Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Duitsland en Engeland als piratenbus! (met foto's)

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Duitsland en Engeland als piratenbus! (met foto's)

Bericht door whizzi »

Ik weet niet of het de bedoeling is, maar ik ga het gewoon vertellen. Ik ben met mijn busje inmiddels een kleine 3000km onderweg geweest waarbij er toch 2 reizen noemenswaardig zijn geweest. Hierbij is de bus dus ons schip geworden met de band. Kortom, ik ga hier 2 mooie reizen beschrijven waarbij we met Pyrates! naar Duitsland en Engeland zijn geweest.

Nouja, eigenlijk zijn we 2x in Duitsland geweest als ik eerlijk ben. De eerste reis met de bus was ook direct op de dag dat ik hem had gekocht. Even naar Köln gereden voor een optreden op de RPC (Role Playing Convention). Meteen een goede duurtest, want met 2 drumstellen achterin, 4 gitaren en 2 violen en kleding voor 4 mannen was het ook gewoon goed vol achter. Geen idee hoe betrouwbaar de bus was, maar hij heeft de rit overleefd. Helaas exact een week later in Helmond begon de bus vreemde geluiden te maken wat uiteindelijk dus een bijna total loss zou zijn. Gelukkig heeft de VW motor zich goed gehouden en was alles nog te repareren met net iets over de €1000 :)

Als piratenband worden we regelmatig gevraagd om op piratenfeestjes op te treden en laten deze in Engeland nou best wel populair zijn. Misschien omdat daar ook het officieel record is gevestigd van "Aantal mensen verkleed als piraat op 1 locatie". Dat was in 2012 al gevestigd (toen waren we er ook, maar dan met een Skoda :P ) en daarom had men voor dit jaar gewoon een gezellig feestje bedacht. We hebben de Transporter dus gevuld met drumstel (dit keer maar 1 ;) ), 5 gitaren en 3 violen en volgetankt met diesel zodat de trip naar Hastings kon beginnen.

Uiteindelijk zijn we daar zonder gekke problemen aangekomen. Ongeveer 50% van de tank gebruikt wat op zich wel fijn is. Diesel in Engeland is namelijk best wel prijzig :ie . Je kunt echt beter in Nederland tanken wat dat betreft. Overigens ga ik altijd met de trein naar Engeland, dus bij Calais. Het mooie van een bestelbus tegenover een auto is dat je in een ruimte moet parkeren waar normaal dus ook tourbussen in moeten kunnen. Dus lekker ruim, in tegenstelling tot de auto-variant. 20 minuten later zit je in Engeland en moet je dus ineens links rijden :P

Wat mij vooral ook opvalt tegenover mijn vorige bus. De blauwe heeft een achteraf ingebouwde achterbank/dubbele cabine. Hierdoor is er dus meer ruimte op de achterbank dan een standaard af-fabriek variant. Dit is wel enorm fijn als je dus voor langere tijd achterin zit. De stoelen zitten gewoon comfortabeler en je hebt meer beenruimte.

Van de 4 bandleden, kunnen er 3 autorijden maar 1 er van rijdt met de bus alsof het een Suzuki Swift is en hij heeft ontzettend veel moeite om te schakelen. Hij heeft het minimaal 3x voor elkaar gekregen om de bus gewoon af te laten slaan. Dus ik heb persoonlijk liever niet dat hij rijdt. De andere is gewend aan bussen en heeft vroeger ook een T4 gehad, dat merk je ook wel..

Maargoed, genoeg gel*ld, foto's dus.. Dit was de bus voor vertrek.. hier zit in principe alleen mijn drumstel in en een paar zaken merchandise en 1 van de 5 gitaren
Afbeelding

Dan een eind rijden waar ik helaas weinig foto's van heb. Wel heb ik een video van de vorige bus waarmee we naar Engeland zijn gereden, als je je dus afvraagt hoe het gaat in een lange rit naar (of door) Engeland: http://www.youtube.com/watch?v=CSDY92DyLMY" onclick="window.open(this.href);return false;

In Hastings kon de Transporter mooi uitkijken over de Noordzee:
Afbeelding

En nog wat dichterbij:
Afbeelding

Die avond hebben we een optreden gehad in een klein café in Hastings. Vooral warm, maar erg gezellig. Dan ben je gewoon blij dat ik even naar buiten kon:
Afbeelding

De dag erna (zondag 21 juli) was er een heel piratenfeest aan de gang op het strand in Hastings. Onder andere viel mij deze Chevy Van toch best wel op
Afbeelding

Toen we uiteindelijk op het podium mochten, hadden we gelukkig wel wat publiek.... (dat is wat ik zag)
Afbeelding
Daar is gelukkig ook een filmpje van ;)

De rest van de dag hebben we vooral rondgewandeld en de Engelse sfeer geproefd nadat we de bus weer veilig hadden weggezet :lach

Volgende dag weer gereed maken voor vertrek en tja, als je dan weer in een kleine ruimte moet dan maak je er eerst toch wat moois van :
Afbeelding

Thuis aangekomen heb ik toch nog even mijn eigen wagenpark op de foto gezet alhoewel de witte Skoda inmiddels niet meer in mijn bezit is (was leaseauto van mijn oude werkgever). De Polo erachter is mijn voorloopauto en ik weet nog niet wat ik uiteindelijk krijg. Voor de geïnteresseerden, het is een VW Polo 1.2 BlueMotion en het ding rijdt best aardig, maar de VW Transporter heeft merkbaar meer pit wat je niet zou verwachten. Ik rij echt 10x liever in de Transporter dan in dat kleine frut karretje. Enige voordeel daar is een goede geluidsinstallatie en airco...
Afbeelding

Na nog wat binnenlandse shows met Pyrates! hebben we het weekend van 2-4 augustus onszelf in Duitsland mogen begeven (in Bremen) op het Maritim Festival. Een lange en zeer warme rit daar heen. Het was buiten 38 graden en we waren in de file terecht gekomen. Alles open gooien, maar het bleef warm. De Transporter heeft zich keurig gehouden in de warmte en het vele stilstaan. Uiteindelijk waren we een kwartier voor aanvang op het podium en moesten we alles als een dolle gaan opbouwen in die hitte. Op dat moment baal je wel enorm hoor :nuts

De bus zit best wel vol op zo'n moment:
Afbeelding

Gelukkig was het publiek ook wel blij dat wij er waren (al is dit een foto van de zaterdag)
Afbeelding

Ik was er zelf niet bij, maar de Deutse Polizei had de bus nog aan de kant gezet (met 3 piraten erin) omdat ze blijkbaar 50 reden op een weg waar 30 was toegestaan :T4politie . Gelukkig alleen een waarschuwing (ik was op dat moment lekker biertjes aan het nuttigen op het festival).

Helaas maandag weer terug van een fantastisch weekend. Weer geheel probleemloos en gelukkig niet meer zo warm ;) . Volgende week mogen we naar Friesland rijden met het busje en halverwege September weer een lang weekendje Julich (Duitsland). Ik merk wel dat ik op korte termijn toch eens de schakelbolletjes moet gaan vervangen. Het is vrij onduidelijk of de bus wel in de versnelling staat. De motor knort gelukkig nog wel goed en ik denk dat ik met 208xxx km op de teller nog wel een tijdje kan blijven rijden.

Dus de VW Transporter is ideaal voor bandbus, dat blijkt maar weer. En incl reparatie heb ik er relatief weinig voor betaald (€3300 afgerond) en zelfs met een volle laadbak gaat hij nog met gemak mee in het normale verkeer. Ik raad alle bands ook aan om een Transporter te kopen, ze zijn echt ideaal ;)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Plaats reactie