weetjewel forum gebruikt cookies voor een optimaal gebruiksgemak van de website.
Als je op weetjewel blijft ga je hier mee akkoord
klik op de link voor meer info http://www.weetjewel.nl/cookies.htm

Lek verwarming.

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janpol
Berichten: 71
Lid geworden op: do jul 16, 2009 13:22

Lek verwarming.

Bericht door Janpol » wo apr 19, 2017 9:05

Ik zit met een lek in de verwarming achter de passagiers zetel. Als ik de verwarming opzet komt er na een tijdje waterdamp uit de rooster. Ook daalt waterpeil van de motorkoeling dan langzaam. Zit die kachel onder de vloer onder de rooster met een aparte leiding. In de wagen is er maar 1 hendel om de verwarming te regelen (voor en achter te samen). Wel zijn er twee knoppen voor de ventilators (voor en achter).
Is de kachel eenvoudig te vervangen? Wat kost dat ongeveer? Of kan ik de kachel achteraan af koppelen?

Met vriendelijke groeten,

JanPol.

Gebruikersavatar
Noorfalia
Berichten: 99
Lid geworden op: wo dec 30, 2015 10:00
Locatie: Apeldoorn

Re: Lek verwarming.

Bericht door Noorfalia » wo apr 19, 2017 13:03

De radiateur van de passagierskachel zit onder de vloer inderdaad. Als je het uitstroomrooster er even afschroeft kun je hem zien zitten aan de achterkant van het gat. De leidingen naar die kachelradiateur komen voor bij de motorruimte vandaan en takken af van de rest van het koelsysteem. Dus daarmee is het koelvloeistofverlies verklaard.

Vervangen moet van buiten/onderlangs, denk ik. Heb het zelf nog niet bij de hand gehad. Afkoppelen kan natuurlijk ook. Alleen zou ik dan de leidingen in de motorruimte afdoppen. Eén zit aan de kachelkraan, en de andere aan de metalen pijp die opzij en voor de motor langsloopt (dacht ik). Maar met een kleine studie onder de bus zijn de leidingen wel te vinden sowieso. Eerste stukje is rubber slang, daarna een lange dubbele plastic pijp naar achteren.
T4 California Coach 2.4D AAB 1992
Blij met een ouwe bus :campingT4

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 23404
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lek verwarming.

Bericht door Multivan Generation » wo apr 19, 2017 21:01

Je kunt de kachel slangen loskoppelen bij de kachel en er even een buisje tussen steken.
Ik dacht dat het een diameter van 22 of 25 mm was.
Dan kun je de kachel rustig verwijderen en bekijken.

Markeer wel even de bovenste en onderste slang.

Oudere bouwjaren hebben kunststof leidingen naar achteren, bij de jongere bouwjaren is dat aluminium geworden.

Groeten Peter

Gebruikersavatar
Janpol
Berichten: 71
Lid geworden op: do jul 16, 2009 13:22

Re: Lek verwarming.

Bericht door Janpol » do apr 20, 2017 7:40

Bedankt voor tip. Ga ze achteraan doorverbinnden. Kan ik rustig op zoek naar andere kachel.

Jean-Paul.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 23404
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lek verwarming.

Bericht door Multivan Generation » do apr 20, 2017 14:46

Als je vooraf de slangen dichtknijpen met bijvoorbeeld c-klemmen, dan blijft de koelvloeistof lekkage ook goed binnen de perken.

Gebruikersavatar
Janpol
Berichten: 71
Lid geworden op: do jul 16, 2009 13:22

Re: Lek verwarming.

Bericht door Janpol » do apr 20, 2017 15:30

:jumpklap

Gebruikersavatar
Janpol
Berichten: 71
Lid geworden op: do jul 16, 2009 13:22

Re: Lek verwarming.

Bericht door Janpol » do apr 20, 2017 22:31

Iemand een kachel in aanbieding voor een T4 Westfalia van 1995, passagiersruimte.

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 1080
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Lek verwarming.

Bericht door Snautzer » vr apr 21, 2017 8:55

Maak een foto en als je hebt het artikel nummer

Hella
Berichten: 121
Lid geworden op: di feb 10, 2015 20:46

Re: Lek verwarming.

Bericht door Hella » za apr 22, 2017 12:11

Heb hetzelfde euvel vorig jaar gehad.
Dampen die uit dat ventilatierooster opstegen als de motor warm was.
Laten maken bij Josh Schipper (daar heb ik mijn California bj 1991 3 jaar geleden gekocht).
Was voor de reparatie in totaal € 90,-- kwijt.
Het radiatortje kostte nieuw ca € 50,-- en het was met het afknijpen van de leidingen binnen het uur gefikst.

Doordat die radiator onder de vloer zit, lekker ingekapseld met een dekplaat, kan zich daar gemakkelijk zand ophopen.
Als dat door het rijden in de regen nat wordt dan is het niet zomaar weer droog en vreet dat het aluminium van de radiator aan.
De onderste lamellen bij die van mij waren totaal weggevreten!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten