Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

geweldig doordacht die euro6

vragen over de T6
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 617
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 21:54
Locatie: Olen België

geweldig doordacht die euro6

Bericht door mettesboy » di jun 30, 2015 17:10

hoe geweldig toch weer....

T6 is dus te bestellen vanaf nu, maar wat blijkt?.....
Multivan, Caravelle en transporter combi.... allen met de nieuwe euro6 motoren

Caravell dubbele cabine, transporter dubbele cabine, combi dubbele cabine.... met uitzondering van de 150pk.... allemaal euro 5 motoren...
reden? nieuwe personenwagens vanaf september 2015 verplicht euro6... nieuwe lichte vrachten.... euro 6 verplicht vanaf september 2016!
Met andere woorden, nieuwe motoren tot op heden nog niet te verkrijgen.
Er is zelfs nog geen homologatie aangevraagd voor de caravelle dubbele cabine met de euro 6 motoren momenteel.....
I
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG

Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13095
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: geweldig doordacht die euro6

Bericht door matje86 » di jun 30, 2015 19:17

t6 4 less
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,

Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 617
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 21:54
Locatie: Olen België

Re: geweldig doordacht die euro6

Bericht door mettesboy » di jun 30, 2015 21:20

op papier ziet het er nochtans super uit, de dsg verbruikt minder EN is sneller qua acceleratie....

ik wil echt niet terug naar de oudere motoren hoor
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG

Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13095
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: geweldig doordacht die euro6

Bericht door matje86 » di jun 30, 2015 21:26

na 2019 gaan de diesels geld kosten , zekers in holland :gif
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4664
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: geweldig doordacht die euro6

Bericht door jan2009 » di jun 30, 2015 21:59

Met VW als banenmotor zal daar wel iets op bedacht worden.
Ik schat zo in een T7 op waterstof ? , frituurvet zou ook nog kunnen.
:gekte

http://www.nu.nl/economie/4078682/volks ... en-eu.html
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 468
Lid geworden op: do jan 19, 2012 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: geweldig doordacht die euro6

Bericht door JanP » wo jul 08, 2015 9:40

Euro 6 in de T6 is met gebruik van Add Blue.
De Euro 5 motoren blijven tot midden 2016 nog leverbaar.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.

Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 617
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 21:54
Locatie: Olen België

Re: geweldig doordacht die euro6

Bericht door mettesboy » wo jul 08, 2015 10:45

oude motoren tot medio 2016 leverbaar, mij goed....
Maar ik wil gewoon de nieuwe motor en niet in 2016 maar nu.

Je kan in de transporterversie (niet de combi, caravelle of multivan) enkel de 150pk en 102pk in euro 6 kiezen momenteel........

als ik de cijfers zie is er zowel in dynamiek en verbuik een pak verschil tussen de huidige en de nieuwe.... vandaar
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9270
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: geweldig doordacht die euro6

Bericht door Pascal-141 » wo jul 08, 2015 12:52

Je wil nu een Euro6 motor . De 150Pk versie is een Euro6 versie (zeg je zelf) , wat is dan het probleem ? Dan kan je toch bestellen ?
Is er wat mis met de 150pk versie ? Te "licht" ? Of wil je liever de 204pk versie , omdat je bvb altijd +180km/u rijd ?
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 617
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 21:54
Locatie: Olen België

Re: geweldig doordacht die euro6

Bericht door mettesboy » do jul 09, 2015 13:04

Tja de 150pk is er enkel in de transporter dubbele cabine en ik wou eigenlijk terug een caravelle DC....,

In principe zou een 150pk volstaan, die benadert veeleer de 180bitd die ik nu heb qua prestaties dan de 140pk versie...
twijfel tussen een 150 en een 204 pk , al zal die laatste NOG MEER een aanslag zijn op het rechtse aandrijfasje dan de 180 pk al was ;-) want dat euvel zullen ze wel niet aangepast hebben in de T6.
Afgezien van de maximum snelheid, zie ik op papier weinig verschil tussen de nieuwe 150pk en de oude 180 pk.
Op het spurtje naar 100 zijn die zowat identiek volgens boekje. en voor het eerst zou de dsg zuiniger zijn dan de handgeschakelde (maar dat moeten we nog zien natuurlijk ;-).
De 204pk is weer zeer verleidelijk, maar is eerlijk gezegd wat overkill voor me.
Al moet ik eerlijk zeggen, ik heb bij de 180pk af en toe het gevoel van 'waar zitten die pk's nu?', dus heb een gemengd gevoel als ik er 30pk's afdoe......

Er is nu weer een multivan blue and cool versie verschenen zie ik, maar die kan ik niet als lichte vracht inschrijven maar kost in verhouding quasi hetzelfde als een caravelle......

tzal nog wat rekenen worden.....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9270
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: geweldig doordacht die euro6

Bericht door Pascal-141 » vr jul 10, 2015 8:04

mettesboy schreef:T
twijfel tussen een 150 en een 204 pk , al zal die laatste NOG MEER een aanslag zijn op het rechtse aandrijfasje dan de 180 pk .....
Tja ... als ik zo de fotogalerij hier bekijk van de T5 , lijkt het mij dat het overgrote deel kiest voor de 174/180pk versie . (... en dan ook maar klagen dat deze overmatig olie verbruiken ) .
En waarom allemaal kiezen voor een 180pk versie ? Om tegen de buurman of op het forum te kunnen zeggen dat ze de krachtigste motorversie hebben ? :nuts
Maar : hoe vaak worden die 174/180pk dan ook daadwerkelijk aangesproken ? Het verschil met de 130/140pk versie is eigenlijk maar klein ...
Ik heb zelf een paar 130pk versies gehad , en ik gebruikte ze om heel vaak zware aanhangers te trekken (heel vaak +3000kg aan de trekhaak) (de 130pk trok de zware aanhangers zonder moeite) , en ook om op de Duitse Autobahn eens door te gassen . De 130pk liep met gemak 185-190km/u . Een (originele) 174pk versie gaat niet harder dan 195km/u (want ze zijn begrenst) . Dat is dan 5km/u verschil ... :muur
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2359
Lid geworden op: wo aug 15, 2012 14:43

Re: geweldig doordacht die euro6

Bericht door Oviivo » vr jul 10, 2015 9:33

Tja, zo lust ik er ook nog wel een paar. Ik denk dat het overgrote deel van de Transporter rijders net zo goed een Caddy had kunnen kopen, want wanneer gebruik je nu 100% van de laadruimte?
:bifun

Als je de dikste kunt nemen, doe je dat natuurlijk. Inderdaad om tegen de buurman te zeggen dat al je letters rood zijn :yes
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar

Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 617
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 21:54
Locatie: Olen België

Re: geweldig doordacht die euro6

Bericht door mettesboy » vr jul 10, 2015 11:16

ik heb idd vaak het gevoel gehad dat er 'in normale omstandigheden' weinig verschil is tussen de 140en 180pk,
pas op hogere snelheden en toeren komt het verschil tot z'n recht.....Maar ja wanneer zit je daar....

Ik had hiervoor een T5 130pk handgeschakeld, maar die haalde geen 195 hoor.... ik heb die nooit hoger gekregen dan 175 op meter, op gps gaf die toen 168 ongeveer. en toen was die volledig leeg (en zelf weeg ik geen 500kilo's ;-))

De 180 pk die rijdt 170 of zelfs sneller alsof het niets is, hoger heb ik niet geprobeerd, hoeft ook niet, die snelheden zijn onverantwoord met die rijdende kast, vind ik zelf.

Met het verstand bekeken is de 140 (of nu de 150pk) een veel betere keuze.
Lager in kost, zowel in aankoop, onderhoud/problemen, banden (ivm 17 remmen op de bitd..., geen type C banden op 235-55 te verkrijgen... dus gewone 'personenwagen-suv banden die 2 keer zo snel versleten zijn dan vroeger), verbruik etc......

