Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

vragen over de T6
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door krekwakwol »

Wij hebben ook de NKC verzekering om het feit dat ik ook niet alleen recreatief onderweg ben.
En een bus rijdt gewoon heerlijk met hoge instap en dito zit, wat voor mij erg belangrijk is.
Ik heb na de grove inbouw eerst een zelfbouw keuring laten doen om toch verzekerd rond te kunnen rijden en toen hij klaar en afgewerkt was heb ik de camperbus laten taxeren, het voordeel is dat dit bedrag 5 jaar blijft staan.
Daarnaast lees ik altijd met plezier de kampeerauto van de NKC en maak gebruik van de voor leden gratis campercontact App.
Dus het lidmaadschap van de NKC heb ik er graag voor over. Ook de pechhulp die er standaard bij zit is meegenomen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door freek »

Ik volg dit draadje met interesse. Wij heb en dus een t5 multivan uit 2004 in duitsland gekocht in 2014 en geimporteerd en 8 maanden later heeft polyroof in dransfeld een electrisch california dak ingebouwd. We hadden dus 8 maanden het volle mrb tarief en daar word je niet vrolijk van. Nu vroeg ik me af of dit slimmer kan. Omdat de multivan 10 jaar oud was was de bpm minimaal. Maar als je een jonge bus importeert is het veel voordeliger om eerst het hefdak in te bouwen en dan pas te importeren ivm het lagere BPM tarief voor campers. De prijsverschillen tussen duitsland en nederland zijn om te huilen. Een duitser koopt een splinternieuwe t6 multivan family voor 39000,-...
Maar stel nou dat je dus een jonge multivan koopt met een later ingebouwd california hefdak (en niet een california beach). Wat is dan de grondslag voor de bpm berekening? De netto prijs van een multivan zonder hefdak? Of toch een california beach (want dat is gewoon een multivan met een hefdak)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
kameel30
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2021, 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

Jimmy77 schreef: ↑25 apr 2021, 12:53 En Bob wat Atrion betreft hou ik ff in mijn achterhoofd. Ik kan ze daar allicht ff over bellen ( als ik een bus heb uiteraard...lijkt mij wel handig)
De Highline, heeft die ook een dicht dashboard? Ik vind het zo ammer dat ze in de meeste modellen open vakken hebben. Ik laat het daar niet van afhangen maar vind het wel minder mooi. Nu hadden wij hiervoor ook wel een highline dus opzich verwend.
Wat ik ook jammer vind is dat de meeste gevallen nog maar een kant schuifdeur hebben....en dat zal ik echt missen. En standkachel zie je nu ook minder.ook dat was wel een pluspunt in de winter.
We blijven zoeken. En ik wil je nog veel plezier wensen met je nieuwe aankoopπŸ‘πŸ»πŸ˜Š
Ik denk niet of dat twijfelen vrouw eigen is hoor ;-), ik kan er ook wat van, ik word soms helemaal gek van al die keuzes en mogelijkheden. En je wilt het graag voor jezelf zo compleet en volledig mogelijk natuurlijk!

Ik dacht dat de open vakken alleen in de california zaten en.. de trendline, dacht ik? Je stipt verder een aantal van de zaken hier boven aan die ik ook echt perse wilde hebben; 2 schuifdeuren (elektrisch), standkachel(of bijverwarming). Daarnaast wilde ik heel graag de Adaptive cruise control en alcantara bekleding, dat zit eigenlijk vrijwel alleen maar op de highline. Soms op een comfortline of generation six, maar die enkele keer dat het daar op zat, miste ik iets anders. Uiteindelijk ben ik belandt bij een helemaal volgepropte highline, wat ook niet helemaal de bedoeling was, maar ja... zo mooi allemaal! Er zitten dingen op waarvan ik tot voor kort niet wist dat het bestond.

