Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
ruud vd meulen
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
Locatie: West-friesland

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door ruud vd meulen »

verdikkie, mooie bus hoor
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

ruud vd meulen schreef: 05 sep 2020, 12:39 verdikkie, mooie bus hoor
Potjandosie, het word misschien nog wat ook he :knipoog ? Leuk om te lezen dat je het mooi vind. Maar, hoe vind je dit ? Ik heb vandaag de striping die ik had laten maken, - aan de hand van voorbeelden zoals die op het internet te vinden zijn -, maar met een heel goede folie en een ietwat ander lettertype, geplakt. Was bang dat deze striping iets té zou worden maar ik vind hem nog steeds netjes, vind de striping niet storend of te prominent aanwezig. Het breekt een beetje het enorme grijze vlak en geeft ook meer lijn aan de zijden van de bus en een sportief uiterlijk.

Het waslijstje met wensen afwerken vergt geduld. Zo is de carbon folie nog steeds niet binnen dus de sidebars en het grijze gedeelte van de spiegels konden vandaag niet gewrapt worden. Dus volgende week naar de spuiter voor de voorkant spuitwerk en verder met het plakwerk.

20200905_160524[1].jpg
20200905_160033[1].jpg
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4454
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Henk-1 »

Netjeeeees :toppie
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door dvr »

Wat een verschijning... :toppie
Het is een hele tijd geleden dat weetjewel mij dagelijks weer trok om ff te kijken wat er weer geplaatst is.
Ik had m al gegeven maar doe het nog een keer...Complimenten en wat een resultaat hebben jullie neer gezet en te bedenken wat er nog gaat komen :jump
dvr nr 285
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

He he he.....leuke reactie :lach

Jullie lopen al een tijdje mee hier :T44EVER :T54LIFE :T6NOLESS . Ik heb hier net even zitten lezen wat er in het 'verre verleden' door de gevestigde orde alhier wel allemaal niet geschreven is over hun gekl**t met en keuzes maken van schroefsets ....heerlijk. Soms blij maar ook teleurgesteld over gemaakte keuzes. Wat de één top vind, vind een ander weer minder. Mis vaak wel plaatjes bij de praatjes. Zo had ik wel graag willen zien hoe het e.e.a gemonteerd zit onder de diverse bussen zoals de T5'en en later de 6'en die hier aangepast zijn. Wel fijn om te zien dat recent 2 forumleden zo aardig waren een kiekje te delen van hun achterveer.

Over achterveer en Bilstein B14 schroefset gesproken ; Ik zou graag meer willen weten over de achterveer en ben daar vandaag eens achteraan gegaan bij die en gene (reactie nog afwachten) en kan hier wellicht binnenkort e.e.a. over delen. De B14 set doet prima wat die doen moet, zo ver niets om over te klagen. Des te lager je gaat bereik je, binnen de grenzen van het toelaatbare, veel stabiliteit en perfect stuurgevoel (als je tenminste geen loodzware velgen eronder hebt hangen) met een heerlijke strakke wegligging die je doen denken dat je niet meer in een bus rijdt. De grenzen zijn dus echt heel ver verlegd wat je met de bus kunt doen. Comfort neemt af, duidelijk. Ieder moet een keus hierin maken en een balans vinden.

Dus even over de achterveer. Die zag ik op de foto's al tamelijk gecomprimeerd/samengeperst eronder zitten - zonder belading - bij een verlaging van ca. 50 mm (en hij mag nog verder van de fabrikant). Nu weet ik helemaal niets van hoe zo'n veer ge-engineered is en er zal best wel over nagedacht zijn (?....ofniet want 'one size fits all' veer v.w.b. de Transporter met diverse laadvermogens ??). Wat heeft deze achterveer nou nog aan veerweg 'over', wat kan die nog ? Hoe doet hij nou z'n werk in deze set-up als je ziet hoe weinig speling er nog is ? Wat gebeurt er met deze achterveer wanneer 4 inzittenden en wat laadgewicht worden toegevoegd ? Ik las wel van anderen die een B14 reden met lading zonder problemen maar geen info over hoe laag of wat de setup was. We hebben zelf nog niet met gewicht gereden dus heb het zelf nog niet ervaren.

Dan sluit ik af met een trieste foto. Het uit elkaar slopen van de voorkant vandaag ziet er zo uit wat nodig is als de niet glimmende delen moet glimmen net als de rest :bonk
IMG-20200907-WA0001[1].jpg
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door edjeraketje »

@Tricolore
Als je maten/hoogtes wil weten dan laat je het maar weten , wil best wel even wat na meten voor je. Ik heb hier een GP staan met B14 en een T5 2.5 met een Lowtec hilow 4. Verschillende bussen met verschillende gewichten. De 2.5 met massieve rubbers van vw en de GP met Superpro rubbers, beide bussen met H&R stangen.
Gr Ed
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

@edjeraketje dank je voor het aanbod en als je de maten wilt posten heel leuk, soort van opfriscursus en we leren er allemaal wat van.

Wat ik me alleen afvraag (in mijn verhaal hierboven) is wat zo'n B14 achterveer 'nog aan veerweg/invering over heeft' voordat deze gaat bonken, als je ziet op de foto's hoe gecomprimeerd ze zitten. Het werkt, tuurlijk, en voor een goede wegligging moet hij heel kort afgeveerd zijn voor een optimaal resultaat (wat weer ten koste van comfort gaat). Het is een technische vraag.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door edjeraketje »

Ik meen dat de veergang (tussen de bumpstops) iets van 25 mm was bij mij (de GP)en dan ligt er een 6/700 kg gewicht in (betimmering/materiaal/gereedschap) ik heb nog niet gehad dat ik met stevig inveren merkte dat het niet verder kon.
Maar wanneer ik de manier van winden van de b14 achterveer vergelijk met de Lowtec achter veer is die ook verschillend.
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Dus met de brandstof en jezelf meegerekend zit je aan zowat het maximaal toegestane laadgewicht, toch ? De foto van de achterveer die je eerder hier postte, weet je misschien of de bus op dat moment beladen was ?

Het is ergens logisch te lezen dat je gelukkig nooit problemen hebt gehad met door het maximum toegestane in te veren, maar als je ziet hoe de veer gecomprimeerd zit zonder belading 'lijkt het' alsof deze achterveer in de problemen komt, maar kennelijk toch niet :toppie.

CRS Performance uit de UK doet nogal wat T's en heeft ook minder goede ervaringen met deze B14 schroefset en een KONI/H&R set samengesteld ter vervanging. Maar er wordt niet bijverteld wat de omstandigheden waren. De succesverhalen hoor je niet en er zijn heel wat van deze B14 setjes gemonteerd lijkt me.

Heb hier een foto van een KW street comfort set voor een T6. De achterveer heeft één winding minder dan de Bilstein B14 achterveer voor T6. Iets gestrekter/uitgerekter maar ook lijkt de achterveer van de KW comfort schroefset iets dunner qua diameter ?

20200908_214827[1].jpg
20200908_214836[1].jpg
20200828_150335[1].jpg
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door edjeraketje »

MTM is 3000kg (beide bussen)
Volle tank en ik zelf is bijna 200 kg.
Foto van de veer was met beladen bus idd.

Ik ken de verhalen van (Bilstein b14 sets)gebroken veren ook, maar dat is niet alleen bij Bilstein aan de orde. Ook de originele veren willen kapot maar ook de andere gerenommeerde merken.
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Blij dit te lezen, voelt als een geruststelling. Zocht eigenlijk naar deze kijk op & bevestiging :toppie

Als je idd soms leest wat ze in de bus stouwen mét nog het eea aan de trekhaak dan snap ik wel dat een achterveer door z'n tolerantiegrens kan gaan.

