Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaringen acc

vragen over de T6
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Ervaringen acc

Bericht door dvr »

Nu inmiddels ruim 2 jaar de cruisecontrol met frontassist en kan er maar niet aan wennen.
Wie heeft er hier ook ervaringen ??
Vraag mij af wat ik verkeerd in stel want bij veelvoudig gebruik merk ik meer brandstof verbruik en onnodig veel remmen en
gas geven.
Benieuwd naar jullie ervaringen...
dvr nr 285
Gebruikersavatar
Woodworks
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jun 2017, 11:11
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaringen acc

Bericht door Woodworks »

Nou mijn ervaring is niet zo goed. Mijn bus staat nu bij de dealer omdat de acc niet werkt als ik door de wasstraat ben geweest en zoals laatst met die harde regen.
Nou krijg ik te horen dat het niet werkt als de sensor nat is :bonk beetje apart aangezien het in Nederland best vaak regent.
Verder remt de bus met acc te snel af en vaak ook te hard. Ik weet in ieder geval dat ik deze optie niet meer hoef. Al helemaal niet voor het geld wat je extra moet betalen.
2013 CC 3.6 4-motion Rline
2017 Transporter 150kw DSG LWD enk.cabine multivan dash.
:T6NOLESS
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Ervaringen acc

Bericht door hugopoley »

Ik heb het gehad op mijn golf, maar ik was er best tevreden over. Het enige nadeel vond ik dat de auto altijd even na moest denken voordat hij weer optrok tot de ingestelde snelheid. Maar aan de andere kant is dat ook logisch aangezien de camera een vrij beeld moeten hebben.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Ervaringen acc

Bericht door Erdem50 »

Woodworks schreef: 13 jul 2020, 14:22 Nou mijn ervaring is niet zo goed. Mijn bus staat nu bij de dealer omdat de acc niet werkt als ik door de wasstraat ben geweest en zoals laatst met die harde regen.
Nou krijg ik te horen dat het niet werkt als de sensor nat is :bonk beetje apart aangezien het in Nederland best vaak regent.
Verder remt de bus met acc te snel af en vaak ook te hard. Ik weet in ieder geval dat ik deze optie niet meer hoef. Al helemaal niet voor het geld wat je extra moet betalen.
Succes daarmee want tegenwoordig is het bijna op iedere auto en merk standaard.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: Ervaringen acc

Bericht door dvr »

Woodworks schreef: 13 jul 2020, 14:22 Nou mijn ervaring is niet zo goed. Mijn bus staat nu bij de dealer omdat de acc niet werkt als ik door de wasstraat ben geweest en zoals laatst met die harde regen.
Nou krijg ik te horen dat het niet werkt als de sensor nat is :bonk beetje apart aangezien het in Nederland best vaak regent.
Verder remt de bus met acc te snel af en vaak ook te hard. Ik weet in ieder geval dat ik deze optie niet meer hoef. Al helemaal niet voor het geld wat je extra moet betalen.
Hier geen last mee met regen etc.. Wel met mist dat ie uitschakelt de rest kan ik mij volledig bij aansluiten :huilen
dvr nr 285
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: Ervaringen acc

Bericht door dvr »

hugopoley schreef: 13 jul 2020, 14:57 Ik heb het gehad op mijn golf, maar ik was er best tevreden over. Het enige nadeel vond ik dat de auto altijd even na moest denken voordat hij weer optrok tot de ingestelde snelheid. Maar aan de andere kant is dat ook logisch aangezien de camera een vrij beeld moeten hebben.
Vrijbeeld is niet helemaal nodig bij de t6 zodra de sensor wat opmerkt dan komt er een auto in het scherm en dan laat ie het gas ongemerkt een klein beetje los en voor je het in de gaten hebt rij je net zo langzaam als de auto die de sensor heeft opgemerkt.
dvr nr 285
Gebruikersavatar
Woodworks
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jun 2017, 11:11
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaringen acc

Bericht door Woodworks »

Hier geen last mee met regen etc.. Wel met mist dat ie uitschakelt de rest kan ik mij volledig bij aansluiten :huilen
[/quote]


Had ik het maar alleen met mist. Na de wasstraat 3 tot 4 dagen geen acc.
En was m’n bus iedere vrijdag middag 😔
2013 CC 3.6 4-motion Rline
2017 Transporter 150kw DSG LWD enk.cabine multivan dash.
:T6NOLESS
Gebruikersavatar
Woodworks
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jun 2017, 11:11
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaringen acc

Bericht door Woodworks »

Erdem50 schreef: 13 jul 2020, 16:17
Woodworks schreef: 13 jul 2020, 14:22 Nou mijn ervaring is niet zo goed. Mijn bus staat nu bij de dealer omdat de acc niet werkt als ik door de wasstraat ben geweest en zoals laatst met die harde regen.
Nou krijg ik te horen dat het niet werkt als de sensor nat is :bonk beetje apart aangezien het in Nederland best vaak regent.
Verder remt de bus met acc te snel af en vaak ook te hard. Ik weet in ieder geval dat ik deze optie niet meer hoef. Al helemaal niet voor het geld wat je extra moet betalen.
Succes daarmee want tegenwoordig is het bijna op iedere auto en merk standaard.

