Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo schade bij 204 PK model.

vragen over de T6
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door arnovariante »

Op de Duitse T5/T6 Facebook groep wordt nu ook gemeld dat er schade is aan turbo's op het 204 PK model.
Bij 19000 km.
T6 staat nu 3 weken in de Werkstatt en is nog niet klaar...
Ik lees daar sowieso heel veel over zeer lang durende reparaties, sommige bussen staan echt weken in de werkplaats bij de oosterburen.
Ik zou helemaal gek worden!
Laatst gewijzigd door arnovariante op 01 mar 2017, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Re: Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door arnovariante »

:muur
Voordat ik 'm kocht heb ik hier en daar mijn licht opgestoken.
Kwam eigenlijk weinig problemen naar voren.
:bonk
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door Egbert&Manon »

Stel dat er 10.000 modellen verkocht zijn en er staan 10 met turboschade bij de dealer.
Valt mee toch?

De kans op diefstal van je bussie lijkt mij groter.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Re: Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door arnovariante »

In mijn ogen zouden dat er 10 teveel zijn.
Zo'n bedrijf als VW zou misschien wat geleerd kunnen hebben van het 180 PK biturbo fiasco?
Die motoren moeten al 100.000 en km's gelopen hebben voordat ze daadwerkelijk in een model geïntroduceerd worden, dan mag je verwachten dat het ook probleemloos blijft werken.
Als deze 204PK versie nu dezelfde kant op gaat als de belachelijke 180 PK biturbo versie is dat een hele slechte zaak voor VW.
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door Pascal-141 »

Tja ... altijd met een korreltje zout nemen , die internet verhalen ...
Op forums komen altijd de slechte ervaringen naar boven , en dan lijkt het net of er geen enkele goeie tussenzit . Maar diegenen die er 100.000-den km mee rijden zonder problemen , melden dat niet op forums .

Er is ook veel gelegen aan de rijstijl : iemand die het verschil niet kent in rijstijl bij tussen een warme en koude motor , zal sneller kosten hebben , dan iemand die rustig warm rijd , EN na een rit de turbo('s) even laat uitdraaien voor de motor uit te zetten .

En eens vaker olie verversen en er geen 40.000km blijven mee rijden , en goede kwaliteits olie gebruiken ipv merkloze olie uit een supermarkt , zijn allemaal dingen die bijdragen aan de levensduur van een motor (en zijn componenten) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Re: Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door arnovariante »

Helemaal eens met je opmerkingen.
Het start/stop systeem laat ik binnenkort uitschakelen door iemand met VW software aanpas mogelijkheden....
Dat voorkomt dat de motor gelijk wordt uitgeschakeld als je van de snelweg af komt en stil gaat staan bij een stoplicht of tankstation.
Vaker verversen als die aangegeven 40.000 km had ik ook al vaker gehoord idd.
Maar de VW dealer schrijft zijn rekeningen met een 3 dubbele pen geloof ik?
Na ja, maar eens kijken hoe ik daar mee omga.
Voorlopig staat er nog niet eens 1500 km op.
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door Pascal-141 »

arnovariante schreef:Helemaal eens met je opmerkingen.
Het start/stop systeem laat ik binnenkort uitschakelen door iemand met VW software aanpas mogelijkheden....
Dat voorkomt dat de motor gelijk wordt uitgeschakeld als je van de snelweg af komt en stil gaat staan bij een stoplicht of tankstation.
Vaker verversen als die aangegeven 40.000 km had ik ook al vaker gehoord idd.
Maar de VW dealer schrijft zijn rekeningen met een 3 dubbele pen geloof ik?
Na ja, maar eens kijken hoe ik daar mee omga.
Voorlopig staat er nog niet eens 1500 km op.
Voor de garantie kun je best via de VW dealer gaan voor onderhoud zoals voorgeschreven , maar niks belet je om bvb tussen 2 beurten (dus bij 20.000km) zelf de olie al eens te vervangen (of laten vervangen) . De motor zal je dankbaar zijn voor het verse smeermiddel :knipoog
De kans op olieverbruik zal ook veel minder zijn dan
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Re: Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door arnovariante »

black bulli schreef: 28 feb 2017, 20:18 Dan zou ik me al een beetje emotioneel gaan voorbereiden als ik jou was.... :ie
Ondertussen zijn we bijna 2 jaar en 55.000 km verder zonder problemen.
Ik denk binnenkort naar 250 PK te gaan....
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door Multivan Generation »

Oh, je gaat het lot tarten?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Re: Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door arnovariante »

Iemand moet de eerste zijn.
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door Multivan Generation »

En hoe staat het met je wens om naar 250 pk te gaan?

Is die al bewaarheid geworden, waar ben je geweest en wat is er allemaal aangepast?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Re: Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door arnovariante »

Nou...., nadat ik voor de 2e x mijn rijbewijs moest inleveren in Duitsland heb ik er maar van afgezien.
Geen schrikbarende overtredingen of boetes, ik zie nog wel eens een verkeersbord over het hoofd.....
En als je dan 160 rijd waar je 100 mag in plaats van 130, ben je de klos.
Maar de T6 is sowieso verkocht, zakelijk (bijna) niet meer nodig en privé hebben de oudste kids een rijbewijs en eigen auto.
Ik had mezelf na 15 jaar MPV's en bussies eigenlijk een grote stationwagon beloofd maar vond ze toch te laag.
Halve dag proef gereden in een E estate maar toch niet gedaan.
Nu is het een Seat Tarraco geworden, met verkeersbord herkenning!
2.0 TSI DSG 4 drive, lekker hoog en groot zat.
Komende donderdag ophalen.
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door Erdem50 »

Van die Seat ga je geen spijt krijgen! Dikke koets hoor!
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door Multivan Generation »

Gaat die auto ook automatisch afremmen na het zien van zo'n bord?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Re: Turbo schade bij 204 PK model.

Bericht door arnovariante »

:groteogen :groteogen
Bijna....
Net de eerste km's erop gereden, even de T6 weg gebracht naar Hengelo.
Prima bevallen.
Wat ik het meeste ga missen zijn de 2 armleuningen!
De Tarraco is wel veel stiller en comfortabeler!
Het harde van de verlaagde Caravelle was ik sowieso wel een beetje zat, been there done that nooit weer.
Een ieder die de T6 nog comfortabel vind met een B14 set en 18" spoort niet (in mijn beleving tenminste).
En dan zijn er nog zat die er 20" onder zetten.....
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
Plaats reactie