Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

Bericht door dennisvt4 »

hoi allen

kan iemand mij vertellen of het 0281002131 Magneetventiel los te halen is om te vervangen zonder dat de brandstof pomp schade kan oplopen

wil deze magneet klep vervangen vanwege klachten (foutcode 00550) voor zover mogelijk al het andere al uitgesloten zoals bedrading en timing van de pomp. pomp zelf heeft 5 jaar terug al deel revisie gehad van het binnenwerk

mechanisch is deze goed gezet maar op vagcom wil deze niet in de buurt komen van =/- 60

vandaar dat ik die klep wil vervangen. lijkt heel simpel met 2 boutjes te zitten dus dat kan het probleem niet zijn. iemand die hier wat meer over kan vertellen ?
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

Bericht door Multivan Generation »

Ja kun je zo vervangen.. maar ik verwacht niet dat je probleem hiermee opgelost wordt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

Bericht door dennisvt4 »

heb jij nog goeie suggesties ?
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

Bericht door Multivan Generation »

Neem contact op met Oskar..
Woont dichtbij en kan meer ...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

Bericht door dennisvt4 »

heb oskar een prive bericht gestuurd, mag ik vragen peter waarom jij denkt dat het niet de n108 is ?
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

Bericht door Multivan Generation »

Magneetventiel regelt alleen brandstof open of dicht.
Niet wanneer hij welke hoeveelheid in moet spuiten.

Heb je hem al dynamisch met draaiende motor met computer op tijd gezet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

Bericht door dennisvt4 »

hij is afgesteld met het afstel gereedschap en daarna (met warme motor) via vcds maar is niet binnen het bereik te krijgen , de motor loopt wel weer wat soepeler en minder nagelend maar verliest nog wel wat vermogen

ben er niet bij geweest met het daadwerkelijke afstellen maar zoals hij het mij verteld heeft zie ik geen reden om er aan te twijfelen.

zoals jij het dan zegt zou het in de sturing moeten(kunnen) zitten ??

foutcode 00550 blijft hij geven ondanks de lichte verbetering
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

Bericht door dennisvt4 »

Nou vandaag lekker gesleuteld. Wat koelvloeistof lekkage verholpen en de bosh n108 vervangen. Dit was dus het euvel dat de bus rauw liep en vermogen verloor af en toe

Ondertussen ook de pakking van de vacuüm pomp en kleppen deksel vervangen zodat het blok wat schoner blijft

Mijn dank aan Oskar en Peter voor de info en hulp

Loopt weer als een zonnetje

Gr Dennis
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

Bericht door dennisvt4 »

Voor de liefhebbers nog wat foto's

Voor de n108 is niet goed te zien maar moest ook de steun verwijderen om hem eruit te krijgen

Dashboard was ook leuk klusje. Moest er helemaal uit om radiator te verwijderen.

Gr Dennis
Bijlagen
Olie lekkage
Olie lekkage
Lekkage
Lekkage
N108
N108
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

Bericht door Ilja1974 »