Ik heb overigens net de auto laten taxeren voor de bpm berekening, die is zeker niet 1 op 1 te gebruiken voor NKC? Ik heb morgen een belafspraak met ze, zou mooi zijn als ze dat accepteren + factuur voor het slaaphefdak, 1 en 1 is 2 zou je zeggen...
kameel30
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2021, 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

krekwakwol schreef: ↑25 apr 2021, 13:45 Wij hebben ook de NKC verzekering om het feit dat ik ook niet alleen recreatief onderweg ben.
En een bus rijdt gewoon heerlijk met hoge instap en dito zit, wat voor mij erg belangrijk is.
Ik heb na de grove inbouw eerst een zelfbouw keuring laten doen om toch verzekerd rond te kunnen rijden en toen hij klaar en afgewerkt was heb ik de camperbus laten taxeren, het voordeel is dat dit bedrag 5 jaar blijft staan.
Daarnaast lees ik altijd met plezier de kampeerauto van de NKC en maak gebruik van de voor leden gratis campercontact App.
Dus het lidmaadschap van de NKC heb ik er graag voor over. Ook de pechhulp die er standaard bij zit is meegenomen.
Ja precies, het is naar mijn idee ook gewoon beter voor je gestel als je veel kilometers maakt! Ik stap gewoon beter uit een bus dan uit een normale personenauto na een rit van enkele uren.

De pechhulp van NKC is zeker een mooie toevoeging, Ik hoop het niet nodig te hebben, maar gewoon een hele prettige gedachte.
kameel30
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2021, 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

freek schreef: ↑25 apr 2021, 18:51 Ik volg dit draadje met interesse. Wij heb en dus een t5 multivan uit 2004 in duitsland gekocht in 2014 en geimporteerd en 8 maanden later heeft polyroof in dransfeld een electrisch california dak ingebouwd. We hadden dus 8 maanden het volle mrb tarief en daar word je niet vrolijk van. Nu vroeg ik me af of dit slimmer kan. Omdat de multivan 10 jaar oud was was de bpm minimaal. Maar als je een jonge bus importeert is het veel voordeliger om eerst het hefdak in te bouwen en dan pas te importeren ivm het lagere BPM tarief voor campers. De prijsverschillen tussen duitsland en nederland zijn om te huilen. Een duitser koopt een splinternieuwe t6 multivan family voor 39000,-...
Maar stel nou dat je dus een jonge multivan koopt met een later ingebouwd california hefdak (en niet een california beach). Wat is dan de grondslag voor de bpm berekening? De netto prijs van een multivan zonder hefdak? Of toch een california beach (want dat is gewoon een multivan met een hefdak)
Polyroof, pfff misschien iets voor een volgende bus, waanzinnig mooi!!

Ik heb dat wel onderzocht en kwam tot de conclusie dat het in de meeste gevallen waar ik naar heb gekeken (2016/2017 2.0 tdi 204pk) maakte het in BPM weinig uit (100-200 euro). Ik heb namelijk ook overwogen de bus eerst om te bouwen in NL en pas daarna aan te melden, laten keuren etc. Het kan wel iets uitmaken als je kijkt naar een 4motion, omdat die een hogere co2 waarde hebben. Bij campers wordt er enkel gekeken naar een percentage van de nieuwwaarde.

Ja vreselijk die verschillen in prijzen. De BPM is echt een gigantische buzz killer hier, je betaald hier bij een nieuwe multivan ongeveer 40k aan BPM, bizar!
Jimmy77
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2021, 20:55

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Jimmy77 »

kameel30 schreef: ↑25 apr 2021, 20:54
Jimmy77 schreef: ↑25 apr 2021, 12:53 En Bob wat Atrion betreft hou ik ff in mijn achterhoofd. Ik kan ze daar allicht ff over bellen ( als ik een bus heb uiteraard...lijkt mij wel handig)
De Highline, heeft die ook een dicht dashboard? Ik vind het zo ammer dat ze in de meeste modellen open vakken hebben. Ik laat het daar niet van afhangen maar vind het wel minder mooi. Nu hadden wij hiervoor ook wel een highline dus opzich verwend.
Wat ik ook jammer vind is dat de meeste gevallen nog maar een kant schuifdeur hebben....en dat zal ik echt missen. En standkachel zie je nu ook minder.ook dat was wel een pluspunt in de winter.
We blijven zoeken. En ik wil je nog veel plezier wensen met je nieuwe aankoopπŸ‘πŸ»πŸ˜Š
Ik denk niet of dat twijfelen vrouw eigen is hoor ;-), ik kan er ook wat van, ik word soms helemaal gek van al die keuzes en mogelijkheden. En je wilt het graag voor jezelf zo compleet en volledig mogelijk natuurlijk!

