Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bretagne 2016 - A l'aise Breizh!

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 229
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Bretagne 2016 - A l'aise Breizh!

Bericht door Blue Moon »

Afbeelding

Zondag 27 maart.
Paul achter het stuur, ik languit onderuit.
De luchten zitten elkaar achterna, een echte 'ciel du Nord', immense wolken stapelen, stoeien, scheuren, blauw blauw ertussenin, en dan regen maar met nog volop zon. 'Kermis in de hel' hoor ik mijn grootmoeder nog zeggen. Hoe ziet de hel eruit? Wie danst daar met wie? De zeventig beloofde maagden met de martelaars-moordenaars? Wat gaat er verdomme om in het hoofd van zo'n bommenlegger die zichzelf zo meteen gaat opblazen?
Geloof? In wat? Een missie? Gehoorzaamheid? Geen weg terug? Alles kotsbeu, ook het verstoppen, het omkijken. Niks meer te verliezen? Wraak? Een rekening te vereffenen? Zeventig maagden en het eeuwige paradijs? Nee echt, het lukt me niet, ik kan het me niet voorstellen. Meewarig. Meedogenloos. Redeloos.
22 maart in de ochtend
- « Dag Khalid, goed geslapen? Vandaag de grote dag! »
- « Bof... Vandaag geen douche, waarom ook! Liever een ontbijt. »
- « Ontbijten? Gaat het wat! Zo'n verkwisting! En doe maar die kapotte jeans aan, geen nieuwe hé! »
De taxi rijdt voor. Wat vertel je elkaar dan onderweg?
- « Stillekes rijden hé meneer, geen schokken, mijn kop doet zeer, ik sta op ontploffen... Nee!!! Niet over die kasseien! Dan gaan mijn hersenen knallen! Neem liever de ring! »
Aan de luchthaven halen we de spullen uit de koffer, zetten alles op een karretje en hop, we staan in de inkomhal. Zo meteen vliegen we de lucht in, samen met de rest hier rondom ons. Nog 3 minuten, nog twee, tik tak tik tak....
Hé jij daarboven, ik ben het! Ben je daar? Nee... de hemel is leeg en hol?!? Wat een verspilling, al die mensen aan stukken, zoveel leed... Voor wat allemaal? Voor wie? Waarvoor?
Achter ons in de drie achteruitkijkspiegeltjes een gigantische regenboog als een inrijpoort tussen regen en zon. De lucht in lichterlaaie.

Afbeelding

Hetzelfde nieuwsbericht vertelt ons dat een groep 'nationalisten' oprukt naar de Beurs in Brussel, waar de mars tegen de angst opgeschort moest worden. En er is 'alerte orange' van de Pas-de-Calais tot aan de Finistère. 't Zijn barre tijden. We laten de hel voor wat ze is en we slaan braafjes ons 'tentje' op (enfin, eerder neer) aan de voet van het fort van Dinan.

Afbeelding

We riskeren nog een avondwandelingetje maar het regent pijpestelen, de wind blaast ons omver, doornat duiken we de nacht in aan de voet van de burcht. Buiten raast de storm aan 130 km per uur.


Maandag 28 maart.
's Morgens is de hemel blauw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helemaal aan het eind van het schiereiland zet de landstrook van Talbert een hoge rug op tussen de golven. Een streep rotsen en zand hobbelt richting vuurtoren in volle zee.

Afbeelding

Afbeelding

De 'côte d’ajonc’ is een chaos van roze graniet, een vrolijke minerale bende gestreeld door water en wind. Bij laagtij trekt de zee zich in de verte terug, nog meer stenen en zand en ruimte.

Afbeelding

Afbeelding

Het kleine huisje van de postkaarten en de toeristenfoldertjes staat er echt, stevig tussen de rotsblokken, verloren gelopen in het decor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Ploumanach loopt 'de sentier des douaniers' langs de roze granietkust met zijn enorme rotsblokken in de vreemdste vormen. Maar de regen haalt ons in en we lopen rap terug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(wordt vervolgd)
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Bretagne 2016 - A l'aise Breizh!

Bericht door LAYCA »

Mooi man!!

Ga ik ook eens naar toe :yes

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Bretagne 2016 - A l'aise Breizh!

Bericht door Jakob G »

Ja prachtig,,,,,,,, wat een kado heb je ons hier mee gegeven dankjewel :yes :sjaal :proost

Je trekt hier mee waarschijnlijk ook aardig wat mensen mee naar het forum die Bretagne (( Breizh )) op het internet in tikken en je foto''s kunnen bewonderen.

Mhg,
Jakob.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Plaats reactie