Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Climatronic en hefdak

vragen over de T4
Plaats reactie
patrickvanthaar
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jul 2007, 21:10
Locatie: Leeuwarden

Climatronic en hefdak

Bericht door patrickvanthaar »

Hallo,

ik wil in mijn multivan (bj 2000) een hefdak inbouwen bij atrion in steggerda. nu heb ik een climatronic, die in de hemel verwerkt is. de man van atrion beweert nu dat door het rooster achterin te plaatsen de clima grotendeels behouden blijft want de koude lucht wordt in een dubbele hemel 'gespoten' en komt er via de roosters uit. geen leidingen dus of andere moeilijkheden. klopt dit? vind het wat raar klinken. en heeft iemand ervaring met atrion of fsl, de andere kandidaat?
groet patrick
Multivan T4-2000-102PK
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Climatronic en hefdak

Bericht door Egbert&Manon »

Wellicht kunnen Berrie en Rene je op weg helpen?
http://multivan.web-log.nl/multivan/200 ... atsen.html

Groetjes Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Climatronic en hefdak

Bericht door Christoffel »

viewtopic.php?f=2&t=10864

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb zelf een FSL hefdak met een climatronic hemel, zoals je op de foto's kunt zien.

In de hemel zitten geen leidingen , slechts luchtkanalen.

Ik heb mijn hemel in drie stukken gesneden en het voorste en achterste stuk aan elkaar gezet.

De clima unit zit achterin rechts onder.

In mijn situatie hield ik nog 90 cm hemel achterin over omdat ik een lwb heb.

Ik heb een snelkoppeling bovenin gezet welke verwijst naar een discussie over FSL of Atrion.

Succes met je ombouw.

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Climatronic en hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Hallo,
zoals ik het lees wilt u informatie over de 'problematiek' van de combinatie climatronic en hefdak.

Eerst een opmerking om uit te vissen of we allemaal over hetzelfde praten :knipoog

Een hefdak is een klein dakje dat vaak gebruikt wordt om aan de minimale eisen voor de belastingtechnische camper te kunnen voldoen. Deze heeft vaak een zogenoemd pop-up dakje van bijvoorbeeld 100 bij 120 cm.

Een slaapdak, is er in een aantal smaken. Een vast hoogdak, een vast halfhoogdak en een klapbare variant.
Deze klapbare variant van het slaapdak, heb je in 2 klapbare varianten. Ofwel komt de voorzijde naar boven, of wel komt de achterzijde naar boven. En je kunt er dus in slapen, weliswaar wat krap maar 2 personen vinden er in plaats. Er zit dus een bedplaat met matras in..

Als je nu een dubbele climatronic unit in de auto hebt, dan zit er rechts achterin een extra unit om de achterpassagiers te voorzien van wat koele lucht. Vanaf de unit gaat er een soort schoorsteen naar boven om een aansluiting met de climatronichemel te bewerkstelligen.

De climatronichemel is wat dikker uitgevoerd in vergelijking tot een caravelle hemel. Met andere woorden, hij komt iets verder het interieur in. Dit wordt veroorzaakt/ of komt door de luchtkanalen die zich tegen de climatronic hemel bevinden. Deze zijn van een zeer dicht soort schuim, dat luchtdicht is, en deze zijn tegen de hemel aangelijmd.

Als ik er nu vanuit ga, dat u wellicht wilt kiezen voor de variant: klapbaar slaapdak met de voorzijde naar boven i.c.m. climatronic rechtsachter. Dan zijn er een aantal wegen die te bewandelen kunnen zijn.
De afwerking van het gat van het slaapdak, is eigenlijk mede bepalend.

Wilt u een complete lijstenset rondom de ramen behouden van het multivan interieur,
dan kunt u kiezen voor bijvoorbeeld de optie die Chris hierboven liet zien. Voor een korte wielbasis zoals een multivan per definitie heeft, wordt creativiteit verlangt, maar een zeer fraaie oplossing en waarschijnlijk goedkopere oplossing.

Ook kunt u kiezen voor een volledige afwerking van het gat van het slaapdak, door een lijstenset aan te kopen van bijvoorbeeld Reimo of Westfalia. Alleen die hebben voor de climatronic rechts achter later pas ene oplossing gevonden. Reimo heeft in haar ombouwkatalogus:

http://epaper.konradin-relations.de/kh/reimo/ op bladzijde 88 een oplossing voor deze uitdaging gevonden :knipoog

Hiermee zou u de multivan lijsten kunnen blijven gebruiken en heeft u een oplossing voor de climatronic aan de achterzijde i.c.m. een slaapdak. Echter de andere afwerkingen aan de zijkanten van de dakopening, daarvoor heb ik nog geen andere oplossing gezien als die zeer fraaie van Chris. Of het zou een complete lijstenset moeten zijn van bijvoorbeeld Westfalia of Reimo. Of misschien heeft de dakinbouwer wel een fraaie oplossing hiervoor in gedachten?

Kijk ook anders eens hier: http://www.t4forum.de/wbb2/thread.php?t ... tuser=1863

en voor de climatronic oplossing hier: http://www.t4forum.de/wbb2/thread.php?postid=623052


Ik hoop dat u ik hiermee een beetje op weg heb kunnen helpen :knipoog
Veel puzzel en ombouwplezier toegewenst.. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Climatronic en hefdak

Bericht door Multivan Generation »

is er al meer informatie van de vragensteller?
Ben namelijk wel benieuwd :jump
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie