Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Deze week mijn personenauto ingeruild voor een 9 persoons verlengde (L2) T5 uit 2012.
T5.PNG
De komende maanden zal ik hem ombouwen als camper. In dit topic wil ik hiervan verslag doen. Hopelijk ter inspiratie voor anderen, en hopelijk om feedback van anderen te ontvangen.

Randvoorwaarden
  • Goedgekeurd om meer dan 2 personen te vervoeren
  • Te gebruiken als camper, maar ook voor normale autoritjes
  • Moet er van buiten uitzien als een normale bus zodat hij in de straat geparkeerd kan worden
  • Modulair van opzet: om niet in 1 keer alles te hoeven aanpakken wil ik eerst het minimale doen en later verder uitbreiden
Ervaring
  • In het verleden veel met hout gewerkt, oa zelf kasten / bureau / bed etc gemaakt
  • Zeilboot gehad en daar een keuken in gemaakt, ook veel aan electriciteit / electronica gedaan en het onderhoud van de diesel motor gedaan
  • Geen ervaring met auto techiek / onderhoud
Tot forums :zwaai
Ewoud, 53 jaar, Den Haag

Inhoudsopgave (klik op pijltje om naar post te gaan):
ewoudwijma schreef: 14 dec 2020, 21:29 Van camperplannen naar T5
ewoudwijma schreef: 15 dec 2020, 20:15 Ontwerp:
ewoudwijma schreef: 17 dec 2020, 19:34 Vorderingen bedbox
ewoudwijma schreef: 18 dec 2020, 20:22 Even wat anders gedaan vandaag.Heel belangrijk voor een camper, een goede 'radio’
ewoudwijma schreef: 22 dec 2020, 16:31 Op de een na kortste dag van het jaar is het toch gelukt op een duurzame manier een koud biertje te krijgen :gekte
ewoudwijma schreef: 28 dec 2020, 17:19 intussen al aardig opgeschoten met het keukenblok.
ewoudwijma schreef: 29 dec 2020, 16:36 Vandaag de laatste alubitumen geplaatst voor het ontdempen van de auto.
ewoudwijma schreef: 03 jan 2021, 16:34 Hier een sneak preview van welke richting het op gaat (en de armaflex XG 19mm zit er ook in, 6mm voor de overige witte delen komt nog):
ewoudwijma schreef: 09 jan 2021, 10:02 Gisteren de bus weer opgehaald bij https://www.hekkemakampeerauto.nl/.
ewoudwijma schreef: 10 jan 2021, 20:02 Ik ben eerst met een trekveer van binnen naar buiten gegaan, daarna de slang om de trekveer geschoven en deze er door geduwd.
ewoudwijma schreef: 13 jan 2021, 11:15 Plafond en zijwanden zijn nu geisoleerd met alu bitumen en armaflex xg 19 mm
ewoudwijma schreef: 16 jan 2021, 10:52 Ben er toch nog niet helemaal uit hoe ik de opbergruimte vast ga zetten.
ewoudwijma schreef: 16 jan 2021, 15:49 ... en tegelijkertijd bezig met het electriciteitsplan.
ewoudwijma schreef: 24 jan 2021, 18:17 Hierdoor ook begonnen met nadenken hoe diefstalbestendig de bus is.
ewoudwijma schreef: 27 jan 2021, 10:52 Electriciteit update: Keukenblok geplaatst en verankerd in de bus. Accu geplaatst, schakelbord zoals hierboven genoemd, ontworpen, gebouwd en geplaatst.
ewoudwijma schreef: 30 jan 2021, 20:40 ging het gloeidraadje (Stroring in motorregeling) knipperen. ook het motorblok lampje (Storing in katalysator) branden.
ewoudwijma schreef: 06 feb 2021, 21:45 Intussen ben ik er uit en vorderen de plafondkasten al behoorlijk:
ewoudwijma schreef: 19 feb 2021, 15:25 Tussen al de andere werkzaamheden is de bedbox ook aardig opgeschoten.
ewoudwijma schreef: 01 mar 2021, 18:05 Een van de laatste grote projecten: het stookhok.
ewoudwijma schreef: 02 mar 2021, 12:49 Ik heb 2 flexibele zonnepanelen besteld die ik op het hefdak wil monteren.
Laatst gewijzigd door ewoudwijma op 10 mar 2021, 12:03, 22 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Snautzer »

Veel plezier met bouwen.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door moosev »

Mooi busje, benieuwd naar je toekomstige indeling. Ga je boven slapen?
Gr
René
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

🙏. Ik ga niet boven slapen, zie het ontwerp bij dit bericht (nog niet gelukt om via de iPhone een afbeelding toe te voegen...ontwerp komt nog): er komt in eerste instantie een keukenblok en een slaapblok. Via het slaapblok kun je gebruik makend van de achterbank zowel een 1 als 2 persoons bed creëren.

Ik zal nog een berichtje maken waarin ik uitleg welke omzwervingen ik heb gemaakt op autosites en campersites voordat ik bij de transporter en dit ontwerp uitgekomen ben.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door krekwakwol »

Veel succes met de ombouw, er staat hier veel informatie over zelf ombouw.
Hier heb ik ook veel voordeel van gehad bij mijn ombouw naar camperbus.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

Lees ook even dit bericht..
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 24&t=65791

beetje hetzelfde geld voor Atrion platte hefdaken..

Doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Dank je voor de tip! Ben aan het kijken of https://www.hekkemakampeerauto.nl een geschikt dak heeft. Ik zoek een plat hefdak om aan mijn derde randvoorwaarde te voldoen: moet eruit zien als een normale bus. Ik zal de vraag mbt L2 aan ze voorleggen.
Laatst gewijzigd door ewoudwijma op 19 dec 2020, 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

Hilo heeft wel een kwalitatief goed plat hefdak..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Met een vanaf prijs wat voor mij niet helemaal in verhouding is met de prijs van een 2de hands transporter. Kan dat niet in mijn budget verantwoorden helaas. Ik heb even gekeken. Zeker een mooi dak 👌
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Goed argument voor de financiering van alle toekomstige projecten :gekte.
Dank je, ik zal zeker foto's sturen!
(zojuist berichtje geplaatst met de 'voorgeschiedenis'. Hierna komen berichtjes met foto's van het project!)
Laatst gewijzigd door ewoudwijma op 14 dec 2020, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Van camperplannen naar T5

Ik heb de afgelopen maanden het volgende proces doorgemaakt

Idee 1: Deze camper overnemen van vrienden
CamperGroot.PNG
=> deze zal in stalling moeten dus niet handig als je hem ook als normaal vervoersmiddel wilt gebruiken =>

Idee 2: Auto inruilen voor T5 L2 personenbus
=> er moet nog veel gebeuren voordat het een camper is. Hoogte 'slechts' 1m40. Advies gekregen om niet al te overhaast te werk te gaan en er nog even goed over na te denken =>

Idee 3: Op zoek naar hogere bussen, bijv Fiat Ducato
Ducato.PNG
=> L2 vaak niet te vinden, Verwijderen vaak aanwezige dubbele cabine te rigoreus, of geen ramen aanwezig. Niet straatvriendelijk =>

Idee 4a: Bus die al omgebouwd is tot camper
=> vaak oud (binnen mijn budget) waardoor diesel emissie probleem kan worden, inrichting net niet hoe ik het wil, niet goedgekeurd voor meer dan 2 personen => idee 4b

Idee 4b: 4a maar dan meer dan 2 personen bijv Transporter Multivan of Mercedes Viano
multivan.PNG
=> Super-de-luxe! Geen L2 gevonden, slapen en wonen toch erg krap, vaak oud =>

Terug naar idee 2: De T5 L2 personenbus. Uiteindelijk viel alles op zijn plaats: Oa van de multivan/ viano geleerd om meer dan 2 personen te kunnen vervoeren en hoe een camperbus er straatvriendelijk uit kan zien, maar dan wel ietsje langer (L2). En inmiddels een verder uitgewerkt plan om er iets moois van te maken.
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Renew »

Voor een idee voor meer leefruimte kijk ook eens bij;

https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=61045

Verder zijn er hier op het forum nog allerlei andere mooie oplossingen te vinden :lach
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Hoi Renew,
Ik had je project al gezien. Ziet er goed uit! Bed is heel creatief bedacht! Out of the bus denken 😜 (of was die grap al gemaak 😉). De stijl van je inrichting lijkt op mijn plannen. Ik loop een paar dagen voor met klussen tov van mijn berichten hier, maar foto’s volgen binnenkort !
Groet, Ewoud
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

Laat voor als je naar de RDW-keuring gaat in ieder geval een bank op de originele positie staan.
Anders kan het wel eens afkeur betekenen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
sjozti
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2020, 19:59

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door sjozti »

Dat ziet er goed uit. Ben zelf in mei begonnen met dezelfde basis (T5 L2, maar dan Benzine/CNG)

Heb het dak bij Hekkema laten plaatsen (SCA 192), niet geheel onzichtbaar dus.

Zelf worstel ik met de 2e AC-verwarmingsunit. Deze wil ik eruit halen, maar nog niemand gevonden die dit voor me wil doen.

Heb jij deze ook? Wat zijn je plannen er mee?

Groeten uit Den Haag
Plaats reactie