Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 project van bus naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Hoi,

Vorige jaar hebben wij een VW T5 gekocht en gedurende de winter omgebouwd naar camper, aangezien wij erg veel aan alle info op dit forum (en YouTube) gehad hebben wil ik de komende tijd onze ervaringen over ombouw hier posten zodat andere er ook weer hun voordeel mee kunnen doen. Hieronder alvast een paar foto’s en ik zal meer berichten plaatsten over alle stappen met detail foto’s welke klussen wij gedaan hebben gedurende de verbouwing.

De bus voor de verbouwing
9212f861-6867-4074-866c-c3aa8f1b37dc.jpg

Onze camper op de eerste grote trip afgelopen zomer
64e18624-cd74-46b8-80f9-13835f30a858.jpg
IMG_6404.JPEG
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

De meubels nagenoeg gereed tijdens de bouw:
IMG_6731.JPEG
IMG_6733.JPEG
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door Renew »

Dat ziet er netjes uit! Ik vind de kleurstelling die jullie hebben gekozen ook mooi licht.
De bank mogen jullie die nog gebruiken tijdens het rijden?
Echt netjes gedaan hoor!
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Dank, wij zijn ook erg blij met de inrichting en lichte kleuren. Ik zal over de inrichting en keuzes later nog wat meer vertellen. Maar hij is met deze bank in de bus gekeurd en heeft idd 4 zitplaatsen op kenteken. Echter wij gebruiken die zitplaatsen niet vaak, is meer als backup. Hij is weliswaar officieel goed gekeurd, maar het heeft niet de sterkte van de duurde banken.
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door _alain_ »

Welke bank of scharnieren zijn dat?
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

De bank is van Atrion, hebben hem daar laten inbouwen en RDW keuren zodat hij ook correct op kenteken staat. Je kunt de bank ook met bekleding kopen, wij hebben ervoor gekozen de kussens en bekleding zelf te maken.

Volgens mij is het dit schanier wat gebruikt wordt of iets vergelijkbaars:
https://www.reimo.com/nl/camperbouw/sla ... test?c=999
https://www.reimo.com/nl/camperbouw/sla ... tuev?c=999

Uiteindelijk er voorgekozen het door Atrion te laten doen, zodat je 4 goedgekeurde zitplaatsen op kenteken krijgt. Goed de bank is niet zo fraai en sterk als bijvoorbeeld een Bedrock slaapbank, maar hij kost minder dan de helft en hij is gekeurd dus prima geschikt voor ons doeleinde om heel af en toe extra mensen mee te nemen op de achterbank, wel zo praktisch dat dat ook kan. Ik zou persoonlijk, ondanks de keuring, op deze bank niet mijn kinderen dagelijks vervoeren, geef dan 3500 euro extra uit voor een Bedrock of andere degelijke bank. Wat betreft slaapcomfort en in / uitklap gemak bevalt deze bedbank ons uitstekend en kan ik hem zeker aanbevelen als je een beperkt budget hebt.
Laatst gewijzigd door aveld op 07 nov 2020, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Hallo,

Allereerst maar wat info over de keuzes alvorens we met foto’s van de ombouw beginnen. We begonnen het project met een beperkt budget, waardoor we geen budget hadden voor een RDW goedgekeurde slaapbank met gordels of een groot hef dak.
Als je een functionele inrichting wilt hebben welke ook relatief eenvoudiger te bouwen is dan kom je meestal op een L- of U-zit bank uit welke om te bouwen is tot een bed, en het kleinste vierkante Reimo hef dak, of een hef dak van Atrion en ik geloof dat nog een paar partijen relatief betaalbare hefdaken inbouwen.

Na een aantal camper inbouwers en een camper beurs bezocht te hebben ter inspiratie, en een paar weken het plan te hebben overdacht, ging het budget langzaam omhoog… Het plan ging van L / U-bank, naar toch meer een klassieke California camper inrichting. Bij een L of U-bank dachten wij toch minder zitcomfort te hebben aangezien je tegen de zijwanden aanzit welke naar binnen komen. Ook kijk je minder gezellig naar buiten, want je zit meer achterin de bus, waar in ons geval geen zijramen zitten, alleen een achterruit. Grote voordeel van een L of U-bank is wel, je hebt wat meer loop oppervlak, en je kunt van binnen in de bus goed bij al je bergruimte onder de bank.

Vooral de campers van Aart Camperinbouw inspireerde vanwege de inrichting en afwerking, maar ook de bedbank van Atrion gaf mogelijkheden met een beperkt budget.

Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen eerste een Austops hefdak (mede wegens leveringsproblemen bij Reimo met het kleine vierkante dak) door Aart Camperinbouw te laten inbouwen, om vervolgens de slaapbank door Atrion te laten inbouwen. Hierdoor kregen we 4 officieel goedgekeurde zitplaatsen. Goed de bank is niet zo fraai en sterk als bijvoorbeeld een Bedrock slaapbank, maar hij kost minder dan de helft en hij is officieel gekeurd dus prima geschikt voor ons doeleinde om heel af en toe extra mensen mee te nemen op de achterbank. Verder is de bank gemakkelijk in en uit te klappen, en slaapt hij voor ons prima.

Dit waren de twee klussen welke wij zelf niet durfde / konden doen, na deze start met het dak en de slaapbank op zijn plaatst hebben we de inrichting verder zelf gemaakt.

Nadat het basis plan er was konden we door met de kastenwand, dat was ook weer een hele puzzel. Met name welke koelbox / koelkast en welk fornuis kies je.

We hebben hiervoor diverse spullen besteld en letterlijk in de bus met kartonnen dozen zitten puzzelen waar de koelbox / kast en het fornuis te plaatsen.
IMG_3554.JPG
IMG_3556.JPG
Eerst hebben we vrij lang bekeken of we een koelbox of koelkast niet in het aanrecht konden plaatsen, net als bij sommige California ’s. Maar de koelkasten met een opening aan de bovenzijde welke speciaal voor die krappe plek bedoeld zijn, zijn extreem duur. Dus die optie viel af, vervolgens bleek daar een koelbox inbouwen ook niet heel eenvoudig. Ook het fornuis was een lastige keuze, in eerste instantie wilde we geen Dometic vanwege de prijs. We hebben diverse modellen overwogen en besteld gehad om van dichtbij te zien. Maar je voelt hem aankomen, na een Dometic bij Aart ingebouwd te hebben gezien zijn wij overstag gegaan en hebben we voor een Dometic MO 9722R gekozen. Dit is volgens mij met 325mm het smalste verkrijgbare inbouw fornuis met glasplaat. Dit bleek achteraf een erg goede keuze geweest te zijn, want hij paste maar net in ons keukenkastje (daar kwamen we pas maanden later achter). Hadden we een groter fornuis gekozen, was de inbouw erg complex geworden, want de keukenkast diepte wordt weer beperkt in maat door de Atrion bank, dus die konden we niet zomaar paar cm dieper maken…
Laatst gewijzigd door aveld op 07 nov 2020, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

De bus zoals we hem gekocht hebben.
87d5e449-04e2-44da-9704-310f151a6e7e.jpg

Het is T5GP met 140pk en 6bak, ik kan niet anders zeggen dan dat dit prima rijdt.

Hij beschikte al over een Webasto AirTop 2000ST standkachel, wat voor ons een groot pluspunt was in de aanschaf (zie kastje bij de linker wielkast in de foto). Verder is hij gebruikt geweest door de overheid als meetbus (nee niet flitsbus) door de dienst Inspectie Leefomgeving en Transport. Waardoor we vermoeden dat hij goed is onderhouden en vaak afstanden heeft gereden. Ook de standkachel en de electra restanden van het kilometer registratie systeem in het dashboard deed ons hopen op acceptabel rijdrag en daardoor een een motor waar we nog lang plezier van kunnen hebben.

