Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startkabels aan de T6 om een andere auto te starten...

vragen over de T6
Plaats reactie
PaulieTheKid
Berichten: 4
Lid geworden op: zo okt 08, 2017 19:55

Startkabels aan de T6 om een andere auto te starten...

Bericht door PaulieTheKid » za jun 23, 2018 14:20

Hallo,

Begin dit jaar een nieuwe T6 110kW gesloten bestel geleverd gekregen. Prima auto.

Nu heb ik ook nog een golf V 2.0TDI. Daarvan had ik het vermoeden dat de accu het begeven had, daarom wou ik heb even starten m.b.t. van startkabels.
Mooi klusje voor de T6 dacht ik zo.

Die ervoor gezet en de startkabels aangesloten. Dit bracht echter niks. De startmotor van de golf ging nog net zo traag rond als zonder startkabels. Ook na een paar minuten wachten.

Zowel met de klemmen direct op de polen geprobeerd als met de - klem aan de golf kant op een massapunt in de auto, zoals in de handleiding staat.

Uiteindelijk (beschaamd :groteogen ) de T6 aan de kant gezet en m.b.t een klein boodschappenautotje van de buurman de golf gestart... :jumpklap

De accu van de T6 is nog in prima staat.
Echter met draaiende motor en beide accu's op de direct op de polen met elkaar verbonden meette ik op T6 accupolen slechts ongeveer 12,5V en niet de verwachtte ±13.4V
Bij de auto van de buurman meette ik dit in dezelfde situatie wel.

Na het halen van de nieuwe accu met de T6, nomaals de accuspanning met draaiende motor gemeten, toen meette ik dus wel ±13,4V

Nieuwe accu in de golf en weer lopen als een zonnetje, maar waarom ik hem met de Bulli niet gestart kreeg is mij een raadsel...

Iemand hier bekend mee?

arnovariante
Berichten: 88
Lid geworden op: do jan 19, 2017 22:16

Re: Startkabels aan de T6 om een andere auto te starten...

Bericht door arnovariante » zo jun 24, 2018 7:28

Toevallig een paar weken geleden onze T6 gebruikt om een andere auto te starten.
Geen probleem, gewoon beide klemmen op de polen en gaan.
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG

Beckontheroad
Berichten: 990
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Startkabels aan de T6 om een andere auto te starten...

Bericht door Beckontheroad » zo jun 24, 2018 8:59

Je t6 accu kan ook stuk zijn...blijven accu's
Even langs de dealer?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

Gebruikersavatar
klaas bril
Berichten: 84
Lid geworden op: ma jan 15, 2007 8:47
Locatie: Triemen
Contacteer:

Re: Startkabels aan de T6 om een andere auto te starten...

Bericht door klaas bril » wo jun 27, 2018 9:49

Toevallig heft mijn dealer verteld dat als ik start hulp wil geven dan niet de min pool van de accu gebruiken, links naast de motor als je voor de auto staat is een klem waar je de start kabel op kunt zetten. Aan de pool zit een stukje elektronica wat storing kan veroorzaken.

RoelandZ
Berichten: 94
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 21:26

Re: Startkabels aan de T6 om een andere auto te starten...

Bericht door RoelandZ » wo jun 27, 2018 12:53

Te dunne startkabels gebruikt denk ik zo.

PaulieTheKid
Berichten: 4
Lid geworden op: zo okt 08, 2017 19:55

Re: Startkabels aan de T6 om een andere auto te starten...

Bericht door PaulieTheKid » ma jul 09, 2018 21:16

klaas bril schreef:
wo jun 27, 2018 9:49
Toevallig heft mijn dealer verteld dat als ik start hulp wil geven dan niet de min pool van de accu gebruiken, links naast de motor als je voor de auto staat is een klem waar je de start kabel op kunt zetten. Aan de pool zit een stukje elektronica wat storing kan veroorzaken.
Vorige week ff gekeken en daar zit inderdaad wel iets waar de klem mooi op zou kunnen. Volgende keer maar eens proberen, bedankt.

RobS
Berichten: 122
Lid geworden op: wo mar 14, 2012 16:10
Locatie: Delft

Re: Startkabels aan de T6 om een andere auto te starten...

Bericht door RobS » di jul 17, 2018 22:55

Zou nog wel eens een ander fenomeen kunnen zijn. Moderne auto's varieren de generatorspanning. Laden van de startaccu gebeurt met een generatorspanning van 13.4-14.4V (een periode na de start en tijdens remmen) en vervolgens wordt er teruggeschakeld naar energiezuiniger 12.5V. Het omschakelmoment wordt bepaald middels een spanningsmeting op de klemmen en een computermodel dat een schatting maakt van de verbruikte energie. Je kunt dan niet "zomaar" starthulp spelen of middels een scheidingsrelais een extra huishoudaccu aansluiten.
VW T4 - 1.9TD ABL/AYE - kastenwagen - Paprikarot - 5 september 1990

Plaats reactie