Ik dacht dat de open vakken alleen in de california zaten en.. de trendline, dacht ik? Je stipt verder een aantal van de zaken hier boven aan die ik ook echt perse wilde hebben; 2 schuifdeuren (elektrisch), standkachel(of bijverwarming). Daarnaast wilde ik heel graag de Adaptive cruise control en alcantara bekleding, dat zit eigenlijk vrijwel alleen maar op de highline. Soms op een comfortline of generation six, maar die enkele keer dat het daar op zat, miste ik iets anders. Uiteindelijk ben ik belandt bij een helemaal volgepropte highline, wat ook niet helemaal de bedoeling was, maar ja... zo mooi allemaal! Er zitten dingen op waarvan ik tot voor kort niet wist dat het bestond.

Ik heb overigens net de auto laten taxeren voor de bpm berekening, die is zeker niet 1 op 1 te gebruiken voor NKC? Ik heb morgen een belafspraak met ze, zou mooi zijn als ze dat accepteren + factuur voor het slaaphefdak, 1 en 1 is 2 zou je zeggen...
Ja klopt bij de trendline hebben ze die open vlakken.
Ik vind het er zelf een beetje goedkoop uitzien, en dat op zo'n dure bus.
Wij hadden zoals ik eerder zei dus eerst ook de highline, en tja wat een luxe he.
Ik was zelf niet helemaal kapot van de ( in ons geval beige) lederen stoelen maar handig was het wel. Verder vind ik het nadeel dat het in de zomer plakt en in de winter heel koud is ( leve de stoelverwarming) maar de alcantara vind ik wel erg mooi, en eerlijk is eerlijk het zwart leer staat erg stoer.
De electrische deuren doen het goed bij de klasgenootjes van mijn zoontje, haha
Maar toegeven handig waren ze zeker, vooral met volle handen ( boodschappen) helaas wel wat storingsgevoelig.

De pest is wel dat als je eenmaal multivan rijdt je best verwend bent. Zit nu zelfs graag achterin tijdens de vakantie. Wij zijn nu qua kinderen ( steeds meer de deur uit) in de positie dat we eigenlijk weer terug kunnen naar personenauto. Mijn man zou die stap nog iets makkelijker kunnen maken maar ik blijf mijn hoop vestigen op een Multivan.
We gaan steeds iets nieuwer rijden, dus die BPM nekt ons nu het meest.

Ik denk niet dat je de taxatie kan gebruiken, maar wie weet...zou wel mooi zijn.
Was de taxatiewaarde veel hoger dan de ( volledige dus incl. Extra kosten import) aankoopwaarde?
Ik ben benieuwd wat de NKC gaat zeggen.
Wat voor verzekering heb je nu?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door krekwakwol »

kameel30 schreef: ↑25 apr 2021, 20:54
Jimmy77 schreef: ↑25 apr 2021, 12:53 En Bob wat Atrion betreft hou ik ff in mijn achterhoofd. Ik kan ze daar allicht ff over bellen ( als ik een bus heb uiteraard...lijkt mij wel handig)
De Highline, heeft die ook een dicht dashboard? Ik vind het zo ammer dat ze in de meeste modellen open vakken hebben. Ik laat het daar niet van afhangen maar vind het wel minder mooi. Nu hadden wij hiervoor ook wel een highline dus opzich verwend.
Wat ik ook jammer vind is dat de meeste gevallen nog maar een kant schuifdeur hebben....en dat zal ik echt missen. En standkachel zie je nu ook minder.ook dat was wel een pluspunt in de winter.
We blijven zoeken. En ik wil je nog veel plezier wensen met je nieuwe aankoopπŸ‘πŸ»πŸ˜Š
Ik heb overigens net de auto laten taxeren voor de bpm berekening, die is zeker niet 1 op 1 te gebruiken voor NKC? Ik heb morgen een belafspraak met ze, zou mooi zijn als ze dat accepteren + factuur voor het slaaphefdak, 1 en 1 is 2 zou je zeggen...
Taxatie kun je beter laten doen als hij helemaal klaar is, dat bedrag blijft 5 jaar staan.
Anders ben je eigenlijk onderverzekerd als je nog veel aan je bus laat doen en taxatie voor NKC kost 130 euro.
Dat zal een andere taxatie zijn dan voor de BPM.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Multivan Generation »