Wat wel jammer was is dat alle eerder ingebouwde electronica er gewoon is uitgeknipt. Dus overal vonden we nog losse kabels terug, en helaas ook de 2e accu hebben ze eruit geknipt en moesten we zelf opnieuw bedraden en inbouwen. Het scheidingsrelais vonden ze te veel werk om weg te halen, dus die heb ik nog terug gevonden onder de motorkap met nog stukjes kabel eraan.
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Als eerste klus zijn we begonnen met hem helemaal te strippen om eventueel roest bij te werken en voorzover mogelijk te issoleren.

Omdat de bus als meetbus en inspectiebus is gebruikt, hebben er vermoedelijk langdurig mensen achterin gezeten en vonden we wel een paar kleine roest plekjes. Ook moesten we de bodem zeer goed schoonmaken, want daarop zatten veel kleine roestpuntjes op de verf. Met goed boenen gingen deze gelukkig weer weg. Maar het was wel even schrikken toen we de bodemplaat eraf haalden.

De overgebleven roestplekken hebben kaal geschuurd en vervolgens overnieuw in de verf gezet, hiervoor hebben we branco korrux verf gebruikt. Ergens anders op dit forum of op het internet kwam die als beste uit een test. Achteraf gezien had ik het ook nog met roestomvormer kunnen behandelen, dat hebben we wel gedaan bij wat kleine roesplekjes in de lak buiten, maar binnen niet. Al doende leert men.. volgende keer doen we het nog wat grondiger.
IMG_3585.JPG
49C8EEB8-CD19-45EA-B3E9-96E9337F6ED9.jpg

Ook zaten er gaten in de bodem van een stoel. Deze gaten hebben we aan de buitenzijde onder de bus eerst goed schoongemaakt en opnieuw in de branco korrux gezet. Er was geen roest, maar better safe than sorry... Vervolgens hebben de gaten dicht gemaakt door royaal Sikaflex 252 te gebruiken met een dun kunstof afdekplaatje aan de binnen zeide. De zes zwarte stippen in de foto hieronder zijn het resultaat.
048fb1a8-2445-4b94-aaa8-8cf84f0b08b3.jpg
Laatst gewijzigd door aveld op 07 nov 2020, 15:44, 2 keer totaal gewijzigd.
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Als isolatie hebben we zelfklevend ArmaFlex XG gekozen uit Duitsland. Het heeft heel wat uren internet gekost om tot een keuze te komen welk isolatie materiaal nou het beste zou zijn voor zowel de isolatie als trillingen. Je kunt hier uren youtube filmpjes over vinden. Ik heb niet echt goede archumenten, maar uiteindelijk leek dit ons de beste keuze welke ook nog een beetje binnen het budget past. Na het isoleren van zowel de wanden, vloer als de wielkasten was de bus met rijden stukken stiller, dat was duidelijk merkbaar.
IMG_3676.JPG
IMG_3743.JPG

Omdat er altijd delen zijn waar je geen isolatie kunt plaatsen, blijf je koude bruggen houden en dus condens. Daarnaast hebben we maar enkelglas ramen en komt ook vandaar condens achter de panelen terecht. Wat wij daarom wel belangrijk vonden was dat er nog een luchtstroom achter de panelen kon blijven plaatsvinden, zodat de condens ook weer weg kan. Geen idee of het zo werkt, maar dat was wel onze theorie.

De vloer hebben we overgens niet helemaal geisoleerd, maar alleen ertussen met 9mm ArmaFlex (ACE) geloof dat XG niet in 9mm bestaat. We wilden de vloer niet verhogen en die 10 a 15mm binnenruimte missen. Achterin op de bank zit je vrij dicht op het dak, zeker als je een slaapdak neemt.
IMG_4242.JPEG
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

De elektra hebben we helemaal overnieuw moeten aanleggen, want de oude 2e accu was eruit geknipt.

