Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California: Schema plafondprint

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door Peter 887 »

Egbert,
veranderd de spanning ook niet als je de temperatuur van de sensor veranderd ?
zijn die draden ook niet om je accuspanning te meten, dat als de spanning te laag word,
dat dan je koelkastje automatisch afslaat,ter beveiliging van je accu.
Verder zou ik het ook even niet weten.
Bart,
zal ik anders even een keertje bij je langs komen, om even te kijken hoe het nu precies in elkaar zit ?
Want ik zag bij jou ook een 220v apparatenstekkeraansluiting op de foto.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
galore
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jul 2007, 13:18
Locatie: schagen

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door galore »

Heel graag peter, zal ik je even een mailtje sturen, of ik bel je wel effies, misschien het weekend ofzo.
groetjes Bart
Peter 887 schreef:Egbert,
veranderd de spanning ook niet als je de temperatuur van de sensor veranderd ?
zijn die draden ook niet om je accuspanning te meten, dat als de spanning te laag word,
dat dan je koelkastje automatisch afslaat,ter beveiliging van je accu.
Verder zou ik het ook even niet weten.
Bart,
zal ik anders even een keertje bij je langs komen, om even te kijken hoe het nu precies in elkaar zit ?
Want ik zag bij jou ook een 220v apparatenstekkeraansluiting op de foto.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door koekie520 »

Geef me even tijd. Ik heb m'n koelkast een half jaar geleden helemaal gedemonteerd. En niet echt grondig getest. Wat ik raar vind is dat er nog steeds gas in zit. Die smurrie waar ik over sprak moet van die verdamper komen maar hoewel hij er wel slecht uitziet heb ik nergens sporen gevonden van lekkage.
Waar ik wel zeker van ben is dat het zaakje gewoon niet koelt, zelfs geen beetje. De compressor blijft gewoon draaien. Bij het demonteren heb ik dan eens aan het ventiel geprutst en daar stond nog wat druk op.
Het is nog een originele, dus met R12. Zo'n nieuwe verdamper zie ik zeker zitten en omschakelen naar R134a ook, maar kan dat zomaar met die compressor? Ik zal van't weekend m'n box onder het stof vandaan halen en nog wat tests doen.
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door Peter 887 »

@koekie
Ik denk niet dat je zomaar R12 kunt vervangen door R134A,volgens mij kun je nog wel ergens aan R12 komen(Belgie of zo)
En die smurrie, dat kunnen wel resten olie zijn uit de compressor.
@Bart
Ik hoor het wel,dan spreken we wel wat af dit weekend.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door Egbert&Manon »

@Peter: Ik heb echt geen veranderingen kunnen bespeuren, ook niet met opwarmen van sensor.
1 draad zal inderdaad voor bescherming van te lage accuspanning zijn.
"Want ik zag bij jou ook een 220v apparatenstekkeraansluiting op de foto." = acculader

@Koekie: R12 en R134 is onderling niet uitwisselbaar. Maar in het minder legale circuit zal nog wel ergens R12 verkrijgbaar zijn. Dus daar komen we wel uit.
Het is alleen jammer dat je ietsje bij Peter of mij uit de buurt woont.

Bart: Het lijkt mij handig dat jullie maar eens afspreken.

Bij mij staat de vakantie voor de deur, dus ik ben over enkele dagen vertrokken naar de USA. :gekte
http://www.roadbearrv.com/veh_mh25.php
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door Multivan Generation »

Egbert&Manon schreef: @Koekie: R12 en R134 is onderling niet uitwisselbaar. Maar in het minder legale circuit zal nog wel ergens R12 verkrijgbaar zijn. Dus daar komen we wel uit.
Dus ik lees hieruit dat jij aan R12 kunt komen :jump :knipoog :lach :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door Egbert&Manon »

Multivan Generation schreef:
Egbert&Manon schreef: @Koekie: R12 en R134 is onderling niet uitwisselbaar. Maar in het minder legale circuit zal nog wel ergens R12 verkrijgbaar zijn. Dus daar komen we wel uit.
Dus ik lees hieruit dat jij aan R12 kunt komen :jump :knipoog :lach :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
Ik ga hier geen antwoord op geven :knipoog
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
galore
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jul 2007, 13:18
Locatie: schagen

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door galore »

Hier nog een schema voor de california coach: http://freenet-homepage.de/t4-knowledge ... t-w_57.pdf
hier de link naar alle schema's van veel t4 modellen.: http://people.freenet.de/t4-knowledge/t ... efault.htm

groetjes bart
galore
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jul 2007, 13:18
Locatie: schagen

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door galore »

Afbeelding
Afbeelding

Iemand een ijsje!!!!!!!!!!!
Yeah, de koelkast werkt , en niet zo'n beetje ook.
Peter is vandaag langs geweest, en heeft het oude beestje weer flink nieuw leven in geblazen.
Aansluiten op twaalf volt en de draden voor de thermostaat doorverbinden werkt. Koelkast werkt prima, ik ga verder met de inbouw.
Iedereen ontzettend bedank voor het mee denken en alle goede adviezen, als de camper klaar is naar een meeting, en dan natuurlijk heel wat KOUDE biertjes en ijsjes mee om uit te delen.

