Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door moosev »

ewoudwijma schreef: 04 mar 2021, 17:16
moosev schreef: 04 mar 2021, 11:58 Je zou kunnen overwegen om eerst je dak te wrappen.
gr
René
Hoi René, dit is een heel interessant idee !!!
Heb jij er ervaring mee? Voor mijn gevoel hecht sikaflex daar niet goed op, of gaat dat prima?
Nee, geen ervaring mee, alleen deze suggestie een keer gelezen op een engels forum en ik vond het ook een interessant gedachte.
Goede vraag of de sikaflex daar problemen mee zou hebben, geen idee.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door krekwakwol »

[quote=ewoudwijma post_id=479786 time=1614853744 user_id=15453]
Ik krijg toevallig net de nieuwe flexipanels binnen (dat is snel!)

Even de spanning van de oude en de nieuwe gemeten:

solar1.jpg

[list=]Oude: Solarfam fixed: 8.8 volt[/list]
[list=]Nieuwe nr 1 (Dokio Solar): 2.2 volt[/list]
[list=]Nieuwe nr 2 (Dokio Solar): 3.8 volt[/list]

Specs van de Solarfam
solar2.jpg

Specs van de Dokios
solar3.jpg

Specs dus redelijk hetzelfde.

Moet ik mij zorgen maken?
[/quote]

Dat is wel weinig, ik had op mijn 80W flex panelen al meer dan 12volt onder de TL lampen. Maar meet ze eens als ze in de zon liggen.
Passen die panelen samen wel op de Pop up dak?
Bijlagen
IMG_20200728_160814.jpg
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 04 mar 2021, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

moosev schreef: 04 mar 2021, 19:11 Nee, geen ervaring mee, alleen deze suggestie een keer gelezen op een engels forum en ik vond het ook een interessant gedachte.
Goede vraag of de sikaflex daar problemen mee zou hebben, geen idee.
Hier toevallig? https://www.t6forum.com/threads/solar-p ... 495/page-2

Wordt helaas niet op gereageerd ...
Ik heb toevallig nog car wrap liggen want mijn luidsprekers ermee behandeld ;-). Ga wel een testje doen.
...Of mat car wrap, die heeft denk ik een ruwere oppervlakte...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

ewoudwijma schreef: 04 mar 2021, 20:03 ...Of mat car wrap, die heeft denk ik een ruwere oppervlakte...
Dat denk ik niet.
Denk dat de matheid zit in het materiaal en niet op het materiaal :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

krekwakwol schreef: 04 mar 2021, 20:00 Dat is wel weinig, ik had op mijn 80W flex panelen al meer dan 12volt onder de TL lampen. Maar meet ze eens als ze in de zon liggen.
Passen die panelen samen wel op de Pop up dak?
Heb ze gisteren in de zon gemeten, toen alle drie rond de 21 volt, dus ik heb geen zorgen meer ;-).
En de panelen passen op het pop up dak, die is 1 meter 50 bij 1 meter 10 en de panelen zijn 54 * 100 per stuk
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Multivan Generation schreef: 04 mar 2021, 20:42
ewoudwijma schreef: 04 mar 2021, 20:03 ...Of mat car wrap, die heeft denk ik een ruwere oppervlakte...
Dat denk ik niet.
Denk dat de matheid zit in het materiaal en niet op het materiaal :zwaai
True that!
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Zoals een andere gast met een busje zei: I love it when a plan comes together:

Camper by night:
ateam1.jpg
Vandaag zijn de kussens bezorgd, het past perfect (gezien de omstandigheden ;-)), rekening houdend met het verloop in de achterbank (ok links gaat het achterste kussen iets omhoog, daar ligt nu een ventilatieslang die nog wegewerkt moet worden).
ateam2.jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door krekwakwol »

Ziet er goed uit :jumpklap
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

ewoudwijma schreef: 04 mar 2021, 10:21 Bedankt Peter, Arnold, Hanz en KWW voor de zonnepanelen feedback. Mijn conclusie: direct met sikaflex erop kitten. Voor de minste hoogte, de minste luchtweerstand en de eenvoudigste montage. Warmteontwikkeling lijkt ok te zijn. Enige zorg was dan wat te doen als er ooit een vervangen moet worden. Na wat googelen is de conclusie: met een gitaarsnaar, of carglass snaar loshalen, behandelen met sticker verwijderaar en wegschuren kom je een heel eind.
Ik heb vandaag gebeld met sika, zij stellen het volgende voor om flexibele zonnepanelen op het dak te monteren:
zon4.PNG
Geen sikaflex 252 want niet uv bestendig, is meer geschikt om de hoeken van niet flexibele panelen vast te maken. Daarvoor in de plaats siliconen kit en wel sikasil sg-20.
De tape is nodig om eerste hechting te krijgen en te zorgen voor een afstand van 3 mm tussen paneel en (hef)dak. Na aantal maanden neemt de werking van de tape af en neemt de siliconen kit het over.
Afstand tussen sikaflex rupsen en tape ongeveer 5 mm.
Vooraf met sika activator de oppervlaktes behandelen. Ik dacht met wasbenzine maar dat is een no-go volgens de sika adviseur.
Sluit de ruimte onder het zonnepaneel niet af door alles dicht te kitten. Het moet kunnen ademen dus aan de achterzijde openingen laten.