Hiervoor heb ik mij vooral laten helpen door de informatie op deze website:
https://vwcampersite.wordpress.com/werk ... stallatie/

Erg nuttige website, en ik heb op vergelijkbare wijze de + 12 volt kabel vanaf de startaccu tot onder de voorstoel gebracht. Hiervoor moesten we wel de gehele voorstoel eruit halen, inclusief het onderstel en de handrem. Toen we hiervan foto's en filmpjes zagen bij andere klussers zeiden we nog, dat gaan wij dus niet doen.. Maar je moet wel als je de electra netjes wilt wegwerken onder de bekleding..

We wilde geen 220Vac camper invoerstop doos in het zicht hebben, dus deze hebben we bij de startaccu onder de motorkap geplaatst op een zelf gemaakte montage beugel. Toen we toch bezig waren ook direct de nog originele startaccu uit 2011 maar vervangen voor een nieuw exemplaar.
IMG_3798.JPG

Vanaf de accu gaat de 12V + eerst naar een 150Amphere zekering en vervolgens naar een automatisch scheidingsrelais.

IMG_3829.JPG
Ik heb ook een IO kabel naar het dashboard gelegd, zodat ik het scheidingsrelais vanuit binnen kan bedienen / overrulen en zien of deze actief is. Het lampje en de knop zijn net uit het zicht geplaatst, want het dient alleen ter controle en normaal gezien gebruiken we bediending niet en staat deze op automatisch.
IMG_3828.JPG
Laatst gewijzigd door aveld op 07 nov 2020, 15:51, 4 keer totaal gewijzigd.
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

De 2e accu is onder de bestuurdersstoel geplaatst. Vanwege de kosten en onduidelijkheid of een AGM deep cycle accu wel goed zou worden opgeladen door onze dynamo hebben we gekozen voor een Varta Professional Dual Purpose 930 090 080 (90Ah). De dynamo levert namelijk maar maximaal 14,4 volt zo uit mij hoofd terwijl sommige AGM deep cycle accu's 14,8 volt nodig hebben om goed op te laden. Deze gok wilde ik niet wagen, en daarnaast was deze accu maar 100 euro.

Ik ben erg blij 90Ah geplaatst te hebben, we kunnen nu een heel weekend vrij staan en bij warm weer de koelbox vollop gebruiken, of bij koud weer de standkachel in de ochtend en avond aanzetten. Maar het plaatsten van een 90Ah accu was wel erg puzzelen, en heeft mij enkele dagen / avonden gekost voordat deze er goed in zat met zelf gemaakte montage beugels.

Eigenlijk is het formaat van deze accu te groot om onder de bestuurderstoel te passen. De eerste montage beugel versie bleek te hoog te zijn, en was de speling met de stoel maar enkele mm's, wat mij geen goed gevoel gaf. Je moet hierbij vooral opletten dat het mechanisme welke de stoel van voren naar achteren beweegd naar beneden komt als je deze bedient. Dus op eerste gezicht leek alles inorde, maar na nog eens goed kijken moest ik toch opnieuw naar de tekentafel en een nieuwe montage methode verzinnen.

Om alles af te schakelen heb ik een 4 standen schakelaar onder de handrem gemonteerd. Hier kan ik kiezen:
- Camperdeel uit
- StartAccu op camperdeel
- 2e Accu op camperdeel
- Start Accu + 2e accu op camperdeel (of opladen 2e accu met dynamo).
82788df5-870a-4f09-b1fd-0bffc999ea90.jpg

Ook zonder 2e accu was het al redelijk vol onder de stoel. vanwege o.a. de trekhaak en wat andere kabels welke ik niet kon plaatsten.
82ABAD45-1B0E-4296-A72C-4D3BDCC9A0CC.jpg

De eerste poging, de stoel past er netjes op. Maar de accu is veel te hoog om het veilig te laten zijn... Heb helaas geen goede foto's van het mechanisme wat naar beneden komt zodra je de stoel naar voren / achteren beweegd.
IMG_3850.JPG
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Uiteindelijk is dit de inbouw geworden, wellicht wat lastig te zien op de foto's.

