Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Noorwegen 2014

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: Noorwegen 2014

Bericht door matramurena »

Schitterende foto's van een schitterend land! Hoop hier vanaf morgen in mijn eigen Caravelle rond te rijden.
Het wordt inderdaad steeds drukker hier met toeristen, maar er zijn genoeg plekken waar je helemaal alleen kunt zijn in de natuur.

Martijn
TheoHarmsen
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2012, 22:14

Re: Noorwegen 2014

Bericht door TheoHarmsen »

ik kom ook vaak in Noorwegen met de t5 een mooi land ik heb het gezien in de lente zomer winter
ga gouw weer terug groeten theo en ben harmsen
resa
Berichten: 106
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:07

Re: Noorwegen 2014

Bericht door resa »

Prachtige en veel herkenbare foto's! Voor ons was het de eerste keer Noorwegen. Verschrikkelijk duur, maar een pracht land met vriendelijke mensen. Ondanks het bijzonder mooi en warme weer bleek zwemmen wel koud hoor!
:driveT5 :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Noorwegen 2014

Bericht door Multivan Generation »

Zonder woorden:
Afbeelding
m_cruiser
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mei 2013, 16:05

Re: Noorwegen 2014

Bericht door m_cruiser »

Wij gaan over een maand naar zuid Noorwegen voor onze eerste keer.
We zouden deels in de Multivan slapen en deels waar het zich aandient in B&B.
Ik lees en hoor dat het een fantastisch mooi land is, mooier dan Schotland, maar ik heb wel een beetje schrik van het wildkamperen in die zin dat het door het toegenomen camper geweld niet meer zo getolereerd wordt allemaal, zeker in het hoogseizoen?

Mijn vraag, als ik een keer van de weg afrijd een stoffig baantje of een stuk gras dan hebben de standaard zomerbanden snel te weinig grip. Zouden jullie aanraden om de winterbanden te steken? Ik heb ondervonden dat de Multivan in losse grind of sneeuw zich snel moet geven als het wat bergop gaat, zelfs met sneeuwbanden.

Tips voor Noorwegen welkom, Luc
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Noorwegen 2014

Bericht door J vd Pal »

Luc,

Weten jullie al waar jullie naartoe gaan? Wij zijn in die periode er ook. Ons plan is varen naar Bergen en dan naar boven naar de Atlantic weg en dan via de Trollstiegen weer naar beneden. Trollstiegen hebben we 10 jaar geleden ook gedaan, schijnt na de verbouwing nog mooier te zijn dus we zijn benieuwd.

Wat ik steeds meer zie is dat paadjes ed worden afgesloten met een ketting en een bordje "Camping Forbudt". Zeker in de buurt van toeristische trekpleisters als de Preikestolen. Aan de andere kant heb ik prachtige plekken gezien waar gewoon gecampeerd mag worden zolang je je houdt aan de basisregels.

De verharde paden zijn goed te doen, gras is altijd opletten, ook op een camping! Wij hebben deze http://www.dewitschijndel.nl/fiamma-grip-system/ platen bij ons als extra hulp.

Ik zou zeker niet op winterbanden gaan rijden in juli! Op het Noorwegenforum is deze vraag ook aan de orde geweest en toen is door een in Noorwegen wonende Nederland sterk afgeraden om dit te doen.

Veel plezier straks en geniet ervan!

Groeten

Jasper
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
m_cruiser
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mei 2013, 16:05

Re: Noorwegen 2014

Bericht door m_cruiser »

Bedankt voor de reactie, zo' onderlegplaten is wel handig om mee te hebben.
Rondrit staat nog niet vast enkel de boot van Hirtshals naar Kristiansand, dan waarschijnlijk recht omhoog en linksom naar de preekstoel.
Tja het is onze eerste keer en we moeten sommige dingen verplicht meenemen.
Iets verder door naar het noorden, we hebben maar 8 dagen...
Dan weet ik niet of ik langs de wetskust terug kom of via het midden (lijkt me wat saai tov de westkust)
Ik zou op 21 juli in Langsund willen zijn want dan treed daar 1 van mijn favoriete zangerressen op nl. Kari Bremnes en dat zou ik niet willen missen.

Mochten jullie nog campeerplaatsen kennen, laat maar komen ik prik ze op de kaart?

Ik ben nu bezig met bed inrichten, heb ook een Base Seconds tent gekocht. Kan je makkelijk tegen de zijdeur plaatsen in seconden :gekte
https://www.youtube.com/watch?v=ChI2_5IOinI

Grtz
Bijlagen
LP_101.jpg
LP_101.jpg (23.33 KiB) 2364 keer bekeken
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Noorwegen 2014

Bericht door J vd Pal »

Klinkt goed. Preekstoel is leuk, een advies, zorg dat je er vroeg (7:00 !!) naartoe gaat, bij voorkeur buiten het weekend. Dan dan je genieten van de omgeving en het adembenemende uitzicht. Ben je later dan wordt het erg druk!

Westkust is mooier qua route dan dat het Setesdal is dus dat zou mijn keuze zijn. MAAR als je langer blijft hangen in het noorden dan is het Setesdal met de nieuw aangelegde (saaie!!) weg wel de snelste manier om weer naar het zuiden te komen.

Houd bij het plannen er rekening mee dat je gemiddeld niet meer dan 40 - 50 km per uur rijdt.

Succes met de plannen en geniet van Noorwegen.

Groeten

Jasper
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Noorwegen 2014

Bericht door Multivan Generation »

Voor 8 dagen zou ik niet die kant op gaan.
Je verliest al 2x een dag aan heen en terugreis.
En je doet jezelf en het land er te kort mee.
Plaats reactie