Standaard vind ik niet erg. Op de t6 was het een optie. En nog best een dure optie ook vind ik.
2013 CC 3.6 4-motion Rline
2017 Transporter 150kw DSG LWD enk.cabine multivan dash.
:T6NOLESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ervaringen acc

Bericht door Multivan Generation »

Woodworks schreef: 13 jul 2020, 14:22
Verder remt de bus met acc te snel af en vaak ook te hard. I
Is de mate van gedrag niet te kalibreren/in te stellen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: Ervaringen acc

Bericht door dvr »

Multivan Generation schreef: 13 jul 2020, 18:47
Woodworks schreef: 13 jul 2020, 14:22
Verder remt de bus met acc te snel af en vaak ook te hard. I
Is de mate van gedrag niet te kalibreren/in te stellen?
Kan wel wat instellingen veranderen zoals sportief etc.. en de afstand via de bc.
En kan gekalibreerd worden door de dealer als je bus verlaagd of je van banden maat veranderd is maar dat is alleen hoog laag links rechts.
dvr nr 285
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Ervaringen acc

Bericht door MGA1600 »

Ik heb het al op verschillende Volvo’s gehad en nu dus ook op onze T6. De werking van de ACC is op de T6 is absoluut minder verfijnd dan die van de laatste Volvo, maar werkt op zich goed. Ik heb het in principe altijd aanstaan buiten de bebouwde kom.

Een hele fijne optie wat mij betreft.
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Ervaringen acc

Bericht door hugopoley »

dvr schreef: 13 jul 2020, 17:05
hugopoley schreef: 13 jul 2020, 14:57 Ik heb het gehad op mijn golf, maar ik was er best tevreden over. Het enige nadeel vond ik dat de auto altijd even na moest denken voordat hij weer optrok tot de ingestelde snelheid. Maar aan de andere kant is dat ook logisch aangezien de camera een vrij beeld moeten hebben.
Vrijbeeld is niet helemaal nodig bij de t6 zodra de sensor wat opmerkt dan komt er een auto in het scherm en dan laat ie het gas ongemerkt een klein beetje los en voor je het in de gaten hebt rij je net zo langzaam als de auto die de sensor heeft opgemerkt.
Het afremmen ging ook goed, het was meer het optrekken nadat de voorganger weer terug naar rechts was gegaan. Maar dat was meer het gevoel, ik vond het verder best relaxed rijden.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Ervaringen acc

Bericht door Erdem50 »

Ik heb al diverse auto’s gereden met ACC.

Het is zeker niet een vlekkeloos systeem maar over het algemeen, zeg 90% vd tijd vind ik het goed werken.

Veel gehoorde klacht is dat de auto af gaat remmen als er iemand voor je gaat rijden. ‘Er is genoeg ruimte dus waarom remt mijn auto af?’

Wat jij als persoontje een veilige afstand vind is over het algemeen te kort. In een noodstop situatie kun jij dat niet beremmen en klap je achterin. Ik durf te beweren dat 95% van de mensen op de weg te dicht op zijn voorganger rijd incl ik zelf.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: Ervaringen acc

Bericht door dvr »

Erdem50 schreef: 14 jul 2020, 10:15 Ik heb al diverse auto’s gereden met ACC.

Het is zeker niet een vlekkeloos systeem maar over het algemeen, zeg 90% vd tijd vind ik het goed werken.

Veel gehoorde klacht is dat de auto af gaat remmen als er iemand voor je gaat rijden. ‘Er is genoeg ruimte dus waarom remt mijn auto af?’

Wat jij als persoontje een veilige afstand vind is over het algemeen te kort. In een noodstop situatie kun jij dat niet beremmen en klap je achterin. Ik durf te beweren dat 95% van de mensen op de weg te dicht op zijn voorganger rijd incl ik zelf.

Zeker mee eens... helemaal in een bus rij je er wat korter op.

Ben er ook van bewust dat het systeem vooruit kijkt en niet opzij en naar achter wat je normaal zelf doet met cc en daar op stuurt en gas bij geef of los laat op de hendel of stuur.
Tis daarom ook jammer dat je het niet zo kan schakelen dat het cc is en geen acc.

Dacht ook wel dat ik er aan ging wennen maar helaas niet.
dvr nr 285
Gebruikersavatar
KGCali
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 okt 2019, 15:52
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ervaringen acc

Bericht door KGCali »

Erdem50 schreef: 14 jul 2020, 10:15 Ik heb al diverse auto’s gereden met ACC.

Het is zeker niet een vlekkeloos systeem maar over het algemeen, zeg 90% vd tijd vind ik het goed werken.

Veel gehoorde klacht is dat de auto af gaat remmen als er iemand voor je gaat rijden. ‘Er is genoeg ruimte dus waarom remt mijn auto af?’

Wat jij als persoontje een veilige afstand vind is over het algemeen te kort. In een noodstop situatie kun jij dat niet beremmen en klap je achterin. Ik durf te beweren dat 95% van de mensen op de weg te dicht op zijn voorganger rijd incl ik zelf.
Als het druk is zet ik de ACC uit, teveel auto's die van baan wisselen waarop de ACC reageert.
Je weet dat je de door de ACC te houden afstand kan instellen? Een wereld uitvinding bij mist, op de verste stand altijd safe. Alleen bij gewoon zicht passen er wel 3 auto's tussen en trapt de ACC op de rem als iemand voor je terug invoegt, en dat is niet fijn sturen. De kortste ACC afstand is veilig rijden voor jezelf, maar er past wel een auto tussen. Als de ACC inhoud op je ingestelde snelheid => alleen knipperlicht aan en uitvoegen/inhalen. Auto trekt op naar ingestelde ACC snelheid.
Misschien een weetje.
T6 California 2.0TDI 4Motion, VB-fullAir 4C, 2x zonnepaneel
Plaats reactie