Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorstelrondje met remvraag

vragen over de T4
Plaats reactie
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

Voorstelrondje met remvraag

Bericht door VéTé »

Hallo beste wjw'ers,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Ruud en heb een witte 2.5 TDI (102) DC uit '98. Net als voor veel anderen is dit mijn hobbybus dus gaan er veel uren inzitten. Veel van jullie bijdragen op dit forum en bij tips&trucs heb ik al gelezen en voor mij is het net of ik de regelmatige bezoekers al ken. Met Peter heb ik al eens e-mailcontact gehad toen zijn site plat lag en ik graag wat info van hem wilde. Waarvoor nog dank.

Ik ben bezig mijn bus om te bouwen naar een kampeerauto en in een later stadium misschien een echte camper. Om te beginnen alles goed geisoleerd en gestofferd, aardig wat verfraaiingen in de cabine en lichte technische aanpassingen.

Nu mijn vraag: Ik ben niet super tevreden over de remmen en ga ze vervangen door iets beters. Uiteraard het verhaal van Peter gelezen maar ook veel topics over schijven en remblokken. Zimmermann of Brembo? Red stuff of EBC Heavy Duty?
@Pascal: jij geeft prijzen op van ±€80,- voor Brembo, waar haal je die dan? En blijft voor jou de beste combinatie Brembo TRW?
@Die Bruine: jij hebt er nu EBC HD opzitten als ik het goed begrijp. Net zo bijterig ls Red Stuff?
@Peter: die redstuff die jullie hebben gemonteerd, waren dat blokken voor een Passat?

Nogal wat vragen voor de eerste keer. Ik probeer te achterhalen waar ik een goede combi kan krijgen voor een goede prijs. Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

De volgende keer hou ik het korter. groetjes Ruud
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voorstelrondje met remvraag

Bericht door Multivan Generation »

Dag Ruud welkom op weetjewel.

Die rode EBC redstuffblokken die er toen bij Robert 78 opgezet zijn,
waren blokken voor een T4, alleen was de passing toendertijd niet optimaal,
waardoor ze iets aangepast moesten worden.

Die brakebooster levert veel op in remvermogen hoor, relatief goedkoop maar zeer goed merkbaar :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Voorstelrondje met remvraag

Bericht door VéTé »

Hoi Peter, bedankt voor je reactie.

Ik vraag het zo specifiek omdat ik bij verschillende zaken navraag heb gedaan en krijg steeds hetzelfde antwoord: er zijn geen Red Stuff blokken voor T4, wel Heavy Duty (carbon bestelwagenblokken). Nu heb ik ergens gelezen dat Passat met lichte aanpassing ook moet passen, vandaar de vraag.

Ook wel combinatie echt goed gaat is, blijft voor mij een vraag. Is bijv. Zimmermann met Red Stuff goed of beter met een ander merk? Weet niet wat ervaringen zijn.

En ja, Brakebooster is ook nog een plan. Maar wil voor de zomervakantie schijven/blokken vervangen dus ben ik maar op tijd gaan zoeken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voorstelrondje met remvraag

Bericht door Multivan Generation »

die geperforeerde Zimmerman schijven bevallen mij prima.
Nooit fading en ook als ze warm zijn een zeer goed remvermogen.
De remmen gaan ook niet stinken, nadat ik een bergweg met 34 haarspeldbochten binnen 4,5 kilometer heb gereden (Noorwegen).

Voordeel van de red-stuff blokken is dat ze iets "bijteriger" zijn, en dat ze veel minder remstof achterlaten op de velgen.

In het boek van EBC staan verschillende varianten voor remblokken voor de T4.
Je moet alleen de oude remblokken even meenemen en gewoon in het boek even op het plaatje leggen, en dan weet je zeker welke je moet hebben.
Groeten en succes :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Voorstelrondje met remvraag

Bericht door Pascal-141 »

VéTé schreef:Hallo beste wjw'ers,


Nu mijn vraag: Ik ben niet super tevreden over de remmen en ga ze vervangen door iets beters. Uiteraard het verhaal van Peter gelezen maar ook veel topics over schijven en remblokken. Zimmermann of Brembo? Red stuff of EBC Heavy Duty?
@Pascal: jij geeft prijzen op van ±€80,- voor Brembo, waar haal je die dan? En blijft voor jou de beste combinatie Brembo TRW?
groetjes Ruud
Ik heb al véél T4's uitgerust met de Brembo schijven en TRW blokken , nog nooit problemen mee gehad , en nog geen enkele gehad die klaagde over remvermogen of fading , en geloof me , bij ons zitten er wel enkele bij die echt een heel zware voet hebben...
Ik heb zelf ook bij mijn T4 nog nooit last gehad van fading , ondanks dat ik regelmatig +2TON erachter heb hangen , en dat ik ook nog euh ... eens sportief durf rijden. :lach
De Brembo schijven gaan bij mij ook ongeveer een 25.000km langer mee dan de originele VW schijven.
De Brembo's en TRW blokken vind je gewoon bij iedere betere automaterialenzaak :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: Voorstelrondje met remvraag

Bericht door Die Bruine »

Sharan/Galaxy/Alhambra V6 remblokken zijn hetzelfde. Met de uitzondering dat er maar een enkele remslijtage indicator op zit. Ik heb nu de Heavy Duty Carbon remblokken er onder in combinatie met Brembo schijven. Nu net 1000km gereden. Ik kan alleen nog niet vertellen of het beter remt. Het remt gewoon goed, maar dat was al zo :) . Als ik mijn winterbanden er eindelijk onder vandaan haal kan ik er pas wat zinnigs over zeggen. Remstof weet ik ook nog niet, dat valt bij standaard Caravelle velgen niet zo op.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Plaats reactie