Kan met 10 graden verwerkt worden, snachts kouder is geen probleem (alleen hard het dan bijna niet). Hij adviseert wel ongeveer een week niet te gaan rijden om het uitharden tijd te geven.

Mocht een paneel vervangen moeten worden dan met mes of snaar los te maken en er kan over de oude sikasil heen gekit worden (zo doen ze het ook bij carglass).

Dus zo ga ik het doen :adhd
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door JeDo »

ewoudwijma schreef: 04 mar 2021, 17:16
moosev schreef: 04 mar 2021, 11:58 Je zou kunnen overwegen om eerst je dak te wrappen.
gr
René
Hoi René, dit is een heel interessant idee !!!
Heb jij er ervaring mee? Voor mijn gevoel hecht sikaflex daar niet goed op, of gaat dat prima?
Dit werd mij afgeraden, omdat de wrap bij hogere temperaturen (paneel in volle zon) los kan laten. Ik heb het paneel direct op het dak gelijmd en er 'omheen' gewrapt.
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

JeDo schreef: 11 mar 2021, 19:36 Dit werd mij afgeraden, omdat de wrap bij hogere temperaturen (paneel in volle zon) los kan laten. Ik heb het paneel direct op het dak gelijmd en er 'omheen' gewrapt.
Ha JeDo, kan ik mij voorstellen. Ben intussen van het idee afgestapt, zie boven.
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Vandaag de daktuin ingericht :adhd
dak5.jpg
dak6.jpg
Iemand een goed idee hoe de kabels vast te zetten?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door krekwakwol »

Setje mc4 connectoren kopen en de kabels inkorten, daarna kun je ze in een plakgootje verbinden of de kabels aan elkaar solderen met krimpkous er om heen.
Je hebt ook kabelverbinders waar je de afgestripte uiteinden insteekt en goed inelkaar drukt daarna heet maken met een verfafbrander heet maken waarna een tinringetje om de kabels smelt en het hoesje krimpt er waterdicht omheen.
Dit kan dan in een heel klein plakgootje tussen beide panelen in plakken met kit.
Of plakvoetjes met tyrapjes.
Zie afbeelding.

Sorry, afbeelding wil niet laden,status balkje blijft grijs.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

Paar kleine gaatjes boren en daardoor tieraps trekken, kabel er tussen en aantrekken.
Plat en kost bijna niets.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

krekwakwol schreef: 23 mar 2021, 20:00 Setje mc4 connectoren kopen en de kabels inkorten, daarna kun je ze in een plakgootje verbinden of de kabels aan elkaar solderen met krimpkous er om heen.
Je hebt ook kabelverbinders waar je de afgestripte uiteinden insteekt en goed inelkaar drukt daarna heet maken met een verfafbrander heet maken waarna een tinringetje om de kabels smelt en het hoesje krimpt er waterdicht omheen.
Dit kan dan in een heel klein plakgootje tussen beide panelen in plakken met kit.
Of plakvoetjes met tyrapjes.
...
Multivan Generation schreef: 23 mar 2021, 20:34 Paar kleine gaatjes boren en daardoor tieraps trekken, kabel er tussen en aantrekken. Plat en kost bijna niets.
mc4 connectoren en plakkertjes besteld. De gaatjes boren leek mij wat riskant qua mogelijke lekkages dus dat niet gedaan.

Vandaag ermee aan de slag geweest. Na wat beter kijken heb ik de kabelblokjes op de zonnepanelen open gedaan en bedacht dat opnieuw solderen handiger was et voila weg zijn alle stekkers :jumpklap :
dak7.jpg
dak9.jpg
dak8.jpg
Mocht iemand nog mc4 stekkers nodig hebben, ik heb ze ruim in voorraad ;-)

Nog een vraag mbt spanning, stroom en vermogen van de zonnepanelen. Het controller display laat zien dat er bij zonlicht 2A door de zonnepanelen gaat en de getoonde spanning is gelijk aan de accuspanning, tegen te 13V. De zonnepanelen zijn in serie geschakeld en leveren zonder belasting ieder rond de 20 V. Hoe wordt die spanning teruggebracht naar 12/13 V? Gaat die vanzelf naar beneden door belasting of zit er een spanningsomvormer tussen? En hoe zit het met het geleverde vermogen? 13 V * 2A is 26 W. De zonnepanelen zijn (theoretisch) 100 W per stuk, dat er maar 26 W getoond wordt komt waarschijnlijk doordat de accu bijna vol is en niet veel nodig heeft. Hoe leeg moet de accu zijn om het maximale vermogen te vragen? Zou dan toch wel een ampere of 8 minimaal willen zien. Klopt dat?
Plaats reactie