Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slapen op het dak

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SipkeV
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:41
Locatie: Burgum
Contacteer:

Slapen op het dak

Bericht door SipkeV »

Na een fantastische campertour door Australië in2011 en een tour door Oost-Europa met onze Golf 5 hebben we eind 2012 een T4 uit 2000 gekocht. In eerste instantie wilden we hem verbouwen tot een campertje, maar al gauw hebben we besloten een daktent te kopen en deze op 2 dragers op het dak te plaatsen. Zo hebben we in 2013 een schitterende reis gemaakt door o.a. Kroatië, Albanië en Griekenland. De reservewielen en twee verstralers voor de tent, ook op het dak, zo kreeg het geheel een beetje een expeditie-look. Is ons zeer goed bevallen, zo goed dat we in 2015 naar Oost-Turkije, Armenië en Georgië willen ( dit jaar staat een Amerika-reis op de planning ).
Wil je weten wat onze ervaringen in Albanië enzo waren en hoe het slapen in een daktent ons afgaat:

http://www.slapenophetdak.com/ Links vind je op de startpagina

Volgend jaar een uitgebreid verslag van de ervaringen aan de andere kant van de Bosporus....
Boti
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 dec 2012, 14:12

Re: Slapen op het dak

Bericht door Boti »

Hier nog een paar dak slapers.

Afbeelding

Afbeelding

Dit jaar voor het eerst op onze T5 4motion kijken hoe deze combi ons gaat bevallen.

Ga van de week zeker is jullie reis verhalen lezen.
Gebruikersavatar
SipkeV
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:41
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: Slapen op het dak

Bericht door SipkeV »

Hoi Boti,

dat zou helemaal mijn ding zijn, een Landcruiser met daarop de daktent. Wij dromen van een overland reis naar bijvoorbeeld China en zien ons dit in de toekomst ook doen. Ik durf volgend jaar Turkije en Armenië / Georgië ( althans als Putin zich koest houdt ) met de T4 nog wel aan, maar verder oostelijk lijkt mij een 4x4 noodzakelijk.
Mooie foto's touwens, Scandinavië ?

Groet Sipke.
Boti
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 dec 2012, 14:12

Re: Slapen op het dak

Bericht door Boti »

Hallo Sipke,

Foto`s zijn inderdaad uit Zweden en Finland .
We zullen iets in moeten leveren nu er een T5 onder onze daktent staat
maar weet zeker dat we nog vele mooi weggetjes daar gaan vinden.
De landcruiser is een zalige reis auto gemaakt voor lange afstanden en heeft nog veel in zijn mars
zo lang het geen al te diepen modder sporen zijn (leeg bijna 2600 kg).
We gaan deze zomer voor het eerst op pad met de T5 heel andere auto maar het plezier zal er
niet minder om zijn.
Oke dit zullen we maar niet meer doen maar er blijft nog genoeg moois over.

Groet Bob.

Afbeelding

Afbeelding
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Slapen op het dak

Bericht door GertjanvD »

Na zo'n 15 jaren diverse Landrover Defenders te hebben gereden, eerst 2x een 130 met Eriba caravan en daarna een 110 omgebouwd als reisauto, ben ik in 2012 overgestapt op een nieuwe VW T5 4Motion. In een ander topic heb ik al eens beschreven hoe ik die heb aangepast om te reizen over slechte wegen. Het grote voordeel van de VW tov de Landrover vind ik toch wel het comfort, snelheid, betrouwbaarheid, lager brandstofverbruik en de grotere binnenruimte, waardoor ik er makkelijk in kan overnachten. Ook de ferry tarieven vallen vaak gunstiger uit omdat m'n VW ondanks hoger onderstel en banden precies 200cm hoog is (en korter dan een 130). Bovendien gebruikte ik de Landrover nooit echt om terrein te rijden. Inmiddels ben ik met de VW al 4x naar Scandinavië geweest. Vaak zoek ik dan slechte wegen in afgelegen gebieden op. En daar doet de 4Motion prima z'n werk.
Ook op mijn verlanglijstje staat een (langere) reis naar Azië. Met nog enkele aanpassingen denk ik dat een VW 4Motion daar zeer geschikt voor is. En Sipke, wat de mogelijkheden van een 2wd VW betreft: ik ken iemand die over enkele weken in gezelschap van 8 campers met zijn VW Westfalia naar Moermansk vertrekt. Weliswaar ook met aanpassingen, maar je komt er vast wel!
Groet, Gertjan
Gebruikersavatar
SipkeV
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:41
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: Slapen op het dak

Bericht door SipkeV »

P8230993.JPG
Hallo Gert Jan ( en Bob ),

je hebt waarschijnlijk wel gelijk. Maar als ik de foto's van Bob zie lijkt me dat geweldig. We zijn nu twee x in Australië geweest en het misschien is het hoge Landcruiser-gehalte daar wel de oorzaak van het idee dat zoiets pas echt avontuur is. Maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn T4 ( 63KW ) zich in de binnenlanden van Albanië ook perfect heeft gehouden. En we hebben echt steile klimmen gehad daar, veelal op gravel. En de bus is op geen enkel front aangepast..... Rustig blijven en handelen is de remedie. We zijn op Corfu vrij hardhandig van de ferry af moeten rijden. Koste me een kromme sidebar.
We zijn ook niet overdreven op luxe gesteld. Ik heb een relais en een tweede accu ingebouwd, een dubbele vloer en een omvormer naar 220 V en verder doen we het met 2 goede koelboxen. De Overland daktent is een fantastisch ding en we hangen de beide mountainbikes aan een Fiamma rek op een achterdeur. Ik heb de korte versie met DC en kan gezien mijn lengte niet in bus liggen, dus daar inderdaad veel ruimte voor van alles en nog wat. Prima manier van reizen en wie weet rijden we hem inderdaad nog wel eens naar China..... De bus is ondanks zijn kilometers ( nu 335000 ) in een prima staat en krijgt zijn onderhoud op tijd.
Laat beide nog maar eens wat horen wat betreft de ervaringen deze zomer. Ik doe graag nieuwe ideeën op.

Groet Sipke
Bijlagen
P9011345.JPG
P8241046.JPG
Plaats reactie