Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage in California

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Lekkage in California

Bericht door odorf »

We hebben weer wat.

Naar een kachelmeneer om naar mijn kachel te laten kijken. Kachel is stuk, maar dat is een ander verhaal.
Samen de bekleding achter bestuurdersstoel weggehaald. Daar blijkt het relais van de D2L te zitten. "Meneer het is hier nat" Oeps, :ie
Monteur heeft een hele natte hand en er hangen druppels aan de aardlekschakelaar. :ie
Op de vloer liggen plasjes tussen de ribbels.
En al een tijdje nat ... volop schimmels op onderkant vloerstuk.
Op de voorgrond het vloerstukje. De rode aardlekschakelaar was o.a. nat
Op de voorgrond het vloerstukje. De rode aardlekschakelaar was o.a. nat
Lekkage dus ... waar komt het vandaan? Klapraam is de enig logische verdachte. s'middags uitgebreider gekeken en wat mogelijke lekplaatsen gevonden.
Niet veel tijd helaas, binnenkort keukenblok verwijderen om er van binnen goed bij te komen.
Gekrompen rubbers. Te vervangen? of volkitten??
Gekrompen rubbers. Te vervangen? of volkitten??
open-rubbers.jpg (20.51 KiB) 2058 keer bekeken
Vragen:
Weet iemand hoe deze ruit (het BUITENframe) vast zit?
Is hij gekit of nog los te halen? Zou het buitenrubber vervangen kunnen worden?
(Het binnenrubber, het rubber dat het raampaneeltje afdicht, is al eerder vervangen en ok.
Die wil ik alleen nog goed aan elkaar lijmen ... waar doe je dat mee met secondelijm??)
Droogtescheuren in rubber
Droogtescheuren in rubber
Thanks en groetjes,
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 02 mei 2012, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkage in California

Bericht door Multivan Generation »

Dat raam zit waarschijnlijk met moertjes vast.
Dus van binnen uit de moertjes losdraaien,
en dan vanaf buiten het raam er uit nemen..
Nieuw rubber bestellen en goed kijken of er geen roest in de sponning zit..

Groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Lekkage in California

Bericht door Joris 407 »

Oei, das niet fijn zeg. Ik hoop dat alles meevalt en het eenvoudig op te lossen is.
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Lekkage in California

Bericht door gert99 »

is ook speciale ruitenkit van 3M die soepel blijft nummer is 08509, heb deze ertussen gedaan bij plaatsing schuifraam, tot nu toe (3 jaar) is tie dicht
Grtz. Gert
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage in California

Bericht door odorf »

Bedankt voor jullie reacties en tips.

Heb inmiddels het bestelnummer gevonden op een russische etka site. Het randrubber zou inderdaad los leverbaar moeten zijn. Morgen maar eens naar de dealer.
Pos 3 rood onderstreept.
Schermafbeelding van de russen
Schermafbeelding van de russen
Ik had gistermiddag al geprobeerd om mijn bovenbekleding van de b-zuil los te krijgen. Een paar schroeven en wat buigen alleen toen bleef hij aan de klapraamkant nog hangen, dit kreeg ik niet 1-2-3 losgewrikt. Mijn verschuiver voor de gordel lag er inmiddels helemaal scheef uit. En ik ben maar gestopt voor ik de boel in stukken zou breken. Met moeite alles weer in elkaar gekregen. Ik had toen even geen internet en geen boeken bij mij om wat na te zoeken. Op T4 wiki staat het zie ik nu redelijk beschreven.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Verkleidung Dus dat neem ik volgende keer mee. In mijn boek 'So Wirds Gemacht' staat ook de uitbouw van het keukenblok beschreven. Daarmee moet ik uit de voeten kunnen. Nu nog wat tijd (dat is even schaars komende 2 weken) maar dan kan ik aan de slag.

