Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bodemplaat, Airline rails en Schnierle stoelen: hoe bevestig je dat?

vragen over de T6
Plaats reactie
R_vanl
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 sep 2020, 00:30

Bodemplaat, Airline rails en Schnierle stoelen: hoe bevestig je dat?

Bericht door R_vanl »

Hoi allemaal,

Inmiddels al veel geleerd via dit forum door enkel veel te lezen, echt geweldig de bak aan ervaring hier. Ik loop nu echter tegen iets aan waar ik jullie advies zou willen inwinnen:

In onze bus gaan we Armaflex isolatie aanbrengen dat wordt vastgelijmd tussen een regelwerk van latjes. Dit is volgens mij wel een veel gehanteerde methode. De latjes zijn 22mm en de Armaflex is 19mm. Dit gaat er dan net tussen zonder het kapot te drukken, er zijn in ieder geval geen holle ruimtes onder de bodemplaat. Bovenop komt de reeds aanwezige plaat betonplex van 9mm en het geheel is verwacht ik dan best een solide pakket.

MAAR, nu komt de uitdaging. We willen onze inrichting zo veel mogelijk modulair en zo licht mogelijk te maken en dit vast gaan zetten op airline rails. Deze heb ik het liefst gelijk met de vloer. Dat geeft me twee opties:

1. Ik kan de airline rails vastzetten op de carrosserie van de bus, maar dat gaat ten koste van de aangebrachte isolatie.

2. De airline rails maak ik vast op de betonplexplaat en ik vul de tussenruimtes op met plaatmateriaal, zodat het geheel wel gelijk is met de vloer.

Er komen een aantal kastjes van aluminium, deze zijn dus licht van gewicht. Als ik ze vastzet op de rails wil ik geen opening aan de onderkant zien, vandaar dat ik de rails gelijk willen hebben met de vloer.

Alleen zijn we ook van plan om twee stoelen van Schnierle te kopen, die tevens te bevestigen zijn op de airline rails. Dit is qua gewicht een ander verhaal en dat is precies waar ik jullie voor nodig heb! :-)

Is het voldoende veilig om de stoelen vast te zetten op de betonplex of moet dit toch echt op de carrosserie?
mcs
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 feb 2008, 20:21
Locatie: Hulsberg limburg

Re: Bodemplaat, Airline rails en Schnierle stoelen: hoe bevestig je dat?

Bericht door mcs »

Hallo,

Mijn advies, de rails altijd aan de stalen bodem van de bus vastzetten, dit is het stevigst.vooral met meubeltjes en stoelen
Ik heb een aantal jaren geleden mijn bus voorzien van multivan rails, iedere rail zit met 8 m10 bouten door de vloer van de bus, dat is niet voor niks zo gemaakt door VW, onderschat niet de krachten die er optreden op deze rails,
Is erg veel werk trouwens , de rails vastschroeven , de bekleding onder de bus moet grotendeels los , ook uitlaat en hitteschilden moeten los.

Gr, john
R_vanl
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 sep 2020, 00:30

Re: Bodemplaat, Airline rails en Schnierle stoelen: hoe bevestig je dat?

Bericht door R_vanl »

John, bedankt voor je reactie. Het gaat zich echt alleen om twee stoelen. Bij een Multivan zitten er meerdere stoelen/banken in, dus meer gewicht als het een keer goed mis gaat.

De meubeltjes stellen niet zoveel voor en zijn lichtgewicht.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bodemplaat, Airline rails en Schnierle stoelen: hoe bevestig je dat?

Bericht door Hanz »

Wil je van die twee stoelen ook goedgekeurde zitplaatsen maken die tijdens de rit te gebruiken zijn? Dan zal het niet voldoende zijn als ze alleen aan het betonplex vast zitten en niet aan de carrosserie.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bodemplaat, Airline rails en Schnierle stoelen: hoe bevestig je dat?

Bericht door Multivan Generation »

Door de bodem heen vastbouten, met bijbehorende tegendelen.
Niets anders..

Heel simpel, stoel weegt zeg 40 kg, maar de passagier die er op zit naar verhouding meer,
bij een aanrijding of ongeluk komen er enorme krachten op de constructie.
Kijk gewoon naar de rails van Schnierle zelf, die zijn goedgekeurd voor gebruik in combinatie met die stoelen,
en ga achter een inbouwhandleiding daarvoor aan.

Ook wegen die kastjes leeg wellicht niet veel, maar als ze volgestouwd zijn met boodschappen of kampeerspul,
dan is het een ander verhaal.

Doe er je voordeel mee..
Groeten Peter
PS als het geheel nog goedgekeurd moet worden door de RDW, dan zou ik je adviseren even contact daarmee op te nemen, om misverstanden en verschil van inzicht te voorkomen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Bodemplaat, Airline rails en Schnierle stoelen: hoe bevestig je dat?

Bericht door Lutra »

Pössl wordt puzzel

T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
R_vanl
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 sep 2020, 00:30

Re: Bodemplaat, Airline rails en Schnierle stoelen: hoe bevestig je dat?

Bericht door R_vanl »

De reacties zijn duidelijk! We gaan de stoelen verankeren aan de carrosserie door de bodemplaat heen. Ik denk dat het de moeite wel waard is.

Hartelijk dank voor de snelle feedback.
Plaats reactie