Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zuid Noorwegen

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Plaats reactie
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Zuid Noorwegen

Bericht door Rob Motard »

Hallo allemaal,

Al weer een Noorwegen avontuur en jawel ik heb veel in de andere gelezen. Maar wat me toch wel opvalt is dat de meeste best hoog Noorwegen in rijden en dat is gezien de tijd niet ons doel.
In totaal gaan we 14 dagen waarvan ik er 10 in Noorwegen plan. ik wil dus het zuiden meer verkennen.
Vermoedelijk gaan we de boot nemen op Kristiansand en dat brengt me al tot vraag 1: Moet je deze boot vooraf boeken want uiteindelijk gaan we met een 28 jaar oude t4 met een kleine 400.000 km je weet nooit zeker of je get gewenste uur ook haalt. zou me geruster voelen als ik probleemloos daar nog kon boeken of als er een soort vooraf te boeken pas met glij uren was.
Weet niet waarom maar heb zo een idee dat Stavanger ongeveer mijn hoogste punt word.
Van Kristiansand naar Stavanger langst de kust en dan terug richting Kristiansand door het binnenland. Als jullie met jullie ervaring zeggen dat het nog mooier is om iets hoger te gaan lijkt me een extra lus richting Aksdal via de 46 over Vikedal richting Hara en dan via de 12 weer naar onder richting Tau. maar mss zeggen jullie dat da geen meerwaarde is en dan gaan we rechtstreeks van Stavanger naar Tau.
Dus vraag 2: wat zijn de mooiste plekken in het zuiden van Noorwegen. Wat mogen we zeker niet missen? Kortom tips voor het Zuiden zijn zeer welkom
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Zuid Noorwegen

Bericht door Rob Motard »

https://goo.gl/maps/cU3yepHi7B22

Zo iets zou bv ook een optie zijn
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zuid Noorwegen

Bericht door Multivan Generation »

Hoi,
we zijn een aantal keer geweest,
en ik zou, met het vermogen in je bus,
de route van Lysebotn met die haarspeldbochten naar boven, niet aanbevelen.
Ook vaar je dan onderlangs de Preikestolen, terwijl dat best een mooie wandeling is daar.

De vuurtoren bij Lindesnes Fyr is wel een mooie route over de 460 en plek zat daar om te parkeren.
en weg 13 kan ik je ook van harte aanbevelen.
Er zijn overal plekken waar je zo met een camper mag staan en gratis overnachten, vaak nog met een toiletmogelijkheid ook :toppie

Kijk ook eens hier:
https://www.campercontact.com/nl/alles? ... 3547986304
print je locaties waar je naartoe wilt uit, en zet de GPS-coördinaten in je navigatie..

Geniet van het land :toppie

Boot Hirthals-Kristiansand vooraf boeken is wel gewenst/noodzakelijk.
In de omgeving van Viborg in Denemarken is een fijne camping (Vammen) om op de heenreis te slapen :knipoog

Groetjes Peter
Bijlagen
hardlopend naar boven gegaan ;-)
hardlopend naar boven gegaan ;-)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Zuid Noorwegen

Bericht door Rob Motard »

Bedankt alvast voor de reactie. De Preikestolen willen we er inderdaad zeker tussen steken, raad je ons dan aan om in de andere richting rond het Lysefjord te rijden en via de 45 op mijn route weer aan te sluiten? De pas ziet er inderdaad erg fel uit ja

De 460 tot aan de vuurtoren is een super tip die lus ik aan mijn route vast
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Zuid Noorwegen

Bericht door bvddobb »

Hoi,

Lysebotn kun je idd ook prima naar beneden rijden. Over de Lysefjord varen is echt heel cool, bijv. van Lysebotn naar Lauvvik of Oanes. Ook leuk is een weggetje aan de overkant van de Lysefjord, t.o. de Preikestolen. Ter rijdt bij Forsand onder de brug door de Fv496 op, en dan alsmaar doorrijden, dan kom je op een parkeerplaatsje helemaal boven, t.o. de Preikestolen uit. Heel gaaf, kun je goed wandelen.

Wij zijn veel in Noorwegen geweest, ook vele bergtracks gereden. Zie hier een kaart met wat van onze suggesties voor leuke routes en plekjes:

Schermafbeelding 2019-01-09 om 14.25.40.png
Plaats reactie