Ik houd jullie op de hoogte.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Lekkage in California

Bericht door Egbert&Manon »

Controleer de kraan op lekkage voordat je het keukenblok eruit haalt!
De binnenslang kan poreus zijn en dan lekt het door de buitenslang.
Dit gebeurt allemaal achter je keukenblok.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Lekkage in California

Bericht door Joris 407 »

O dat brengt mij ook op een idee: vlak nadat wij de bus gekocht hadden, bleek de vorige eigenaar de afvoer van het gootsteentje niet helemaal goed vastgedraaid te hebben. Onderin het kastje aardig veel water! Gelukkig merkten we het meteen.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage in California

Bericht door odorf »

Bedankt voor het meedenken,

Maar het kraantje, afvoer en dergelijke kan ik uitsluiten omdat sinds afgelopen najaar de watertank leeg is geweest en ik daar niets meer met water heb gedaan.
En het vocht leek echt van boven gekomen te zijn omdat de aardlekschakelaar, die nat was, halverwege (qua hoogte) in de inbouwruimte zit. Deze steekt ook iets verder naar de binnenruimte en vangt zo de druppels op die van de raamrand naar beneden druppelen. De kabelbomen tegen het buitenplaatwerk aan waren droog. Vandaar dat ik echt de afdichting van het raam verdenk.

@Peter,
Ik heb net nog met een zaklampje in de roosters boven mijn keukenblokje zitten gluren. Daar zitten inderdaad moeren waarmee het raam, vermoed ik, op dezelfde wijze als bij een schuifraam vastzit. Ik zal de moeren voor de zekerheid ook meebestellen. Goede tip!

Thanks!
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 02 mei 2012, 22:02, 3 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage in California

Bericht door odorf »

Nog een vraagje;

Zit een vloer in een California -af fabriek- gekit of alleen maar geschoefd?
Want als hij alleen met schroeven vast zit kan ik hem loshalen om daaronder ook te kijken hoever de schimmel zich heeft uitgebreid etc.

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Lekkage in California

Bericht door Oskar 725 »

Vloerplaat zit met kit, maar deze is en blijft elastisch en is gewoon weer bruikbaar (gewoon vloerplaat weer terug leggen).
Hoe hoger de temperatuur hoe makkelijker de kit meegeeft. :toppie :werkaanT4
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage in California

Bericht door odorf »

@Oskar;
Dat geeft moed, dan kan ik misschien ook de schoefgaten van de parkers waarmee de vloer vastzit van binnenuit ontroesten.
Ik zal voordat ik de vloer loshaal mijn kachel lekker opstoken. (als hij dan gefixt is teminste :groteogen )

Bedankt,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkage in California

Bericht door Multivan Generation »

@ Odorf,
ik had je eens een zelfstudie programma opgestuurd over de California.
Daarin staat,
zoals Oskar reeds vermeldde,
dat de vloerplaat gekit zit.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage in California

Bericht door odorf »

Multivan Generation schreef:ik had je eens een zelfstudie programma opgestuurd over de California.
Daarin staat,
zoals Oskar reeds vermeldde,
dat de vloerplaat gekit zit..
Ach ja, Ik heb gisteren veel opgezocht, maar niet aan het zelfstudieprogramma gedacht.
En ik denk niet dat daarin staat 'deze is en blijft elastisch en is gewoon weer bruikbaar (gewoon vloerplaat weer terug leggen)' zoals Oskar het uitlegt :knipoog :knipoog

Ben vandaag bij VW langs geweest ((Rob niet gezien, wel ian)) en tot mijn grote vreugde was het raamrubber nog leverbaar :klappen
Samen met 10 moertjes besteld, (e 18,-). Eind volgende week pas tijd om het op te halen,
En dan binnen een paar weken nog een paar dagen achter elkaar even wat tijd om de hele boel te demonteren en weer monteren uiteraard.

Maar omdat dan toch alles open ligt ga ik ook de wanden beter isoleren, meteen wat aan een paar plekken op mijn bodem doen, deurinstapbakken ontroesten, Misschien de beruchte c-stijl etc. Alle vloerparkers vervangen door RVS. enz enz. Een paar dagen op de fiets en :werkaanT4

Helaas is mijn werkplaatsje nog niet helemaal af. Maar goed, dit lekkageprobleem moet wel opgelost, want met de hoosbuien van gisteren zat ik niet echt lekker op de bank.

Bedankt weer!
Groetjes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Lekkage in California

Bericht door gert99 »

zou het zeker ook met de kit ertussen terug plaatsen, weet je zeker dat het dicht is........., nieuw rubber was ook niet nodig geweest
Plaats reactie