Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 GP 4motion LWB camperbouw

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 camperbouw

Bericht door JeDo »

oeps
Laatst gewijzigd door JeDo op 18 feb 2021, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 camperbouw

Bericht door JeDo »

Renew schreef: 18 feb 2021, 15:26 Ziet er stoer uit, met die banden en bullbar!
Bedenk goed waar je alles neer gaat zetten en behoud ook wat sjor punten over in de bus, als je de vloer er in legt.
Bedenk ook vooraf of je een chemisch toilet wilt gaan gebruiken en waar of je die plaatst. Hetzelfde geld voor de gastank.
Achteraf een plek zoeken is kan op problemen stuiten qua bereikbaarheid en bergplek. (Een vw T5 is niet uiteindelijk niet zo heel erg groot :lach)
Qua isolatie vind ik wol echt een aanrader! Geluid is voor mij wat minder belangrijk omdat de meeste punten van geluidsoverdracht wel omgebouwd worden met kasten(jes). Maak die kasten wel star en stijf zodat ze niet gaan kraken en piepen onderweg. En zet ze voor de veiligheid goed vast aan de bus.

Heel veel succes en plezier met het inbouwen van je bus!!
Dank voor de complimenten en tips!
Morgen mag ik de camper ophalen en dan ga ik het allemaal eens goed bekijken en uitmeten. Ik heb een redelijk standaard indeling in gedachten, maar inderdaad inclusief gasfles, wc, een flinke 220 Ah huishoudaccu (AGM), etc.

Over wol lees ik hele positieve verhalen, maar ook af en toe verhalen over vochtproblemen die zich op den duur kunnen voordoen. Dat heeft me doen besluiten om voor Armaflex te gaan. Het is duidelijk dat over dit onderwerp heel veel meningen, theorieën en ideeën bestaan. Gelukkig heb ik de spullen al binnen dus twijfelen heeft geen zin meer :)

Voor de kast hoop ik zoveel mogelijk aan te kunnen sluiten op bestaande punten in de bus (bijvoorbeeld gordelpunt achterin). Wordt vervolgd!
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 camperbouw

Bericht door JeDo »

Multivan Generation schreef: 18 feb 2021, 15:48
JeDo schreef: 18 feb 2021, 15:06
Dank voor de tip! Alubutyl lijkt me inderdaad een hele goede. Voor de armaflex zal er een houten frame tussen moeten, aangezien dit niet drukvast is, toch? Of zou de bodemplaat gewoon op de armaflex kunnen liggen?
Dat maakt niet uit of de armaflex drukvast is of niet, in mijn ogen.
Stel dat je de vloerplaat er op legt, en die vloerplaat zet je goed vast m.b.v. de draadbussen die al in je bus aanwezig zijn ter hoogte van de sjorogen.
Dan trek je de vloer daarmee vast naar beneden, en de Armacell drukt dan iets in, en kan mooi de dalen in de vloer wat opvullen. Ook kun je naar mijn verwachting dan ongeveer de helft van de dikte van de gebruikte armacell winnen in hoogte, doordat je het vasttrekt/vastdrukt door de vloerplaat.

Wellicht een iets andere benadering als dat jij in gedachten had, maar dat is het leuke van het forum denk ik.

Groetjes Peter
PS linkje van mijn ombouw :knipoog
Dank! Ik ga dit morgen eens bekijken. Ik had maar twee sjorogen in de bus zitten (allebei aan één zijde) waardoor de optie om de vloerplaat hiermee te bevestigen niet in mij is opgekomen. Dit is inderdaad het leuke van dit forum!

Ik ga je ombouw eens aandachtig bekijken (verschillende filmpjes komen me al bekend voor van eerdere zoekopdrachten).
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 GP 4motion LWB camperbouw

Bericht door JeDo »

Het exterieur is dit weekend verder aangepakt:
  • Achterbumper vervangen
  • Reservewielhouder gemonteerd
  • Sidesteps gemonteerd
  • Beschermkappen rondom geplaatst
Hiermee is het exterieur klaar op een paar kleine zaken na (o.a. scharnieren zwart maken).
image0 (2).jpeg
IMG_9537.jpg

Ik zit met een technisch euvel waarover ik weinig online kan vinden:

De zekering van de binnenverlichting en achterlichten is stuk gegaan toen ik mijn plafondpanelen heb verwijdert. De zekering heb ik gevonden en verwisseld, waarna de lampen weer werken. Echter, de binnenverlichting gaat niet meer aan bij het openen van de deuren (alleen nog in standje 'aan'). Ik lees hier en daar dat de lichtmodule (ook comfortmodule genaamd in sommige posts) gereset moet worden. Ik heb de accu al een tijdje losgekoppeld gehad, maar dit lijkt niks te resetten.

Iemand een idee??
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 GP 4motion LWB camperbouw

Bericht door krekwakwol »

Complimenten hoor, erg mooie bus.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 GP 4motion LWB camperbouw

Bericht door Multivan Generation »

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is:
- waar heb je de lijsten rondom de wielkasten vandaan?
- wat kostten ze?
- Hoe is de structuur van die lijsten, ten op zichte van de structuur van de bumpers?
- komt de kleur overeen met de bumpers?
- hoe is de aansluiting op de bumpers, qua spanning in het materiaal en qua kieren?
- Hoe monteren?

