5 1.9TDI 105pk 2004 wit (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 wit (04-04-2019) PregoV2 viewtopic.php?f=13&t=62224
http://bit.ly/2lU77yy

non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: di sep 03, 2019 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert » di sep 10, 2019 14:02

Voor de stroomvoorziening had ik het volgende in gedachten, graag jullie mening/reactie.
Doel: meestal, bijna altijd, los van de paal.
Ik wil het graag overzichtelijk en eenvoudig houden.

Verbruikers:
koelbox compressor 12V cfx 40
Ledlampjes, de mppt, accumonitor, gasmelder, dompelpompje
Opladen van: laptop, E-reader, camera en 2 telefoons

Zonnepaneel 100 a 120wp
HH-accu Beaut 145
MPPT 75/15
Cyrix
De accumonitor zal een eenvoudig gevalletje zijn. Heb alleen behoefte aan vol, halfvol of bijna leeg (digitaal).

Los systeem (geen omvormer) voor 220: iets als een pro-plus stroomunit welke ook voor de tent gebruikt wordt.
Dus met ingebouwde aardlek.
Oplader HH-accu.

Als verwarming voor de koudere dagen in voor- en najaar (geen winter) overweeg ik dieselverwaring.
Een optie is een keramisch kacheltje. Ook vloerverwarming is een optie.
De afweging is het grote verschil in prijs enerzijds en de (on-)afhankelijkheid van stroom anderzijds.
Een keramisch kacheltje en/of vloerverwarming kan, uiteraard, alleen gebruikt worden "aan de paal".
De dieselverwarming is ook een stroomverbruiker (12v).

Opladen zal veelal gebeuren tijdens het rijden (universele autoladers)
Of/en als we ergens een stopcontactje tegen komen.

Plaats reactie