:tiwwp
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
kameel30
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2021, 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

krekwakwol schreef: ↑25 apr 2021, 23:33
kameel30 schreef: ↑25 apr 2021, 20:54
Jimmy77 schreef: ↑25 apr 2021, 12:53 En Bob wat Atrion betreft hou ik ff in mijn achterhoofd. Ik kan ze daar allicht ff over bellen ( als ik een bus heb uiteraard...lijkt mij wel handig)
De Highline, heeft die ook een dicht dashboard? Ik vind het zo ammer dat ze in de meeste modellen open vakken hebben. Ik laat het daar niet van afhangen maar vind het wel minder mooi. Nu hadden wij hiervoor ook wel een highline dus opzich verwend.
Wat ik ook jammer vind is dat de meeste gevallen nog maar een kant schuifdeur hebben....en dat zal ik echt missen. En standkachel zie je nu ook minder.ook dat was wel een pluspunt in de winter.
We blijven zoeken. En ik wil je nog veel plezier wensen met je nieuwe aankoopπŸ‘πŸ»πŸ˜Š
Ik heb overigens net de auto laten taxeren voor de bpm berekening, die is zeker niet 1 op 1 te gebruiken voor NKC? Ik heb morgen een belafspraak met ze, zou mooi zijn als ze dat accepteren + factuur voor het slaaphefdak, 1 en 1 is 2 zou je zeggen...
Taxatie kun je beter laten doen als hij helemaal klaar is, dat bedrag blijft 5 jaar staan.
Anders ben je eigenlijk onderverzekerd als je nog veel aan je bus laat doen en taxatie voor NKC kost 130 euro.
Dat zal een andere taxatie zijn dan voor de BPM.
Ja dat is wel waar, alleen wil ik niet dat de bus weken stilstaat omdat deze taxatie nog moet plaatsvinden voor de verzekering. Zodra hij is omgekeurd naar camper bij de RDW ga ik ervan uit dat de reguliere verzekering niet meer dekt... toch? Dus dat is best wel een irritante puzzel om passend te krijgen. Ik zie het zomaar gebeuren dat ik hem dan weer een periode niet kan gebruiken om allerlei bureaucratisch geneuzel in orde te krijgen.
kameel30
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2021, 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

Multivan Generation schreef: ↑26 apr 2021, 14:42 :tiwwp
Haha, ja daar heb je zeker gelijk in! En die zal ik eind van de week is gaan uploaden.

Ik haal de auto vrijdag op. Ik kijk nu naar een Unive autoverzekering voor de tussenliggende periode. Daarvoor moet ik dan weer klasse 3 beveiliging laten installeren... Voor de camper is bij NKC de startonderbreker (klasse 1) al voldoende en bij Aveco wordt alleen het bearlock gevraagd als ik het goed heb. Wel jammer dat dit zo verschillend is. De bus is namelijk gewoon uitgerust met een alarmsysteem dat overeenkomt met een klasse 3 systeem, echter formeel niet en dus ook niet als zodanig gecertificeerd. Mocht ik dus bij Aveco terecht komen betaal ik voor niets voor een klasse 3 systeem. en moet ik alsnog een bearlock laten installeren.

