Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

waar moet ik op letten bij een T6?

vragen over de T6
Rico
Berichten: 557
Lid geworden op: ma jan 15, 2007 15:19

waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico » wo feb 07, 2018 12:40

Hoi allemaal,

Ik ben in de komende tijd weer in de markt voor een andere bus. Ook al rij ik de afgelopen jaren met veel plezier met m'n Vito W639 automaat, ik wil toch ook weer ff kijken of een Transporter wat voor me kan zijn, een T6 met 150 pk met DSG.

Komende vrijdagmiddag ga ik een proefrit maken met een 7 maanden oude T6 DSG 150 pk met LWB. Nog geen 20.000 km op de teller. Waar moet ik op letten? Zijn er kenmerkende punten die extra aandacht nodig hebben? Hoe doet een T6 met DSG het met een grote caravan erachter in de bergen, dan met name bij wegtrekken op een steile helling? We schuwen geen bergen met de caravan erachter.....

Op m'n lijstje voor vervangers van de Vito staan de Peugeot Expert 180 pk automaat (inmiddels afgevallen), de T6 en de Vito W447 114 en 116 met 7G automaat. Met de Expert heb ik dus al gereden, vrijdag dus met de T6 en de Vito moet ik binnenkort ook nog mee gaan rijden.

Zou wel grappig zijn als het nu weer een VW wordt. Dan is het historische rijtje: VW T4 2.5TDI, MB Vito 111, VW Caddy LWB 2.0TDI, MB Vito 113 en dan VW T6. Leuk afwisselend ;-)

Groet,

Rico
*** http://www.hulphond.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ***

arnovariante
Berichten: 88
Lid geworden op: do jan 19, 2017 22:16

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door arnovariante » do feb 08, 2018 16:41

Ook al heb ik een 204 PK DSG, ook de 150 PK moet echt geen probleem zijn met de caravan.
Op FB is een Engelse group, T5/T6 Tourers.
Daar zijn er zat met 150 PK zonder problemen.
Wij trekken zelf een 1900 kg tandemasser, geen probleem, de DSG werkt goed vooral tijdens manoeuvreren met de caravan.
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG

Gebruikersavatar
jordydereus
Berichten: 1340
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:26
Locatie: Beemster N-H

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door jordydereus » do feb 08, 2018 17:09

Je moet kijken of hij überhaupt leverbaar is....

Er is ruim een maand niks geleverd
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 1294
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Aan de weg naar de rest van de wereld

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Hanz » do feb 08, 2018 17:23

jordydereus schreef:
do feb 08, 2018 17:09
Je moet kijken of hij überhaupt leverbaar is....

Er is ruim een maand niks geleverd
Het gaat om een tweedehands T6 van 7 maanden oud, dus levering zal geen probleem zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Mjd
Berichten: 18
Lid geworden op: zo feb 04, 2018 9:21

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Mjd » do feb 08, 2018 18:14

Ik rij zelf met een T6 verlengd met 150pk en dsg.
Ik ben voor mijn werkzaamheden vrij zwaar beladen, soms 3600kg en ik kom altijd goed mee met het verkeer. Dat zegt natuurlijk niet zo Veel, wat betreft een caravan trekken in de bergen. Maar vermogen zat naar mijn idee.

Rico
Berichten: 557
Lid geworden op: ma jan 15, 2007 15:19

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico » vr feb 09, 2018 11:57

Met belading in de auto en beladen caravan er achter komen we rond de 4 ton uit qua treingewicht. Bij een "normale" automaat zoals bij de Vito, heb je een koppelomvormer die je helpt. Dus ik probeer gevoel te krijgen hoe dat zit met een automaat zoals de DSG met gewone koppelingsplaten. Heb ook al ff gekeken op het trekautoforum, bij de reviews. Daar is men tevreden met de DSG, ook qua bergrijden.

Wat ik wel op diverse forums lees, is dat de 2MV's van de DSG's veelvuldig falen. Lijkt me een prijzige reparatie. Komt dat door het extreem laagtoerig rijden van de huidige VW's? Ik lees getallen van 1200 rpm bij 80 km/h in hoogste versnelling. Da's bijna verhoogd stationair. Ik lees vervolgens dat mensen de schakelsoftware laten aanpassen, min of meer zodat extreem laag toerental vermeden wordt. Mensen die er ervaring mee hebben?

Om half 5 ga ik een stukkie toeren met de genoemde T6. Laat binnenkort m'n bevindingen wel even weten. Ben benieuwd of ik in de T6 net als bij de T5 met m'n knieën tegen het dashboard zit.
*** http://www.hulphond.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ***

t6zwart
Berichten: 23
Lid geworden op: za jan 13, 2018 18:31

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door t6zwart » vr feb 09, 2018 12:31

mij vertelde de dealer dat ik bij het trekken van de caravan (of andere zware aanhangers) in de sportstand moest rijden. klinkt op zich Logisch, bij 80-100 draait hij inderdaad maar zo'n 1200 toeren (204pk dsg) in D.
met mijn vorige renault met 6 bak reed ik met de caravan erachter ook altijd in de 5

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26153
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Multivan Generation » vr feb 09, 2018 14:39

Het is ook beter om met een zwaardere last er achter hoger in de toeren te rijden om een iets lagere thermische belasting te hebben.
Klinkt heel tegenstrijdig, maar de zuigerbodemkoeling dmv de injectors gaan pas boven een bepaald toerental open.
Ik dacht rond de 1900 rpm.
Iets hogere toerentallen hebben ook als resultaat dat de turbo hogere toerentallen draait en dus de inlaatlucht naar verhouding iets meer afkoelt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Rico
Berichten: 557
Lid geworden op: ma jan 15, 2007 15:19

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico » vr feb 09, 2018 15:12

Die thermische belasting, daar zit wat in.

