Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Derde remlicht plaatsen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Derde remlicht plaatsen

Bericht door Hanz »

Ik wil een derde remlicht plaatsen op mijn T4 California van 1997. Het liefst zou ik het derde remlicht onderaan de achterruit plaatsen zodat deze niet in de weg zit van de achteruitrijcamera die bij de bovenkant van de ruit zit. En een remlicht dat goed aansluit op de ruit zodat er geen hinderlijke reflectie in de achterruit ontstaat.
Heeft iemand suggesties voor merk of type dat hiervoor geschikt is of kan iemand vertellen hoe hij/zij dit zelf gedaan heeft? De elektrische aansluiting is het probleem niet, het gaat vooral om het type remlicht en de bevestiging tegen of op de ruit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb nog een origineel 3de remlicht liggen met de originele profieltjes die op de ruit komen.
Mocht je daarin interesse hebben, stuur me dan een PB.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door Hanz »

Is dat een remlicht zoals op deze T4-wiki pagina? http://www.t4-wiki.de/wiki/Bremslicht
De behuizing lijkt mij vrij lomp, kun je aangeven hoeveel cm de behuizing diep is, gerekend vanaf de ruit? Als dit niet teveel is kan ik hem wellicht toch bovenaan de ruit monteren en kijkt de achteruitrijcamera er onderdoor.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef:Is dat een remlicht zoals op deze T4-wiki pagina? http://www.t4-wiki.de/wiki/Bremslicht
De behuizing lijkt mij vrij lomp, kun je aangeven hoeveel cm de behuizing diep is, gerekend vanaf de ruit? Als dit niet teveel is kan ik hem wellicht toch bovenaan de ruit monteren en kijkt de achteruitrijcamera er onderdoor.
Ja is een zelfde.
Ik heb de beugeltjes voor op de ruit er bij.

Diepte:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door Hanz »

Bedankt voor deze duidelijke informatie. Je hebt PB.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Dokeltjes
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 aug 2012, 19:32

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door Dokeltjes »

Hallo Hanz heb je al een foto hoe het is nu het af is? Sorry met wat vertraging zie ik opeens alle fotoos... :nuts
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door Hanz »

Dokeltjes schreef:Hallo Hanz heb je al een foto hoe het is nu het af is? Sorry met wat vertraging zie ik opeens alle fotoos... :nuts
De foto's zijn van Peter (Multivan Generation) om de positie en de afmeting van het derde remlicht te laten zien. Als mijn eigen remlicht gemonteerd is zal ik mijn ervaringen wel even melden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door m.c van den berg »

Peter een vraag aan jou,: mijn 3e remlicht in de dakspoiler daarvan zijn nu weer vele ledjes van kapot. dat is nu de 2e binnen het jaar. :ie
Is weer op gestuurd naar autostyle .


Wat kan ik daar zelf aan doen.?

wordt er een beetje moedeloos van.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

m.c van den berg schreef:Peter een vraag aan jou,: mijn 3e remlicht in de dakspoiler daarvan zijn nu weer vele ledjes van kapot. dat is nu de 2e binnen het jaar. :ie
Is weer op gestuurd naar autostyle .


Wat kan ik daar zelf aan doen.?

wordt er een beetje moedeloos van.
Betalen ze ook de spuitkosten voor je?
Marinus, dat heeft te maken met de slechte waterwerendheid, dus er treedt vocht naar binnen, corrosie en klaar.
Kies gewoon een spoiler zonder derde remlicht, en monteer er een binnen, dat is het meest bedrijfszeker.
Volgens mij heb ik er nog een van een Golf 4 in de kelder liggen, geeft ook een bak licht :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

@ Hanz,
is het gelukt met het plaatsen van het derde remlicht?

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door Hanz »

Het derde remlicht zit erop. Wat fotootjes om te laten zien hoe ik het gedaan heb.
3e remlicht (6).jpg
3e remlicht (6).jpg (30.49 KiB) 2086 keer bekeken
Eerst de positie afgeplakt waar de twee beugeltjes moeten komen waar het remlicht opgeschoven wordt.
3e remlicht (1).jpg
3e remlicht (1).jpg (22.79 KiB) 2086 keer bekeken
Dan de beugeltjes plakken met dubbelzijdig tape (Bison Car Fix)
3e remlicht (2).JPG
3e remlicht (2).JPG (33.28 KiB) 2086 keer bekeken
Na een dag uitharden het remlicht erop geschoven.
3e remlicht (3).JPG
3e remlicht (3).JPG (28.29 KiB) 2086 keer bekeken
Bovenin de achterklep zitten al rechthoekige gaten, dus boren was niet nodig.
Met een heleboel gepriegel een snoer door de achterklep getrokken naar de rubber huls van de kabelboom. Eerst een stuk electricteits montagedraad, daarmee een touwtje trekken en met het touwtje het snoer trekken. Alles bij elkaar een paar uur gepruts dat een aanslag doet op je geduld.
3e remlicht (4).JPG
3e remlicht (4).JPG (39.5 KiB) 2086 keer bekeken
Daarna het montagedraad + touwtje + snoer door de rubber huls van de kabelboom getrokken. Bij het kruisje komt het snoer uit de klep en in de richting van de pijl gaat het door de huls naar binnen.
Dan is het snoer binnen en kan achter de bekleding van de D-zuil naar beneden gebracht worden naar het rechter achterlicht. Vanuit de bovenkast achterin de California kun je hier goed bij. En even de zuilbekleding weghalen met twee schroefjes. Naast het rechter achterlicht zit een massapunt in de carrosserie. De voeding wordt afgetakt van het snoer dat naar het rechter remlicht gaat, bij mij zwart/rood snoer. Het rechter remlicht is makkelijker dan het linker. Ten eerste zit rechts het massapunt en ten tweede is het rechterlicht bij een California beter (minder slecht) bereikbaar.
3e remlicht (5).JPG
3e remlicht (5).JPG (27.08 KiB) 2086 keer bekeken
En zo ziet het er brandend uit.
Met dank aan Peter (Multivan Generation) voor het remlicht met beugeltjes.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Derde remlicht plaatsen

Bericht door m.c van den berg »

Multivan Generation schreef:
m.c van den berg schreef:Peter een vraag aan jou,: mijn 3e remlicht in de dakspoiler daarvan zijn nu weer vele ledjes van kapot. dat is nu de 2e binnen het jaar. :ie
Is weer op gestuurd naar autostyle .


Wat kan ik daar zelf aan doen.?

wordt er een beetje moedeloos van.
Betalen ze ook de spuitkosten voor je?
Marinus, dat heeft te maken met de slechte waterwerendheid, dus er treedt vocht naar binnen, corrosie en klaar.
Kies gewoon een spoiler zonder derde remlicht, en monteer er een binnen, dat is het meest bedrijfszeker.
Volgens mij heb ik er nog een van een Golf 4 in de kelder liggen, geeft ook een bak licht :knipoog

Bedankt Peter

Heb het weer thuis ontvangen, zat in de chip . weer met vloeibaar rubber af gedicht. net als de vorige. Waar geen vocht in is te zien geweest.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Plaats reactie