Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Naar de Noorkaap heen via Noorwegen terug via finland/Zweden

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Plaats reactie
ronnus
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 apr 2009, 14:12
Locatie: Groningen

Naar de Noorkaap heen via Noorwegen terug via finland/Zweden

Bericht door ronnus »

Hoi,

Wij zijn van plan om eind mei 2019 met onze T5 camper naar de Noorkaap te gaan via Noorwegen, Atlantische route en de Lofoten.

Ik zie heel veel routes voorbij komen die starten in de Zweden, Finland en terug via Noorwegen.

Is er een bepaalde reden waarom dit heel veel gedaan wordt??

Daar ben ik heel benieuwd naar.

Groet Ron
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Naar de Noorkaap heen via Noorwegen terug via finland/Zweden

Bericht door Multivan Generation »

De reissnelheid in Zweden ligt hoger als in Noorwegen?
Dus je doet er zo korter over qua tijd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Naar de Noorkaap heen via Noorwegen terug via finland/Zweden

Bericht door moosev »

Noorwegen is wat spectaculairder dan Zweden, zo hou het mooist voor het laatst. Mocht je tijd tekort komen kun je altijd weer richting Zweden om wat kilometers te maken. Hoeveel tijd heb je?

gr rene
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Naar de Noorkaap heen via Noorwegen terug via finland/Zweden

Bericht door Hanz »

Uit eigen ervaring weet ik dat de reissnelheid in Zweden en Noorwegen niet verschillen. Over het algemeen zijn de wegen in Noorwegen zelfs beter onderhouden. Ik denk dat het gewoon met de afstand te maken heeft. Als je rekent vanaf Malmö, waar je vanuit Nederland over de weg langs komt dan is de route door Zweden en een stukje Finland gewoon een paar honderd kilometer korter dan via Noorwegen. Terug door Noorwegen is waarschijnlijk omdat dat een veel mooiere route is.
Als je met de boot naar Noorwegen vaart dan is het wel logischer om door Noorwegen verder te rijden naar de Noordkaap.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ronnus
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 apr 2009, 14:12
Locatie: Groningen

Re: Naar de Noorkaap heen via Noorwegen terug via finland/Zweden

Bericht door ronnus »

Bedankt voor jullie antwoorden,

Ik was bang dat het te maken heeft met het weer, dat bijv de wegen in Noorwegen nog niet 100% begaanbaar zijn.
Via Zweden gaat inderdaad veel sneller, echter ik vind Noorwegen veel spectaculairder.
Dit jaar door ierland heen gereden en daar was heel veel van het zelfde en dat verwacht ik in Zweden ook.

We gaan 4 weken, grootte kans dat mijn dochter de camper naar huis terug reist. Dan stappen we in Fins Lapland op het vliegtuig en zij komt met het vliegtuig daar naar toe.

gr Ron
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Naar de Noorkaap heen via Noorwegen terug via finland/Zweden

Bericht door bvddobb »

Wij hebben wel eens horen beweren dat door Noorwegen naar het noorden rijden, grofweg langs de kust, prettiger zou zijn omdat je dan de zon in je rug (zuiden) hebt en niet in je gezicht.
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Naar de Noorkaap heen via Noorwegen terug via finland/Zweden

Bericht door Henk250 »

Dat is alleen overdag neem ik aan?

:ikrij
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Naar de Noorkaap heen via Noorwegen terug via finland/Zweden

Bericht door Beckontheroad »

Henk250 schreef: 24 aug 2018, 22:51 Dat is alleen overdag neem ik aan?

:ikrij
Wat is s nachts zomers binnen de poolcirkel..?
:sjaal

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Naar de Noorkaap heen via Noorwegen terug via finland/Zweden

Bericht door Hanz »

Beckontheroad schreef: 25 aug 2018, 05:44
Henk250 schreef: 24 aug 2018, 22:51 Dat is alleen overdag neem ik aan?

:ikrij
Wat is s nachts zomers binnen de poolcirkel..?
:sjaal

JB
's zomers schijnt hij recht in je gezicht als je 's nachts naar het Noorden rijdt.

Overigens rijdt je door Zweden overdag ook met de zon in je rug. Pas halverwege de middag komt hij van opzij. Het verschil met Noorwegen is theoretisch aanwezig omdat de route een paar graden meer op het oosten is gericht maar in de praktijk verwaarloosbaar.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Naar de Noorkaap heen via Noorwegen terug via finland/Zweden

Bericht door bvddobb »

Hanz schreef: 25 aug 2018, 11:54 Overigens rijdt je door Zweden overdag ook met de zon in je rug. Pas halverwege de middag komt hij van opzij. Het verschil met Noorwegen is theoretisch aanwezig omdat de route een paar graden meer op het oosten is gericht maar in de praktijk verwaarloosbaar.
Maar in Zweden schijn je nog wel eens een stukje door het bos te rijden, dan is (rijdend naar het zuiden, met eerst de zon in je gezicht en later van rechts) de zon nog wel eens gefilterd door de bomen.
In Noorwegen is dat veel minder en langs de kust komt de zon recht over zee binnen. Dan is de zon (overwegend) achter je wel prettiger dan voor je.

Nou ja. Wij hebben e.e.a. zelf nog nooit een probleem gevonden, maar geven nu even de backing van de redenering weer zoals die ons ooit verteld is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Naar de Noorkaap heen via Noorwegen terug via finland/Zweden

Bericht door Multivan Generation »

In Noorwegen maximaal 90 km/u en in Zweden..?

Ach volg gewoon de BMW-rijders op hun motoren.
Daarvoor lijkt de Noordkaap wel hun holy grail..
Ik heb ook wel eens gelezen dat de laatste 1000 km een beetje saai is, en dan moet je ook nog terug..
Hurtigruden postboot is misschien wel iets om in gedachten te houden..

Groeten en geniet er van, mooie landen..

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Naar de Noorkaap heen via Noorwegen terug via finland/Zweden

Bericht door Deskman »

De lus Zweden - Finland - Noorwegen is de meest voor de hand liggend. Anders moet je eerst oversteken en dan in Noorwegen op de doorgaande route aan te komen.

Ik heb me nooit laten verleiden tot dit soort 'volg de paaltjes' routes. Noordkaap is een van de te missen plekken. Het laatste stuk is inderdaad saai maar veel erger is dat je tijd aan het besteden bent aan kilometers maken. Noorwegen is gigantisch groot en reusachtig mooi. Als je de tijd neemt om naar het noorden te slingeren tot je tijd op is. Zweden is ook prachtig - er zijn heel veel plekken waar bijna niemand komt. Dat is iets heel anders dan in een soort mierencolonne bestaande uit motorrijders, reusachtige huurcampers, fietsers, overjarige hippies in ronkende T1tjes en busladingen Indiërs (die hebben Noorwegen ook ontdekt) naar de Noordkaap te komen. En iedereen in die colonne denkt iets bjzonders te doen maar doet in feite iets vreselijk banaals.

Geniet van de reis en maak er geen wedstrijdje van. Alleen op de Lofoten kun je al een complete vakantie doorbrengen.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Plaats reactie