Maar als het hart de keuze maakt.... tja
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9270
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: geweldig doordacht die euro6

Bericht door Pascal-141 » vr jul 10, 2015 16:06

mettesboy schreef:ik heb idd vaak het gevoel gehad dat er 'in normale omstandigheden' weinig verschil is tussen de 140en 180pk,
pas op hogere snelheden en toeren komt het verschil tot z'n recht.....Maar ja wanneer zit je daar.... inderdaad , dat bedoel ik

Ik had hiervoor een T5 130pk handgeschakeld, maar die haalde geen 195 hoor.... ik heb die nooit hoger gekregen dan 175 op meter, op gps gaf die toen 168 ongeveer. en toen was die volledig leeg (en zelf weeg ik geen 500kilo's ;-)) Ik rijd regelmatig in Duitsland , en met mijn ongechipte 130PK vaak genoeg 180-185 gereden , en met mijn "gechipte" 130PK meermaals 190 gereden. (die was gechipt , maar wel op koppel , niet op vermogen in hogere toeren , en de DPF was ook wel leeg)

De 180 pk die rijdt 170 of zelfs sneller alsof het niets is, hoger heb ik niet geprobeerd, hoeft ook niet, die snelheden zijn onverantwoord met die rijdende kast, vind ik zelf.

Met het verstand bekeken is de 140 (of nu de 150pk) een veel betere keuze.
Lager in kost, zowel in aankoop, onderhoud/problemen, banden (ivm 17 remmen op de bitd..., geen type C banden op 235-55 te verkrijgen... dus gewone 'personenwagen-suv banden die 2 keer zo snel versleten zijn dan vroeger), verbruik etc...... Daar ga ik mee akkoord , behalve voor 1 ding : de banden . De "bestelwagenbanden" zou ik nooit of te nimmer nog willen rijden , die houden voor geen meter de baan bij nat wegdek en met mijn rijstijl. Maar , dat is uiteraard wel met mijn rijstijl . Om rond te rijden in "bomma - tempo" kun je gerust bestelwagenbanden gebruiken . ...maar dan heb je ook geen 180pk nodig natuurlijk :bifun


Maar als het hart de keuze maakt.... tja
De meest vermogenvolle versies hebben in het verleden altijd al meer "problemen" gegeven dan de "middenweg" versies (bij de T5 , niet bij de T4 ) . Dat was bij de 130/174 versies , en dat was ook bij de 140/180 versies .
Ik verwacht dat dat ook wel zo zal zijn bij de nieuwe generatie . +200pk uit 2L word toch wel heel gewaagd vind ik , rekening houdend met het feit dat het een bedrijfswagen is , en geen veel lichter Golfje of zo .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

dregu
Berichten: 98
Lid geworden op: do dec 04, 2014 19:01

Re: geweldig doordacht die euro6

Bericht door dregu » di jul 14, 2015 15:01

mettesboy schreef:hoe geweldig toch weer....

T6 is dus te bestellen vanaf nu, maar wat blijkt?.....
Multivan, Caravelle en transporter combi.... allen met de nieuwe euro6 motoren

Caravell dubbele cabine, transporter dubbele cabine, combi dubbele cabine.... met uitzondering van de 150pk.... allemaal euro 5 motoren...
reden? nieuwe personenwagens vanaf september 2015 verplicht euro6... nieuwe lichte vrachten.... euro 6 verplicht vanaf september 2016!
Met andere woorden, nieuwe motoren tot op heden nog niet te verkrijgen.
Er is zelfs nog geen homologatie aangevraagd
voor de caravelle dubbele cabine met de euro 6
motoren momenteel.....
I
Welk verschil in verbruik mag er verwacht worden. Of is het alleen de uitstoot die minder is. Ik wil geen slecht gevoel hebben met een t6 transport te bestellen als er volgend jaar een euro 6 motor in is waar je nu extra voor moet betalen.
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkmkm 4motion (ex) :muur :huilen
opzoek naar t5/6 dsg :adhd

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26100
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: geweldig doordacht die euro6

Bericht door Multivan Generation » di jul 14, 2015 20:56

mettesboy schreef:oude motoren tot medio 2016 leverbaar, mij goed....
Maar ik wil gewoon de nieuwe motor en niet in 2016 maar nu.
Ik kan me van jou een zelfde topic en afweging herinneren,
en toen heb je uiteindelijk voor de 180 pk gekozen,
en er later problemen mee gehad.

En nu is het weer niet goed en begin je alweer te zagen voordat je ook maar besteld hebt..

Even heel kort door de bocht:
sterkte met je luxe-probleem :zwaai

Plaats reactie