Wellicht hebben de ervaringsdeskundigen hier nog een briljant idee wat ik het beste kan doen?
kameel30
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2021, 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

Ik zie inmiddels dat Aveco de volgende zaken vraagt als acceptatie eis:
- Mechanisch slot (Construct Premium of Bearlock NRK)
- een door de preventiecommissie goedgekeurd OBD Lock
- in geval van een automatische transmissie een goedgekeurde protectieplaat gemonteerd

Dat gaat volgens mij aardig in de papieren lopen! Waar kan ik dit het beste laten doen mocht ik hiervoor kiezen?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door krekwakwol »

Je hebt bij NKC 3 opties.
1 Een ombouw verzekering afsluiten, maar dan mag je alleen zelfbouw gerelateerde ritten maken.
2 Als je gas, water en electra aan boordt hebt, kun je dat laten keuren voor 40 euro en dan mag je de bus gewoon gebruiken.
3 Laten taxeren voor 130 euro als je echt helemaal klaar bent.

Bij NKC kun je ook niet campers verzekeren.
Even een telefoontje en je weet de mogelijkheden.

Succes ermee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Multivan Generation »

kameel30 schreef: ↑27 apr 2021, 12:09 Ik zie inmiddels dat Aveco de volgende zaken vraagt als acceptatie eis:
- Mechanisch slot (Construct Premium of Bearlock NRK)
- een door de preventiecommissie goedgekeurd OBD Lock
- in geval van een automatische transmissie een goedgekeurde protectieplaat gemonteerd

Dat gaat volgens mij aardig in de papieren lopen! Waar kan ik dit het beste laten doen mocht ik hiervoor kiezen?
En je bus kost het equivalent van een pakje melk?
Natuurlijk stellen verzekeraars steeds zwaardere eisen aan beveiligingsmaatregelen voor bussen en aan campers in het bijzonder.
De vraag is groot, en dat weet het dievengilde ook..
Dus vandaar..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
kameel30
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2021, 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

Multivan Generation schreef: ↑27 apr 2021, 14:37
kameel30 schreef: ↑27 apr 2021, 12:09 Ik zie inmiddels dat Aveco de volgende zaken vraagt als acceptatie eis:
- Mechanisch slot (Construct Premium of Bearlock NRK)
- een door de preventiecommissie goedgekeurd OBD Lock
- in geval van een automatische transmissie een goedgekeurde protectieplaat gemonteerd

Dat gaat volgens mij aardig in de papieren lopen! Waar kan ik dit het beste laten doen mocht ik hiervoor kiezen?
En je bus kost het equivalent van een pakje melk?
Natuurlijk stellen verzekeraars steeds zwaardere eisen aan beveiligingsmaatregelen voor bussen en aan campers in het bijzonder.
De vraag is groot, en dat weet het dievengilde ook..
Dus vandaar..
Het heeft toch niets met de aanschafprijs te maken, dat vind ik juist apart ;-) Ik vind het met name bijzonder dat de de verzekeraars bij een multivan als auto een elektronisch alarm klasse 5 vragen (voor diefstaldekking) en eenmaal omgebouwd tot camper vervalt deze eis compleet en is zelfs de startonderbreker al voldoende. Echter moet je dan bij NKC een versnellingsbakslot laten installeren en bij Aveco dus de 3 genoemde zaken. Je gaat dus vooral van elektronisch naar mechanische beveiliging. En als je de auto dus al in je bezit hebt betekent dit dat als je tot de camper keuring voor diefstal verzekerd wil zijn, je na de camperkeuring met enorme overkill aan elektronisch beveiliging blijft zitten.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door MarkV »

Ter info: bij de NKC hangt de gevraagde beveiliging af van de waarde van je camper:

Beveiligingseisen
Voor de NKC Camperverzekering is deze eis afhankelijk van de te verzekeren waarde van je camper:

Tot € 30.000 Geen beveiligingseis

Van € 30.000
tot € 75.000
Startonderbreker (voorheen SCM klasse 1) of TNO goedgekeurd
versnellingsbakslot/stuurasslot

Van € 75.000
tot € 125.000
Alarmsysteem (voorheen SCM klasse 2) met ruitgravering* of TNO goedgekeurd
versnellingsbakslot/stuurasslot
*ruitgravering is niet vereist/mogelijk in geval van kunststof ramen
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Plaats reactie