Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Help wat moet ik doen ik ben radeloos na bedrog

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
richie280
Berichten: 37
Lid geworden op: 31 dec 2007, 04:18
Locatie: Uden, Holland

Help wat moet ik doen ik ben radeloos na bedrog

Bericht door richie280 »

Ik ben sinds 8000 km eigenaar van een superbus, een 1900 uit 1991, uiteraard een t4, anders is t geen superbus, op gas. Hij doet t al 8000 km prima, maar nu was ik een keer vergeten benzine te tanken, en op gas start ie dus echt niet, heb ik gemerkt. Na een 20 tal pogingen in 20 minuten dus met voldoende tussenpozen was de accu leeg. Het was toen op een parkeerplaats bij mijn werk, midden in de nacht. We hebben de bus later aan getrokken, op gas, en na een tijdje startte hij. Maar toen ik thuis kwam na 20 minuten, startte hij niet meer, en de startmotor maakte ook geen geluid meer, niet eens een klikje kwam er meer. Ik had wel volop licht nog etc, dus de accu had alweer bij geladen.

Nu was er een buurman die weer een kennis had die dit wel even op wilde lossen, en die heeft er dus de andere dag toen ik naar mijn werk was een andere startmotor ingelegd, maar volgens mijn vrouw aan de telefoon kraakte hij enorm als hij startte, een verkeerde startmotor dus!!!

De "monteur" heeft toen de oude startmotor laten reviseren, en er terug opgelegd. Maar nu hoor ik alleen nog maar gekraak, en hij start helemaal niet meer. Ik heb die monteur 165 euro moeten betalen, en nu is mijn trouwe bus kapot. Dat heeft hij gedaan. WAT MOET IK NU DOEN ? zowel juridisch als technisch heb ik geen poot om op te staan, het is geen gerenomeerd bedrijf, gewoon een beunhaas dus.

Het ergste is dat mijn vrouw en kinderen nu niet meer naar werk en school kunnen en ik hier met een kapotte bus en een heleboel kopzorgen zit. Ikzelf moet nu een auto huren om naar mijn werk te gaan...

Een bedrijf zegt nu iets van een ander vliegwiel, maar dan lopen de kosten incl montage al gauw naar 400 euro... Kan iemand mij helpen????
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Help wat moet ik doen ik ben radeloos na bedrog

Bericht door Egbert&Manon »

Omdat je tank helemaal leeg gereden is, kan je benzinefilter verstopt zijn.
Wellicht "vliegt"je startmotor rondt, omdat je geen compressiedruk opbouwt.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Help wat moet ik doen ik ben radeloos na bedrog

Bericht door René »

Is het mogelijk om hiervan een geluidfragment te maken, zoals ik het nu lees doet de startmotor het dus wel, maar grijpt niet aan op je starterkrans. Vandaar dat er wordt gezegd, nieuw vliegwiel plaatsen.

Ik vermoed dat de andere startmotor meer schade heeft aangericht dan goed heeft gedaan. (is dus vermoeden!!)

Ik hoop voor je dat het echt mevalt en dat het met alleen een startmotor gedaan is tegen geringe kosten.
René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Help wat moet ik doen ik ben radeloos na bedrog

Bericht door Multivan Generation »

Heb je in de tussentijd al wel weer benzine getankt?
En op benzine geprobeerd te starten?
Brandstoffilter zou ik zeker eerst vervangen voordat je verder gaat.
Dan kun je dat tenminste al uitsluiten :toppie

De startmotor :muur
Hopelijk vind je snel een passende oplossing die niet (te) veel geld kost.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Help wat moet ik doen ik ben radeloos na bedrog

Bericht door Roger B. (11)61 »

Tja bij teun de beun voor garantie gaan is altijd moeilijk....

Het benzine filter-geen compressie verhaal lijkt me larie, compressie heeft namelijk niks nada noppes te maken met wel of geen brandstof toevoer en een rondvliegende startmotor (neem aan dat daarmee vrijdraaiend bedoeld wordt) maakt GEEN krakend geluid.

Het klinkt inderdaad alsof de verkeerde startmotor (de lul had ie toch even kunnen vergelijken ALVORENS in te bouwen)je starterkrans gemold heeft en daardoor nu je nieuwe starmotor ook niet meer in de krans gedrukt wordt en al krakend erlangs draait.

Aangezien e.e.a. toch al beschadigd is (zowel krans als tandwiel van startmotor vinden dit gekraak niet prettig) kun je nog even proberen of het wel nog wil lukken als je met een dop en ratel je motor een halve slag ronddraait via de centrale bout aan de krukas poelie, en dan (dop en ratel er weer af!!) proberen of ie wel wil starten, je hebt dan een (hopelijk) onbeschadigd stuk van de starterkrans voor je startmotor en misschien wil die dan wel aangrijpen en de motor ronddraaien.

