Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T6 met benzine motor

vragen over de T6
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

T6 met benzine motor

Bericht door Walda »

Beste allemaal'

Ik zie ze steeds vaker aangeboden nieuwe T6 bussen met een benzinemotor. Als je die zakelijk zou kopen en na 5 jaar naar privé overzet of koopt dan betaal je op grijskenteken particulier gebruik bijna net zoveel houderschapsbelasting als op camper kenteken maar dan zonder ombouw/ombouw regels.
Wie durft of kan uitspraken doen over de duurzaamheid van een T6 met benzinemotor? Kortom hoelang of hoeveel kilometers zou die mee kunnen, net zoveel als een diesel of beduidend minder?

Groeten,

Walter
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T6 met benzine motor

Bericht door Rico »

Ook ik zit als vervanger voor onze Vito te denken aan een benzinebus. En dan is de T6 de enige die je tot nu toe met een benzinemotor kunt krijgen, dwz, met een benzinemotor die ook nog prestaties levert. Voor ons zou de 204 pk TSI perfect zijn. Alleen lees ik op internet wel wat horrorverhalen over de 2.0 TSI's, vooral over hoog olieverbruik. Iets met olieschraapveren van de zuigers. Men verwacht dat het per 2016 is opgelost, maar ja, dat is nog maar vorig jaar, dus onvoldoende draaiuren voor een goed bewijs zou ik zo zeggen.

Voordeel van benzine in mijn ogen:
- geen roetfilter (met bijbehorende storingen)
- geen roet die middels de EGR door de motor gepompt wordt
- qua koppel is de 204 pk TSI gelijk aan de 150 pk TDI, goede caravantrekker, dankzij hoger vermogen houdt de TSI een autobaanhelling beter vol (op snelheid)

Nadelen:
- ca € 1.000 per jaar hogere brandstofkosten (in ons geval is wegenbelasting voor beide versies gelijk)
- verdien je die € 1.000 per jaar terug met minder onderhoudskosten? (ik denk niet realistisch)
- twijfelachtige restwaarde

Wij rijden een bus steeds tot tegen de 200.000 km's. Voor een diesel normaal gesproken geen probleem. Maar hoe zit dat met een TSI?

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T6 met benzine motor

Bericht door Pascal-141 »

Rico schreef: 28 jun 2017, 08:26 Ook ik zit als vervanger voor onze Vito te denken aan een benzinebus. En dan is de T6 de enige die je tot nu toe met een benzinemotor kunt krijgen, dwz, met een benzinemotor die ook nog prestaties levert. Voor ons zou de 204 pk TSI perfect zijn. Alleen lees ik op internet wel wat horrorverhalen over de 2.0 TSI's, vooral over hoog olieverbruik. Iets met olieschraapveren van de zuigers. Men verwacht dat het per 2016 is opgelost, maar ja, dat is nog maar vorig jaar, dus onvoldoende draaiuren voor een goed bewijs zou ik zo zeggen.

Voordeel van benzine in mijn ogen:
- geen roetfilter (met bijbehorende storingen)
- geen roet die middels de EGR door de motor gepompt wordt
- qua koppel is de 204 pk TSI gelijk aan de 150 pk TDI, goede caravantrekker, dankzij hoger vermogen houdt de TSI een autobaanhelling beter vol (op snelheid)

Nadelen:
- ca € 1.000 per jaar hogere brandstofkosten (in ons geval is wegenbelasting voor beide versies gelijk) Een collega van me heeft in 2016 ook een T6 2.0TSI 204pk gekocht (nieuw) , hij is er tot nu toe tevreden over (heeft nog maar 15000km) , maar hij zegt dat het verbruik nogal dik tegenvalt
- verdien je die € 1.000 per jaar terug met minder onderhoudskosten? (ik denk niet realistisch) Denk jij echt dat een benzinemotor minder onderhoud nodig heeft dan een diesel ? Ik denk dat het eerder andersom zal zijn.
- twijfelachtige restwaarde

Wij rijden een bus steeds tot tegen de 200.000 km's. Voor een diesel normaal gesproken geen probleem. Maar hoe zit dat met een TSI?

Groet,

Rico
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T6 met benzine motor

Bericht door Rico »

Het verbruik valt nogal tegen? Waar moet ik aan denken? Ik hou aan 1 op 10, met de Vito (113CDI met software van een 116CDI) haal ik tegen de 1 op 13, met automaat.

Nee, ik denk niet persé dat het onderhoud aan een benzinemotor goedkoper is, echter, aangezien voor ons de wegenbelasting gelijk is, blijft alleen onderhoud over om de extra brandstofkosten mee terug te verdienen. Een diesel vraagt tegenwoordig nogal kostbare olie b.v., geldt dit ook voor een benzinemotor? Ik heb geen idee.

Overigens, los hiervan, de T5 heeft achter het stuur een zithouding die mij niet kan bekoren. Dankzij armen die aan de kortere kant zijn versus lange benen zorgt ervoor dat ik met de knieën bijna tegen het dashboard zit. Bij de Vito is dat net als bij een T4 heel veel beter, veel meer ruimte. Ik heb nog niet in een T6 gezeten om dit te bekijken.
Plaats reactie