Effe een extra vraag. Net als bij de Vito, kun je onder de Transporter voor C-banden kiezen, maar ook XL-banden. Alleen, bij de Vito slijten XL-banden als een gek. Dat was zowel bij m'n vorige Vito als bij m'n huidige. Paar jaar geleden met nieuwe XL-banden met caravan er achter naar de Lofoten (Noorwegen) vertrokken, en met tot op de draad versleten achterbanden weer thuisgekomen (8500 km). Sindsdien gebruik ik uitsluitend C-banden, heb onder deze Vito 225/55R17C. Gaan meer dan 60.000 km mee, rondom.

Hoe zit het met XL-banden onder een Transporter?
*** http://www.hulphond.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ***

arnovariante
Berichten: 88
Lid geworden op: do jan 19, 2017 22:16

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door arnovariante » vr feb 09, 2018 18:46

22.000 km moest ik nieuwe voorbanden.
En ik had de indruk dat de laatste paar 1000 km tijdens de vakantie met de caravan veel harder ging dan normaal.
Dat waren conti's, waardeloze band.
Nu Vredestein, bevalt tot nu goed.
Ik heb dan ook in Frankrijk nieuwe voorbanden genomen.
Nu moet ik wel zeggen dat de 204 PK ook wel gebruikt wordt met de caravan erachter.
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG

Gebruikersavatar
jordydereus
Berichten: 1340
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:26
Locatie: Beemster N-H

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door jordydereus » vr feb 09, 2018 18:55

C banden zijn cargo banden.
Deze zijn duurzaam.

Xl banden zijn personenwagen banden met veel laadvermogen.

Deze zullen eerder slijten.
Afbeelding

J vd Pal
Berichten: 1165
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door J vd Pal » vr feb 09, 2018 19:01

C banden zijn harder en hebben daardoor behoorlijk minder grip. Voor mij de reden om met XL banden te rijden. Liever een veel kortere remweg dan minder vaak banden wisselen.
Groeten

Jasper


2002 California Event 102 pk reflex zilver

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26153
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Multivan Generation » vr feb 09, 2018 22:48

ga je voor comfort of ga je voor duurzaamheid?
Dat is de afweging die je nu vraagt.

Hoe reed de T6?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Rico
Berichten: 557
Lid geworden op: ma jan 15, 2007 15:19

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico » za feb 10, 2018 17:17

Hi,

Voorlopig hou ik het bij C-banden. In Scandinavië op een onverharde weg ook een keer een steen dwars door de band gereden. De C-band is ook wat robuuster. En ik rij op vierseizoenenbanden.

De proefrit. Het nieuwe dashboard tov de T5 is een enorme verbetering, zat nu niet met m'n knieën tegen het dashboard. Het was een enkele cabine met tussenschot, dus zat als een aap achter het stuur, maar later even in de showroom in een versie zonder schot gezeten, en daar kan de stoel een stuk verder naar achteren. Alleen, die wielbak is een enorme sta in de weg voor die lange poten van mij. Bij de Vito staan de wielen verder naar voren, wat veel meer ruimte oplevert om je voeten kwijt te kunnen. Voor mij is dat bij de T6 dus een flink nadeel.

Veercomfort is uitstekend, geluid valt erg mee, is stiller dan de Vito, maar ik rij zonder tussenschot. Motorgeluid is prettig. Ligt als een blok op de weg, prima. De T6 lijkt me iets breder dan de Vito, maar dat kan ook een gevoelskwestie zijn omdat je in een T6 op een andere manier zit dan in een Vito.

Maar, die DSG..... het kan me niet echt bekoren. Als je rustig rijdt, wat ik meestal doe, dan schakelt hij zo snel op dat de motor dood lijkt te vallen. Ook in de sportstand gereden, dat is juist het tegenovergestelde..... vrij ruige schakelingen. Verder viel me een trilling op tijdens het schakelen, vraag me af of dat wel zo hoort.

Vanwege de DSG en de wielbak valt de T6 voorlopig af. Ik ga eerst rijden met een W447 Vito. Het kan natuurlijk zijn dat die nieuwe 7G automaat ook een laag toerental aanhoudt en daardoor de motor dood lijkt te vallen. Ik heb in de huidige Vito W639 nog die antieke vijfbak, die wel supercomfie schakelt en goede toerentallen aanhoudt. Dus eerst met een Vito gaan rijden voordat ik de T6 al dan niet af laat vallen. Vind het op zich wel jammer, want verder is het best een mooie bus.

Groet,

Rico
*** http://www.hulphond.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ***

arnovariante
Berichten: 88
Lid geworden op: do jan 19, 2017 22:16

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door arnovariante » za feb 10, 2018 19:45

Wij hebben de T6 verkozen boven een V250 XL, de langste uitvoering dus.
Hij rijd lekkerder, de stoelen zitten lekkerder, is stiller en de DSG schakelt beter dan de 7Gtronic.
Die 7 Gtronic kende ik al uit de Mercedes Rlang die we eerder hadden maar de DSG is gewoon lekkerder.
Als wij de T6 verkozen boven een V klasse kan ik alleen maar bedenken wat we zouden doen bij een Vito.....
Ik heb nu een nieuwe volle 204 PK Highline LWB Caravelle voor het geld wat een normale (niet vol uitgeruste) 2e hands V250 XL zou kosten met 45000 km op de teller.
Voor ons was het een no-brainer.

Oh ja, ik vond de V klasse wel mooier trouwens, vooral het interieur.
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG

Plaats reactie