Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schakelbolletje 19mm

vragen over de T4
Plaats reactie
sanderr
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 mei 2012, 14:31
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Schakelbolletje 19mm

Bericht door sanderr »

Ik heb met hulp van dit forum(
schakelmechanisme T4.pdf
(78.88 KiB) 226 keer gedownload
, niet van mijn bus, wel zelfde info), wat brute kracht (onhandige plek zitten die krengen) en een 2x3 plankje als hefboom het 24mm schakelbolletje (#41) kunnen vervangen en ook het nylon busje waar de kleine bol in valt (#45). Alleen dacht ik, als ik de boel toch aan het vervangen ben, dan kan ik ook het kleine bolletje van 19mm (#42) vervangen. Die is inmiddels ook al 25 jaar oud. Alleen heb ik van volksparts een ander onderdeel gekregen waar geen spietje in gaat en die past niet over de schakels. Er zit geen inkeping in de as.

Jammergenoeg had ik net de oude erafgesloopt, en niet eerst gekeken of 't wel zou passen. Het onderdeel is ook wat rubberachtig, en niet van nylon. Ik kan 'm uitboren, maar omdat 't rubberachtig is, gaat dat wat minder handig.

En #42 valt in #45, dus dat spreekt voor een zacht bolletje, alleen past die niet om de as.

Wat zouden jullie doen? Zacht bolletje aanpassen of een nieuw nylon bolletje bestellen?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Schakelbolletje 19mm

Bericht door odorf »

Ik zou proberen het juiste bolletje te bestellen.
Kost niet de wereld en scheelt een hoop gedoe.

Als het niet meer leverbaar is zou ik het bolletje een tijdje in de vriezer doen, dan eruit en meteen boren, dan is het wat stugger. Mogelijk het onderste deel van het ronde gat nog opvullen met een passend stuk staal tegen het vervormen. Of ruimer maken met een klein freesje in een dremel, maar dit is wat minder nauwkeurig.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
sanderr
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 mei 2012, 14:31
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Schakelbolletje 19mm

Bericht door sanderr »

Ik heb inmiddels contact gehad met de VW-dealer en die vertelde mij dat het kleine schakelbolletje met spie niet meer gemaakt wordt door VW. De VW-oplossing is de hele schakelstang (#20) vervangen en daar de nieuwe (juiste) bolletjes op zetten. Kost totaal zo rond de 200 euro.

Maar wat de monteur ook zei: als je 't bolletje aanpast, dan werkt het ook wel. Moet je alleen niet een namaakonderdeel hebben, want die zijn niet stevig genoeg. Het namaakonderdeel wat ik hier heb is een beetje rubberachtig, en daar kun je niet lekker in boren. Vanmiddag even een echte halen en die dan maar aanpassen. Kosten bij de dealer: 5 euro.
Plaats reactie