Ik schat in dat wij nooit meer dan gewicht bus 2000 kg. + 4 personen /350 kg. + lading /brandstof 300-400 max kg. = 2650-2750 kg. max. als totaalgewicht bij ons zullen hebben. Heb je een vraag, stel hem aan @edjeraketje :knipoog ......als het mag ?

Ik heb velgen gevonden die ik heel graag wil, helemaal mijn ding. Deze : https://concaverwheels.com/cvr1

Navraag leverde op dat ze een TÜV keuring hebben laten doen tot 760 kg (maar de velg kan wss veel meer dragen). Helaas hebben ze dus niet gekeken naar wat ze echt kunnen per stuk (TÜV = duur geintje), dus deze velgenset heeft 760 x 4 = 3.040 kg toelaatbaar gewicht. Mijn aslast is 2x 1600 kg = 3200 kg. dus 160 kg. hoger. Ik heb nooit een hoger gewicht dan totaal 2750 kg. dus de velgen kunnen het makkelijk aan. Zou jij hier aan beginnen ?
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door edjeraketje »

Zijn idd mooie velgen, wanneer je de website bekijkt krijg je wel het idee dat het een stevige velg is. Maar met het gewicht wat een bus kan wegen(hoge bandenspanning en evt gat in de weg etc etc) is er een risico dat de velg kan scheuren of dat er sneller een slag in kan komen. Bij verbrede velgen is de binnenzijde het kwetsbaarst/zwak en dat icm een niet toereikend laadvermogen is misschien een “dingetje”
Houd ook rekening met de nog te plaatsen remmen!!

Het word voor mij ook weer spannend of de set die ik heb gekocht gaat passen in de 19”. Ruimte (In diameter) om 380x34 schijf en klauw te huisvesten is er wel maar de ruimte richting de spaak s altijd spannend😬.
Bijlagen
CE089FE5-CC68-4321-B2C4-B484F623A7B0.jpeg
CE089FE5-CC68-4321-B2C4-B484F623A7B0.jpeg (31.97 KiB) 899 keer bekeken
B17C64D7-E600-4376-B0EE-25F789354699.jpeg
B17C64D7-E600-4376-B0EE-25F789354699.jpeg (35.38 KiB) 899 keer bekeken
Laatst gewijzigd door edjeraketje op 09 sep 2020, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door edjeraketje »

@Tricolore
Zat nog even op die site van de velgen. Misschien moet je naar 21” die gaan tot 980 kg loadindex😜.
Er is vast wel een liefhebber voor je huidige velgen🙈.
Anders even een mailtje of ze misschien al bezig zijn met verzwaarde velgen!
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Bedankt voor je goede raad, het zal allemaal wel gaan maar toch....als er iets gebeurt....de logica ontbreekt alleen een beetje. 20" die 760 kg. mag en de 21" 980 kg. Bandenspanning sowiezo altijd hoog houden want dan is een band op z'n sterkst toch ? Maar ik begrijp je volkomen. Wordt het toch een 21"er :lach .

Hele mooie set heb je daar zeg ! Tja, mooi spul Brembo alleen kostbaar en (onzekere) levertijden waar je niks mee kan en een gebruikte set niet te vinden, of toch wel ? Heb je ook een plaatje van je 19" velg waar je knappe remset bij moet gaan passen ? Hoop echt dat het gaat passen anders mag je ook op velgenjacht of anders stuur je maar een pb'tje :lach . Heb bij een 4 pots een OZ, nou.... die spaak zit op nog geen millimeter hoor....dat was zweten bij montage, maar doet het goed :ikrij

20150309_212902[1].jpg
Dit is z'n grote broer onder een 20" :

20150422_174934[1].jpg

De huidige velgen die gaan overigens niet weg hoor, daar monteer ik t.z.t de winterbanden onder en de Concaver bronze CVR1 is voor de zomermaanden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Multivan Generation »

@tricolore,
Mijn 19 inch set is te koop, zijn ook licht concave velgen van BBS met een laadvermogen van 930 kg.
Zie de advertentie. In T5 en T6 te koop forum.

Misschien is het wat?
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie