Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Garantie nog maar 2 jaar?

vragen over de T6
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Garantie nog maar 2 jaar?

Bericht door Henk250 »

Ik hoorde van een dealer dat vanaf oktober VW niet meer de mogelijk geeft om 2 jaar extra garantie
bij te kopen op een nieuwe Transporter.
2 jaar fabrieks garantie was alles volgens de verkoper.
:muur :muur
Iemand hier ook iets van vernomen of is dit een verkoop praatje?
Als het inderdaad maar 2 jaar is,is dat een slechte zet.
:ie
Geen goede deal voor een zzp-jer die van zijn auto afhankelijk is.
Andere merken geven tot 5 jaar garantie op hun bedrijfwagens.
Vraag me dus af of ze met een alternatief komen.

:bonk :bonk
Laatst gewijzigd door Henk250 op 27 jul 2020, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Grantie nog maar 2 jaar?

Bericht door MarkV »

Het alternatief is een ander merk dan :jump
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Grantie nog maar 2 jaar?

Bericht door mettesboy »

Mijn dealer probeert me ook richting een 'We Care' contract te duwen ipv. verlengde garantie ( die hier in België via Europe Assistance loopt... en ik heb al mogen ondervinden dat die hun eigen regels gebruiken, 31 juli terug oliemeting bij mijn wagen. Rond 121000km zogezegd onder garantie hersteld na olieproblemen.. om op 128000km terug binnen te moeten voor egr-problemen, na coronalockdown pas factuur hiervan gekregen... stond al 2,5l olie bijvullen ( onmogelijk volgens mij, lampje olie ging dag voor ik auto binnenbracht aan, dan is het normaal 1 liter) op en het spoelen van egr na slechts 7000km moest ik voortaan maar als deel van periodiek onderhoud zien volgens hen... niet met mij hoor. Eerste egr 105000km meegegaan, 2e is op 121000km volledig gespoeld ( hele motor en nieuwe turbo gestoken) en op 128000km nog eens?

Ondertussen 134000km en olieverbruik is terug even hoog als voor de herstelling! Ik 2 weken geleden woedend terug naar dealer...." Ja we hebben er al een 3tal gehad met dit probleem dit jaar.... er was inderdaad meer aan de hand, maar we mochten het van verzekering niet herstellen wegens te duur.....we mochten alleen turbo vervangen en motor spoelen....
"En jullie vinden dat normaal? Was mijn reactie... jullie zeggen tegen verzekering deze auto heeft probleem A,B en C.... verzekering zegt vervolgens, ja je mag probleem C oplossen de rest kost teveel....." waarom heb ik dan extra garantie????? En tegen mij dan laten uitschijnen dat alles hersteld is?
Hoofd van de garage erbij gehaald en alles duchtig bediscussieerd... " waar heb je die verzekering afgesloten? Kan je zelf geen contact nemen met die verzekeraar?... "euh sorry, ik heb dat contract bij jullie afgesloten bij de aankoop hoor"...
Ow, tja,hmmm....
We zullen eind juli terug een olieweging starten en ik zal dan mee de zaak bekijken met de verzekeraar...komt wel goed....

Weet nog niet wat een wecare kost, maar zal nog wel een pak duurder zijn?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Grantie nog maar 2 jaar?

Bericht door Henk250 »

Toyota geeft 5 jaar.
Toch het overwegen waard.

:ikrij
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Grantie nog maar 2 jaar?

Bericht door vw_camper »

Er is nu standaard 4 jaar garantie en onderhoud op een nieuwe T6.1 camper.
https://www.campercentrumnederland.nl/
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Grantie nog maar 2 jaar?

Bericht door Erdem50 »

Op alle PERSONENwagens is vanaf heden 4 jaar garantie bij VW.
Bedrijfswagens zal binnenkort ook wel omgaan denk ik, zal straks op de zaak eens kijken of ik meer info kan vinden.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Grantie nog maar 2 jaar?

Bericht door Erdem50 »

Ben ik weer met meer info:
Fabrieksgarantie op bedrijfswagens is 2 jaar. De mogelijk deze met 2 jaar te verlengen stopt binnenkort. De tenaamstelling van het voertuig moet uiterlijk 30-sept 2020 zijn. Daarna kan het niet meer. PON kijkt of ze hier in de toekomst nog iets mee kunnen net zoals nu met personenwagens.

Fabrieksgarantie op personenwagens is 2 jaar. Vanaf modeljaar 2021 word dit 4 jaar of maximaal 100.000km. Deze 2 extra jaren komen vanuit PON dus niet de fabriek, maar de voorwaarden zijn nagenoeg gelijk. De kleine lettertjes ga ik hier niet allemaal vermelden, dan zal je even langs de dealer moeten rijden.

Seat heeft al reeds bovenstaande met 4 jaar. Skoda gaat mee met de personenwagens dus modeljaar 2021.

Mijn vermoeden is dat ergens eind dit jaar de bedrijfswagen ook mee zullen gaan.


En overigens dat andere merken 5,6,7 etc jaar geven, deze hebben ook beperkingen
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Grantie nog maar 2 jaar?

Bericht door Henk250 »

Hi Erdem.

Bedankt voor de info.
Dit is geen goede zet mijn inziens.
Als het nu zou overlappen of naadloos opvolgen was het wat anders.
:bonk
Het verontrust me ook dat ze dat zomaar doen waardoor het lijkt dat ze geen vertrouwen hebben
in hun eigen producten.
:muur :muur
Andere merken hebben ook wat,dat klopt.
Maar als de Toyota dealer aangeeft 5 jaar garantie,is dat aantrekkelijker dan 2 jaar.
Alles is aan voorwaarden verbonden,dat moge duidelijk zijn,maar gezien de kosten
van een beetje flinke T6.1 mag je wel wat langere garantie verwachten.
Maar dat is mijn mening weetjewel.

:ikrij :ikrij
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Garantie nog maar 2 jaar?

Bericht door mettesboy »

Exact mijn punt,

een bus 'die laat ons eerlijk zijn een pak duurder is dan de concurrentie' met deze prijssetting mag toch wel de mogelijkheid bieden tot iets langere garantie dan 2 jaar (ongeacht de motorisatie :lach :lach )

Mijn mogelijke nieuwe zou tegen maart 2021 moeten komen, hoop toch dat er tegen dan nog extra garantiemogelijkheden zijn (in België dan welliswaar)

grt
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Garantie nog maar 2 jaar?

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef: 27 jul 2020, 15:14 Exact mijn punt,

een bus 'die laat ons eerlijk zijn een pak duurder is dan de concurrentie' met deze prijssetting mag toch wel de mogelijkheid bieden tot iets langere garantie dan 2 jaar (ongeacht de motorisatie :lach :lach )

Mijn mogelijke nieuwe zou tegen maart 2021 moeten komen, hoop toch dat er tegen dan nog extra garantiemogelijkheden zijn (in België dan welliswaar)

grt
Dat "pak duurder" zou ik met een korreltje zout nemen ...
Een Toyota ProAce 150pk (wat eingenlijk geen Toyota is maar zo'n Frans hok) kost 24.000eur , een VW T6.1 kost 27.000eur . Dat is 3000eur verschil . Dat verschil haal je er zo terug uit aan inruilwaarde .

Ja , een Toyota heeft 5 jaar garantie , dat is inderdaad een pluspunt . Maar doe mij maar een VW met 2 jaar garantie , maar ja , ik ben dan ook VW liefhebber .
20200727_153455.jpg
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Garantie nog maar 2 jaar?

Bericht door mettesboy »

Yep,

Dat is ook waar.... liever vw met 2 dan toyota met 5....
Restwaarde van vw's is idd pak hoger. ( als ze geen duidelijk gebrek hebben uiteraard).

Prijzen van de fransosen zijn hoog op papier, maar die goeien met kortingen van 25-30% in België, vw heb ik meestal 13-14% in totaal. ( maar ik ben op dat gebied een slechte onderhandelaar...)
Mercedes geeft ook meer dan 20% op en vito of V.
Ford gaf me ook bijna 30% korting.

Allemaal wel fleetwagens, niet privé.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Garantie nog maar 2 jaar?

Bericht door freek »

Op het youtube kanaal van Redhead ZIlinderkopf und Motorentechnik komen veelvuldig de problemen met de T5 CFCA motoren aan bod en nu ook de T6 EA189 en EA288 (204pk). De laatste bijdrage betreft een klant die geen problemen vermoedt bij zijn T6 met maar 75.000km maar omdat hij twijfelt over een verlengde garantie laat hij een motorcheck uitvoeren.
Redhead voert dan een compressietest uit, kijkt met een endoscoop naar de cilinderwanden en voert een drukverliestest uit. De uitslag is onthutsend: de motor vertoont nu al ernstige tekenen van slijtage en grote problemen in de toekomst zijn onvermijdelijk. En dus een dringend advies voor de garantie te verlengen. Wat dus straks blijkbaar niet meer kan....
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Garantie nog maar 2 jaar?

Bericht door ktmkrik »

freek schreef: 04 aug 2020, 23:54 Op het youtube kanaal van Redhead ZIlinderkopf und Motorentechnik komen veelvuldig de problemen met de T5 CFCA motoren aan bod en nu ook de T6 EA189 en EA288 (204pk). De laatste bijdrage betreft een klant die geen problemen vermoedt bij zijn T6 met maar 75.000km maar omdat hij twijfelt over een verlengde garantie laat hij een motorcheck uitvoeren.
Redhead voert dan een compressietest uit, kijkt met een endoscoop naar de cilinderwanden en voert een drukverliestest uit. De uitslag is onthutsend: de motor vertoont nu al ernstige tekenen van slijtage en grote problemen in de toekomst zijn onvermijdelijk. En dus een dringend advies voor de garantie te verlengen. Wat dus straks blijkbaar niet meer kan....
Nog meer ellende van VW te zien.
Plaats reactie