Als je starterkrans TE defect is moet ie vervangen (inclusief vliegwiel vaak) en moet je versnellingsbak eraf. (afhankelijk van de toestand verstandig de koppeling meteen mee te vervangen)

Ik hoop dat e.e.a. nog meevalt, maar je hebt naar die beun toe niet echt een harde zaak om iets te verhalen...ik zou in elk geval NIET betaald hebben als de auto niet gerepareerd was.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Help wat moet ik doen ik ben radeloos na bedrog

Bericht door Henk250 »

Wat ik niet begrijp,is wat dit met bedrog te maken heeft?
Je had naar een dealer kunnen gaan,of een garage of whatever.
Zoals ik het lees is er een fout gemaakt door iemand,die waarschijnlijk ter goeder trouw was,en je vooruit
hielp met lage kosten.
Inderdaad zijn garage's en dealers duurder,maar je betaalt voor vakkennis en scholing,gereedschap en inrichting werkplaats,verzekeringen,belastingen etc(De hoogte van de kosten,en/of terecht laat ik even buiten beschouwing),en niet voor de buurman die mischien wel iemand kent,en daarbij je auto al dan niet per ongeluk naar de kloten helpt.
Misschien was er al meer aan dehand,door sljtage,en leeftijd van je T4.

Al met al denk ik dat je jezelf hebt bedrogen,door niet gelijk profesionele hulp te zoeken,en proberen
wat geld uit te sparen,maar dat is mijn mening weetjewel.
Neemt niet weg dat je in een lullige situatie zit,en ik je sterkte wens.


Succes ermee.
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Ceyhun
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 00:24

Re: Help wat moet ik doen ik ben radeloos na bedrog

Bericht door Ceyhun »

je kan eenvoudig kijken of je starterkrans beschadigt is:
bovenop de versnellingsbak zit een zwart dopje, die kan je er zo uittrekken.
til dan je bus op links voor bij de bestuurderskant. zet de bus in z´n 5de versnelling.
draai de wiel langzaam rond en kijk door het gaatje of er bescahdigingen op de tanden zitten.

veel succes
Acv power
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Help wat moet ik doen ik ben radeloos na bedrog

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, had laatst ook een startmotor nodig.
Door een nietmerkgarage (Bovagdealer ) is er een ruilstartmotor gemomteerd, dus een gereviseerde die je prima doet. De prijs veel ook nog mee.
Als je niet meer naar een beun wilt en ook niet naar een vw dealer, is een Bovagdealer mischien aan te raden, mij bevalt het prima.
Gebruikersavatar
kakanox
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 apr 2008, 23:37

Re: Help wat moet ik doen ik ben radeloos na bedrog

Bericht door kakanox »

Zelf klussen is altijd het beste, dit is precies zo'n verhaal als de reden dat ik mezelf heb aangeleerd alles zelf te doen...

Kan me overigens bijna niet voorstellen dat een starterkrans een vliegwiel zo beschadigt dat een andere startmotor er niet meer op grijpt. Een vliegwiel is keihard metaal, heb al eens eerder een starterkrans in een paar keer proberen finaal aan gort gedraaid op een vliegwiel dat alleen wat krasjes had.

Ben eerder benieuwd naar of de boel wel goed gemonteerd zit...

...kan me voorstellen dat je niemand vertrouwt. Mijn advies is om naar een bovag-garage te gaan en daar het verhaal eens voor te leggen (kies er wel één die volgens vrienden/bekenden te vertrouwen is!), en vraag of ze de diagnose - met jou met je neus er bovenop - kunnen stellen.
Schade aan een startmotor of vliegwiel is prima te zien, zowel de starterkrans als het vliegwiel hebben tandjes en die zijn dan duidelijk kapot + je ziet metaalvijlsel.

Ik hoop voor je dat het bij de startmotor blijft want dat is goedkoop...
Afbeelding
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Help wat moet ik doen ik ben radeloos na bedrog

Bericht door koekie520 »

Heeft die beunhaas het bronzen busje dat je soms in het motorblok moet schuiven wel geplaatst? Ik heb ook al met veel schade, schande en bedrog moeten ondervinden dat je dikwijls gewoon zelf aan je bus moet sleutelen. Alleen voor de moeilijke klusjes of waar je speciaal gereedschap voor moet hebben gaat hij voor binnen.
Gebruikersavatar
richie280
Berichten: 37
Lid geworden op: 31 dec 2007, 04:18
Locatie: Uden, Holland

Re: Help wat moet ik doen ik ben radeloos na bedrog

Bericht door richie280 »

koekie520 schreef:Heeft die beunhaas het bronzen busje dat je soms in het motorblok moet schuiven wel geplaatst? Ik heb ook al met veel schade, schande en bedrog moeten ondervinden dat je dikwijls gewoon zelf aan je bus moet sleutelen. Alleen voor de moeilijke klusjes of waar je speciaal gereedschap voor moet hebben gaat hij voor binnen.
Hoi koekie, volgens mij weet jij veel van wat ik weten wil, hoe kom ik met je in contact? Heb nog wat vragen...
Plaats reactie