Hallo,
Ik haal even dit topic naar boven omdat ik deels het zelfde heb ervaren met het vervangen van het magneet ventiel.
Bij mij kwam het alleen iets anders naar boven.
Alweer zo’n 3000km terug heeft de bus een grote beurt gehad en zijn de distributieriem en bij behorende dingen vervangen en de bus liep prima.
Laatst met die 40gr hitte gebeurde het volgende .
Onderweg naar werk op een stuk waar ik langzaam moest rijden en moest afremmen gebeurde het volgende.
Ik trapte de koppeling in en de motor sloeg af en ik liet meteen de koppeling weer opkomen en de motor sloeg weer aan.
De motor liep ook prima en ik had ook geen storingsmeldingen etc...
Een stuk later gebeurde het weer en toen moest ik hem even gewoon starten en was er voor de rest niks aan de hand.
Toen leek het weer even weg en is het nog een keer gebeurt en ik liet de koppeling weer los en de motor liep meteen weer.
Alle drie keren gebeurde het precies op de zelfde manier.
De motortemperatuur stond gewoon normaal op de 90gr en ik hield ook in gedachte dat de airco vol stond te knallen en dat misschien wat van invloed kon zijn.
Het betreft een 2.5 TDI Multivan en als ik het ergens goed heb gelezen dan hebben die een zwaarder airco pomp?
Ik ben even gaan zoeken en kwam dit topic ook tegen en ben ook even bij de garage langs geweest.
De airco heb ik toen sowieso laten bijvullen en dat was ook wel nodig ook al gaf dat nog geen problemen en hij heeft toen ook het beruchte relais gecontroleerd en deze was goed.
Hij vermoede een beetje die klep en die heeft hij voor mij besteld.
Deze heb ik er in gezet en aan de oude kon je alleen wat hele lichte slijtage zien aan de oppervlakte.
Maar de bus rijd ineens wel weer anders.
Gevoelsmatig liep de bus echt niet slecht maar nu merk je ineens dat je wat meer koppel hebt en de bus wat strakker stationair loopt.
De afslag heb ik in ieder geval niet meer gehad.
Terugkijkend heeft het misschien al een paar weken eerder zelfs ook even opgespeeld op een andere manier.
Een paar keer bij het weg willen rijden liet ik de motor afslaan en ik weet me nog te heugen dat ik me afvroeg hoe dat kwam omdat ik op de zelfde manier wegreed zoals ik altijd doe en het vreemd vond...
Maar ja, achteraf....
Het is misschien wel even een dingetje om te onthouden en misschien op de lijst te zetten van preventief te vervangen onderdelen zoals de luchtslangetjes, LMM en de N75 klep.
Ik kan me er wel een beeld bij vormen dat als dat klepje niet helemaal goed meer open gaat, dat dat invloed kan hebben op de loop van het blok.
De kosten zijn het niet en het is heel goed zelf te vervangen maar maak wel even de boel goed schoon rond de klep want je wil geen vuil in je pomp hebben...

Groet,
Ilja
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

Bericht door dennisvt4 »

Hoi Ilja


De n108 geeft geen melding als storing op het dashboard .( Alleen met uitlezen)

Verder beetje lang verhaal wat ik niet helemaal begrijp maar om een lmm zomaar te vervangen is beetje zonde van het geld ( afhankelijk welke versie maar de mijne 160 euro) de lmm is goed rijdende uit te lezen ( log maken) . Dan is te zien of deze nog functioneert.


Als de n108 kapot is slaat de motor ook sneller af en met airco aan zal dat nog sneller gebeuren.

Maar wat voor opervlakkige slijtage bedoel je ? Aan de buitenkant valt weinig te zien. En ff vervangen is nog best kostbaar varieert van 130 tot 250 euro voor alleen het onderdeel

Slangen enzo is verstandig om te vervangen en wordt al meermaals genoemd

Gr
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

Bericht door Ilja1974 »

Hoi,

Ik heb bij mij vorig jaar de lmm vervangen voor een Pierburg lmm en was daar iets van 7 tientjes voor kwijt.
Bij de gene waar ik de software had aan laten passen kreeg ik dat advies omdat deze langzaam aan minder worden.
Er zat een Bosch in en na het vervangen reed de bus wel beter/ fijner.
Vooral het vermogens verloop/ dosering was een stuk gelijkmatiger.
Het magneet ventiel wat ik heb vervangen was maar 18€ en dat is een Bosch:F 002 D13 640.
Die zat bij mij boven op de pomp.
Het is een metalen behuizing met een klein veertje er in en een plunjer die heen en weer kan bewegen.
Die plunjer is zwart en dat was voor een deel weggesleten tot de metaalkleur.
Of we hebben het beide over een ander onderdeel of er zijn verschillende varianten van?

Groet,
Ilja
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

Bericht door dennisvt4 »

Jij hebt t niet over de n108 als ik je goed begrijp. Van dit ventiel zijn er wel meerdere types maar dit niet bovenop de pomp maar aan de zij/ achterkant
Bijlagen
Tekening brandstof
Tekening brandstof
Defecte n108
Defecte n108
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: advies magnetventil bosch vervangen (n108 inspuitbegin)

Bericht door Ilja1974 »

Hoi,
Je hebt helemaal gelijk als ik de afbeeldingen zo zie.
Groet,
Ilja
Plaats reactie