Bart
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door Peter 887 »

Bart
Lekker dat hij werkt, het was eigenlijk vrij simpel.
Hij zakte binnen de kortste tijd naar-20
We hebben er een gezellig middagje van gemaakt,met een lekker bakkie :koffie
Nu het regelingetje er nog in, en klaar is Kees :bonk , eeeeehhh,ik bedoel Bart :lach .
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door Egbert&Manon »

:jumpklap :jumpklap Goed gedaan mannen!
Fantastisch toch, dat we elkaar via :wjw kunnen helpen.
Als beloning bied ik jullie een Eco- of een sportklosje tegen kostprijs aan :yes
Ik zie op de foto ook al een regelkastje!
"Geregeld" door Peter zeker?
Voordeel van R12 is dat je snel een lage temperatuur kunt bereiken.
(In het milieu zorgt het echter voor een hogere temperatuur)
Volgend project koken op spiritus?

Groetjes Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door Peter 887 »

@Egbert
Fijn, dat we er met z'n allen er toch weer uitkomen.
Wel apart zo'n 12 volt compressortje, ik wist niet dat ze bestonden.
Ik heb Bart gelijk maar een electronisch regelaartje kado gedaan, die moet hij nog even inbouwen,
en zal ik hem daarna even aansluiten,tegen betaling van een bakkie koffie.
Toch wel gezellig,Schagenese weetjewellers onder mekaar.
Ja , het is allemaal wel mooi die nieuwe freonsorten,
maar ze vergeten al die energie die ze er extra in moeten stoppen om het zelfde resultaat te krijgen.
Dus weer niet goed voor de co2 uitstoot, denk ik.
je moet ook tegenwoordig al je freon afpompen, vroeger hadden we alleen maar een afpompzaag,
dat ging ook een stuk sneller, en je liep niet te sjouwen met retourflessen.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door Egbert&Manon »

"je moet ook tegenwoordig al je freon afpompen, vroeger hadden we alleen maar een afpompzaag,
dat ging ook een stuk sneller, en je liep niet te sjouwen met retourflessen."

Ik had vroeger retourzakken. Ik repareerde toen koelkasten/vrieskisten en het retourgas kon in zo'n zak. Eenmaal in m'n bus draaide ik de ventielen eruit en bij de volgende klant was de zak weer leeg en klaar voor de volgende lading.
Dit was om de klanten het gevoel te geven dat we milieuvriendelijk bezig waren!
Tegenwoordig kun je dat met je STEK-diploma niet meer doen. STEK gaat trouwens verdwijnen en wordt een Europees diploma. Kunnen we zelfs bij Koekie thuis repareren!
Mijn huidige werkgever heeft ontdekt dat grotere flessen (retour/stikstof/koudemiddel) voordeliger zijn dan kleinere. Dat je als monteur daar soms een eindje mee moet sjouwen is kennelijk niet zo belangrijk. Het moet ook nog allemaal in m'n bus passen (kleinste Ducato), waarbij ik nog 2x1m laadvloer over moet houden. Ik moet buiten mijn koelspullen ook nog het een en ander aan boord hebben voor grootkeukens en waterkoelers. Dat lukt nog steeds en met totaalgewicht 2700kg (zonder mij, halfvolle tank) blijft er nog iets over. Mag 3200kg max op kenteken. Verbruik is bij 120 zo'n 12l/100km en bij 80km/u zo'n 9l/100km.
Ik zal van sportklos overstappen nar ecoklos.

Groetjes Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
WillemG
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2015, 21:06

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door WillemG »

Mijn naam is Willem Geurtzen uit Eindhoven en ik ben de gelukkige eigenaar
van een T4 westfalia calafornia hardtop camper.

Helaas is mijn koelkast er laatst mee gestopt mijn Danfoss unit BD102N3017
geeft een piep om de 30sec.
Ik ben op zoek gegaan naar de oorzaak maar heb deze tot op heden nog niet
gevonden,
- De ventiltor heb ik verwisseld en dat geeft geen ander resultaat.
- Ik heb de condensatoren en transistoren van de Danfoss unit verwisseld en
ook dat geeft niet het gewenste resultaat.

Ik vermoed nu dat de temp-sensor het probleem is, hoe kan ik dit
uitsluiten? Ik las ergens dat je de deze kan kortsluiten om te kijken of de
koelkast dan wel doorstart, heeft u hier ervaring mee?

Ik hoop dat u me verder kan helpen... Een nieuwe koelkast incl unit kost
800€ zag ik en dat is een flinke kostenpost...

Alvast bedankt

Vriendelijke groeten
Willem uit Eindhoven
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 California: Schema plafondprint

Bericht door Egbert&Manon »

viewtopic.php?f=2&t=47022&p=335677&hili ... ss#p335677

Gebruik ook eens de zoekfunctie met "koelbox" en kijk vooral naar de berichten van Henkk.
http://www.hksservices.nl/

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie