Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bretagne 2016 - A l'aise Breizh! (4)

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 229
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Bretagne 2016 - A l'aise Breizh! (4)

Bericht door Blue Moon »

Zondag 3 april.
Campénéac is onze zuidwestelijke toegang tot het woud van Brocéliande waar zich de machtige Ronde Tafel-taferelen afspeelden, de exploten van de ridders van Koning Arthur, de idylle van Merlijn en zijn fee Viviane. Het bos is het grootste van heel Bretagne en heet ook gewoon het bos van Paimpont.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Tréhorenteuc, vlakbij de charmante Graal-kerk, zet de toeristische dienst de toon: kaarten en boeken die je zo de legendes inslingeren, wandelroutes én vertrekpunt van een begeleide wandeling langs mytische paden.

Afbeelding

Om niet te lang te hoeven wachten wijst de toeristenfee ons het paadje naar de bron van Barenton. We moeten eerst door een dorpje met de geweldige naam La Folle pensée, de Zotte Gedachte (de druïden beoefenden er hun helende krachten op de arme fols). Tussen de eeuwenoude bomen, de turfputten en de varenvelden volgen we het zilveren eikenblad dat ons naar de bron der wonderen voert: met een paar druppels ervan wist Merlijn ongelooflijke stoten uit te halen of vreselijke onweders te ontketenen. Hier was het dat Viviane de scepter zwaaide. Hier ook zijn er nog altijd mensen die de bomen komen strelen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Guillaume neemt ons mee voor een wandeling van vier kilometer naar de Val sans Retour, de vallei waar je niet uit terugkeert, een van de magische plekken van het woud van Brocéliande. We horen meteen dat we hier inderdaad niet ongedeerd weer uitkomen, onze verteller is een en al vuur en vlam. Na een paar honderd meter zitten we al in een andere dimensie, die van de feeën, de korrigans, koning Arthur, de ridders op queeste naar de Graal, Merlijn de Tovenaar met zijn duizend toverkrachten. De Gouden Boom staat hier in al zijn glorie, een machtige halfvergane reus bedekt met gulden blaadjes, een kunstwerk ter nagedachtenis van de vreselijke brand die een deel van het woud in de as legde in de jaren 90. De natuur vormt het goud.

Afbeelding

Afbeelding

Guillaume vertelt met de nodige gebaren en mimiek over de strijd van Arthur en de groene ridder, over het huwelijk tussen de koene ridder en de heks.

Afbeelding

Wil je het hele verhaal horen? Op algemene vraag van Paul krijg je hier de ingekorte, gekuiste versie, à la sauce Guillaume. In 't heel kort: koning Arthur gaat op jacht, komt zijn vijand de groene ridder tegen, was zijn magisch zwaard vergeten, krijgt een deal voorgesteld: los mijn raadsel op of je gaat eraan. Het raadsel luidt: wat is het diepste verlangen van de vrouw? Krijgt drie dagen om na te denken, vraagt wat rond bij zijn tedere echtgenote Guinevere en haar hofdames maar raakt niet verder dan een dagje gratis shoppen, gaan skiën, een afwasmachine... Daagt daar een lelijke stinkende heks op, die beweert het antwoord te kennen maar in ruil daarvoor een man wil die met haar trouwt. De koene knappe kranige krachtige ridder Guimbert springt meteen in de bres voor zijn vorst. Per direct wordt het huwelijk voorbereid, de heks gefatsoeneerd, het banket opgediend, het bed opgetuigd en ziet, de stinkende heks verandert tussen de lakens in een beeldschone jonkvrouw. Wat wil je, mijn Guimberke, une belle de jour maar 's nachts een heks of une belle de nuit maar heks overdag? Onze Beire denkt na: met een belle de jour kan ik stoefen bij mijn vrienden en 's nachts vind ik wel een ander. Lelijke egoïst schreeuwt de heks. Ok, een belle de nuit dan, overdag vermaak ik me wel alleen met mijn vrienden. Smeerlap, egotripper, schreeuwt de heks alweer. Ja zeg, kies dan zelf maar, concludeert onzen Beire. Precies! Raak! Je hebt het raadsel opgelost! Het diepste verlangen van de vrouw is dat ze zelf haar lot in handen heeft. Eindelijk is mijn betovering verbroken! En hop, Arthur weer het bos in, op zoek naar de Groene enz enz.
Onze verhalenwandeling voert verder naar het meer dat de Feeënspiegel heet. Hier was het dat fee Morgane het pact met haar zussen verbrak, het bloed van de zusjes vloeit nog steeds en maakt de aarde rood.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het pad stijgt naar een overhangende rots, midden tussen de bloeiende brem en de heide tot aan de troon van Merlijn, daar mag je plaatsnemen in een holte op de rug van de draak die door Merlijn himself is geveld en een wens doen. Mét garantie: bij de toeristische dienst is er een DNW (dienst na wens) maar er zijn zelden klachten want de wensen komen meestal uit..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een legende later, die van de rots des Faux Amants, in de vorm van een gebroken hart, keren we terug naar de Graal-kerk, een plek die je moét gezien hebben om Brocéliande te begrijpen.

Afbeelding

Abt Gillard, die de kerk liet restaureren na de oorlog, heeft hier alle soorten christelijke en keltische symbolen en allegoriën en andere legenden van het woud verzameld.

Afbeelding

Afbeelding

Drie en een half uur later laten we de dromen van Guillaume achter ons maar we komen zeker nog eens terug: voor het graf van Merlijn, voor de Bron van de Eeuwige Jeugd, het verhalenhuisje, het imaginair museum van Arthur...

(wordt vervolgd)
<;-)
Plaats reactie