Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Externe versterker op standaard Infotainment

vragen over de T6
Plaats reactie
Smeerdijk
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 sep 2010, 10:38
Locatie: Den Haag - Aalsmeer

Externe versterker op standaard Infotainment

Bericht door Smeerdijk »

Beste mede busbezitters,

Welk verloop-kabeltje moet ik hebben om een additionele versterker aan mijn standaard radio te koppelen? Ik heb het Navi scherm met aan weerszijden een gleufje voor de sd-kaart.

Ik ben via een Duits filmpje op Youtube op dit stekkertje gekomen: https://www.audiotec-fischer.de/match/a ... /PP-AC-92B
Dit verloopkabeltje kan echter alleen op versterkers van het merk Match. Ik ken het niet en ik ben heel benieuwd of dit wat is...
Daarnaast zag ik bij Pijlaudio.nl een prachtige kunststof bak waarin een subwoofer kan die PRECIES onder de stoel gemonteerd kan worden. Heeft hier iemand reeds ervaring mee en zo ja, zou diegene dan die ervaring willen delen??

https://www.pijlaudio.nl/subwoofer-transporter-t5-/-t6

Ik verneem graag!! :adhd
Lay back, relax and keep smiling :toppie
T6 - Comf. line+ - 150pk —>> 200 pk TDI - lang - DSG - donkergrijs - nog niet verlaagd - 19”
(Tuning bij Beek Autoracing Den Haag)
BMW GS 1200 Adventure (AC)
BMW 325i E91
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Externe versterker op standaard Infotainment

Bericht door MGA1600 »

Ik weet (nog) niet hoe de achterkant van een VW radio er precies uitziet, maar inplaats van het juiste stekkertje en kabeltje proberen te vinden kan het ook anders/simpeler: als je een versterker zoekt die een high-level input heeft kun je die aansluiten op de aanwezige speaker draden, je onderbreekt dus in principe de speaker kabels. De uitgang van de versterker gaat dan weer door naar de bestaande en eventuele extra luidsprekers.[Let dan wel op de impedantie en realiseer je dat deze bij het parallel schakelen van meerdere speakers lager wordt (2 speakers van 8 OHM parallel geschakeld geeft een impedantie van 4 OHM) wat tot schade aan de versterker kan leiden. Als die versterker een impedantie heeft van 4 Ohm en je wilt per kanaal 2 speakers parallel aansluiten moeten die 8 OHM zijn].

In mijn vorige Volvo heb ik dat ook zo gedaan, werkt als een trein!

Bij mijn huidige Volvo was het geluid al vrij goed, maar toch heb ik ook weer zoiets gedaan maar dan juist achter de versterker van de auto zelf. Ik pakte daar signalen op van een linker en een rechter voorspeaker en sloot deze allebei aan op de ingang van een extra versterkertje dat de mogelijkheid heeft die twee signalen te combineren tot een derde signaal. Daarop heb ik een extra ‘center speaker’ in het dashboard aangesloten. Een veel mooier geluid, geen echte surround natuurlijk, maar wel veel levendiger en indrukwekkender geluid is het resultaat van deze simpele ingreep. Het leuke is dat je met de balans instellingen van je radio (die lijkt op die van de Discover radio van Volkswagen) die extra speaker precies naar je hand kunt zetten, want daarmee kun je precies regelen hoe hij meespeelt. Zet je het geluid naar achteren doet hij minder mee, draai je de balansknop naar rechts komt de nadruk van de center speaker op rechts te liggen. Het versterkertje wat ik ervoor gebruikte is een ding van een paar tientjes dat ik bij Conrad bestelde.
Ik ga dit in mijn net verworven busje ook zeker doen bij gelegenheid want in de basis is het een tamelijk waardeloos geluid.....

Over de subwoofer: ook die bestaan met high-level input en die sluit je op dezelfde wijze aan als ik met mijn center speaker deed. Moet uiteraard een actieve subwoofer zijn (dus met ingebouwde versterker) die bij voorkeur ook nog ‘auto sensing’ is, (dwz hij schakelt automatisch in als er signaal op de input is en weer automatisch uit als de radio uitgezet wordt. Je hoeft dus alleen maar een paar stroomdraadjes naar de subwoofer te brengen en he niet druk te maken over het aan en uit schakelen daarvan of het leeglopen van de accu....

Op zolder heb ik nog wel de gegevens van dat versterkertje en van de subwoofer zoals ik beschreef. Als daar behoefte aan is ga ik daarnaar op zoek!
Smeerdijk
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 sep 2010, 10:38
Locatie: Den Haag - Aalsmeer

Re: Externe versterker op standaard Infotainment

Bericht door Smeerdijk »

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Maar dat is niet helemaal waar ik naar op zoek ben. Het hoeft ook niet persé een goedkope oplossing te zijn.
Lay back, relax and keep smiling :toppie
T6 - Comf. line+ - 150pk —>> 200 pk TDI - lang - DSG - donkergrijs - nog niet verlaagd - 19”
(Tuning bij Beek Autoracing Den Haag)
BMW GS 1200 Adventure (AC)
BMW 325i E91
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Externe versterker op standaard Infotainment

Bericht door MGA1600 »

Ik kwam een website tegen waar kabelbomen worden aangeboden die je een pre-out geven waar een externe versterker op kan. skiptoncarradio.com Kabels zijn er in diverse uitvoeringen.
Plaats reactie