Groetjes en alvast dank

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: T5 GP 4motion LWB camperbouw

Bericht door MarkV »

Wow, stoere bus zo!!

Voor die scharnieren zwart maken zou je misschien wel heel goed iets van Plastidip kunnen gebruiken. Dan is het nog verwijderbaar ook.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 GP 4motion LWB camperbouw

Bericht door JeDo »

krekwakwol schreef: 22 feb 2021, 14:35 Complimenten hoor, erg mooie bus.
Dank! Ik ben er ook blij mee :)
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 GP 4motion LWB camperbouw

Bericht door JeDo »

Multivan Generation schreef: 22 feb 2021, 14:56 Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is:
- waar heb je de lijsten rondom de wielkasten vandaan?
- wat kostten ze?
- Hoe is de structuur van die lijsten, ten op zichte van de structuur van de bumpers?
- komt de kleur overeen met de bumpers?
- hoe is de aansluiting op de bumpers, qua spanning in het materiaal en qua kieren?
- Hoe monteren?

Groetjes en alvast dank

Peter
Dag Peter, ik heb de 'WHEEL ARCH & SIDE BODY MOULDINGS BLACK' van Vanstyle in Engeland. Ik heb er 180€ voor betaald incl. verzending en belasting.

De kleuren komen goed overeen en de structuur van de lijsten is fijner dan mijn kunststofbumper. Op deze foto zie je de lijst over de bumper:
IMG_9554.jpg
De kappen zijn voorzien van plakstrips (opwarmen met föhn) en bij de wielkasten wordt elke boog met 2 schroeven in het plastic aan de binnenkant vastgeschroefd. Op deze video zie je vergelijkbare plakstrips (is niet dezelfde set):

Een schroef in de wielkast:
image0 (3).jpeg
Ik heb één plaat (rechtsachter) moeten aanpassen (een cm eraf snijden met stanley mes) omdat in Engeland de schuifdeur aan de andere kant zit.

De zijplaten vormen goed met de bus en hier zit geen spanning in. Bij de achterbumper ontstaat een kier omdat de boog daar iets van de bumper afloopt. Bij de voorbumper gaat het goed (deze boog bestaat uit kleinere delen en valt dus eerder goed).

Zie hier de prima aansluiting op de boog en de kier bij de achterbumper.
IMG_9555.jpg
Dit wil ik gaan oplossen door het eind van de boog (loopt door tot onder de bumper) onderaan vast te schroeven in de bumper.
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 GP 4motion LWB camperbouw

Bericht door JeDo »

MarkV schreef: 22 feb 2021, 15:15 Wow, stoere bus zo!!

Voor die scharnieren zwart maken zou je misschien wel heel goed iets van Plastidip kunnen gebruiken. Dan is het nog verwijderbaar ook.
Dank!

Ja goed idee! ik heb MoTip SprayPlast besteld. Dit is ook verwijderbare verf voor als de wrap ooit er weer af gaat.
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 GP 4motion LWB camperbouw

Bericht door JeDo »

Beste mensen,

Ik ben begonnen met de inbouw en nu heb ik behoefte aan twee producten die ik niet kan vinden, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Drempelstrip over de volle breedte
Momenteel zit er een klein plastic kapje bij de deursluiters, zoals op onderstaande foto:
gesloten_bestelwagen_volkswagen_transporter_2_dot_0_tdi_l2h1_4motion_dc_trendline_dubb_cabine_lang_4x4_140_pk_2015_4538082-2.jpg
Maar ik wil iets voor de volle breedte, zoals:
VolkswagenTransporterT61h-702x468.jpg
Ik had deze gevonden in Engeland: https://transporterhq.co.uk/vw-transpor ... termarket/

Helaas kunnen ze niet aan Nederland leveren zonder OERO-nr, dankjewel Brexit :(

Iemand een idee? Ik zoek op dorpel, drempel, kap, etc...


Extra lange clips voor panelen
Vanwege isolatie en vilt heb ik langere clips nodig. Ik heb wat gevonden op AlieExpress, maar bestel daar liever niet om heel veel redenen. Iemand een adresje dichter bij huis?
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: T5 GP 4motion LWB camperbouw

Bericht door Lutra »

Laatst gewijzigd door Lutra op 11 mar 2021, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5 GP 4motion LWB camperbouw

Bericht door moosev »

Die zal niet passen met achterdeuren...
Even zoeken op https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/tran ... -863022/#9
dorpel lang: 7H0863485C 9B9
dopjes 7H0863559 9B9
schroeven N10661801
met dit lijstje even langs de dealer of online uit Duitsland:
https://www.online-teile.com/volkswagen ... 863485C9B9
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: T5 GP 4motion LWB camperbouw

Bericht door Lutra »

moosev schreef: 11 mar 2021, 18:42 Die zal niet passen met achterdeuren...
Ik had alleen naar de laatste twee foto’s gekeken....
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 GP 4motion LWB camperbouw

Bericht door JeDo »

Lutra schreef: 11 mar 2021, 18:48
moosev schreef: 11 mar 2021, 18:42 Die zal niet passen met achterdeuren...
Ik had alleen naar de laatste twee foto’s gekeken....
Had ik ook maar betere voorbeeldfoto's moeten kiezen. Toch bedankt!
Laatst gewijzigd door JeDo op 11 mar 2021, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie