Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ventilatie T4

vragen over de T4
Plaats reactie
jan boonekamp
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2008, 14:56

ventilatie T4

Bericht door jan boonekamp »

In mijn T4 komt uit de middelste drie roosters alleen koude lucht. De zijroosters en de roosters bij de ramen geven warme lucht, ook als de temperatuurknop helemaal op koud staat. Hoe moet het ventilatiesysteem eigenlijk werken en hoe kan ik de werking controleren?

groet jan
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: ventilatie T4

Bericht door dennisvt4 »

dit is normaal bij sommige t4`s

is al eens eerder ter sprake geweest
als je airco hebt dan heb je wel warme lucht in het midden

hoe en vanaf wanneer dat zal je even moeten zoeken of wachten dat iemand anders dat vertelt
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: ventilatie T4

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik heb een T4 van 12-1999 met airco.
Als de verwarming aanstaat komt ook uit de middelste roosters warme lucht.
Ik had eerder een T4 van 1995 zonder airco, als de verwarming aanstond kwam uit de middelste roosters, altijd koude lucht.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:33

Re: ventilatie T4

Bericht door Rolf »

Ik heb een T4 van 1998 met airco en alleen koude lucht uit de middenroosters.
Denk dat de airco later is ingebouwd?
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: ventilatie T4

Bericht door wilko »

Wat is koude lucht uit de middelste roosters. Denk dat dit inderdaad verschillend is bij verschillende bouwjaren en uitvoeringen.
Bij mijn bus ( T4, 2,5 TDI bj 97 met airco, maar geen climatcontrole) komt wel buitenlucht door de middelste roosters,maar geen "koude"lucht van de airco. Bij warm weer zet ik de airco en de aanjager aan en zet de draaiknop voor de regeling van de lucht op de voorruit. Dit geeft bij mij het beste resultaat. Heb al eens de vraag op dit forum of dit "normaal" is of dat er bij mijn bus iets niet helemaal goed zit. Ik vindt het namelijk vreemd dat de airco op de ruit betere koeling geeft dan door de uitstroom openingen.
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: ventilatie T4

Bericht door Dennis 449 »

Ik heb geen Airco en inderdaad komt er bij mij ook alleen koude lucht uit de middelste en warm uit de buitenste, voorste en onderste als ik de kachel aanzet. Dit is volgens mij standaard voor een 97'er zonder airco.

Dus maak je maar niet ongerust.

Groet
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
spike
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 feb 2008, 19:37

Re: ventilatie T4

Bericht door spike »

bij mijn t4 uit 97 is het ook het zelfde
zijkanten warme lucht ,midden koude lucht
dus dat is normaal denk ik voor de standaard t4 uitvoering
jan boonekamp
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2008, 14:56

Re: ventilatie T4

Bericht door jan boonekamp »

Bedankt voor alle reacties. Hoef me dus niet druk te maken dat er iets fout zit en zal ik met de eigenaardigheden van de ventilatie moeten leren omgaan.

groet jan
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ventilatie T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

Een andere eigenaardigheid (zeg maar gerust tekortkoming) van de verwarming/ventilatie van een T4 (en de T5 in iets mindere mate ook trouwens) is dat je zonder airco in de koudere maanden (pakweg 10 graden en kouder) bij nat weer de voorruit bijna niet ontwasemd krijgt..... Teminste mij viel het op en een kennis van me met een 2002 T4 tdi heeft dit ook
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: ventilatie T4

Bericht door Egbert&Manon »

Bij mijn huidige Ducato en vorige Transit werkt de airco ook niet bij lage temperaturen.
De verdamper kan dan bevriezen en daarmee invloed hebben op kabels/leidingen die er vlak langs lopen. Je voorkomt hiermee een aantal storingen.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ventilatie T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen enkele airco werkt als de verdamper kouder is dan (meestal) 4 graden celcius, niet zozeer voor kabels en dergelijke alswel ter voorkoming van ijsvorming op de verdamper waardoor er geen lucht meer doorheen kan en eventueel schade aan verdamper en/of aircosysteem zou kunnen ontstaan.

Dit heeft in principe weinig met de buitentemperatuur te maken maar meer met de temperatuur van de lucht die door je verdamper gestuurd wordt. Als dit lucht is die aangezogen wordt uit het (verwarmde) interieur kan je airco best werken in de winter bij temperaturen onder nul.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie