Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Route des Grandes Alpes

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1010
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Route des Grandes Alpes

Bericht door bvddobb »

Wij hebben de week van Hemelvaart de Route des Grandes Alpes afgereden. Fantastisch! We schrijven binnenkort hier nog wel een uitgebreider reisverslag met foto's enzo, maar hier is vast een korte eerste video-impressie:

Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: ma mei 09, 2011 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Route des Grandes Alpes

Bericht door Icebox »

Cool!! Genieten zeg.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: wo aug 15, 2012 14:43

Re: Route des Grandes Alpes

Bericht door Oviivo »

Bedankt voor het leuke filmpje en de tip van deze route. Dit moet ik eens gaan doen, het liefst op de motor :yes
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1010
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Reisverslag: Route des Grandes Alpes

Bericht door bvddobb »

Wij hadden nog een reisverslag beloofd! Hier komt het.

Afbeelding

Je kunt het verhaal ook overslaan, en direct naar ons fotoalbum gaan…

We zullen over de route zelf, de geschiedenis ervan, enz. niet zoveel schrijven: dat is allemaal goed beschreven op diverse websites, zoals bijvoorbeeld op de site van Los Apos, of op de officiële Franse site van de route zelf. Wij willen eerder wat van onze ervaringen delen, wat we leuk vonden, e.d.

Vroeg in het seizoen
Wij hebben de route vroeg in het seizoen gereden, de laatste week van mei. Officieel gaat de route pas half juni open.

Het grootste nadeel daarvan is dat je de kans loopt dat nog niet alle cols open zijn. De twee hoogste cols, de Col de Iseran en de Col du Galibier waren dan ook nog gesloten toen wij daar waren. Daarvoor hebben we alternatieve routes gereden, respectievelijk via de Col de la Madeleine en de Col de la Croix de Fer. Ook mooi!

Voordeel van zo vroeg in het seizoen is wel dat het overal nog ontzettend rustig is, zowel op de route zelf als op campings (waarvan er genoeg al open zijn) en in dorpjes onderweg. Kijk maar eens naar een paar van onze kampeer- en picknickplekjes onderweg:

Diverse kampeerplekjes:


Diverse picknickplekjes


Je komt nog maar een enkele fietser of motorrijder tegen. Op veel van de smalle weggetjes, meestal zonder vangrail of muurtje, wel zo prettig. Wij hebben maar twee keer voor een tegenligger achteruit gemoeten. Hoe dat in het hoogseizoen is als de Witte Reuzen eenmaal losbarsten is de vraag… Een man in een stalletje op één van de cols, waar hij kaas verkocht, vertelde ons dat er dan wel zo’n 2000 motoren per dag de col passeren (dat is in 14 uur vaker dan 1 per 30 seconden…) en hij de hele dag met oordoppen in in zijn stalletje staat!

Voor ons is vroeg of laat in het seizoen een aanrader!

Voorbereiding
De route is onderweg erg slecht aangegeven. Er staan soms wel borden langs de weg, maar dat zijn dan van die borden van: “Ja, je zit op de route, gefeliciteerd!”, geen richtingborden. We hebben de hele route maar twee keer een bord met een richtingaanduiding gezien…

Afbeelding

Wij hadden ons voorbereid via de Nederlandse site van Kitty Bakker: www.routedesgrandesalpes.eu. Zij gaf een routeboekje uit, en als je dat bestelde kreeg je meteen een downloadcode voor de route voor diverse navigatiesystemen, o.a. .itn-bestanden voor onze TomTom. Inmiddels kun je dat niet meer als boekje bestellen, maar als pdf-download, zagen we onlangs.

Afbeelding

Toch had de TomTom-route nog wel een paar verrassingen voor ons. Het zijn natuurlijk maar een serie waypoints, en de Tom rekent zelf de route uit. Een enkele keer leidde dat wel tot uitdagingen:

Afbeelding

Wij hebben ons grotendeels aan de in het boekje aangegeven etappes gehouden: 7 etappes van elk ongeveer 100km. Ons plan was om in één dag door Frankrijk naar Thonon-les-Bains aan het Meer van Genève te rijden, dan 7 dagen de route, en dan in twee dagen terug van Menton naar huis, weer door Frankrijk. 10 dagen in totaal. Wij hadden de voorkeur voor door Frankrijk, omdat we de péages veel relaxter vinden rijden dan de Duitse Autobahnen. De kortste route van Nederland naar Thonon-les-Bains gaat volgens TomTom en Google Maps via Duitsland en Zwitserland, en terug van Menton via Italië, Zwitserland en weer Duitsland.

Bij ons was het dus spannend of de cols al wel allemaal open zouden zijn. Als je de situatie en de opening van cols van tevoren wilt bekijken zijn de volgende Franse sites nog handig: Onze tocht

Heenweg
Ons plan viel meteen de eerste dag al in duigen. Eerst al een uur file vlak voor Luxemburg. En toen liep de boel ook nog vast rond Nancy, zodanig dat onze TomTom een alternatieve, snellere route aanbood van de snelweg af. Die hebben we maar gevolgd, tot ver onder Dijon. Was best mooi, maar we verloren wel veel tijd.

Toen we in de Bresse waren, nog vóór Zwitserland, hadden we het voor die dag wel gezien. We hebben bij een wegrestaurant hele vieze ‘plastic' kip gegeten (terwijl de Bresse toch dé streek is van dé Franse kwaliteitskip! Wat een antireclame!), en toen via de ACSI-App een camping dichtbij gezocht. Werd een hele charmante camping, gedreven door twee Nederlandse ex-muziekdocenten. Er was één ander, mooi oud Mercedescamperbusje.

Afbeelding

Dag 1
De volgende ochtend meteen tegenslag nummer twee: de gaskraan op de butagastank was met geen mogelijkheid open te krijgen. Een waterpomptang gepakt, en daarmee alleen maar de knop kapot geknepen. Ook op de as: geen beweging! Dat werd dus een ontbijt zonder gekookte eitjes en vers geroosterde toast! Gelukkig was er wel stroom, dus we konden onze 220V waterkoker wel gebruiken voor thee en koffie.

Toen naar Thonon-les-Bains gereden en onderweg bij diverse gaswinkeltjes en campershops langs: nergens een vervangende kraan!

Afbeelding

Uiteindelijk gaf iemand ons de tip naar Mr Bricolage te gaan, een bouwmarkt. Daar hadden ze wat we nodig hadden, ze hebben hem er zelfs nog voor ons op gezet!

Afbeelding

Zo vertrokken we uiteindelijk ’s middags pas op de route. We hebben het bezoek aan de Gorges du Pont du Diable in La Forclaz maar laten zitten, en daarmee het tijdverlies goed gemaakt. ’s Avonds waren we zo toch in Flumet, de geplande etappeplaats.

Die dag de Col du Corbier, de Col des Gets, de Col de la Colombière en de Col des Aravis gedaan.

Afbeelding

Dag 2
Die dag de Col de Saisies en de Col de Cormet de Roselend gedaan. Op de Cormet de Roselend wat kaas gekocht in een stalletje.

Afbeelding

Aan het eind van de middag volgens plan in La Savinaz aangekomen. Nu wordt het een beetje spannend: morgenochtend zouden we de Col d’Iseran over moeten, maar die is volgens één website nog gesloten, en volgens een andere gaat ‘ie morgen open! We besluiten door te rijden om te zien hoe het is. We rijden dóór Val d’Isere, en daarachter is de col dicht… De camping ook! Er staat één Belg met een motor, die is gewoon onder de ketting doorgeslipt. Hij dacht dat wij de campingbaas waren, die kwam kijken…
We besluiten terug te rijden naar Bourg-Saint-Maurice, beneden. Daar hebben we een mooie camping gezien, en dan morgen eens verder te zien.

Dag 3
De diverse websites geven nog steeds tegenstrijdige informatie, zowel over de Iseran als over de Galibier, de dag erna. We gaan langs de VVV. Die geven duidelijkheid: Iseran en Galibier blijven nog 2 weken dicht… Maar: vanochtend wordt wél de Kleine St Bernhard geopend, met een kleine ceremonie om 11:00 uur, en dan is ‘ie om 12:00 u open! Die col gaat naar Italië, daar moeten we niet heen, maar we willen dat toch wel meemaken! Dus: omhoog naar de Kleine St Bernhard!

Afbeelding

De ceremonie bestaat er uit dat drie sneeuwploegen zich door de laatste resten sneeuw heen vreten, en dat dan de burgemeesters van beide kanten, één uit Italië, één uit Frankrijk, met een paar notabelen elkaar de hand schudden, en dan fluks het lokale café induiken voor een verwarmende borrel. We rijden tussen de overgebleven sneeuwwanden een stukje Italië in en dan weer terug. En dan een caffé coretto op de col!

Afbeelding

Afbeelding

Terug beneden in Bourg-Saint-Maurice hebben we opnieuw een kleine tegenslag. Je kunt dit dal op 4 manieren in of uit: via de Cormet de Roselend, hoe we gisteren gekomen zijn, via de Kleine St Bernhard naar Italië, waar we niet heen moeten, via de Col d’Iseran, die dicht is, en via een tunnel en dan naar de Col de la Madeleine. En nou blijkt dat die tunnel door een verkeersongeluk gesloten is, horen we op de verkeersinformatie…

Afbeelding

Dat wordt ouderwets puzzelen op de kaart, maar er is echt geen andere optie dan terug de Cormet de Roselend over, en dan daarna naar de Madeleine. Best een end om. Gelukkig maar dat we maar korte dagen van 100 km gepland hadden! Laat vinden we nog een aardige camping vlak voor St. Michel-de-Maurienne, de geplande etappeplaats. Eigenlijk nog gesloten, maar voor half geld mogen we er toch op!

Afbeelding

Vandaag hebben we dus de Kleine St Bernhard, de Cormet de Roselend (nu van de andere kant, ook leuk!), en de Madeleine gedaan.

Dag 4
Vandaag het probleem dat de Col de Galibier ook nog dicht is. We besluiten een ‘officiële’ variant te doen, via de Col du Mollard, de Col de la Croix de Fer en Alpe d’Huez, en dan bij de Col du Lautaret de eigenlijke route weer op te pikken.

Alpe d’Huez is een verschrikkelijk oord, dat wisten we al van de Tour de France uitzendingen, natuurlijk. Er zijn daar allerlei mensen met de fiets en lopend omhoog aan het gaan.
Maar vlak daarna komt één van de aardigste weggetjes van de afgelopen dagen! Dus dat maakt weer veel goed!

Afbeelding

En net toen we dachten dat wij stoer bezig waren, stuit je op zoiets in de haarspeldbocht…

Afbeelding

We gaan de Lauteret over, en rijden door tot even voorbij Briançon, waar we een paar km naast de route een hele aardige camping vinden. Ook weer uitgestorven.

Vandaag dus de Col du Mollard, Col de la Croix de Fer, Alpe d’Huez en Col du Lautaret gedaan.

Afbeelding

Dag 5
Vandaag volledig volgens plan de Col d’Izoard en de Col de Vars, en als etappeplaats Barcelonnette.

Op beide cols nemen we even de tijd om wat rond te wandelen, vooral de Izoard is mooi! Goed uitzicht naar beide kanten, en een paar leuke wandelingen naar naastbijgelegen bergtoppen en cols

Dag 6
Vandaag komen we echt uit de sneeuw in de Alpes du Sud, met twee cols, de Col de la Cayolle en de Col de la Couillole.

Op de Col de la Cayolle barst het van de marmotten, we horen ze fluiten. Ze zijn schuw, maar we hebben er toch een paar kunnen fotograferen.

Afbeelding

Tussen de twee cols stoppen we nog weer even om te wandelen, en de waterval bij Entraunes te bekijken, de Cascade d’Aigliere. Op die wandeling worden we dan nog weer verrast door een groepje gemzen!

Afbeelding

Vlak na de Col de la Couillole komen we nog langs een pareltje op deze tocht met een geheim: het plaatsje Roubion. Het ligt naast de route, maar wij besluiten erin te rijden.

Afbeelding

Het is een oud middeleeuws dorpje, en de straatjes worden smaller en smaller, op een gegeven moment komt er een poort, een onderdoorgang onder de mairie, waar we nog net met een centimeter links, rechts en boven onderdoor kunnen.

Afbeelding

En dan is daar ineens een pleintje, met een heerlijk restaurant, en aan de overkant een uitgang door een rotstunneltje. Ook klein, maar daarachter start dan volkomen onverwacht een onverharde 4x4 piste van een paar kilometer naar een verlaten dorp verderop op de berg. Prachtig! En hier komt niemand! We eten dan een late lunch in het restaurant, en wandelen nog wat door het dorpje voor we ons terug persen onder de mairie door, terug naar de route.

We overnachten op de Camping Municipal van Valdebore, waar we ’s avonds in het donker nog doorheen wandelen. Ook weer zo’n mooi oud middeleeuws stadje met eigenlijk alleen maar wandelpaden.

Dag 7
Alles wordt nu heel groen, dit zijn de Alpes Maritimes. 3 cols nog vandaag: de Col St-Martin, Col de Turini en de Col de Castillon, de laatste voor de kust.
Het blijft erg rustig onderweg, ook nu we zo ver zuidelijk zijn. Een enkele motorfiets of fietser. Alleen op de Col de Turini komen we een club Porsches tegen.

In Sospel lunchen we, en terwijl we lunchen barst een enorm noodweer los. Onweer en al, we laten het maar uitwoeden voor we het laatste stukje doen: naar Menton.

Als je bij Menton de bergen uitrijdt verandert het uitzicht ineens drastisch: daar is ineens de Middellandse Zee!

Afbeelding

Over Menton nog een tweede geheimtip: de Camping Municipal! In Menton staan een paar hoge heuvels, en op één daarvan staat een oude olijfboomgaard in wat nu een park is, het Parc St Michel. En in die olijfboomgaard is de Camping Municipal! Je moet er via enorme kronkelweggetjes met haarspeldbochten naartoe omhoog klimmen, maar dan sta je ook fantastisch! Op terrassen onder de oude olijfbomen, met uitzicht over het oude Menton en de zee. Het is daar voor campers verboden (de weg omhoog geeft teveel problemen), maar busjes laten ze toe! Op de receptie hangen zelfs foto’s van een busjestreffen, de beheerder is een liefhebber! En er is dan een wandelpad van het park naar het oude Menton, zo’n 10 minuten.

Afbeelding

Afbeelding

Terugreis
Weinig over te zeggen, gaat zoals gepland door Frankrijk, over de péage, via Marseille en Avignon. Even onder Dijon zoeken we weer via de ACSI app een camping. Vinden een mooie rustige, niet ver van de autoroute, bij een oude watermolen.

Afbeelding

Maar wel veel Nederlanders! Volgens de beheerster allemaal op doorreis, dit is blijkbaar een populaire tussenstop halverwege Nederland en het zuiden! Als we ’s ochtend wakker worden blijkt de camping dan ook al grotendeels leeg…
Laatst gewijzigd door bvddobb op zo jul 13, 2014 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
frits k

Re: Route des Grandes Alpes

Bericht door frits k »

Dank jullie wel voor dit uitgebreide en leerzaam verslag :yes
jan2009
Berichten: 5396
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Breda

Re: Route des Grandes Alpes

Bericht door jan2009 »

Leuk tripje , Mooi!
Bij het zien van de plaatjes wil je toch eigenlijk gelijk inpakken en wegwezen.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4288
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Route des Grandes Alpes

Bericht door sgsdebruijn »

Leuk om te lezen, de Croix de Fer was mijn eerste alpentop op de racefiets vorig jaar, er zijn er vorig jaar een boel bijgekomen. Schitterende vergezichten in de Alpen.
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: di nov 15, 2011 9:10

Re: Route des Grandes Alpes

Bericht door ratlookcalifornia »

Mooi verslag met af en toe herkenbare bergweggetjes ;-) , blijft toch het leukste van de reis, veel zien en mooie rijderswegen. Zitten nu zelf weer in Frankrijk in de Morvan maar doen het nu rustig aan ( hoewel het weer gaat kriebelen bij het zien van de foto`s ).
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1255
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Route des Grandes Alpes

Bericht door heartbeat »

OOK ONZE FAVORITE HOEK OM MET DE MOTOR TE RIJDEN HEERIJK EN SUPER MOOI , HET IS VAN DAG TOT DAG GENIETEN

MOOI REIS VERSLAG HOOR VOL OP ZITTEN GENIETEN
Rob & Lize
Plaats reactie