(Het tape etc. is uiteindelijk allemaal nog netjes vervangen door officiele accu afdek rubbers etc)
IMG_6630.JPEG

De 12Volt + van de 2e accu gaat eerst naar een 150amphere zekering, en vervolgens naar de 4weg schakelaar onder de handrem van het bericht hierboven. Vanuit de schakelaar gaat de 12Volt + naar een 40amphere zekering, alvorens deze naar de mini meterkast gaat in het campermeubel achterin. De - van de 2e accu gaat via een BMV-702 naar het ster aardingspunt op het chassis achterin. Deze zat er al vanwege de oude functie van de bus en kon ik mooi hergebruiken.

IMG_6635.JPEG

De accu zit vast met de zwarte blokjes, deze hebben het zelfde effect als de montage van de startaccu. Samen met de twee spanbanden gaat deze dus geen kant meer op.

Links zie je diverse kabels de vloer uit komen, dit zijn o.a. de 220volt vanaf onder de motorkap en de accu + & -. Later zullen deze aangesloten worden op een mini electra kastje in het meubel.
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Je zag de vloer al op een aantal foto's. Hiervoor hebben wij een restant stuk Marmoleum gekocht. Dit materiaal is erg stevig en kun je in allerlei leuke kleuren krijgen. We hebben het zelfde Marmoleum tevens gebruikt op diverse andere plekken, om zo wat meer kleur in het intereur te krijgen.

Hieronder de orginele vloerplaat in de lijm, hiervoor hebben we uiteindelijk watervaste Bisson Vloerbedekkingslijm gebruikt. Dit bleek goed te werken, af en toe moesten we na het drogen een hoekje opnieuw vast zetten, maar we konden hierna de gelijmde delen prima verzagen zonder dat het Marmoleum los kwam.
IMG_4215.JPG

en het geheel in de bus
IMG_4269.JPEG

De schroeven die je ziet zijn voor de bevestiging van de autogordels en de bank.
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

De kasten waren een hele puzzel om te bedenken en te bouwen. Waarmee creer je de meeste praktische opbergruimte? In de inrichting, bouw en afwerking van de meubels hebben we veel hulp gehad van mijn schoonvader, die erg handig is met houtbewerking en zelf ook diverse campers gebouwd heeft. Dat heeft ons veel geholpen, hierdoor zijn we alles netje gaan afronden en hebben we een bovenfrees gebruikt om het er echt netjes uit te laten zien.

Het op maat maken van de meubels was echt een puzzel, niks is recht in de bus alles loopt krom in alle richtingen. De meubels zijn er dan ook 10 tallen keren in en uit gegaan om deze netjes op maat te maken.

We hebben de kasten in twee delen gebouwd, het keuken deel voorin en een klerenkast achterin.
7E5868A8-478C-4C39-BACA-D46B5100DDE2.jpg
We hebben gekozen voor een basis plaat op de grond, om het vanuit daar op te bouwen. Hierdoor kan de kast uitzichzelf blijven staan en konden we hem dus vaak in en uit de bus plaatsen.

Omdat we de kast niet alleen op de vloer wilde vastmaken maar ook aan zijwand van de bus, hebben we ook een balk op het frame gemonteerd net onder het raam. Deze balk zit met klinkmoeren vast aan de bus, en wanneer de kast definitief geplaatst wordt schroeven we hem op de balk vast.

IMG_4315.JPEG
In eerste instantie hebben we alles met hoekprofielen aan elkaar gezet. Later zijn deze vervangen door balkjes met lijm en schroeven uit het zicht.

IMG_4333.JPEG
Laatst gewijzigd door aveld op 08 nov 2020, 10:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie