Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Banden en velgen

vragen over de T6
Plaats reactie
timmeRick
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2017, 18:52

Banden en velgen

Bericht door timmeRick »

Fijne paasdagen iedereen. En nu maar hopen dat we morgen nog een beetje zon krijgen. Knetterkoud hier op het platteland.
Graag zou ik onder mijn auto lichtmetalen velgen monteren. Keus genoeg. Wel wil ik mijn nog "nieuwe" banden daarop monteren. 215/65RC16.
Mijn bandenboer zegt dat ik dien te letten op de ET maat. Bij veel bedrijven worden velgen aanbevolen van 40 tot 50 ET. Welke te nemen en, vooral,wat is het verschil. Begrepen heb ik wel dat hoe lager het getal, des te verder de band/velg naar buiten ligt. En is de standaard ET waarde bij VW 51?
Alvast bedankt en ik ben benieuwd wie raad weet. Groet Rick
Ikenmijnkois
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 mar 2016, 16:47

Re: Banden en velgen

Bericht door Ikenmijnkois »

timmeRick schreef: 16 apr 2017, 17:21 Fijne paasdagen iedereen. En nu maar hopen dat we morgen nog een beetje zon krijgen. Knetterkoud hier op het platteland.
Graag zou ik onder mijn auto lichtmetalen velgen monteren. Keus genoeg. Wel wil ik mijn nog "nieuwe" banden daarop monteren. 215/65RC16.
Mijn bandenboer zegt dat ik dien te letten op de ET maat. Bij veel bedrijven worden velgen aanbevolen van 40 tot 50 ET. Welke te nemen en, vooral,wat is het verschil. Begrepen heb ik wel dat hoe lager het getal, des te verder de band/velg naar buiten ligt. En is de standaard ET waarde bij VW 51?
Alvast bedankt en ik ben benieuwd wie raad weet. Groet Rick
Hoi
Hoe lager de et waarde is hoe verder de velg uit de wielkasten komt ik weet niet welke maat je moet nemen maar ik dacht dat je bij een t6 op 55 et waarde moet zitten.
De banden moeten wel een load index hebben van minimaal 98 vervoer je iets zwaars neem dan banden met een loadindex107/109 dan zit je lekker veilig.
Ik had Michelin banden 225 65 16 load index 107/109 setje splinter nieuw voor een zeer zacht prijsje nog geen €400,00 met productie jaar
Gr. Marcel
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Banden en velgen

Bericht door Jeroen T5 204 »

ET50 is standaard
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
timmeRick
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2017, 18:52

Re: Banden en velgen

Bericht door timmeRick »

Helemaal goed. Bedankt voor de reacties. Hier kan ik wat mee.
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Re: Banden en velgen

Bericht door arnovariante »

Minimaal loadindex 98?
Dat is 750 kg, dat is toch veel te weinig voor een T6?
Die van mij mag op de achteras 1680 kg hebben, dan kom je met 2 x 750 kg wel wat tekort.
Trouwens, te weinig loadindex op je banden is een APK afkeurpunt bij bedrijfswagens.
Dus altijd kijken wat het maximale belasting is van je achteras.
In mijn geval is dat dus 1680 kg.
Ik zou dus met loadindex 102 afkunnen , ik heb 103 op beide bandensets.
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
Plaats reactie